2013-08-29, 12:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Det måste väl vara lättare att förvara döda delar från en människa än att förvara en levande människa? Kanske förvarade han kroppsdelarna i något skyddsrum ute i skogen. Ett skyddsrum som låg under marknivån. På så sätt kunde delarna förvaras i kylskåpskyla och utan att riskera angripas av fåglar och djur.

Visst kan han ha förvarat en levande VB också på något liknande ställe, men det känns ännu mer osmakligt.

I början av maj är väl hela Boden, inklusive ödehuset som ett kylskåp? Lite mindre djur där inne än ute i skogen där resten låg.
Citera
2013-08-29, 12:35
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Var det inte ett gammalt skyttevärn resten av kroppen hittades i?

Alltså, har han ristat/skurit in mönster på kroppen, arrangerat i huset av någon anledning så verkar det uppenbart att han ville att någon skulle se det. Det kan vara som du säger något med hemvärnet. Han tog nog hårt att inte platsa där.

Jag kan säga så pass mycket att det inte var fråga om något ståvärn iaf. Både placering och storlek på gropen påminde mer om någon form av kokgrop eller möjligtvis en naturlig grop.
Citera
2013-08-29, 12:39
Bannlyst
Citat:
Jag kan säga så pass mycket att det inte var fråga om något ståvärn iaf. Både placering och storlek på gropen påminde mer om någon form av kokgrop eller möjligtvis en naturlig grop.

Jag tänkte mig mer som ett sådant här:

http://dayviews.com/Branka/303028685/
Citera
2013-08-29, 12:46
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Var delarna emballerade? – Om ej: Eftersom man kan anta att de emballerats innan de fraktats till fp1 resp. fp2 så bör man också kunna anta att om emballagen tagits bort fp1 resp. fp2 varit tänkta som slutdestinationer.

Om benen ej fått plats i gropen borde gm på vägen mellan fp1 och fp2 ha kunnat hitta ett bättre gömställe än det utrymme vem som helst kunde nå genom ett öppet fönster med vägvisande ramp.

Slutsats: Gm ville att delarna skulle upptäckas. Förutom att placera delarna mitt i en brandgata (där det för en likeldare ej kan anses tillrådligt att anlägga eld) bydde han sig heller inte om att täcka över dem så noga. Benen inne i ödehuset uppenbarade sig också så fort man landat på andra sidan rampen.

”Finn tre fel”

Eftersom jag tror han var med om att tipsa MPS så kan jag nog hålla med om att han ville att benen skulle finnas av just MPS. Av någon anledning var det lite "game over" för KJ. Att sedan resterande delar blev kvar vid fp2 tror jag har mer med bekvämlighet och mentala svårigheter att göra. Sen har han troligtvis varit där på kvällen den 16/5 ev tillsammans med någon till. Samma kväll som hans far kom hem efter en tjänsteresa.

På vägen mellan fp2 och ödehuset hittade iaf inte jag några bra gömställen. Inte om man följde brandgatan ned och sedan följde den lilla vägen till ödehuset.
Citera
2013-08-29, 12:49
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Jag tänkte mig mer som ett sådant här:

http://dayviews.com/Branka/303028685/

Kan nog ha varit något åt det hållet, men kanske skapat någon gång på 60-70-talet. 40 år senare hade det nog blivit grundare och mindre genom väder, vind och nedfallande material.

Tillägg: Även om det inte var någon sommartemp i Boden i mitten av maj så fanns med säkerhet korparna där då också. Denna omgivning är väldigt rik på just korpar. Som jag skrev tidigare så var jag på platsen i går och då hördes korparnas kraxande mycket väl. Eftersom mycket tyder på att benen var kompletta och troligtvis inte rymts i gropen, möjligtvis ovanför resterande kroppsdelar, så hade nog korparna gått hårt åt dessa ben.
Senast redigerad av highfive 2013-08-29 kl. 13:02. Anledning: Tillägg
Citera
2013-08-29, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Mitt fetade. Detta håller jag med om. Om det inte fanns en stor frysbox i sommarstugan eller i föräldrahemmet (föräldrarna sägs ju varit bortresta).
Men vid den tiden var det kanske tillräckligt kallt utomhus för att bevara kroppen relativt bra?
Dödsorsaken var fastställd till två stick, var för sig dödande. Var det inte så?
Ja, åk har sagt bestämd att dödsorsaken var två stick var för sig dödande.
Citera
2013-08-29, 13:10
Medlem
Citat:
En bekant till mig var upp i morse vid ödehuset och kollade upp en sak som jag själv inte kollade när jag var där i går. Såg att det fanns en liten vändplats strax ovanför fp2 på andra sidan brandgatan där en liten skogsväg slutar. Och mycket riktigt är det den lilla vägen som går nedanför fp2 som svänger upp (som en upp och nedvänd metkrok) och kommer fram strax ovanför fp2.

OM det gick att köra efter den lilla vägen i början av maj fram till den på kartan markerade vändplatsen, kan jag lite lättare förstå valet av dumpningsplats. KJ visste mao att där kunde man vända bilen och forsla kroppsdelarna cirka 15 meter i lätt nedförslut till denna grop. Vägen är väldigt smal, men på grund av underlaget så är den hård och fin, fast bitvis lite ojämn. Den 4-5/5 var det säkert lite is och kanske även någon snöfläck här och där. Kring den 16/5 fanns ingen is och snö kvar.

Frågan återstår varför han valde just denna plats? Var VBs döda kropp med i hans psykosspel och han som commander placerade den i gropen för att övervaka lede fi? För att kroppen skulle få plats i den lilla gropen styckades den? Var det tänkt att kroppsdelarna skulle vara kvar i gropen? Var tanken att så småningom föra ner dem till huset? Kom benen från något annat ställe där de förvarats på ett bättre ställe, kanske tillsammans med händerna? Även i går när jag var där så kraxade korparna uppe på berget cirka 100 meter bort från gropen sett. Hade benen legat i gropen och kanske högst upp under lite grenar och ris så lär nog korparna gått hårt åt köttet på benen.

http://goo.gl/maps/qAEtE

Intressant info, vägens beskaffenhet kanske kollades innan dumpningen eller GM visste om att den var körbar vid tidpunkten. Det är en viss fara att bara köra in efter en normalt inte använd väg, det kan ju bli en överraskning om man kör fast eller inte kan vända.
Citera
2013-08-29, 13:18
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag tror att det var efter rapporten. Eller efter den preliminära rapporten.
Den preliminära rapporten var klar 22 maj. Det enda ställe jag minns att jag har sett datum för brottet är häktningsframställan 26 maj, och där anges 4-5 maj. Kan datumet ha baserats på den preliminära rapporten, och justerats senare?

Sen är det ju så att om man låser in någon 4-5 maj, och denne svälter ihjäl en vecka senare, så är brottsdatum 4-5 maj.
Citera
2013-08-29, 13:20
Medlem
highfives avatar
Aftonbladet är väl de som har bästa bilderna på där VBs kropp hittades. På femte bilden kan man nästan se att det ligger ett torso med huvud, utan armar och ben under presenningen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16824212.ab
Citera
2013-08-29, 13:26
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Man hittade ju en presenning vid fp2, men så vitt jag vet har man inte hört om den kopplats till fallet eller ej.
Det fetade håller jag med om helt. Jag tror inte benen hamnade i ödehuset i någon panikhandling.
Att han ville att delarna skulle hittas kan jag köpa till viss del. Men varför inte bara lämna dem på vägen då?
Om det inte var så att han ville att några speciella skulle hitta dem. En lite morbid parodi: Han blev nekad av Hemvärnet vilket säkert tog hårt, kanske hårdare än man kan föreställa sig. Sedan går just Hemvärnet runt dag ut och dag in, psykiskt påfrestade av vad de kan tänkas snubbla på, och letar kroppsdelar som just han antas spridit omkring. Några delar hittas, folk mår dåligt av synen och får kanske gå i terapi resten av livet, och några delar hittas inte. De verkar ha givit upp nu. De har misslyckats med att hitta hela henne. Undrar om han känner att han visat Hemvärnet att han är smartare än dem.
Detta ser jag inte som motiv till mord, men ett sammanträffande.

Tillägg: Det står också på hans netlog att han hatar Pliktverket!! (med två utropstecken). Pliktverket är ju nu Rekryteringsmyndigheten och ansvarar bl.a. för urvalstester åt Försvarsmakten. Kanske är detta avvisande en mycket större sak för KJ än vad vi någonsin kan föreställa oss. Kanske rasade hans värld samman med detta, krigsfixerad som han är. Kanske blev han avvisad på fler ställen än Hemvärnet. Undrar exakt när detta avvisande skedde?
Citera
2013-08-29, 13:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Den preliminära rapporten var klar 22 maj. Det enda ställe jag minns att jag har sett datum för brottet är häktningsframställan 26 maj, och där anges 4-5 maj. Kan datumet ha baserats på den preliminära rapporten, och justerats senare?

Sen är det ju så att om man låser in någon 4-5 maj, och denne svälter ihjäl en vecka senare, så är brottsdatum 4-5 maj.

Nu har de sagt att hon dog den 4-5 maj. Brottsdatum ändrades från 4 maj till 4-5 maj efter att kroppen hittades. KJ har aldrig varit häktad misstänkt för människorov och mord, vilket han skulle ha varit om de misstänkte att han hållit VB vid liv en vecka.
Citera
2013-08-29, 13:44
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Intressant att fortsätta din tanke iaf. Är det så att hon varit levande ett tag så lär hon troligtvis ha varit bunden till händer och fötter och med munkavle. GM som uppfattat att han hade span på sig lät henne vara där eftersom han inte vågade åka dit. Hon kanske förvarades i något slags bergsutrymme. Kanske berättade han för någon att VB var vid liv och denna medföljare följde med och fann VB avliden. Kanske detta skedde i anslutning till något av söken som han deltog vid. Eller kanske vid tillfället då han inte var med?

Han kanske hade trott hon skulle varit vid liv när han kom dit, men så var inte fallet.
Detta var då en plats som definitivt även blev en styckningsplats och därför tvingades GM flytta kroppen från denna plats och det blev till fp2. Händerna bar tydliga spår av att hon varit bunden, samt att naglarna var borta eftersom hon kämpat för att komma lös.

Den 16/5 var GM vid ödehuset och rekade ev tillsammans med någon till. Vägen upp till fp2 var nu farbar. Han förstod nu vad han ställt till med och försökte påverka MPS om att söka där. Den 19:e eller 20:e maj flyttade han in benen i huset och gav nu MPS ett väldigt konkret tips om var de skulle söka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in