2013-10-09, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Du har rätt att få ut den till självkostnadspris. Att be om att få domen mailad som pdf kostar inget.

Du har mycket riktigt rätt i att det inte kostar att be om någon handling, men du har ingen rätt att få den gratis - om den är över nio sidor lång.
Citera
2013-10-09, 13:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6974904
FUP:en är på 400 sidor. Det betyder att pappersvarianten kommer att kosta runt 800 kr + frakt. Om det kommer på skiva brukar det bli billigare, jag har betalat 120-150 kr per skiva, och i det här fallet bör en skiva vara tillräckligt. Men det är inte säkert att det kommer på skiva.

Tillägg: Men 400 sidor låter lite. Har tidningen tappat en nolla?
900 förhör på 400 sidor. Och sedan tekniska och rättsmedicinska rapporter. Något är det som inte stämmer. 4000 sidor låter väldigt mycket, men Alldénåtalet var som sagt ett av de mest gedigna jag sett, så troligtvis har du rätt Q.
Citera
2013-10-09, 14:27
Medlem
Kommer "någon" beställa FUP och lägga ut här? El gör man bäst i att begära ut den själv (inte hundra på hur man gör)?
Jag kan betala om ngn vill dela med sig och inte lägga ut här.
Citera
2013-10-09, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
900 förhör på 400 sidor. Och sedan tekniska och rättsmedicinska rapporter. Något är det som inte stämmer. 4000 sidor låter väldigt mycket, men Alldénåtalet var som sagt ett av de mest gedigna jag sett, så troligtvis har du rätt Q.

FUP'en i Caro*ine målet tror jag var på ca 1600 sidor så 400 låter väldigt lite.
Nu väljer åklagaren FUP'ens sammansättning för sitt åtal så det lär finnas en gedigen slask också.
Kan uppgiften i media stämma om antalet sidor ???
Citera
2013-10-09, 14:54
Medlem
MrFolds avatar
Jag kan bidra till kostnaden för FUP:en upp till 50% eller max 400 spänn om någon beställer och laddar upp den på lämpligt vis. Dock skulle jag i så fall vilja diskutera med vederbörande om det finns något material som är integritetskränkande mot offret och hennes familj, för jag vill t ex inte vara medansvarig för att obduktionsbilder läggs ut (i den mån dessa inte är sekretesstämplade, vilket man väl kan hoppas).
Citera
2013-10-09, 14:56
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Är det inte så att man kan anta att en väldigt stor andel av dessa förhörsutskrifter har hamnat i slasken, därför att de inte givit någon information i någon riktning?
Citera
2013-10-09, 15:07
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
FUP'en i Caro*ine målet tror jag var på ca 1600 sidor så 400 låter väldigt lite.
Nu väljer åklagaren FUP'ens sammansättning för sitt åtal så det lär finnas en gedigen slask också.
Kan uppgiften i media stämma om antalet sidor ???
Skulle FUP:en bara vara på 400 sidor så är den nog uppbyggd som ett huvuddokument som hänvisar till ett antal bilagor vilka tillsammans kan ha betydligt fler sidor än huvuddokumentet.
Citera
2013-10-09, 15:13
Medlem
Citat:

Jag har mailat journalisten som skrev artikeln precis angående det. Får se vad han svarar.
Citera
2013-10-09, 15:52
Medlem
Flashbackministerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag kan bidra till kostnaden för FUP:en upp till 50% eller max 400 spänn om någon beställer och laddar upp den på lämpligt vis. Dock skulle jag i så fall vilja diskutera med vederbörande om det finns något material som är integritetskränkande mot offret och hennes familj, för jag vill t ex inte vara medansvarig för att obduktionsbilder läggs ut (i den mån dessa inte är sekretesstämplade, vilket man väl kan hoppas).

Kanske kan lägga en liten slant till samlingen men vem scannan in den och lägger upp?
Citera
2013-10-09, 16:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Skulle FUP:en bara vara på 400 sidor så är den nog uppbyggd som ett huvuddokument som hänvisar till ett antal bilagor vilka tillsammans kan ha betydligt fler sidor än huvuddokumentet.
Jag har aldrig varit med om att bilagor inte räknas in i FUP:s storlek. Det förtydligas också av NK: "Totalt kommer förundersökningsprotokollet att hamna på runt 400 sidor".
Citera
2013-10-09, 16:17
Medlem
"uppemot 900 förhör som kommer att presenteras när stämningsansökan lämnas in" säger NK samtidigt så står det 400 sidor. Går inte ihop. Kan tänka mig att det är 4000.

Linda Chen FUP hamnade på 4024 sidor. Dock så hade man där en omfattande utflykt av MA som upptog en del sidor i utredningen.
Citera
2013-10-09, 16:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Jag har mailat journalisten som skrev artikeln precis angående det. Får se vad han svarar.

Bra, va snäll och delge tråden ifall du får svar. Har inte åklagarna fått mer än 400 sidor
material på denna tid i ett styckmord så borde slasken vara gigantisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in