2013-10-27, 21:49
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Han sms:ade VB medan han åt middag på restaurang med sin fru.
dramat är väldigt brett
Låt Quentin Tarantino hålla KJ:s historia som den fulla sanningen
Citera
2013-10-27, 21:53
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Intressant om det är som du säger, har du en sidohänvisning? Om det är sant, finns det någon risk att exempelvis klockan i taxin visar fel, eller liknande teknisk orsak?

På sidan 1104 är förhöret där hon påstår att de åker från restaurangen 21:30-22:00

På sidan 1007 finns taxikvittot
Citera
2013-10-27, 21:56
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrissie67
Ja det gjorde han. Blev osäker nu men har för mig att sista var 19.31. Håller på att leta i fup.

Sidan 874
Citera
2013-10-27, 21:58
Medlem
chrissie67s avatar
Citat:
Ja det gjorde han. Blev osäker nu men har för mig att sista var 19.31. Håller på att leta i fup.

Nej 20.38 sms:ade MB till VB sista gången. Ovanligt av VB att inte sms:a tillbaka varken 19.31 eller 20.38. Så någonting hände från hennes sista sms 18.40.

Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Sidan 874

Japp såg det.
Citera
2013-10-27, 21:58
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Varför är "dö/döda" de näst vanligaste orden efter ordet "sex" i hans samtalskommunikation?
Det är många gånger VB som sms:ar "död", "döda","hata", osv, och i de svars-sms MB avsänder återkommer sedan ordet: Nej, jag vill inte döda dig - Varför skriver du att jag vill döda dig? - Hata är inte samma sak som att döda - Jag visste inte att han var död - Nej, jag vill inte döda dig - Tråkigt att höra att han är död - Det är ingen kamp på liv och död - Man kan dö av värre saker än fet mat - Nej, jag är inte rädd för att dö - Nej, jag hatar dig inte, men om du fortsätter att sms:a mig på helgerna så kanske jag dör av ren utmattning - Nej, man dör inte av att arbeta – osv.

Av de 37 sms som utväxlades den 3/5 mellan MB och VB stod VB för c:a 65%; eller 24 sms; MB avsände 13 svars-sms, dvs han besvarade ungefär hälften av VB:s sms. Under hela perioden utväxlas endast 5 samtal mellan MB och VB.

Betr. träffarna på ”dö” resp. ”döda” vet man inte hur många sms som är aktuella. Samtalslista har begärts in för perioden 11/2 – 8/5 (87 dgr) – medan ref. träffar bör gälla allt som har raderats på MB:s mobil, eller det som har kunnat återskapas. – 2585 sms (men bara 5 samtal) utväxlades med VB under 87 dgr = ett snitt på c:a 30 sms/dag varav VB stod för de allra flesta sms:en. – Huruvida MB skrivit ”Jag jobbar, ett sms till och jag dödar dig” el. likn. vet vi inte – allt är raderat. - Så fort VB kom hem till mt så satte hon i gång att sms:a MB - och att döma av förhören med mt så har VB inte sagt ett ont ord om MB till mt - så något hot från MB:s sida bör VB inte ha känt - och inte MB visavi VB heller eftersom han med lätthet tycks ha kunnat manövrera mellan arbete, helger och träningspass.
Citera
2013-10-27, 21:59
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Benen kan ju ha legat så att de har blivit naturligt tvättade och inte aktivt tvättade. Då är det inget konstigt om DNA finns kvar på benet sedan innan "tvättningen".
Nja, också en "naturlig tvättning" tar bort en såpass stor del av främmande DNA från huden att man kan förvänta sig besvär med att amplifiera DNA som bara härrör från att någon har tagit i en kroppsdel.
Citera
2013-10-27, 21:59
Medlem
Zisselas avatar
Citat:

Nej 20.38 sms:ade MB till VB sista gången. Ovanligt av VB att inte sms:a tillbaka varken 19.31 eller 20.38. Så någonting hände från hennes sista sms 18.40.

Nej, han skickade sista 20:31 enl sidan 874 i FUP
Citera
2013-10-27, 22:01
Medlem
chrissie67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Nej, han skickade sista 20:31 enl sidan 874 i FUP

OK tack
Citera
2013-10-27, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ta't lugnt nu och utgå inte från att jag är ute efter att racka ner på dig hela tiden. Må sen vara att jag tycker att dina alternativförklaringar är rätt långsökta, men jag menar inte att det är fel att leta efter något som kan vara en trolig alternativförklaring.

Det är alltid vanskligt med begrepp, eftersom det ofta visar sig att vi laddar in olika betydelser i dem. För mig är "mjukisbyxor" inte nödvändigtvis något superpösigt, men jag har aldrig någonsin använt eller hört någon använda ordet för att beskriva leggings eller tightsliknande modeller. Nu är jag verkligen ingen expert på damkläder, men det är som sagt min definition. Vad KJ menar med "mjukisbyxor" eller "mjukisar" kan jag iofs inte veta. Inte du heller. Jag medger dock att han kan ha menat någon mer tight modell, men har svårt att tro att han skulle säga "mjukisar" om det var några väldigt åtsittande träningsbyxor t ex.

Tycker du förresten inte att det borde ha funnits DNA från KJ:s saliv i hennes underliv med lika stor eller större sannolikhet om det nu verkligen är så att DNA:t överlevt från ett vristgrepp i lägenheten och kunnat säkras efter att kroppen legat ute i terrängen flera veckor? Det och frånvaron av alla tecken från bevarad konversation om att de skulle ha något sexuellt ihop (jämför med tonen i hennes SMS till Berg) gör att jag finner hela förklaringen osannolik.

Jag utgår inte från att du rackar ner på mig, du däremot tror att jag tycker så och det får
du väl tro om du vill. Varför jag svarade dig på det viset jag gjorde var för att få den
infon du nu ger mig i inlägget jag nu citerar. Du vet inte hur KJ:s DNA kommit på VB:s vrist inte heller vet du vilken typ av sportkläder hon hade på sig. Inte jag heller men jag gav dig ett alternativ på hur ett handavtryck kan komma på en vrist vid sex i tjata kläder. Jag skulle kunna ge dig många fler exempel på händer runt vrist vid oralsex men avstår att förklara det eftersom jag är en "pryd" flicka.

Att VB och KJ inte haft en konversation om sina sexdejter har du KJ:s förklaring till, huruvida du tror
på den eller inte är upp till dig. Min förklaring till att VB hade ett annat tonläge i sina SMS till MB
i jämförelse med andra män är pga av att MB:s personlighet skiljer sig avsevärt mot resten
av hennes gossar, VB anpassar sig till det och bemöter MB exakt som han vill bli bemött.

Vad gäller dina frågor angående salivet och hur det stannar kvar beroende på väder, vind och tid
i jämförelse med ett vristtag får du fråga någon annan, jag är ingen expert inom det området.
Citera
2013-10-27, 22:06
Medlem
Citat:
Ett par nya grejer avseende KJ:s hantering av SMS-konversationen i telefonen och en observation avseende försvunnen ryggsäck. Har gjort en ny struktur där teknisk bevisning skilts ut och placerats överst för att göra det lättare att läsa och hitta det viktigaste.

1. Det lär vara som så att åklagaren vill placera tyngden i åtalet på just den tekniska bevisningen eftersom resten av bevisningen pekar på andra gärningsmän eller åt skogen.

Citat:
  • Teknisk bevisning
  • Blod från offret hittas på flera föremål i hans bil i bakluckan. Men det har oturligt nog avsatt sig på matta, handskar och påsar vid något tillfälle där offret åkt i hans bil och slängt in något blodigt klädesplagg i skuffen. Eller så har någon varit dit med lite sparat, ej koagulerat blod och pillat dit små mängder lite här och var för att sätta dit KJ
  • Likhundar markerar i KJ:s bil, men de markerar fel
  • Blod hittas på en tejprulle i hans lägenhet som han själv påstår aldrig har använts sen han "hittade" den i en bil.
  • 1. Läs på lite vetenskap: "If there is no wound in the walls of the blood vessel, the blood will remain liquid for several days, after which it starts to decompose." http://gira.cadouarn.pagesperso-orange.fr/english/medicine/hematology.htm eller för någon form av rekord http://blog.everythingdinosaur.co.uk/blog/_archives/2013/06/02/blood-from-a-woolly-mammoth-carcase-but-cloning-a-long-way-off.html

2. Det där är bara en dum ursäkt. De har inget problem alls med att UV söka redan intagna fordon ifall du trodde det. Eller ens att använda sin blåmarkeringsspray/färg.

3. Det där låter lite jobbigt för han, men säkerheten avseende blodet är +1 dvs. mitokondrie DNA eller sämre alternativt blodgrupp vilket förstås innebär problem. Dels är det så ohyggligt lite att det nog är svårt att se med mikroskåp eller så är det helt enkelt något annat och blod. Kanske snor eller resultatet av en helt normal tandborstning.

Citat:
  • Tejp hittas på offret som med mer än 50% sannolikhet kommer från samma tejprulle som den i KJ:s lägenhet.
  • DNA-fynd görs på offret som enligt SKL:s bedömning mer troligt (sannolikt) än inte härrör från KJ.
  • Hundar gör markeringar i hans lägenhet - men de tar fel

1. Frågan är om inte alla andra tejprullar i samma batch också medför 50%. Dvs. ingen matchning alls, eller matchning typ samma batch&märke.

2. Återigen en +1 matchning. Men KJ var väl karatesnubbe enligt en del av FUP:en han också.

3. Det är ett +5% bevis. Dvs. värt att nämna i en indiciekedja men annars inget bevis alls.

Citat:
Vittnesmål
  • Inte en enda människa har med säkerhet observerat VB sen KJ säger att hon lämnade hans lägenhet till fots på kvällen. ganska långa promenad hem.
  • Flera grannar hör oberoende av varandra någon form av skrik, men de beror inte alls på att VB blir attackerad /skrämd på något vis
  • Flera personer har blandat ihop/minns felaktigt att KJ har haft en kniv vid tiden för mordet som han i själva verket har slängt redan i januari
  • Iakttagelser av ett holk- eller håljärn vars form stämmer med offrets stickskador har gjorts i KJ:s lägenhet. Även dessa är felaktiga (eller ljuger vittnet medvetet?)
  • Folk påstår att han har haft en stor ryggsäck, NY bl a finns en observation från valborgsmässoafton, bara 4 dagar före VB:s försvinnande. .

• 1. Det är korrekt men 1, ett vittne uppger sig ha sett en Thailändsk tjej gående i närheten. Denna tjej har inte identifierats och det vore ju bra för utredningen ifall kläder kunnat matchas gentemot BO:VB eller andra lokala förmågor.

2. Det är ju bra, då kanske de har en tidsuppfattning för "när" det skulle ha skett.

3. Inte ens ett indicie, såvida kniven inte kan identifieras och typmässigt fastställas som mordvapnet.

4. Det kan de inte veta med säkerhet eller ens att det skulle matcha skadorna såvida du inte kan matcha det mot SKL i fupen förstås.

5. Ett påstående som försvaret inte behöver besvara.

Citat:
  • En granne hävdar i förhör att KJ (som han känner) har burit ut något stort på minst 150x70 cm från lägenheten 2 eller 3 dagar efter försvinnandet. Samtidigt stämmer inte möbleringen i sovrummet (en smal enkelsäng) med det som alla vittnen utom ett uppgivit i förhör: Att KJ hade en dubbelsäng eller bred säng. Alla vittnen tar dock fel eller ljuger så KJ har rätt när han förnekar att något burits ut av honom.
  • KJ observeras vid det hus där senare fynd av likdelar görs. Men det är bara en tillfällighet att han är där och dåligt minne som gör att han inledningsvis förnekar att han varit på platsen.

• 1. Intressanta spekulationer, men vart har sängen tagit vägen isåfall?, är sängen mordplatsen?, emballaget?

2. Kanske ville han bli observerad där. Trots allt saknas fotspår, men KJ kanske kröp, eller så tyckte polisen inte att cig bevisen var starka eftersom KJ varit på platsen och rökt senare, enligt flashback uppgifter.

Citat:
    Utredningsresultat från FUP:en
  • Analysen av VB:s mobil ger inte ett enda säkert bevis för att mobilen någonsin lämnat lägenheten. Det finns heller ingen riktig aktivitet på den efter det klockslag som KJ uppger att hon gått sin väg. Men det är bara en slump. På något vis har telefonen förblivit inom samma täckningsområde utan att användas.
  • VB har försökt slå 112 när hon ostridigt befunnit sig i KJ:s sällskap. Men det skedde av misstag eller (för att låna KJ:s egna teorier) för att hon ville "busringa"
  • KJ försöker inte ringa VB en enda gång efter försvinnandet fast han annars deltar synnerligen aktivt i sökandet. Men han ljuger om att han gör det låtsas t o m ringa vid minst ett tillfälle. Men det gör han fast han inte alls vet att hon är död och inte kan svara
  • KJ ställer utan rimlig förklaring in ett Soft Airgun-träning dagen efter VB:s försvinnande, fast han annars aldrig brukar utebli från dessa. Men det är bara en slump, han fick verkligen diarre just den dagen, dagen efter (troligen) mordet. NY: Detta trots att han vid ett långt besök hos vännen Alexander samma dag inte med ett ord nämnt att han skulle ha haft magproblem

• 1. Ett starkt indicie men telefonen kan ha haft batteritorsk också.

2. Eller något annat relevant. Möjligtvis en anledning till att få mord till dråp?

3. Mycket komprometterande sett till resten av Fupen. Relativt starkt bevis.

4. Shit happens.

Citat:
    Övriga iakttagelser och omständigheter
  • KJ frågar i förhören varför blod har hittats i hans baklucka, utan att förhörsledarna sagt ett ord om var blodet hittades. Det är bara en tillfällighet att han direkt associerar fyndet av blod från en person som vid enstaka tillfällen åkte i hans bil som passagerare till bakluckan och inte till någon av passagerarplatserna/kupén.
  • KJ har försökt strypa en tidigare flickvän och pratat om strypning med en kvinnlig häktesvakt. Men det är helt orelaterat till att VB har skador som från ett strypförsök
  • NY KJ har raderat all SMS-konversation med offret vid något tillfälle efter hennes försvinnande. Det går inte att belägga att det skulle vara ett vanligt beteende från honom att radera hela chatter, eller att han bara sparar SMS han tycker är viktiga. Det är emellertid en ren slump att konversationen med VB är en av endast runt 5% av alla konversationer han har i sin telefon som han raderat helt.

• 1. Det är väl bäst att de spelat in det där på band.

2. Ett tecken på en svag bevisuppfattning. Häktesvakterna bråkar med de intagna, karaktärs vittnen dyker upp istället för skadekrävande.

3. KJ verkar vara ett riktigt klumparschle jämfört med alla andra i utredningen med raderade (nåja -för alla utom polismyndigheten återskapningsbara) SMS.

Citat:
  • VB var en person som normalt brukade vilja ha/få skjuts till olika ställen hon skulle åka. Inget är känt om att hon skulle ha haft en extremt hård attityd till ev. tidigare alkoholkonsumtion. KJ hade enligt egen uppgift bara druckit en öl under kvällen, han hade hämtat henne tidigare och brukade skjutsa henne till olika platser. Dessutom satte han sig senare under kvällen och körde bilen efter att ha druckit fem öl. Men det var verkligen så att VB frivilligt valde den långa promenaden hem, trots att hon redan ska ha tränat, trots att det var kväll och började bli mörkt och trots att hon brukade få skjuts.
  • KJ ligger i badet måndagen efter mordet vid kontaktpersonens besök, något han aldrig brukar göra annars. Men det är bara ett sammanträffande
  • KJs hund har dött under mystiska omständigheter några månader innan och KJ har googlat på hundars anatomi och möjliga sätt att stycka dem. Också bara en slump och har inget samband med att en person som varit i hans sällskap några månader senare hittas mördad och styckad.
  • KJ har gjort flera märkliga "felsägningar" under förhören som tyder på att hon gjort/vet saker han enligt sig själv inte har. Det här är bara slump och felformuleringar.
  • [/quote]

1. Knappt ett indiciebevis.

2. Knappt ett bevis.

3. Verkar vara mycket lång tid mellan planering och utförande. Men var det en del av planeringen så bör väl uppsåtet sökas i det tidsintervallet.

4. Utvecklingsstörd och kanske är inte förhören korrekt återgivna i fup samt att enligt flashback uppgifter så ska advokat ej varit närvarande eller jurkand. Men förhoppningsvis så finns väl allt bandat.

I övrigt tycker jag att du verkar vara lite subjektiv i din uppfattning om fallet, är du möjligtvis polis eller annan intressent?

Hursomhelst ser det lite mörkt ut för denne KJ, främst pga. blodskvimpet i bilen.
    Senast redigerad av BehindRayban 2013-10-27 kl. 22:39.
    Citera
    2013-10-27, 22:08
    Medlem
    Fettsugnings avatar
    Citat:
    Ursprungligen postat av Hamilkar
    Nja, också en "naturlig tvättning" tar bort en såpass stor del av främmande DNA från huden att man kan förvänta sig besvär med att amplifiera DNA som bara härrör från att någon har tagit i en kroppsdel.
    Med all respekt, men det kan du inte veta. Låt säga att benen till viss del legat i vatten, men inte hela benen. Låt säga att benen legat i stillastående vatten, är det garanterat att all DNA är bortspolad då?
    Citera
    2013-10-27, 22:10
    Medlem
    Pelleblaous avatar
    Citat:
    OK tack
    och där är vi 18:40 var sista sms från VB alltså..
    Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in