2013-08-29, 11:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Skulle i så fall förklara benens skick, samt att han/de kunde åka upp med bilen/bilarna efter den lilla vägen jag beskrev. Även kanske en förklaring till vad han gjorde där vid ödehuset den 16/5.

Vad har du mer för info och tankar som kan stödja detta?

OM benen sett ut att vara i "bättre" skick än resten av kroppen kan det bero på att benen låg mer skyddat från väder, vind, sol och djurangrepp.
Citera
2013-08-29, 11:56
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Sa hon det innan eller efter rättsläkarens rapport?

Jag tror att det var efter rapporten. Eller efter den preliminära rapporten.
Citera
2013-08-29, 12:02
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danneblyfot
ja men borde inte då avtrycken på golvet vara vinklade snett? 0m du tänker från höftkulan ner till grenen! då blir snittytan t.o.m större, tror jag!! och var det inte en del av nån höftkula/led som saknades? isåfall tänker jag, att benen var kapade mitt på låret och när förruttnelsen gör att musklerna börjar lösas upp.. ...då finns det ju egentligen ingenting som håller fast höftkulan!! då kan den ju lossna!! eller vad tror du/ni??

Just det, höftkulan. Om det stämmer att den saknades så kapades nog benen där skulle jag gissa. Undrar vad som hände med armarna? De sa ju att de letade efter händerna, inte armar och händer. Och att de fann huvud och torso i gropen.
Citera
2013-08-29, 12:02
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Var det tänkt att kroppsdelarna skulle vara kvar i gropen? Var tanken att så småningom föra ner dem till huset?
Var delarna emballerade? – Om ej: Eftersom man kan anta att de emballerats innan de fraktats till fp1 resp. fp2 så bör man också kunna anta att om emballagen tagits bort fp1 resp. fp2 varit tänkta som slutdestinationer.

Om benen ej fått plats i gropen borde gm på vägen mellan fp1 och fp2 ha kunnat hitta ett bättre gömställe än det utrymme vem som helst kunde nå genom ett öppet fönster med vägvisande ramp.

Slutsats: Gm ville att delarna skulle upptäckas. Förutom att placera delarna mitt i en brandgata (där det för en likeldare ej kan anses tillrådligt att anlägga eld) bydde han sig heller inte om att täcka över dem så noga. Benen inne i ödehuset uppenbarade sig också så fort man landat på andra sidan rampen.

”Finn tre fel”
Citera
2013-08-29, 12:06
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Inget mer än att det kan vara svårt att bevara så stora kroppsdelar. VB kan ha hållits fången ett tag efter försvinnandet, och därefter dödats eller avlidit av närings- eller vätskebrist.

Mitt fetade. Detta håller jag med om. Om det inte fanns en stor frysbox i sommarstugan eller i föräldrahemmet (föräldrarna sägs ju varit bortresta).
Men vid den tiden var det kanske tillräckligt kallt utomhus för att bevara kroppen relativt bra?
Dödsorsaken var fastställd till två stick, var för sig dödande. Var det inte så?
Citera
2013-08-29, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Mycket intressant. Det styrker anledningen till fp2. Han körde nog upp där för att det är mindre risk att bli sedd när han lastade av delarna, än om han parkerat precis framför ödehuset.
Jag tror fortfarande att ödehuset var målet, av någon anledning, för hela kroppen. Men att han blev avbruten/han avbröt. Om det stämmer att huset var tomt 13/5, så måste benen ha flyttats efter det. Vilket betyder att delarna inte kan ha varit i bra skick. Han klarade kanske bara av benen. Stanken och synen blev för mycket.
2. jag tror fortfarande att han /dom skulle elda upp kroppen!,men för det krävs mycke ved och som sagt det var fortfarande snö kvar i skogen. sen hade ett öppet eldande i kanske en dag,? ett dygn?-vad vet jag- med stark lukt av bränt kött och en enorm brasa säkert fått folk att undra vad dom höll på med! då blir ju huset en perfekt eldningsplats!....eller?....
Citera
2013-08-29, 12:13
Medlem
Citat:
Ja, jag har också tänkt i de banorna några gånger, men åklagaren sa ju att döden inträffat 4-5/5. Kan de ha så fel tror du?
nej. dom kan ha fel på nåt halvt dygn tror jag men inte längre!
Citera
2013-08-29, 12:18
Bannlyst
Citat:
Jag tror att det var efter rapporten. Eller efter den preliminära rapporten.

De har i alla fall inte reviderat uppgiften att hon dog 4-5 maj vilket tyder på att det var då hon dog.
Citera
2013-08-29, 12:19
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Var delarna emballerade? – Om ej: Eftersom man kan anta att de emballerats innan de fraktats till fp1 resp. fp2 så bör man också kunna anta att om emballagen tagits bort fp1 resp. fp2 varit tänkta som slutdestinationer.

Om benen ej fått plats i gropen borde gm på vägen mellan fp1 och fp2 ha kunnat hitta ett bättre gömställe än det utrymme vem som helst kunde nå genom ett öppet fönster med vägvisande ramp.

Slutsats: Gm ville att delarna skulle upptäckas. Förutom att placera delarna mitt i en brandgata (där det för en likeldare ej kan anses tillrådligt att anlägga eld) bydde han sig heller inte om att täcka över dem så noga. Benen inne i ödehuset uppenbarade sig också så fort man landat på andra sidan rampen.

”Finn tre fel”

Man hittade ju en presenning vid fp2, men så vitt jag vet har man inte hört om den kopplats till fallet eller ej.
Det fetade håller jag med om helt. Jag tror inte benen hamnade i ödehuset i någon panikhandling.
Att han ville att delarna skulle hittas kan jag köpa till viss del. Men varför inte bara lämna dem på vägen då?
Om det inte var så att han ville att några speciella skulle hitta dem. En lite morbid parodi: Han blev nekad av Hemvärnet vilket säkert tog hårt, kanske hårdare än man kan föreställa sig. Sedan går just Hemvärnet runt dag ut och dag in, psykiskt påfrestade av vad de kan tänkas snubbla på, och letar kroppsdelar som just han antas spridit omkring. Några delar hittas, folk mår dåligt av synen och får kanske gå i terapi resten av livet, och några delar hittas inte. De verkar ha givit upp nu. De har misslyckats med att hitta hela henne. Undrar om han känner att han visat Hemvärnet att han är smartare än dem.
Detta ser jag inte som motiv till mord, men ett sammanträffande.
Citera
2013-08-29, 12:27
Bannlyst
Citat:
Man hittade ju en presenning vid fp2, men så vitt jag vet har man inte hört om den kopplats till fallet eller ej.
Det fetade håller jag med om helt. Jag tror inte benen hamnade i ödehuset i någon panikhandling.
Att han ville att delarna skulle hittas kan jag köpa till viss del. Men varför inte bara lämna dem på vägen då?
Om det inte var så att han ville att några speciella skulle hitta dem. En lite morbid parodi: Han blev nekad av Hemvärnet vilket säkert tog hårt, kanske hårdare än man kan föreställa sig. Sedan går just Hemvärnet runt dag ut och dag in, psykiskt påfrestade av vad de kan tänkas snubbla på, och letar kroppsdelar som just han antas spridit omkring. Några delar hittas, folk mår dåligt av synen och får kanske gå i terapi resten av livet, och några delar hittas inte. De verkar ha givit upp nu. De har misslyckats med att hitta hela henne. Undrar om han känner att han visat Hemvärnet att han är smartare än dem.
Detta ser jag inte som motiv till mord, men ett sammanträffande.

Var det inte ett gammalt skyttevärn resten av kroppen hittades i?

Alltså, har han ristat/skurit in mönster på kroppen, arrangerat i huset av någon anledning så verkar det uppenbart att han ville att någon skulle se det. Det kan vara som du säger något med hemvärnet. Han tog nog hårt att inte platsa där.
Citera
2013-08-29, 12:30
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danneblyfot
2. jag tror fortfarande att han /dom skulle elda upp kroppen!,men för det krävs mycke ved och som sagt det var fortfarande snö kvar i skogen. sen hade ett öppet eldande i kanske en dag,? ett dygn?-vad vet jag- med stark lukt av bränt kött och en enorm brasa säkert fått folk att undra vad dom höll på med! då blir ju huset en perfekt eldningsplats!....eller?....

Visst är det en bra eldningsplats. Speciellt om det var ett tillhåll för ungdomar. Man skulle nog trott att det var något pojkstreck. Larmar någon om att det huset brinner, skulle nog brandkåren låta det brinna ner till grunden om de inte var där på direkten. Vad är det att rädda? Och när det brunnit ner blir det väldigt mycket förkolnat bråte kvar. Frågan är om de ens skulle göra en BP undersökning. Hennes kvarlevor kanske skulle bli kvar länge. Och om de gjorde det, kanske GM trodde naivt att de skulle tro att det var en olycka. Typ det var lördagkväll, det var fest i närheten, hon blev ledsen, var ev påverkad av alkohol, gick och la sig i huset. Någon tuttade eld på huset ovetandes om att det befann sig någon där inne. Det kan ha rört sig något liknande i huvudet på honom i så fall. Eller vem vet hur sjuttsiken han tänkte.
Citera
2013-08-29, 12:32
Medlem
highfives avatar
Citat:
Inget mer än att det kan vara svårt att bevara så stora kroppsdelar. VB kan ha hållits fången ett tag efter försvinnandet, och därefter dödats eller avlidit av närings- eller vätskebrist.

Det måste väl vara lättare att förvara döda delar från en människa än att förvara en levande människa? Kanske förvarade han kroppsdelarna i något skyddsrum ute i skogen. Ett skyddsrum som låg under marknivån. På så sätt kunde delarna förvaras i kylskåpskyla och utan att riskera angripas av fåglar och djur.

Visst kan han ha förvarat en levande VB också på något liknande ställe, men det känns ännu mer osmakligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in