2013-08-28, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Jo, det kan man verkligen göra.

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4xthuseffekten

Hur menar du då? Från din länk: "Viktigast bland dessa så kallade växthusgaser är vattenånga (H2O) och koldioxid, samt "Spektroskopiskt har vattenånga mycket större förmåga att absorbera infraröd strålning än vad koldioxid har, den finns dessutom i betydligt större mängd i atmosfären. Trots det spelar koldioxid en oproportionerligt stor roll för den globala uppvärmningen.
Senast redigerad av Elorin 2013-08-28 kl. 09:13.
Citera
2013-08-28, 10:47
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
Jag och den seriösa vetenskapen, men det är ju inte riktigt ditt fält. Sen har jag aldrig påstått att det enbart handlar om CO2.
Det där skulle lika gärna kunna uttryckas "Jag och ett antal forskare som gått vilse i sina simulerade resultat som inte visat sig överensstämma med verkligheten".

Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
Hur menar du då? Från din länk: "Viktigast bland dessa så kallade växthusgaser är vattenånga (H2O) och koldioxid, samt "Spektroskopiskt har vattenånga mycket större förmåga att absorbera infraröd strålning än vad koldioxid har, den finns dessutom i betydligt större mängd i atmosfären. Trots det spelar koldioxid en oproportionerligt stor roll för den globala uppvärmningen.
Skulle jag någonstans ha förnekat att det finns CO2 i atmosfären!? Växthuseffekten skulle dock uppstå utan CO2 i atmosfären. Och denna växthuseffekt skulle påverka temperaturen på jorden.
Citera
2013-08-28, 10:54
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky
OT: Vet inte om det var mod eller teknik som gjorde att mina senaste meddelanden försvann. Om det var mod så vore det fint med ett PM eller inlägg som förklarar vad i mina senaste inlägg som föranledde det. Att söka förstå ogrundade och antivetenskapliga utsagor borde det väl finnas takhöjd för här på FB?

OnT: Så jag försöker igen. Jumalauta, har du lust att utveckla dels mitt första spörsmål på ditt tidigare påstående: "Vid kopplingen mellan höjd temperatur och växthuseffekten (vilken jag antar är en koppling "ni" gör) kan man bortse från CO2." Eller är din syn på saken att FoF-artikeln besvarar min fråga?

I så fall vill jag gärna att du utvecklar lite grann vad ditt förra påstående har att göra med en populärvetenskaplig artikel från 2002 som handlar om Svensmarks ickestyrkta teori.

Tack på förhand, puss och kram, och massor av vänliga hälsningar.
G
Popcorn, puss och kram och massor med vänliga hälsningar. Försöker du vara rolig eller känner du bara att dessa formeringar är de bästa argumenten givet den aktuella diskussionen. Jag kan hur som helst meddela att du är astråkig. "Tönt" är väl ordet som först dyker upp för ögonen när man läser dina löjligheter.

Och vad avser artikeln så besvarar den din fråga så pass väl att någon utveckling inte krävs. Däremot måste man kanske tänka litet själv också.
Citera
2013-08-28, 11:06
Medlem
Citat:
Skulle jag någonstans ha förnekat att det finns CO2 i atmosfären!? Växthuseffekten skulle dock uppstå utan CO2 i atmosfären. Och denna växthuseffekt skulle påverka temperaturen på jorden.

Jag trodde det var ganska tydligt men det var det visst inte. Det detta handlade om var att du postade en wikilänk som helt klart verkade ha till syfte att ge stöd åt ditt påstående att man kan bortse från CO2 i debatten om global uppvärmning/ växthuseffekten, men det är absolut inte något som artikeln i fråga gör. Så vad menade du egentligen?
Senast redigerad av Elorin 2013-08-28 kl. 11:08.
Citera
2013-08-28, 11:09
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Och vad avser artikeln så besvarar den din fråga så pass väl att någon utveckling inte krävs.
OK, då har vi kanske nått vägs ände. Så för att sammanfatta. Du menar att den globala temperaturen inte påverkas av CO2. Och till stöd för detta använder du en tio år gammal artikel om en hypotes att molnbildning påverkas av solen.

Citat:
Däremot måste man kanske tänka litet själv också.
Oh, the irony.

PS. Jag försökte inte vara rolig, utan lite sådär överdrivet tillmötesgående. Så puss och kram än en gång...
Citera
2013-08-28, 11:41
Medlem
Jumalautas avatar
Gemensamt för skribenterna Elorin och Godowski är att de ofta ägnar sig en form av KFK light när de ska försöka slå sönder ett påstående. Så t.ex. i den pågående diskussionen. Vad jag sagt är att växthuseffekten klarar sig bra på egen hand och att fenomenet inte förutsätter CO2 i atmosfären. Och titta på de svar skribenterna presterar!! Priset tar kanske Godowski med sin: "en tio år gammal artikel".
Citera
2013-08-28, 11:46
Medlem
Fris avatar
Citat:
OK, då har vi kanske nått vägs ände. Så för att sammanfatta. Du menar att den globala temperaturen inte påverkas av CO2. Och till stöd för detta använder du en tio år gammal artikel om en hypotes att molnbildning påverkas av solen.
De flesta här håller nog med det över 100:åriga konsensuset om att CO2, allt annat lika, höjer atmosfärens temperatur vetenskapligt signifikant, men mänskligt obetydligt.

Det jag och de flesta här invänder emot är de vilda och av erfarenhet motbevisade spekulationerna i att en obetydlig temperaturhöjning skulle eskalera tack vare en rad mycket starkare positiva återkopplingar. Denna spekulation är baserad på godtyckliga modeller vars parametrar uppenbarligen sätts på politisk beställning och vars prognoser har misslyckats fruktansvärt jämfört med utfallet under de senaste 15:åren, vilket är den tid som såna modeller har försökt prognosticera. Uppenbarligen finns en rad mycket starka drivkrafter för klimatet som är oberoende av eller negativt återkopplande till den lilla CO2-effekten.

Vidare argumenterar de flest amot påståendet att en global uppvärmning skulle vara katastrofal om den skulle uppkomma, och än mindre att det vore lönt att avstå det mesta av mänsklighetens välstånd för att försöka förhindra detta. Var finns de vetenskapliga bevisen för de delarna av CAGW?

Att Greenpeace nu klär ut sig till isbjörnar för att protestera mot Shell är typiskt för hur vulgärt klimatbedrägeriet är. Isbjörnarna stortrivs i Arktis som nu av oförklarade skäl har lite mindre istäcke än vanligt.
Senast redigerad av Fri 2013-08-28 kl. 11:48.
Citera
2013-08-28, 12:07
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Vad jag sagt är att växthuseffekten klarar sig bra på egen hand och att fenomenet inte förutsätter CO2 i atmosfären.
Bara så inte du eller någon annan "glömmer" så får jag än en gång citera dig: "Vid kopplingen mellan höjd temperatur och växthuseffekten (vilken jag antar är en koppling "ni" gör) kan man bortse från CO2."

Om du egentligen menade det du nu skriver så går det naturligtvis bra att helt enkelt ta avstånd från det tidigare påståendet.

Citat:
Och titta på de svar skribenterna presterar!! Priset tar kanske Godowski med sin: "en tio år gammal artikel".
Jag inser att du trots allt har något matnyttigt som du ännu inte dryftat. Du får såklart chansen igen att koppla ditt citat med Svensmarks teori. Nu har du än en gång din chans att visa hur du tänkte. Så, berätta för oss.
Citera
2013-08-28, 12:14
Medlem
Försöksdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
De flesta här håller nog med det över 100:åriga konsensuset om att CO2, allt annat lika, höjer atmosfärens temperatur vetenskapligt signifikant, men mänskligt obetydligt.

Det jag och de flesta här invänder emot är de vilda och av erfarenhet motbevisade spekulationerna i att en obetydlig temperaturhöjning skulle eskalera tack vare en rad mycket starkare positiva återkopplingar. Denna spekulation är baserad på godtyckliga modeller vars parametrar uppenbarligen sätts på politisk beställning och vars prognoser har misslyckats fruktansvärt jämfört med utfallet under de senaste 15:åren, vilket är den tid som såna modeller har försökt prognosticera. Uppenbarligen finns en rad mycket starka drivkrafter för klimatet som är oberoende av eller negativt återkopplande till den lilla CO2-effekten.

Vidare argumenterar de flest amot påståendet att en global uppvärmning skulle vara katastrofal om den skulle uppkomma, och än mindre att det vore lönt att avstå det mesta av mänsklighetens välstånd för att försöka förhindra detta. Var finns de vetenskapliga bevisen för de delarna av CAGW?

Att Greenpeace nu klär ut sig till isbjörnar för att protestera mot Shell är typiskt för hur vulgärt klimatbedrägeriet är. Isbjörnarna stortrivs i Arktis som nu av oförklarade skäl har lite mindre istäcke än vanligt.

Försurningen av haven förstärker temperatur höjningen.
Citera
2013-08-28, 12:30
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Bara så inte du eller någon annan "glömmer" så får jag än en gång citera dig: "Vid kopplingen mellan höjd temperatur och växthuseffekten (vilken jag antar är en koppling "ni" gör) kan man bortse från CO2."

Om du egentligen menade det du nu skriver så går det naturligtvis bra att helt enkelt ta avstånd från det tidigare påståendet.

Jag inser att du trots allt har något matnyttigt som du ännu inte dryftat. Du får såklart chansen igen att koppla ditt citat med Svensmarks teori. Nu har du än en gång din chans att visa hur du tänkte. Så, berätta för oss.
Ok, en gång till. Växthuseffekten leder till ökad temperatur även om CO2 saknades i atmosfären. Alltså kan man för diskussionens skull bortse från CO2 när man gör kopplingen mellan temperatur och växthuseffekten.

Är det meningarna som är för långa eller vad kan det vara som gör att du inte klarar av att tillgodogöra dig en text som min 11-årige son begriper.
Citera
2013-08-28, 12:58
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
Försurningen av haven förstärker temperatur höjningen.
Vilken temperaturhöjning???
Det intressanta är väl vad som sänker temperaturen på ett sätt som dominerar CO2:s uppvärmningseffekt. Solen kanske?
Citera
2013-08-28, 14:28
Medlem
Citat:
Ok, en gång till. Växthuseffekten leder till ökad temperatur även om CO2 saknades i atmosfären. Alltså kan man för diskussionens skull bortse från CO2 när man gör kopplingen mellan temperatur och växthuseffekten.

Är det meningarna som är för långa eller vad kan det vara som gör att du inte klarar av att tillgodogöra dig en text som min 11-årige son begriper.

Jajamen, vi kan även bortse från t.e.x. vattenånga, moln, metan och allt annat utom exempelvis Ozon och fortfarande ha en växthuseffekt. Varför man skulle vilja göra det är ganska oförståeligt dock eftersom resultatet blir helt missvisande mot hur verkligheten ser ut. Så nästa gång kanske du kan förtydliga med att du sysslar med ett hypotetiskt tankeexperiment utan förankring i verkligheten så skall jag lova att jag inte kommer att kommentera det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in