2013-11-11, 11:57
Medlem
humanlifes avatar
Tips:
Vetenskapens värld handlar i kväll om hur koldioxid påverkar livet i havet.
SVT2 kl 20.00.
Citera
2013-11-11, 16:59
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurx
Nu får jag väl den Hitleruniformerade Klimatflyktingen och hans med gelikars bisarra statistiktolkningar och cirkelresonerande länkar på mig igen...

Där satt den!
Du känner uppenbarligen inte igen dina gelikar när du ser dem.

Min avatar föreställer den notoriska bluffmakaren John Cook, Reichsfürer der SkepticalScience som mycket riktigt är känd för bisarra statistiktolkningar och cirkelresonemang.

Här har du en annan AGW-troende:
http://www.youtube.com/watch?v=29rA6FxqLhg

Jag påminner också om UNA-bombaren, Manson mfl.
Citera
2013-11-12, 04:15
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurx
Nu får jag väl den Hitleruniformerade Klimatflyktingen och hans med gelikars bisarra statistiktolkningar och cirkelresonerande länkar på mig igen

Du, enligt DN så stoppade Hitler AGW.

De senaste två decenniernas avsaknad av uppvärming förklaras den här månaden av utfasningen av freonet.

"Men utfasningen av freonerna är inte enda gången som mänskligheten kylt ned klimatet de senaste 100 åren. I studien, som publiceras i Nature Geoscience, avslöjas också att uppvärmningen tillfälligt hejdades under de båda världskrigen, samt delvis under den stora depressionen på 1930-talet.

Orsaken är givetvis att utsläppen av växthusgaser minskade kraftigt under krigsåren när ländernas infrastruktur slogs sönder och produktion och konsumtion underordnades krigföringen."

Krig är bra för klimatet. Kul att också få reda på att krigsproduktion är klimatsmart.

"Krig kan med andra ord vara bra för klimatet, liksom vissa politiska händelser och beslut. Den statistiska metod som forskarna använt i den nya studien visar klart och tydligt att den långa fredsperiod som inleddes 1945 snart gav upphov till drastiskt stigande utsläpp av växthusgaser.

Runt 1960 började detta märkas – det året syns de första tecknen på att temperaturerna är på väg upp på tidigare oanade nivåer.

Värst var temperaturhöjningen under perioden 1980 till 1998."

Hur var det 1960-1979 då? Ah... måste vara Vietnamkriget!

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/krig-och-politik-kylde-ner-klimatet/
Citera
2013-11-12, 16:13
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Du, enligt DN så stoppade Hitler AGW.

De senaste två decenniernas avsaknad av uppvärming förklaras den här månaden av utfasningen av freonet.

"Men utfasningen av freonerna är inte enda gången som mänskligheten kylt ned klimatet de senaste 100 åren. I studien, som publiceras i Nature Geoscience, avslöjas också att uppvärmningen tillfälligt hejdades under de båda världskrigen, samt delvis under den stora depressionen på 1930-talet.

Orsaken är givetvis att utsläppen av växthusgaser minskade kraftigt under krigsåren när ländernas infrastruktur slogs sönder och produktion och konsumtion underordnades krigföringen."

Krig är bra för klimatet. Kul att också få reda på att krigsproduktion är klimatsmart.

"Krig kan med andra ord vara bra för klimatet, liksom vissa politiska händelser och beslut. Den statistiska metod som forskarna använt i den nya studien visar klart och tydligt att den långa fredsperiod som inleddes 1945 snart gav upphov till drastiskt stigande utsläpp av växthusgaser.

Runt 1960 började detta märkas – det året syns de första tecknen på att temperaturerna är på väg upp på tidigare oanade nivåer.

Värst var temperaturhöjningen under perioden 1980 till 1998."

Hur var det 1960-1979 då? Ah... måste vara Vietnamkriget!

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/krig-och-politik-kylde-ner-klimatet/

Men detta är ju helt absurt. Det är ju inte ens vetenskap. Produktion minskar knappast under
krigstillstånd.
Citera
2013-11-12, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Men detta är ju helt absurt. Det är ju inte ens vetenskap. Produktion minskar knappast under
krigstillstånd.
Dessutom stämmer uppvärmningspauserna dåligt med krigen.
Uppvärmningspausen under första världskriget startade långt innan kriget och uppvärmningspausen under andra världskriget varade i 30 år efter krigets slut.
Världskrigen råkade infalla under dessa perioder och sannolikheten att de skulle göra det var rätt stor då det varit uppvärmningspaus under en stor del av 1900-talet.
Uppvärmningen har skett språngvis under två perioder.

Minskning av freon i atmosfären kompenseras av att mer ozon bildas. Man brukar räkna med att CFC och ozon balanserar varandras växthusefekt genom att den ena minskar när den andra ökar.
Dessutom är livslängden 100 år för CFC så det kan knappast hunnit minska så mycket heller.

Inte många rätt i den artikeln.
Citera
2013-11-13, 04:16
Medlem
MoLoKs avatar
Sen blir det ju än mer vansinnigt att inte ens Co2-utsläpp vi hade i början på 1900-talet är acceptabla för klimathetsarna.

Ett preindustriellt samhälle tycks vara det enda som accepteras.

Förutom för eliten då såklart. Wetterstrand et al måste få flyga obegränsat
Citera
2013-11-13, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Sen blir det ju än mer vansinnigt att inte ens Co2-utsläpp vi hade i början på 1900-talet är acceptabla för klimathetsarna.

Ett preindustriellt samhälle tycks vara det enda som accepteras.

Förutom för eliten då såklart. Wetterstrand et al måste få flyga obegränsat

Alltså pågår den här tramstråden fortfarande? Global uppvärmning påverkas mycket lite av CO2 och kan därför avföras som orsak vilket jag hela tiden hävdat.

Man har upptäckt att minskningen av freon-användandet och reducerat utsläpp av metan från jordbruket är orsaken till att temperaturen i stort sett varit stabil sen 1998...

Och ja det är sotet från koleldning som är boven till att glaciärer smälter runt om i världen...förbjud koleldning och ersätt med kärnkraft.
Citera
2013-11-13, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola

Minskning av freon i atmosfären kompenseras av att mer ozon bildas. Man brukar räkna med att CFC och ozon balanserar varandras växthusefekt genom att den ena minskar när den andra ökar.
Dessutom är livslängden 100 år för CFC så det kan knappast hunnit minska så mycket heller.

Inte många rätt i den artikeln.

För det första, när du pratar ozon menar du troposfäriskt eller stratosfäriskt? Menar du sedan att halten av ozon direkt påverkar halten CFC, i så fall får du gärna utveckla det lite, stämmer ju inte heller så bra med vad du nämner om 100 år livslängd i atmosfären för CFC medan den är mycket kortare för ozon. Sen varierar livslängden för CFC mycket kraftigt både beroende vilken typ av CFC det handlar om och en mängd andra faktorer, så 100 år är absolut inte generellt gällande.
Citera
2013-11-13, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
För det första, när du pratar ozon menar du troposfäriskt eller stratosfäriskt? Menar du sedan att halten av ozon direkt påverkar halten CFC, i så fall får du gärna utveckla det lite, stämmer ju inte heller så bra med vad du nämner om 100 år livslängd i atmosfären för CFC medan den är mycket kortare för ozon. Sen varierar livslängden för CFC mycket kraftigt både beroende vilken typ av CFC det handlar om och en mängd andra faktorer, så 100 år är absolut inte generellt gällande.
Lite förvånad över dina frågor. Jag tror att du medvetet vränger det jag skriver.
Du vet nog mycket väl att det är troposfären vi pratar om när det gäller växthuseffekten och att vi i det här fallet inte pratar om ozonhålet. Du vet mycket väl att CFC bryter ned ozon. Du vet mycket väl att de viktigaste varianterna av CFC har en halveringstid runt 100 år.
Citera
2013-11-13, 19:04
Medlem
Citat:
Lite förvånad över dina frågor. Jag tror att du medvetet vränger det jag skriver.
Du vet nog mycket väl att det är troposfären vi pratar om när det gäller växthuseffekten och att vi i det här fallet inte pratar om ozonhålet. Du vet mycket väl att CFC bryter ned ozon. Du vet mycket väl att de viktigaste varianterna av CFC har en halveringstid runt 100 år.

Ok, så långt inga konstigheter. Men min fråga var ju hur du menade att ozon bryter ner CFC eftersom du skrev att den ena minskar när den andra ökar.

Sen kan det ju även påpekas att CFC är relativt inaktivt i troposfären så någon större ozonnedbrytande effekt har dom inte där.
Senast redigerad av Elorin 2013-11-13 kl. 19:46.
Citera
2013-11-13, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
Ok, så långt inga konstigheter. Men min fråga var ju hur du menade att ozon bryter ner CFC eftersom du skrev att den ena minskar när den andra ökar.

Sen kan det ju även påpekas att CFC är relativt inaktivt i troposfären så någon större ozonnedbrytande effekt har dom inte där.
Det var just den frågan som var konstig eftersom både du och jag vet att ozon inte bryter ned CFC.
CFC påverkar ozon oavsett var i atmosfären. Men det finns mer ozon att påverka i de övre delarna av atmosfären där solen bidrar till bildandet av ozon.
Här är en artikel som säger att minskad nivå av CFC ökar växthuseffekten eftersom halten ozon då kommer att öka.
http://wattsupwiththat.files.wordpress.com/2013/11/cfcs_cause_warming.png
Den förvirrade artikeln i DN säger tvärtom, minskad halt CFC minskar växthuseffekten.
På andra håll kan man läsa att effekterna tar ut varandra och freonets bidrag till växthuseffekten är liten eftersom den samtidigt minskar halten av ozon.
Citera
2013-11-13, 20:20
Medlem
Citat:
Det var just den frågan som var konstig eftersom både du och jag vet att ozon inte bryter ned CFC.
CFC påverkar ozon oavsett var i atmosfären. Men det finns mer ozon att påverka i de övre delarna av atmosfären där solen bidrar till bildandet av ozon.
Här är en artikel som säger att minskad nivå av CFC ökar växthuseffekten eftersom halten ozon då kommer att öka.
http://wattsupwiththat.files.wordpress.com/2013/11/cfcs_cause_warming.png
Den förvirrade artikeln i DN säger tvärtom, minskad halt CFC minskar växthuseffekten.
På andra håll kan man läsa att effekterna tar ut varandra och freonets bidrag till växthuseffekten är liten eftersom den samtidigt minskar halten av ozon.

Hur kan man tolka " Man brukar räkna med att CFC och ozon balanserar varandras växthusefekt genom att den ena minskar när den andra ökar." på något annat vis än att du menar att det skulle handla om någon typ av balansreaktion där ozonet även påverkar CFC?

Sen så är det inte alls så att CFC påverkar ozon i någon påtaglig utsträckning oavsett var i atmosfären den finns, CFC:er är mycket stabila i troposfären och det krävs ultraviolett ljus för att frigöra kloret, dessutom sker nedbrytningen av ozonet sedan huvudsakligen genom en förhållandevis komplex reaktion bland annat involverande pälemormoln vars förutsättningar inte kan återfinnas i troposfären.

Artikeln ovan verkar väl ändå handla om strasfäriskt ozon? Vad den egentligen vill säga är omöjligt att veta utifrån den lilla del som du länkade till, att CFC:en skulle minska det troposfäriska ozonet ser iaf jag inte ett spår av där.
Senast redigerad av Elorin 2013-11-13 kl. 21:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in