Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-27, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Har du någon uppfattning om vilken grupp Jan Rydström skulle tillhört?

Det där är alltid vanskligt. I spionvärlden jobbar man med många lager och saker är inte alltid vad de verkar vara. T ex vet jag att vissa typer av uppgifter läckte via Östlings kompanjon och dök upp hoss "ryssen". Visst var det lite oväntat för dig.

Peter Bratt skriver så här:

Citat:
Nå, efter publiceringen av det första numret i maj 1973 kom en ung man till FiB/Kulturfronts
redaktion. Han berättade att han bodde i våningen ovanför Jan Rydström och att han om
nätterna kunde höra hur denne förde långa samtal på polska. Vi visste via den före detta IBagenten Håkan Isacsson en hel del om denne Rydström. Han var chef för Östekonomiska
byrån som till dels var en del av det svenska spionaget utomlands. Han var inblandad i
tvivelaktiga ekonomiska transaktioner. Han hade varit påtänkt som chef för IB men hade
tackat nej därför att hans privatliv inte tålde den granskning som Säpo i så fall skulle ha utsatt
honom för. Hela IB var en stor olaglighet. Det var en komplott av statsledningen riktad mot
folket, så tala om författningshotande verksamhet!

Kanske var det två grupper som fann varandra och spelade med varandra i ett olyckligt spel?

T ex vet jag att man på vissa håll var mycket oroade över IB:s okontrollerade och ganska dåligt tillförlitliga infiltration av vänsterrörelser för att den inte var pålitligt och hade bäring på direkta hot.

Däremot intresserade man sig för vilka som hade kontakter i direkta spionage eller inflytelseagetssituationer men var inte så intresserade av t ex OP:s önskan att kartlägga vilka kommunister som var inblandade i gruvstrejken.
Senast redigerad av boboslacke 2013-08-27 kl. 18:33.
Citera
2013-08-27, 18:55
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det där är alltid vanskligt. I spionvärlden jobbar man med många lager och saker är inte alltid vad de verkar vara. T ex vet jag att vissa typer av uppgifter läckte via Östlings kompanjon och dök upp hoss "ryssen". Visst var det lite oväntat för dig.

Peter Bratt skriver så här:

Kanske var det två grupper som fann varandra och spelade med varandra i ett olyckligt spel?

T ex vet jag att man på vissa håll var mycket oroade över IB:s okontrollerade och ganska dåligt tillförlitliga infiltration av vänsterrörelser för att den inte var pålitligt och hade bäring på direkta hot.

Däremot intresserade man sig för vilka som hade kontakter i direkta spionage eller inflytelseagetssituationer men var inte så intresserade av t ex OP:s önskan att kartlägga vilka kommunister som var inblandade i gruvstrejken.
Kan inte grupp C ha varit en bakgård till grupp B?
Vilken Östling menar du?
Citera
2013-08-27, 19:05
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Oerhört intressant, det måste ju funnits underättelse folk som diskuterat de här träffara fram och tillbaka. Det intressanta i det här är svaret" vi ville undergräva kommunismen" märkligt är att Schori inte tar upp det här i sin bok utan tar upp sina möten med olika gerillaledare i Sydamerika, stödet till befrielsekamper i Portugal, Polen mm och till sist svängningen i Israel- PLO konflikten genom att som första västland ta emot och kyssa Arafat i Stockholm.

Underrättelse folk med all samlad information måste ha undrat vart Sverige var på väg utrikespolitiskt!

I "Mörkläggning" intervjuar Gunnar Wall SÄPO-kommissarien Bertil Österberg. Runt 1980 hade BÖ hört Pierre Schori tala med Cubanska diplomater på ett antal TK-kontroll band. BÖ tillhörde den så kallade SÅ-gruppen.
Citera
2013-08-27, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Kan inte grupp C ha varit en bakgård till grupp B?
Vilken Östling menar du?

Nej det framgår väl tydligt att grupp a och grupp c var de som hade kontakter. AGAG och KrigsIB var kanske en mötesplats också! Flera gamla IB män ärvdes ju också av "näringslivet" t ex en källa som via dem ständigt skickade "rapporter" om vänstrekretsar trots att Säpo mest tyckte det var pinsamt. Men enkelt är det inte. OF hamnade ju också i näringslivet där likande skiljelinjer fanns.

Men visst bakgårdar fanns lite varstans även inom traditionella Säpo på vissa ställen och operatörer ärvdes hit och dit och alla försökte manövrera positioner.

Carl Gustav!
Senast redigerad av boboslacke 2013-08-27 kl. 19:22.
Citera
2013-08-27, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
I "Mörkläggning" intervjuar Gunnar Wall SÄPO-kommissarien Bertil Österberg. Runt 1980 hade BÖ hört Pierre Schori tala med Cubanska diplomater på ett antal TK-kontroll band. BÖ tillhörde den så kallade SÅ-gruppen.

Överskottsinformation som man tyckte sig ha rätt att gå vidare med på eget initiativ då cheferna inte tog det på allvar?
Citera
2013-08-27, 19:33
Medlem
Iheso mfl.

Det glädjer mig att vi nu är ganska långt från den svartvita diskussion som förekommit tidigare med föreställningar kring en enkel motsättning IB-Säpo där nån måste har rätt och anklagelserna haglar om förräderi både till höger och vänster.

Den mer nyanserade, belysande och komplexa bild som framträder förklarar ju kanske utvecklingen efter Frånsteds avsked med t ex hur Holmer och Ebbe kunde hamna i knät på CG Östling i palmeutredningen?! Grupp a och c.

Från Fokus (länkat i tidigare inlägg)

Citat:
IB måste ha varit en källa till konflikt?

– Javisst. Problemet med IB var ju att organisationen var hemlig för svenska folket och att den sysslade med sådant som inte var förenligt med svensk lag. Allt det där tillstötte sedan Palmes gode vän Birger Elmér tillträtt och de hade blivit av med Thede Palm som inte gick i partiets ledband. IB krävde att vi skulle överföra säkerhetsuppgifter till dem, alltså ett parti*kontrollerat organ, och det vägrade vi naturligtvis. Och när de höll på med något på hemmaplan, fotograferade demonstrationer till exempel, och avslöjades, fick vi klä skott. De gjorde strandhugg längs Finska viken, greps av finsk polis och vi fick sopa upp efter dem. Det var ständiga konflikter med IB.

Citat:
Är det sant att ni kände till att Peter Bratt och Jan Guillou höll på med sitt avslöjande av IB innan det kom i tryck?

– Javisst. Vi hade upptäckt att de höll på med något, vilket oroade oss en del. Vi visste ju att Guillou hade kontakt med KGB:s andreman på ambassaden, Gergel, även om vi aldrig sett något överlämnande av material – i så fall hade vi ingripit – och Peter Bratt hade varit på FRA. Håkan Isacson, uppgiftslämnaren, hade fått sparken från IB. Vad fan var det här? Vi kunde ha anhållit dem direkt, byggt upp ett åtal för förberedande av spioneribrott mot FRA, som var försvarets känsligaste del, men vi beslöt att vänta. Jag begrep att det var IB, inte FRA eller andra vitala svenska intressen, som skulle ta mest skada av ett avslöjande, så vi lät dem hållas. Jag tog med mig riksåklagaren Carl Axel Robért och gick upp till justitieminister Geijer för att eventuellt stoppa publiceringen, men han brydde sig inte. Hade väl annat att tänka på. Vi läste artiklarna innan de publicerades, fick dem från tryckeriet, och jag förstod att effekten skulle bli den jag hoppats på. Och det blev den ju.
Senast redigerad av boboslacke 2013-08-27 kl. 19:39.
Citera
2013-08-27, 19:36
Medlem
MyfairLadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FacePalme
Vad som är dubbelspel eller vad som är dubbelt dubbelspel är ganska svårt att veta.

Om en vis typ av fotfolk med sympatier för EAP eller liknande får information om att Palme och andra sossar åker till Sovjet och hänger med deras politiker så kanske fotfolk är beredda att göra något för fosterlandet.

Dessa kanske då får lite hjälp i utbildning mm.

Om vi då tänker att VG ex. verkligen var i periferin i ex. en Barbro-grupp eller dylikt. Var och när utbildades VG i konsten att använda skjutvapen? Vilka andra var det som utbildades? Finns det andra där som kan ha koppling till Barbrogruppen?

Jag skrev om VG tidigare: https://www.flashback.org/sp41795413

Citat:
WK och VG är uppväxta i samma lilla by i Blekinge, föräldrarna var mkt nära bekanta (var om de avlidit)

VG ansågas av sina barndomskamrater så begåvad både i språk samt i övrigt, att de i efterhand beskriver honom så här (fritt ur minnet)

- VG lurade säkert ut mer av förhörsledarna än de fick ut av honom, han fick säkert veta för mycket.

- VG var så skicklig i amerikanska att han kunde lura en jänkare att han kom från en viss delstat.

VG har hävdat att han utbildats i USA hos FBI el CIA (minns inte vilken) vilket i vart fall WK har.

En reflektion som jag minns av detta samtal jag lyssnade till,

-Det är konstigt att VG's och WK's relation icke har uppmärksammats.
Citera
2013-08-27, 19:40
Medlem
Kn Kroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castalius
Anser du själv att Palme var en landsförrädare?

Jag har för lite hårda fakta för att kunna "anse" det.

Jag tycker det är bestickande att Palme, Thunholm, Andersson och Schorii uppebarligen skaffat sig personliga försäkringar vid ett ev. maktövertagande. För vad kan de annars har diskuterat med fucking KGB/GRU?

Jag anser att maskirovkan ”norden som kärnvapenfri zon” är så allvarlig att jag har svårt att tro att Palme var så korkad att han trodde att Sovjet skulle följa ett avtal som ingen kunde kontrollera och som bara hade tvingat NATO/USA från Norge och den nordvästra teatern.

Jag anser att Palme agerat vidrigt i frågan om svenskt teritorialvatten v.a.s. den vita zonen och givet efter till Sovjet av någon anledning.

Att Palme med den förmodade insikten i ubåtsfrågan inte var tydligare mot Sovjet är helt otroligt.

Jag vet inte vad jag skall tro, bara att det verkar vara andra intressen än Sveriges parlamentariska system och folkförankring som lett hans gärningar.
Citera
2013-08-27, 19:56
Medlem
Grandiosos avatar
Vem är eller var egentligen "Koenig"? SÅ eller PS eller vem?

Citat:
När Ebbe Carlsson i april 1988 ville värva polisen Per Jörlin till sina privata spaningar skedde det med orden: "Ja, det är ju känt att KGB sedan andra världskriget alltid haft en representant i regeringen eller i närstående kretsar. Det är en i regeringen närstående person, en högt uppsatt politiker, som vi har misstankar om."
Den konkreta misstanken hos Ebbe Carlsson gällde Pierre Schori.
Citat:
Aftonbladet avslöjade den 3 juli år 2000 att den svenska Stasi-spionen "Koenig" med placering i den svenska regeringen hade "sin största triumf med den rapport han skickade till Stasi den 17 februari 1986" - 11 dagar före mordet på Olof Palme.
Rapporten handlar intressant nog om "interna beslut i förhållande till svenska utrikes- och inrikespolitiken" och "visar på oenigheter inom regeringen och behandlar stridskrafter och militärväsen". Koenigs rapporter till DDR skickades vidare till KGB i Moskva.

http://www.newsmill.se/print/33376
Citera
2013-08-27, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
Jag har för lite hårda fakta för att kunna "anse" det.

Jag tycker det är bestickande att Palme, Thunholm, Andersson och Schorii uppebarligen skaffat sig personliga försäkringar vid ett ev. maktövertagande. För vad kan de annars har diskuterat med fucking KGB/GRU?

Jag anser att maskirovkan ”norden som kärnvapenfri zon” är så allvarlig att jag har svårt att tro att Palme var så korkad att han trodde att Sovjet skulle följa ett avtal som ingen kunde kontrollera och som bara hade tvingat NATO/USA från Norge och den nordvästra teatern.

Jag anser att Palme agerat vidrigt i frågan om svenskt teritorialvatten v.a.s. den vita zonen och givet efter till Sovjet av någon anledning.

Att Palme med den förmodade insikten i ubåtsfrågan inte var tydligare mot Sovjet är helt otroligt.

Jag vet inte vad jag skall tro, bara att det verkar vara andra intressen än Sveriges parlamentariska system och folkförankring som lett hans gärningar.

Personligen tror jag inte att det fanns något förräderi i uppsåt. Däremot ett farligt spel som gav vissa vatten på sin kvarn.

Däremot fanns det ju legitima frågetecken kring detta (som verkar ha varit tabu) och inte minst andra kontakter som fanns i hemlighet som Frånstedt hävdar samtidigt som jag noterar att tonen inte är politisk hos honom som den var i andras munnar. Frånstedt ser "problemet" andra ser förräderiet som ett faktum.

Skillanden är om man ser det analytiskt eller känslomässigt.

Som bekant är detta inte unikt. Sveriges samarbete med främmande underrättelsetjänster,vapenbykar inklusive aktuella Saudiaffären, Stasiagenterna osv är exempel.
Citera
2013-08-27, 20:03
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Vem är eller var egentligen "Koenig"? SÅ eller PS eller vem?
http://www.newsmill.se/print/33376

Björn Jensen f.1923, fd nazze som blev s-märkt Stasi-informatör. En skitstövel som nu lever på ålderdomshem i den svenska välfärd han utan att blinka förrådde.
Citera
2013-08-27, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Björn Jensen f.1923, fd nazze som blev s-märkt Stasi-informatör. En skitstövel som nu lever på ålderdomshem i den svenska välfärd han utan att blinka förrådde.

Om öst visste vilka eftergifter som diskuterades så gjorde väl också de som ansåg att OP var en förrädare detta genom sina källor kan man tänka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in