2013-08-27, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
De som vet att de inte klarar en ränta på 7%, kan ju binda räntan på 10 år? Som dyrast kostar 10-årig ränta 4,32% just nu (Swedbank).
Folk vill inte ta förlusten i dag för vinsten i morgon. Jag förstår dem som investerar överskottet, men jag har lite svårare att förstå dem som åker på långsemester två gånger per år med småbarnen i stället...
2013-08-27, 10:21
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Folk vill inte ta förlusten i dag för vinsten i morgon. Jag förstår dem som investerar överskottet, men jag har lite svårare att förstå dem som åker på långsemester två gånger per år med småbarnen i stället...

Om de vet att de klarar 7% ränta, men då utan lika många semestrar, kan väl mycket väl göra rätt i att åka på semester med barnen nu? Semesterfrekvensen kan ju variera med räntan.
2013-08-27, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Om de vet att de klarar 7% ränta, men då utan lika många semestrar, kan väl mycket väl göra rätt i att åka på semester med barnen nu? Semesterfrekvensen kan ju variera med räntan.
Ja, de får ju självklart avgöra själva vad de anser ger dem mest lycka Jag menade bara att om man vet att man inte skulle klara 7 % ränta så har jag svårt att förstå varför man väljer att lägga pengar på långväga och dyra semestrar i stället för att semestra lite billigare och se till att vara lite tryggare i framtiden.

Jag har en kusin som fungerar precis så. Sålde centralt vid skilsmässan, köpte nytt lite längre ut, brände all vinst på dyra leksaker och en resa. Nu har han små marginaler och gnäller över att det kan bli lite tight att åka till Alperna med ungarna i vinter. Han bor några timmar från en känd svensk skidort...
2013-08-27, 15:11
Bannlyst
Citat:
Att någonting inte är konstigt innebär inte att det är frid och fröjd och riskfritt.

Jag jämförde inte bilar och hus, jag jämförde den felaktiga slutsatsen att bilar är mindre trygga i dag för att fler dör i trafiken med den felaktiga slutsatsen att det inte råder några problem på arbetsmarknaden för att fler människor har arbete än tidigare.

Räntorna är låga just nu för att Riksbanken sysslar med en otroligt aggressiv expansiv politik, att utgå från att det här är det nya normalläget verkar mycket underligt (även sett till realränta).

Som slutet på 80-talet, menar du?

Den fördelen vi har är att vi har så otroligt hög produktivitet att KPI ökningen håller sig stabilt på långa nivåer även om vi har en hög kreditexpansion. Vi har nästintill en rekordlåg inflation med tanke på vår expansiva välståndspolitik. Normalläget ligger i att vi har haft en expansiv finanspolitik samtidigt som fastighetsmarknadens bestånd inte ökat. Det finns ingen överinvestering som riskerar att få oss att hamna i en situation med överkapacitet. Det är vårt fundamenta till skillnad från Spanien som står med överinvesteringar. Vi har ett ruskigt flow i vår ekonomi och konsumtionen ligger på höga nivåer tack vare att hushållen lånar pengar och samtidigt höjer värdet på sina tillgångar vilket möjliggör ytterligare kreditexpansion. Räkna med låga räntor kanske två år framåt. Vid nästa räntehöjning har vi god fart i svensk ekonomi och tillgångarna kommer att ha ökat ytterligare i värde.
2013-08-27, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAEVERABOFF
Den fördelen vi har är att vi har så otroligt hög produktivitet att KPI ökningen håller sig stabilt på långa nivåer även om vi har en hög kreditexpansion. Vi har nästintill en rekordlåg inflation med tanke på vår expansiva välståndspolitik. Normalläget ligger i att vi har haft en expansiv finanspolitik samtidigt som fastighetsmarknadens bestånd inte ökat. Det finns ingen överinvestering som riskerar att få oss att hamna i en situation med överkapacitet. Det är vårt fundamenta till skillnad från Spanien som står med överinvesteringar. Vi har ett ruskigt flow i vår ekonomi och konsumtionen ligger på höga nivåer tack vare att hushållen lånar pengar och samtidigt höjer värdet på sina tillgångar vilket möjliggör ytterligare kreditexpansion. Räkna med låga räntor kanske två år framåt. Vid nästa räntehöjning har vi god fart i svensk ekonomi och tillgångarna kommer att ha ökat ytterligare i värde.
Enligt dig låter det som att Sverige befinner sig i en oförstörbar och evig högkonjunktur just nu. En syn man inte är helt van att höra...

Låna, låna, låna. Inget ont kommer, du behöver aldrig betala tillbaka, om du behöver pengar till räntekostnader kan du låna på dina tillgångars ökade värde om några år. Ser du verkligen inga problem i det rådet?

Hur var det med arbetsmarknaden föresten, din tes var ju att den aldrig varit så välmående som i dag. Lust att utveckla det?
2013-08-27, 16:05
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAEVERABOFF
tack för ett bra och välskrivet inlägg, hur mycket tror du BR-priserna i Sthlm går upp kommande 12 månaderna??
2013-08-27, 16:35
Medlem
Niders avatar
Det börjar dra ihop sig som flickan sa.

Skandiabanken höjer räntor, att fler banker kommer haka efter är ett faktum.
http://www.dn.se/ekonomi/skandiabanken-hojer-rantor/
2013-08-27, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nider

http://www.riksbank.se/sv/Penningpolitik/Prognoser-och-rantebeslut/Aktuell-prognos-for-reporanta-inflation-och-BNP/

Notera deras varning rörande hushållens höga skuldsättning. Nästa vecka kommer bli intressant.
2013-08-27, 16:48
Medlem
Niders avatar
Citat:
http://www.riksbank.se/sv/Penningpolitik/Prognoser-och-rantebeslut/Aktuell-prognos-for-reporanta-inflation-och-BNP/

Notera deras varning rörande hushållens höga skuldsättning. Nästa vecka kommer bli intressant.

Mycket bra läsning, det tackar jag för.

Jag har alltid uppskattat denna tråd, så vi får försöka hålla den vid liv med en intressant diskussion.
Senast redigerad av Nider 2013-08-27 kl. 16:50.
2013-08-27, 17:15
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nider

Ja det var saftiga räntehöjningar, det blir fett ras på bostadsmarknaden i Sthlm nu, redan nästa vecka kommer det paniksäljas till under 50% av dagens priser. Tack för ditt intressanta inlägg.
2013-08-27, 17:41
Medlem
Citat:
Ja, eller så kanske han undrade vad det var för tokstolle som inte kunde placera pengarna någonstans där avkastningen skulle täcka räntekostnaderna

Knappt det, avkastning 2-3% om året på sin höjd oavsett diverfisiering globalt och branschmässigt.
Ränan 3-6 % beroende på vilken typ av lån. Håller ekvationen? Japp, för storbanker och mer för småbanker med ockerränta
2013-08-27, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Ja det var saftiga räntehöjningar, det blir fett ras på bostadsmarknaden i Sthlm nu, redan nästa vecka kommer det paniksäljas till under 50% av dagens priser. Tack för ditt intressanta inlägg.

Optimsten har talat, gå och lägg dig under en sten.

Det ända du gör att är sprider dynga, medans andra försöker bidra med något som hör samman med den ursprungliga tråden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in