Citat:
Ursprungligen postat av
Kaptenstjärt
Varför blir du så arg på folk som inte tror på samma framtida utveckling som dig?
Alla har väl vid det här stadiet förstått att tgv23000 inte är en en ägare av en bostadsrätt utan en utvecklingstörd 12-årig pojke med humörsvängningar som avreagerar sin ilska genom att skriva bittra inlägg på Flashback...
Hellre diskuterar jag med Kurt-Sune, för även om jag inte håller med honom så kan han i alla fall lägga fram genomtänkta argument från sitt sett att se på saker i stället för att kalla alla som inte håller med honom för banjospelande bönder.
Citat:
Det kommer aldrig bli någon bobubbla i Sverige då de flesta svenskar ar så mycket besparingar inte bara i cash utan även i mark,fastigheter och annat och lätt klarar av en räntehöjning som aldrig kommer komma..
Kolla bara alla svensk barnfamiljer som åker till Thailand på vintern där dom cashar upp hela resan med kostnader på 50-100,000, planen är fullsatta hela vintern vilket tyder på att medelklassen fortfarande badar i pengar och lyx.
Glöm allt vad bobubbla heter, bara önsketänkande från dom som missade tillfället till bostadskarriär och inte blev miljonärer på köpet
En genomstnittlig familj i Stockholm sitter inte på några jättebesparingar utan skiter i att amortera för att få ekonomin att gå runt och de som åker på Thailandsresor gör det oftast för lånade pengar. Så ser det ut i princip för de i min bekantskapskrets och då pratar vi ändå om människor som har relativt höga löner.
Att spara i aktier och fonder är dessutom en risk i sig för att sannolikheten är stor att om vi får en situation där bostäder faller i pris, t ex pga en recession, så kommer börsen att falla kraftigt också. Väldigt få människor har så pass mycket is i magen att de inte säljer sitt innehav i fall börsen faller 30-40%. Många tror att det är en idiotsäker strategi att ha pengarna i aktier i stället för att amortera för att räntan är så låg och börsen ger bättre avkastning, men det blir intressant att se hur dessa börssnillen hanterar att kraftigt börsfall.
Jag kan dessutom tillägga att de riktiga vinnarna i dagens bostadssituation är 40-talisterna och hyresrättsinnehavare pga allmännyttan, det är de som bor billigt, att gå in som förstagångsköpare i dagsläget är en dålig affär och en riskfylld strategi.