2013-08-26, 23:56
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTaglialucci
Det här var ett intressant inlägg på Cornucopias blogg om bostadskraschen i Nederländerna:

http://cornucopia.cornubot.se/2013/08/der-spiegel-nederlanderna-under-vattnet.html

Naturligtvis kan detta inte inträffa här eftersom det är annorlunda nu och Sverige befinner sig i en unik situation med evigt stigande bostadspriser.

Har vi inte för längesedan avvisat Cornucopia som en bitter småstadsbo som haft fel år in och år ut?
2013-08-27, 00:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Har vi inte för längesedan avvisat Cornucopia som en bitter småstadsbo som haft fel år in och år ut?

Han kommer att få rätt någon gång tror jag allt! Frågan är bara när...
2013-08-27, 00:06
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Han kommer att få rätt någon gång tror jag allt! Frågan är bara när...

Ok. Så vi som inte anser att det råder någon bostadsbubbla i Stockholm, kan aldrig någonsin påvisa att vi har rätt, eftersom ditt och andras svar hela tiden blir "Nej, ni har fel, och det kommer att visa sig!"? Eller?
2013-08-27, 07:17
Avslutad
Citat:
Ok. Så vi som inte anser att det råder någon bostadsbubbla i Stockholm, kan aldrig någonsin påvisa att vi har rätt, eftersom ditt och andras svar hela tiden blir "Nej, ni har fel, och det kommer att visa sig!"? Eller?

Varför? Bevisbördan ligger väl på de som påstår att en osund avvikelse existerar, dvs. att det är en bubbla.
Du har ju hittills rätt hela tiden, varför kan du inte glädjas åt det, tills någon påvisar en bubbla.
Ekonomiska analyser är en färskvara, som måste förnyas hela tiden, så det finns inget slut på denna tråden, ifall det är det du efterfrågar.
2013-08-27, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAEVERABOFF
Den svenska bomarknaden är kassaskåpssäker. Byggandet är lågt och inflyttningen till storstäderna är fortsatt stor. Att hushållen belånar sina tillgångar är inget konstigt då värdet på dessa är högt.
Att någonting inte är konstigt innebär inte att det är frid och fröjd och riskfritt.

Citat:
Bilar och hus är olika saker och kan inte jämföras, liknelser är heller inte helt korrekta även om de kan vara fyndiga.

Jag jämförde inte bilar och hus, jag jämförde den felaktiga slutsatsen att bilar är mindre trygga i dag för att fler dör i trafiken med den felaktiga slutsatsen att det inte råder några problem på arbetsmarknaden för att fler människor har arbete än tidigare.

Citat:
De svenska hushållens skulder är inget problem då fundamenta är utbudets egenskaper. Räntorna kommer att vara fortsatt låga då tillgångspriserna går upp och gör landet rikare.

Räntorna är låga just nu för att Riksbanken sysslar med en otroligt aggressiv expansiv politik, att utgå från att det här är det nya normalläget verkar mycket underligt (även sett till realränta).

Citat:
Sverige är oerhört produktivt och lönerna ökar stadigt, addera ökande tillgångspriser på det så har vi fortsatt en europeisk superekonomi.
Som slutet på 80-talet, menar du?
2013-08-27, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
men har inte den där könsbytes-Cornucopia gapat om bostadbubbla och ras i 6-7 år nu?? Under tiden har priserna gått upp rejält. Kan man ha mer fel?? Hen har väl själv legat tungt i guld, ännu en grov felanalys.
Har man spridit ut köpen relativt jämnt över de senaste sju åren har man väl sett ungefär samma värdeökning som fastighetsköpare i Stockholm... Ju tidigare man gick in tungt, desto bättre. Just i år kanske det varit lite trist att följa kursen iofs
2013-08-27, 09:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Det som skrämmer mig är variablerna i ekvationen: lägenhetspris * räntan * 0,7 / 12 = månatlig räntekostnad.

På min förra arbetsplats hade några anställda enorma problem att betala hyran, när räntan gick upp närmare 7% på bolånen. De har ju självklart inte bara lån på lägenheterna, utan också på bilen och motorcykeln etc. Då var lägenheterna köpa på en betydligt lägre nivå än idag.

Skulle räntorna åka upp på samma nivå idag tror jag det skulle bli svårt för många att bo kvar och priserna skulle falla. Sedan vet man inte hur det blir med priserna om ränteavdragen fasas ut och 0,7 går mot 1 i ekvationen.

Bubbla i sthlm har jag svårt att se. Det lär aldrig att bli någon rea med dom villkor som gäller på bostadsmarknaden idag. Jag tror inte på några politiska mirakel som kommer att lösa bostadsbristen. Däremot i andra delar av landet kan det nog bli lite tuffare när räntorna börjar närma sig mer normala nivåer.
2013-08-27, 09:45
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
På min förra arbetsplats hade några anställda enorma problem att betala hyran, när räntan gick upp närmare 7% på bolånen. De har ju självklart inte bara lån på lägenheterna, utan också på bilen och motorcykeln etc. Då var lägenheterna köpa på en betydligt lägre nivå än idag.

YES!

Jag tror att det skulle bli katastrof för många redan vid 5% ränta.

Det mest skrämmande är att i min omgivning med släkt och vänner så verkar de inte alls förstå
att räntan kanske inte ALLTID kommer att ligga kvar på nuvarande nivå. De stirrar tomt på
mig, ungefär som om jag vore en idiot...

Men, men...det är deras problem...
2013-08-27, 10:07
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Det som skrämmer mig är variablerna i ekvationen: lägenhetspris * räntan * 0,7 / 12 = månatlig räntekostnad.

Skulle räntorna åka upp på samma nivå idag tror jag det skulle bli svårt för många att bo kvar och priserna skulle falla. Sedan vet man inte hur det blir med priserna om ränteavdragen fasas ut och 0,7 går mot 1 i ekvationen.

Bubbla i sthlm har jag svårt att se. Det lär aldrig att bli någon rea med dom villkor som gäller på bostadsmarknaden idag. Jag tror inte på några politiska mirakel som kommer att lösa bostadsbristen. Däremot i andra delar av landet kan det nog bli lite tuffare när räntorna börjar närma sig mer normala nivåer.

Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
YES!

Jag tror att det skulle bli katastrof för många redan vid 5% ränta.

Det mest skrämmande är att i min omgivning med släkt och vänner så verkar de inte alls förstå
att räntan kanske inte ALLTID kommer att ligga kvar på nuvarande nivå. De stirrar tomt på
mig, ungefär som om jag vore en idiot...

Men, men...det är deras problem...

De som vet att de inte klarar en ränta på 7%, kan ju binda räntan på 10 år? Som dyrast kostar 10-årig ränta 4,32% just nu (Swedbank).
2013-08-27, 10:09
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Varför? Bevisbördan ligger väl på de som påstår att en osund avvikelse existerar, dvs. att det är en bubbla.
Du har ju hittills rätt hela tiden, varför kan du inte glädjas åt det, tills någon påvisar en bubbla.
Ekonomiska analyser är en färskvara, som måste förnyas hela tiden, så det finns inget slut på denna tråden, ifall det är det du efterfrågar.

De som försöker påvisa en bubbla kommer ju inte med några nya analyser. Ja, ekonomisk analys är en färskvara men ändå upprepas mantrat "Se på 1991" och "USA och Spanien 2007".
2013-08-27, 10:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
De som vet att de inte klarar en ränta på 7%, kan ju binda räntan på 10 år? Som dyrast kostar 10-årig ränta 4,32% just nu (Swedbank).

Jo det känner jag till, men det finns ju en tid även efter 10 år. Vad kostar en ny 10-åring om 10 år ? Ja det vet ingen, skulle jag tro. Det är lite det som skrämmer mig.

För övrigt är det nog jävligt idiotiskt att binda räntan så länge....

Sedan får man ju även väga in i ekvationen att många föreningar har lån och då kommer även avgifterna att gå upp självklart
2013-08-27, 10:13
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
De som försöker påvisa en bubbla kommer ju inte med några nya analyser. Ja, ekonomisk analys är en färskvara men ändå upprepas mantrat "Se på 1991" och "USA och Spanien 2007".
eller så är det de klassiska - räntan är konstlad, räntan ska upp till normala nivåer, räntN är dopad, man trycker pengar, räntans historiska nivåer, normala räntan....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in