2013-08-26, 00:22
  #29233
Medlem
Tony.Starks avatar
Hur gör ni på läs delen enligt den nya högskoleprovet?

De längre texter: Läser först hela texten och samtidigt markera "nyckelord". Sedan läser jag fråga 1 och direkt försöker utesluta felaktiga svar, och sedan hittar jag den delen i texten som frågan efterfrågar, och därefter svarar jag på den mest lämpligaste svaren.

Korta texter: Läser frågan och sedan hittar kontexten/stycket som frågan finns i och därefter försöker jag direkt utesluta felaktiga svarsalternativ och sedan väljer jag slutligen den mest lämpligaste svarsalternativet.

När jag läser texten så håller jag en konstant flytt och eggar mig till att vara helt intresserat i texten, trots att man ibland inte helt är med i en text eftersom det tas upp en massa onödigt information, vilket gör att man måste noggrant välja ut rätt information ur den triviala kontexten.

Hur gör ni?
Citera
2013-08-26, 00:50
  #29234
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastanjekriget
Hejsansvejsan!
Skulle anmäla mig till HP men lyckades inte kryssa i "rutan" för dyslexi. Någon som vet hur kommer det sig att jag inte kan kryssa för den rutan och hur jag ser till att få min extratid?

Har du betalat anmälningsavgiften redan? Om inte så kan du kanske skita i din anmälan och testa göra en helt ny (om det går) där du gör rätt och kryssar i rutan

Om du har betalat så bör du så snart som möjligt kontakta de ansvariga för Högskoleprovet och förklara situationen. Använd www.google.com för att hitta vem du ska vända dig till.
Citera
2013-08-26, 00:55
  #29235
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Matematik A och B, som numera heter Matematik 1b och 2a (?). Matematik C/3a gör dig självklart ännu säkrare på de tidigare kurserna men det är inget som tas upp i den som någonsin förekommer på högskoleprovet, t.ex. förekommer aldrig deriveringar, osv.
Men trigonometri är väl matte 3, och det verkar det vara mycket av på HP?
Citera
2013-08-26, 07:46
  #29236
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beulenpest
Men trigonometri är väl matte 3, och det verkar det vara mycket av på HP?

Trig. introduceras i matte 1c.
Citera
2013-08-26, 17:13
  #29237
Medlem
Soulsurfers avatar
Då var det tags att ta tag i det igen efter att ha latat sig!

Hann dock bara med en gammal ORD samt en gammal NOG med kassa resultat innan jag var tvungen att springa iväg till bussen. 14/22 på NOG, vilket är rätt bra för att vara jag med tanke på att jag fick 2/12 eller något på provet Var några konstiga frågor som jag får gå igenom, hann aldrig gå igenom alla fel.

På ORD fick jag bara 22 rätt av 40
Citera
2013-08-26, 18:41
  #29238
Medlem
kastanjekrigets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Har du betalat anmälningsavgiften redan? Om inte så kan du kanske skita i din anmälan och testa göra en helt ny (om det går) där du gör rätt och kryssar i rutan

Om du har betalat så bör du så snart som möjligt kontakta de ansvariga för Högskoleprovet och förklara situationen. Använd www.google.com för att hitta vem du ska vända dig till.

Det löste sig! Jag var bara dum nog att inte göra allt i rätt ordning. Först när man har fyllt i allt annar får man möjlighet att kryssa för rutan.

Nu har jag köpt "Den kompletta guiden" och tänkte lusläsa den!
Citera
2013-08-26, 20:13
  #29239
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastanjekriget
Det löste sig! Jag var bara dum nog att inte göra allt i rätt ordning. Först när man har fyllt i allt annar får man möjlighet att kryssa för rutan.

Nu har jag köpt "Den kompletta guiden" och tänkte lusläsa den!
Någon mer än jag som tycker att den boken är värdelös?
Citera
2013-08-26, 21:50
  #29240
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matte2b
Någon mer än jag som tycker att den boken är värdelös?

Värdelös för alla utom nybörjare som lätt kan inhämta informationen från andra källor, kostnadsfria sådana dessutom.
Citera
2013-08-26, 23:54
  #29241
Medlem
Mikronesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony.Stark
Hur gör ni på läs delen enligt den nya högskoleprovet?

De längre texter: Läser först hela texten och samtidigt markera "nyckelord". Sedan läser jag fråga 1 och direkt försöker utesluta felaktiga svar, och sedan hittar jag den delen i texten som frågan efterfrågar, och därefter svarar jag på den mest lämpligaste svaren.

Korta texter: Läser frågan och sedan hittar kontexten/stycket som frågan finns i och därefter försöker jag direkt utesluta felaktiga svarsalternativ och sedan väljer jag slutligen den mest lämpligaste svarsalternativet.

När jag läser texten så håller jag en konstant flytt och eggar mig till att vara helt intresserat i texten, trots att man ibland inte helt är med i en text eftersom det tas upp en massa onödigt information, vilket gör att man måste noggrant välja ut rätt information ur den triviala kontexten.

Hur gör ni?
Får jag bara fråga hur stor andel rätta svar du fått på de läsförståelsedelar av HP som du skrivit. Vill ju veta om strategin ger ngt resultat.

Själv brukar jag alltid ta en titt på frågorna innan jag börjar läsa, men jag ska nog testa som du tipsar om, att vid den(de?) längre texten läsa igenom hela först för att hålla mig fokuserad. Att bolla med fyra frågor på raken bara sådär hjälper ju inte en att tygla lugnet.
Citera
2013-08-27, 00:06
  #29242
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikronesien
Får jag bara fråga hur stor andel rätta svar du fått på de läsförståelsedelar av HP som du skrivit. Vill ju veta om strategin ger ngt resultat.

Själv brukar jag alltid ta en titt på frågorna innan jag börjar läsa, men jag ska nog testa som du tipsar om, att vid den(de?) längre texten läsa igenom hela först för att hålla mig fokuserad. Att bolla med fyra frågor på raken bara sådär hjälper ju inte en att tygla lugnet.

Jag läser frågorna först och snittar ca 18/20 på läs nu... Det är individuellt så du borde prova själv och avgöra vad som passar dig.
Citera
2013-08-27, 01:49
  #29243
Medlem
Tony.Starks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikronesien
Får jag bara fråga hur stor andel rätta svar du fått på de läsförståelsedelar av HP som du skrivit. Vill ju veta om strategin ger ngt resultat.

Själv brukar jag alltid ta en titt på frågorna innan jag börjar läsa, men jag ska nog testa som du tipsar om, att vid den(de?) längre texten läsa igenom hela först för att hålla mig fokuserad. Att bolla med fyra frågor på raken bara sådär hjälper ju inte en att tygla lugnet.

Jag får 15-17 rätt alltså finns det rum för förbättring, men det som skiljer sig åt med att läsa frågorna först och min strategi är att man får bättre koll på helheten av en text. Men jag tror inte man behöver förstå en text fullt ut, för att klara sig på läs och därför är jag nyfiken på hur andra anfaller läs delen och samt vilka poäng de får per prov.
Citera
2013-08-27, 06:15
  #29244
Medlem
Argh123s avatar
Överstrykningspennan är ovärderlig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in