2013-08-27, 09:47
  #29245
Medlem
sckrz-krks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argh123
Överstrykningspennan är ovärderlig!
Tvärtom, den är värdelös! Iaf för mig och några andra 2.0:are som jag känner.

Kontentan av detta: om överstrykningspenna passar din individuella teknik, använd den. Annars inte, för det är värdelöst att "tvinga" fram en ny rutin.
Citera
2013-08-27, 15:15
  #29246
Medlem
Argh123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sckrz-krk
Tvärtom, den är värdelös! Iaf för mig och några andra 2.0:are som jag känner.

Kontentan av detta: om överstrykningspenna passar din individuella teknik, använd den. Annars inte, för det är värdelöst att "tvinga" fram en ny rutin.
japp, den har inget värde alls. Så kan man också se det (a)
Citera
2013-08-27, 17:12
  #29247
Medlem
Osakasuns avatar
Gjorde vårens 2011 DTK idag. Det var två uppgifter vilka upptog mycket av min tid, även om jag klarade de. Hur skulle ni på snabbast möjligast sätt lösa följande;

Uppgift 39. Av Sveriges totala export, 757 075 miljoner kronor, står Amerika för 15%. Av Sveriges totala import, 617 986 miljoner kronor, står Amerika för 5%. Hur mycket större var värdet av Sveriges export till Amerika jämfört med värdet av Sveriges import från Amerika?

A 55 000 Miljoner kr
B 62 000 Miljoner kr
C 75 500 Miljoner kr
D 82 500 Miljoner kr

Uppgift 40. Den delen av Sveriges Asienexport som gick till När- och Mellanöstern hade ett värde av cirka 17 800 miljoner kronor. Hur stor andel av Asienexportens värde stod exporten till När- och Mellanöstern för?

Exporten till Asien var 11% av 757 075 miljoner kronor.

A 8%
B 15%
C 20 %
D 30 %

Som sagt, jag efterfrågar snabba lösningar. Tack på förhand!
Citera
2013-08-27, 17:30
  #29248
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakasun
Gjorde vårens 2011 DTK idag. Det var två uppgifter vilka upptog mycket av min tid, även om jag klarade de. Hur skulle ni på snabbast möjligast sätt lösa följande;

Uppgift 39. Av Sveriges totala export, 757 075 miljoner kronor, står Amerika för 15%. Av Sveriges totala import, 617 986 miljoner kronor, står Amerika för 5%. Hur mycket större var värdet av Sveriges export till Amerika jämfört med värdet av Sveriges import från Amerika?

A 55 000 Miljoner kr
B 62 000 Miljoner kr
C 75 500 Miljoner kr
D 82 500 Miljoner kr

Uppgift 40. Den delen av Sveriges Asienexport som gick till När- och Mellanöstern hade ett värde av cirka 17 800 miljoner kronor. Hur stor andel av Asienexportens värde stod exporten till När- och Mellanöstern för?

Exporten till Asien var 11% av 757 075 miljoner kronor.

A 8%
B 15%
C 20 %
D 30 %

Som sagt, jag efterfrågar snabba lösningar. Tack på förhand!

Borttaget hela inlägget är fel haha sorry guys.
39 grovt räknat 750milj*0.15-(620milj*0,05)=75milj notera nu att du har avrundat på ett sätt så att talet alltid kommer att bli mindre än det egentliga alltså är C eller D rätt. Talen är dock mycket nära varandra prova med 760 milj istället för bättre uppskattning, dels är det närmre 757 075 miljoner, dels kommer man närmre svaret om man höjer båda talen vid avrundning vid subtraktion = (75 milj (värdet erhölls från tidigare uträkning)+(0,15*10milj)= Borttaget D Svar D
Edit det blir ju närmre C, jag skulle svara C sorry.
__________________
Senast redigerad av universalgeniet 2013-08-27 kl. 17:43.
Citera
2013-08-27, 17:36
  #29249
Medlem
the-gafferrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakasun
Gjorde vårens 2011 DTK idag. Det var två uppgifter vilka upptog mycket av min tid, även om jag klarade de. Hur skulle ni på snabbast möjligast sätt lösa följande;

Uppgift 39. Av Sveriges totala export, 757 075 miljoner kronor, står Amerika för 15%. Av Sveriges totala import, 617 986 miljoner kronor, står Amerika för 5%. Hur mycket större var värdet av Sveriges export till Amerika jämfört med värdet av Sveriges import från Amerika?

A 55 000 Miljoner kr
B 62 000 Miljoner kr
C 75 500 Miljoner kr
D 82 500 Miljoner kr

Sveriges export till Amerika

15% av ca 757 miljoner

10% = 75
5% = 75/2 = 37,5

37,5 + 75 = 112,5

Sveriges import från Amerika

5 % av ca 618 miljoner

10 % = 61,8

5% = ca 30,5

112,5 - 30,5 = 82 miljoner

Svar: D




Citat:
Ursprungligen postat av Osakasun
Uppgift 40. Den delen av Sveriges Asienexport som gick till När- och Mellanöstern hade ett värde av cirka 17 800 miljoner kronor. Hur stor andel av Asienexportens värde stod exporten till När- och Mellanöstern för?

Exporten till Asien var 11% av 757 075 miljoner kronor.

A 8%
B 15%
C 20 %
D 30 %

Som sagt, jag efterfrågar snabba lösningar. Tack på förhand!

Export till När- och mellanöstern = 18 milj.

Export till Asien totalt = 11% av 757 milj.

11 % = 75,7 + 7,57 = ca 83 milj.

Andel: 18/83.

10 % av 83 = 8,3.

8,3 * 2 = 17,6 (väldigt nära 18, vilket betyder att 18/83 är nära 20%)

Svar: C
Citera
2013-08-27, 17:40
  #29250
Medlem
Osakasuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the-gafferr
TEXT

Tackar, bra där!
Citera
2013-08-27, 17:41
  #29251
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakasun
Gjorde vårens 2011 DTK idag. Det var två uppgifter vilka upptog mycket av min tid, även om jag klarade de. Hur skulle ni på snabbast möjligast sätt lösa följande;

Uppgift 39. Av Sveriges totala export, 757 075 miljoner kronor, står Amerika för 15%. Av Sveriges totala import, 617 986 miljoner kronor, står Amerika för 5%. Hur mycket större var värdet av Sveriges export till Amerika jämfört med värdet av Sveriges import från Amerika?

A 55 000 Miljoner kr
B 62 000 Miljoner kr
C 75 500 Miljoner kr
D 82 500 Miljoner kr

Uppgift 40. Den delen av Sveriges Asienexport som gick till När- och Mellanöstern hade ett värde av cirka 17 800 miljoner kronor. Hur stor andel av Asienexportens värde stod exporten till När- och Mellanöstern för?

Exporten till Asien var 11% av 757 075 miljoner kronor.

A 8%
B 15%
C 20 %
D 30 %

Som sagt, jag efterfrågar snabba lösningar. Tack på förhand!

uppgift 40 börja med att omvandla 757000miljoner=757miljarder 757*0.1=75,7=(typ)76
17800miljoner=17,8 miljarder 17,8=(typ) 18 Vid division är det bra om man avrundar så att täljaren höjs då nämnaren höjs. 18/76=(prova att multiplicera alternativen börja imitten om du inte får någon känsla) Skulle säga C (förnekar ej att jag är osäker)
Citera
2013-08-27, 22:15
  #29252
Medlem
Mikronesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karleksproblem
Jag läser frågorna först och snittar ca 18/20 på läs nu... Det är individuellt så du borde prova själv och avgöra vad som passar dig.
Jag själv har fått 15/20 och 14/20 på senaste två proven, så ja, det kan säkert ge utdelning av att finslipa LÄS också. Just nu fokuserar jag mycket på ordförståelse vilket jag halvt ovetande tills HP var ohyggligt kass på.
Citera
2013-08-29, 12:38
  #29253
Medlem
Kan någon ge mig tips på ord man kan plugga på utöver ordprov.se? Jag undrar också vad mer man kan göra förutom att läsa böcker och artiklar på SvD och DN för att förbättra ens egen resultat på LÄS.
Citera
2013-08-29, 13:57
  #29254
Medlem
SweOs avatar

Tack så hemskt mycket! Inget av dessa "räknesätt" med potenser tas upp i Matte A. Räknade färdigt den här om dan och tog mig en titt igen. Irriterande att böckerna inte är så pass utvecklade att de nämner förklaringar till nya problem som behöver nya verktyg. Men nu har jag lärt mig att jag kan försöka lösa potenstal som inte går ut direkt, genom att försöka matcha vänster- med högerledet.
Tack Gaffer!
Citera
2013-08-29, 14:32
  #29255
Medlem
SweOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the-gafferr

Andel: 18/83.

10 % av 83 = 8,3.

8,3 * 2 = 17,6 (väldigt nära 18, vilket betyder att 18/83 är nära 20%)

Svar: C

Vad smart! Men om du ska förklara med text/ord till varför du efter "Andel" tar "10% av 83" och sedan multiplicerar svaret med 2? Varför och hur tänker du?

(så att jag själv kan lära mig tänka i samma banor )
Citera
2013-08-29, 14:45
  #29256
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweO
Vad smart! Men om du ska förklara med text/ord till varför du efter "Andel" tar "10% av 83" och sedan multiplicerar svaret med 2? Varför och hur tänker du?

(så att jag själv kan lära mig tänka i samma banor )
Vi vill veta vad 18/83 är, i procent (eller som en andel, samma sak).

Vi vet att 10% av 83 = 8,3
Då borde 2*10% av 83 = 2*8,3 = 17,6
Alltså är 20% av 83 = 17,6
Med andra ord: 17,6/83 = 20%
Det är väldigt nära 18/83, så det måste också vara nära 20%.

Alltså är 18/83 ~ 20% och svaret är C.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in