Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-21, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehiral
Riktigt smör mycket bättre än äkta bregott att steka i? Läste att det är för mycket vatten i bregott, inget jag själv reflekterat över.

Har förövrigt massa ris över, så tänkte steka det i smör, lägga i soja, curry, spiskummin, chili, lite grädde/mjölk kanske steka lite lök också, och äta det med kycklingfiléer, låter det ok? andra tips mottages gärna Inget avancerat dock, tidsbrist.

Tycker det låter lite märkligt att ha i grädde/mjölk, men vad vet jag Själv skulle jag gjort något i stil med http://www.recepten.se/recept/nasi_goreng.html
Citera
2013-08-21, 02:55
Medlem
lehirals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NWinter
Tycker det låter lite märkligt att ha i grädde/mjölk, men vad vet jag Själv skulle jag gjort något i stil med http://www.recepten.se/recept/nasi_goreng.html
Tänkte så det blir som currysås, fast kanske bättre att bara göra en currysås på sidan
Kanske ska läsa lite i Stekt ris trådarna dock Nasi Gorengen dock, var gott som fan på skolluncharna så det måste absolut testas, inte särskilt avancerat heller
Senast redigerad av lehiral 2013-08-21 kl. 03:04.
Citera
2013-08-21, 09:28
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehiral
Riktigt smör mycket bättre än äkta bregott att steka i? Läste att det är för mycket vatten i bregott, inget jag själv reflekterat över.
Bregott fungerar utmärkt att steka i, däremot inte de vanliga lättmargarinerna som Lätta osv.
Citera
2013-08-21, 14:51
Medlem
Fungerar det att göra pesto på fryst basilika? Det känns ju som att man får mer basilika för pengarna än om man köper färsk.

Dessutom, måste man ha "äkta" parmesan? Har sett på Lidl att de har ost som heter Padano tror jag, ser ut som parmesan och när jag tidigare har köpt liknande sådan hårdost har det fungerat utmärkt till carbonara.

Har någon ett gott recept på pesto så mottages det gärna!
Citera
2013-08-21, 14:57
Medlem
Masturblijas avatar
Blir risnudlar klara långsammare än vanliga äggnudlar? Tänkte stirfrya dem.
Citera
2013-08-22, 13:34
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masturblija
Blir risnudlar klara långsammare än vanliga äggnudlar? Tänkte stirfrya dem.

Snarare tvärtom, skulle jag vilja påstå.
Citera
2013-08-26, 13:55
Medlem
pelviss avatar
Kanske ingen enkel och snabb fråga, men varför använder man inom industrin druvsocker istälet för vanligt socker vid rimning. Jag använder alltid vanligt strösocker men funderar på att prova druvsocker, but why? Vad är fördelen?

Tacksam för svar
Mvh Pelvis
Citera
2013-08-26, 14:07
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelvis
Kanske ingen enkel och snabb fråga, men varför använder man inom industrin druvsocker istälet för vanligt socker vid rimning. Jag använder alltid vanligt strösocker men funderar på att prova druvsocker, but why? Vad är fördelen?

Tacksam för svar
Mvh Pelvis

Bra fråga. Jag googlade och hittade detta:

Citat:
”Socker är en traditionell krydda i charkprodukter. Det används bland annat för att balansera smakerna i rimmade och rökta produkter (ett annat ord för rimma är ju sockersalta). Vi har också en liten mängd socker i de färsprodukter där vi tidigare haft mjölk. Mjölk innehåller ju en liten mängd laktos (mjölksocker) och när vi gjort produkterna allergivänliga har vi tillsatt socker för att behålla smaken. Att vi just har druvsocker beror på att det är lätt att använda i stor skala”, skriver Sara Hoff, kommunikationsdirektör på Scan, till FoodMonitor.

”Det är aldrig några stora mängder socker i våra produkter, det rör sig oftast om en halv till en procent. Det är en krydda och har ingen annan funktion, man kan jämföra det med att man har en nypa socker i tomatsåsen för att bryta av den skarpa tomatsmaken och få balans i smakerna. Som jämförelse måste man äta cirka åtta kilo mammas köttbullar för att få i sig lika mycket socker som i 100 gram gelégodis.”

http://foodmonitor.se/index.php/forskning-a-ingredienser/2-forskning-a-ingredienser-/1619-daerfoer-tillsaetter-koettbolagen-druvsocker-till-koett-
Citera
2013-08-26, 19:58
Medlem
pelviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Bra fråga. Jag googlade och hittade detta:

http://foodmonitor.se/index.php/forskning-a-ingredienser/2-forskning-a-ingredienser-/1619-daerfoer-tillsaetter-koettbolagen-druvsocker-till-koett-

Tackar för det svaret, man kan undra vad de menar det är lättare att hantera. Proportionerna är ju ungefär detsamma som för vanligt socker.
Är det att strösocker så kallat "rullar rundor", medans du kan ta rågade mått med druvsocker? Fast det lär ju inte vara matskedar de sysslar med vid lakesblandning utan snarare en kubik åt gången. Så det bör vara spannavis med druvsocker hursom. Men men, intressant ändock hur de bär sig åt i så stor skala.
Citera
2013-08-28, 18:10
Medlem
Kan man köpa hem rapsolja i stora volymer över nätet någonstans?
Citera
2013-08-29, 19:42
Medlem
techno_the_kings avatar
Inte en aning om det hör hemma här men iallafall
Tänkte köpa 1kg oxfilé och laga till mig samt till syrran i helgen, hur tjocka skall bitarna vara och hur länge skall de tillagas samt vad kan man servera till detta? Räcker 1kg till 2 pers samt skall köttet kryddas?
Citera
2013-08-30, 16:20
Medlem
donaukinds avatar
Kan man köra turkisk peppar (kolorna) i mixer? Orkar inte sitta här och krossa 2 paket...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in