2013-08-22, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mcdrive
Någon som ska på reservuppropet idag på Stockholms universitet? Jag är själv reserv, men ska inte dit. Kan den som är där skriva här sen hur många reserver som blev antagna i BI?

Skulle uppskatta 25-30 som inte var där. Hade inte superkoll, koncentrerade mig mest på atthöramitt namn om vi ska vara ärliga!
Citera
2013-08-22, 13:10
Medlem
ProsecutorDredds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vial
Ang blanka tentor osv. Nyss kom resultatet för omtentan på T1 på UU. Jag kollade den av nyfikenhet, och blev lika förvånad som när jag kikat på äldre resultat. Det verkar gå "sådär" bra för folk på omtentor? Lite förvånande då det bör innehålla folk som blankat?

25 studenter, 2 har ett medgett internetpublicering av resultat, en har inget officiellt resultat då obligatoriet inte är fullgjort. Men 22 resultat fördelat på:
9 st med U
8 st med B
4 st med Ba
1 st med AB

Med tanke på folk som blankar osv, borde det inte vara en lite annan fördelning på omtentorna, eller är det representativt med tanke på de som skriver omtenta för det gick åt skogen på ordinarie tenta?

Det klassiska svaret är väl "det beror på". När jag inledningsvis läste i Uppsala blankade jag med flera den så kallade "muren" och bland mina kursare var det flera som idag arbetar som åklagare, domare och AB-procenten på den omtentan var ändå bara 12%.

Som kuriosa kan nämnas att Folke Grauers som en tid var kursansvarig för Civilrätt I vid Handels i Göteborg hade som metod att göra omtentamen svårare för att motverka just att studenter blankade. Och det var en AVSEVÄRD skillnad i svårighetsgrad mellan tentorna.
Citera
2013-08-22, 13:27
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProsecutorDredd
Som kuriosa kan nämnas att Folke Grauers som en tid var kursansvarig för Civilrätt I vid Handels i Göteborg hade som metod att göra omtentamen svårare för att motverka just att studenter blankade. Och det var en AVSEVÄRD skillnad i svårighetsgrad mellan tentorna.
S.k. strafftentor!

Daniel Stat*in var under en tid kursföreståndare för T5 i Uppsala. Det ryktades om att han gjorde omtentorna betydligt svårare för att just få ned antalet studenter som blankade. Att detta även drabbade studenter som inte var så duktiga på juridik är en annan sak (d.v.s. alla som misslyckades med tentan).

Kring denna man går det många rykten. Bl.a. har det talats om att han inte längre får rätta tentor, då han satte i system att rätta tentor väldigt hårt. Hur mycket sanning som ligger i detta vet jag inte. Det verkar i alla fall som om han fortfarande får skriva tentafrågorna, samt i vissa fall även tentakommentaren efter rättning.
Senast redigerad av eXtremo 2013-08-22 kl. 13:52.
Citera
2013-08-22, 14:24
Medlem
ProsecutorDredds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
S.k. strafftentor!

Daniel Stat*in var under en tid kursföreståndare för T5 i Uppsala. Det ryktades om att han gjorde omtentorna betydligt svårare för att just få ned antalet studenter som blankade. Att detta även drabbade studenter som inte var så duktiga på juridik är en annan sak (d.v.s. alla som misslyckades med tentan).

Kring denna man går det många rykten. Bl.a. har det talats om att han inte längre får rätta tentor, då han satte i system att rätta tentor väldigt hårt. Hur mycket sanning som ligger i detta vet jag inte. Det verkar i alla fall som om han fortfarande får skriva tentafrågorna, samt i vissa fall även tentakommentaren efter rättning.

Vad gäller Folke kan tilläggas att han var helt öppen och sa under en föreläsning hur han lagt upp tentamen/omtentamen och det får man ge honom credit för. Själva tanken får anses vara god men som du redan har berört så drabbas ju studenter som faktiskt har fått underkänt men ändå försökt.
Citera
2013-08-22, 16:05
Medlem
mcdrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hotice
Skulle uppskatta 25-30 som inte var där. Hade inte superkoll, koncentrerade mig mest på atthöramitt namn om vi ska vara ärliga!

Ok, jag hade betydligt lägre reservnummer än så, så jag antar att jag skulle komma in då. Sista reserv kan tacka mig isf
Citera
2013-08-22, 23:06
Medlem
ValleVattenskalles avatar
Någon mer som ska på registrering på UU på måndag? Hur känns det?
Citera
2013-08-23, 00:20
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValleVattenskalle
Någon mer som ska på registrering på UU på måndag? Hur känns det?
Glöm inte att ha riktigt kul under recceveckan samt bokbytardagarna om du inte har alla böcker ännu!

Vi kanske ses på någon nation under nollningen.
Citera
2013-08-23, 02:17
Medlem
ValleVattenskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Glöm inte att ha riktigt kul under recceveckan samt bokbytardagarna om du inte har alla böcker ännu!

Vi kanske ses på någon nation under nollningen.

Jag har redan läst på högskola två år redan och har nollats nog. Jag tar semester första veckan istället med min flickvän.
Citera
2013-08-23, 12:05
Medlem
Citat:
Jag har redan läst på högskola två år redan och har nollats nog. Jag tar semester första veckan istället med min flickvän.

Från någon som avstod recceveckan (av både jobbskäl och ointressesskäl) så skulle jag rekommendera dig att tänka om, och i alla fall delta på en del av sakerna.

Det finns klara nackdelar av att inte varit med i kontaktknytandet och "lära kännandet" under recceveckan. Såklart inga oövervinnerliga nackdelar, men som sagt - min rekommendation är att du är med på åtminstone delar av den.

Jag hade ansträngt mig mer för att vara med på åtminstone en del om jag kunnat "göra om", och min klasskamrat som initialt tänkte som dig (och mig) och tänkte avstå men ändrade sig och såg det som en "social insats att ta sig igenom lust eller ej", har berättat att han efter ser det som en mycket nyttig investering.
Citera
2013-08-23, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProsecutorDredd
Det klassiska svaret är väl "det beror på". När jag inledningsvis läste i Uppsala blankade jag med flera den så kallade "muren" och bland mina kursare var det flera som idag arbetar som åklagare, domare och AB-procenten på den omtentan var ändå bara 12%.

Jag brukade blanka tentor i bemärkelsen att jag inte ens gick på den ordinarie tentan. Min erfarenhet var att de flesta omtentorna var lite knepigare men helt ok om man hade väldigt bra koll på kursen. Om ordinarie tenta var vålds/tillgreppsbrott, standardmässiga borgenärsskyddssituationer eller inkomstbeskattning i tjänst/kapital så var omtentorna udda förfalsknings/sanningsbrott, återvinning av betalning med osedvanliga betalningsmedel i kommissionsförhållanden eller periodiseringar och skattemässiga avsättningar för framtida garantikostnader och skadestånd. Om man hade hygglig koll på hela brottsbalken, sakrätten och skatterätten ledde det till att man skrev relativt sett väldigt bra tentor. Tentakommentaren kunde vara i stil med "några tentander har identifierat lagrummet x"....
Citera
2013-08-23, 13:37
Medlem
Citat:

Mycket dålig idé. Det är på recceveckan du träffar dina blivande kompisar för i vart fall de första terminerna.
Citera
2013-08-23, 13:48
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Låter klokt. Man förlorar knappt på det med tanke på att man på den tiden mest hinner skaffa sig festkompisar. Nu talar jag för tekfak. men misstänker att samma gäller många andra program. C:a 1 år tar det innan man kan säga att man har riktiga vänner på programmet. Är väl dock lite svårare att hitta bra vänner på juristprogrammet, tror jag. Mycket "pappa-betalar"-pojkar och hård attityd om att man jävlarimig ska ha sina AB:n och sen är det bonus om det går dåligt för andra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in