Citat:
Ursprungligen postat av
CarlitoBrigante
Tror att det blir fel att jämföra med KPI. Byggnormer har förändrats, folk har högre materialkrav o.s.v. vilket för med sig att det kan öka mer. Det går att bygga billigare, men folk vill inte ha den typen av enkla lägenheter. Eller rättare sagt, det finns en efterfrågan på mer påkostat boende och om du har en bit mark att bygga på så väljer du hellre mer påkostat då det ger en högre vinst.
Du skojar. Det som byggs idag är inte kvalitet alls. Jämför skiten som byggs idag med riktiga hus. Det är billiga prefab lådar á la Stalin. För 20 år sedan kostade det 7-8 tusen (räknat för inflation) att flyga till Spanien. Idag kan du få det för 500. Men sas för 20 år sedan hade hävdat att det är vad det kostar och gett dig en lista med utgifter som skulle varit cirka 7000. Ryan air kom in och nu sitter de gamla sas människorna och bölar hos arbetsförmedlingen. Med tanke på att Sverige är abnormt mycket dyrare än resten av universum är något fel.
Bygge är enkelt. Det är en hög brädor som slängs ihop av en lågkvalificerad polak. Det är så låg teknologiskt det kan bli.
Citat:
Ursprungligen postat av
tgv23000
du verkar på allvar gå på dope, du är dum och ignorant okunnig, och bitter som fan din patetiska förortslallare.
Vecka 33, 2013
Genomsnittspris vecka 33: 65 700 kr / kvm.
Jag bor 4 stationer från T centralen och betalar 3200 i hyra
Mina föräldrar äger ett hus utan ett öre i lån och jag har inte lånat en krona i hela mitt liv. Det är du som ska bli stjärtgosse hos Nordea i 20 år när du konkar på lånen.
Pris på en tulpan 1600-talet: 2 000 000 kronor i dagens pengavärde.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Det finns två problem.
1. Vem ska betala?
2. Var finns marken att bygga på?
Dem som istället betalar till banken kan betala till ett byggbolag. När du köper ett hus går miljoner till någon privatperson. Det vore bättre om pengarna gick till något konstruktivt. Du har inte sett en Stockholmskarta va? Stockholm har lite drygt 20% av Paris befolkningstäthet. Det finns massor av plats. Bygg ut innerstaden. Riv närförorter och bygg ett nytt Södermalm eller Kungsholmen.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Aldrig hört talas om inflation? 800 000 på 90-talet var väldigt mycket mer pengar än vad det är idag. Sedan var räntorna på en helt annan nivå, men också inflationen på den tiden, vilket speglade prisbilden.
500% inflation? Enligt scbs hemsida har inflationen var 28%. Priset på föräldrarnas hus borde alltså vara 1.28*800000 = 1 024 000 kronor minus 20 år av slitage. 400% mer än kpi alltså.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Det är inte 1,5 miljoner som kostar. Det är räntan på 1,5 miljoner... Ca 2600 i månaden plus någon avgift. Vad kostar det att hyra en ny lägenhet? Är det gratis eller?
Jag kan köpa en begagnad cykel på 40 års tid med bara tusen spänn i månaden. Betyder det att jag borde göra det? Jag kan om jag vill köpa massor av saker för väldigt mycket pengar om jag vill.
Om du är 25 ska du ammortera 1.5 miljoner på 40 år tills pensionen. Det blir 3000 i månaden till eller 5600 för din lilla städskrub vid hornstull. Ökar räntan blir det sinnessjukt dyrt.