2013-08-21, 20:13
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101
Att förklara varför det ska kosta 30000 per kvadrat (snittbyggnadskostnad för bostadsrätter i storstadsområdena) att bygga bostadsrätter är däremot inte helt lätt. Särskilt inte när det kostade mindre än hälften så mycket för 15 år sedan. KPI har under samma period stigit typ 25%.
Någon skor sig uppenbarligen rejält. Frågan är hur länge de kan fortsätta med det.

Tror att det blir fel att jämföra med KPI. Byggnormer har förändrats, folk har högre materialkrav o.s.v. vilket för med sig att det kan öka mer. Det går att bygga billigare, men folk vill inte ha den typen av enkla lägenheter. Eller rättare sagt, det finns en efterfrågan på mer påkostat boende och om du har en bit mark att bygga på så väljer du hellre mer påkostat då det ger en högre vinst.
2013-08-21, 20:52
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Tror att det blir fel att jämföra med KPI. Byggnormer har förändrats, folk har högre materialkrav o.s.v. vilket för med sig att det kan öka mer. Det går att bygga billigare, men folk vill inte ha den typen av enkla lägenheter. Eller rättare sagt, det finns en efterfrågan på mer påkostat boende och om du har en bit mark att bygga på så väljer du hellre mer påkostat då det ger en högre vinst.
Du skojar. Det som byggs idag är inte kvalitet alls. Jämför skiten som byggs idag med riktiga hus. Det är billiga prefab lådar á la Stalin. För 20 år sedan kostade det 7-8 tusen (räknat för inflation) att flyga till Spanien. Idag kan du få det för 500. Men sas för 20 år sedan hade hävdat att det är vad det kostar och gett dig en lista med utgifter som skulle varit cirka 7000. Ryan air kom in och nu sitter de gamla sas människorna och bölar hos arbetsförmedlingen. Med tanke på att Sverige är abnormt mycket dyrare än resten av universum är något fel.

Bygge är enkelt. Det är en hög brädor som slängs ihop av en lågkvalificerad polak. Det är så låg teknologiskt det kan bli.
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
du verkar på allvar gå på dope, du är dum och ignorant okunnig, och bitter som fan din patetiska förortslallare.
Vecka 33, 2013
Genomsnittspris vecka 33: 65 700 kr / kvm.
Jag bor 4 stationer från T centralen och betalar 3200 i hyra

Mina föräldrar äger ett hus utan ett öre i lån och jag har inte lånat en krona i hela mitt liv. Det är du som ska bli stjärtgosse hos Nordea i 20 år när du konkar på lånen.

Pris på en tulpan 1600-talet: 2 000 000 kronor i dagens pengavärde.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det finns två problem.

1. Vem ska betala?

2. Var finns marken att bygga på?
Dem som istället betalar till banken kan betala till ett byggbolag. När du köper ett hus går miljoner till någon privatperson. Det vore bättre om pengarna gick till något konstruktivt. Du har inte sett en Stockholmskarta va? Stockholm har lite drygt 20% av Paris befolkningstäthet. Det finns massor av plats. Bygg ut innerstaden. Riv närförorter och bygg ett nytt Södermalm eller Kungsholmen.

Citat:
Aldrig hört talas om inflation? 800 000 på 90-talet var väldigt mycket mer pengar än vad det är idag. Sedan var räntorna på en helt annan nivå, men också inflationen på den tiden, vilket speglade prisbilden.
500% inflation? Enligt scbs hemsida har inflationen var 28%. Priset på föräldrarnas hus borde alltså vara 1.28*800000 = 1 024 000 kronor minus 20 år av slitage. 400% mer än kpi alltså.

Citat:
Det är inte 1,5 miljoner som kostar. Det är räntan på 1,5 miljoner... Ca 2600 i månaden plus någon avgift. Vad kostar det att hyra en ny lägenhet? Är det gratis eller?
Jag kan köpa en begagnad cykel på 40 års tid med bara tusen spänn i månaden. Betyder det att jag borde göra det? Jag kan om jag vill köpa massor av saker för väldigt mycket pengar om jag vill.

Om du är 25 ska du ammortera 1.5 miljoner på 40 år tills pensionen. Det blir 3000 i månaden till eller 5600 för din lilla städskrub vid hornstull. Ökar räntan blir det sinnessjukt dyrt.
2013-08-21, 21:03
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Du skojar. Det som byggs idag är inte kvalitet alls. Jämför skiten som byggs idag med riktiga hus. Det är billiga prefab lådar á la Stalin. För 20 år sedan kostade det 7-8 tusen (räknat för inflation) att flyga till Spanien. Idag kan du få det för 500. Men sas för 20 år sedan hade hävdat att det är vad det kostar och gett dig en lista med utgifter som skulle varit cirka 7000. Ryan air kom in och nu sitter de gamla sas människorna och bölar hos arbetsförmedlingen. Med tanke på att Sverige är abnormt mycket dyrare än resten av universum är något fel.

Bygge är enkelt. Det är en hög brädor som slängs ihop av en lågkvalificerad polak. Det är så låg teknologiskt det kan bli.

Du kan ju inte jämföra flyg med byggande. Det är två olika produkter och prisutveckling rörande en produkt implicerar inte att samma prisutveckling sker gällande en helt annan produkt.

Om du tror att ett bygge är en hög brädor som slängs ihop så vet du uppenbarligen inte vad du pratar om. Och gällande standarden så är det bara att gå in i en 90-tals lägenhet respektive en ny och jämföra materialval o.dyl. för att inse att det är skillnad.

Du förefaller prata om billiga skitvillor. Vad har det med t.ex. Stockholms innerstad att göra? Sticker du ut i landet så finns det många orter på vilka du kan köpa väldigt billiga hus. Det är ju det du inte förstår, det är tillgång/eftefrågan som styr.
2013-08-21, 21:12
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Du kan ju inte jämföra flyg med byggande. Det är två olika produkter och prisutveckling rörande en produkt implicerar inte att samma prisutveckling sker gällande en helt annan produkt.

Om du tror att ett bygge är en hög brädor som slängs ihop så vet du uppenbarligen inte vad du pratar om. Och gällande standarden så är det bara att gå in i en 90-tals lägenhet respektive en ny och jämföra materialval o.dyl. för att inse att det är skillnad.

Du förefaller prata om billiga skitvillor. Vad har det med t.ex. Stockholms innerstad att göra? Sticker du ut i landet så finns det många orter på vilka du kan köpa väldigt billiga hus. Det är ju det du inte förstår, det är tillgång/eftefrågan som styr.
Det är väldigt primitivt och lågteknologiskt. Folk bygger hus även i fattiga länder. Byggarbetare är knappast eliten. Deras löner är brutalt uppblåsta men borde egentligen tjäna som mindre än en sjuksköterska som trotts allt har högskoleutbildning.

Husen som byggs idag är billiga massproducerade hus som inte har någon speciell kvalitet. De är bättre än katastroferna från 60-talet men fortfarande inget vackert. Jämför med husen på Södermalm. Det var slumkvarter där folk inte hade råd med skor men de bodde som en modern höginkomsttagare. Idag har man bilar, lyftkranar, byggmaskiner och en helt annan ingejörskonst. Om fattiga människor kunde bygga områden som dem på söder medan det var svält i Sverige borde vi kunna bygga ännu finare idag.

Husen i innerstaden är färdigbyggda så det finns inte ens en byggkostnad i kalkylen. Jag har träffat folk som har köps lägenheter i stan för mindre än hundra tusen för 30 år sedan. Nej inflationen är inte 3000%.

Varför stiger priserna på förortsområden som Solna och Liljeholmen? Knappast någon hög kvalitet på huset.
2013-08-21, 21:42
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:

Varför stiger priserna på förortsområden som Solna och Liljeholmen? Knappast någon hög kvalitet på huset.

Jag har sagt det massor av gånger nu men vi kan ta det igen.

Tillgång/Efterfrågan: http://sv.wikipedia.org/wiki/Tillg%C3%A5ng_och_efterfr%C3%A5gan
2013-08-21, 22:37
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Jag har sagt det massor av gånger nu men vi kan ta det igen.

Tillgång/Efterfrågan: http://sv.wikipedia.org/wiki/Tillg%C3%A5ng_och_efterfr%C3%A5gan
Problemet är att du är närsynt. Ja det stämmer idag men du köper en bostad på lång sikt. Läget ändras och hålls det hela uppe av att vissa parametrar är rätt så kommer det falla eftersom världen konstant förändras.

Du utgår ifrån att det alltid kommer vara brist på bostäder (knappast sant igenom historien).

Du utgår ifrån att räntan alltid kommer vara låg.
2013-08-21, 23:06
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Detta är en mycket intressant tråd, nog den mest intressanta tråden på flashback.

Lite synd att det blir ställningskrig mellan folk som är ordentligt upplånade och insyltade (tgv2300 tex) och de som är bittra för att de sket i att köpa bostad för 10 år sedan.

Ingen tror väl att priserna kommer fortsätta öka i all oändlighet, så jag undrar var ni tror gränsen går?

Var går gränsen? Hur mycket kan man tänka sig att lägga på sitt boende?
50% av lönen, 70%, 80%?
2013-08-21, 23:11
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Problemet är att du är närsynt. Ja det stämmer idag men du köper en bostad på lång sikt. Läget ändras och hålls det hela uppe av att vissa parametrar är rätt så kommer det falla eftersom världen konstant förändras.

Du utgår ifrån att det alltid kommer vara brist på bostäder (knappast sant igenom historien).

Du utgår ifrån att räntan alltid kommer vara låg.

Vad? Priset idag bestäms av efterfrågan/utbud idag. Priset vid en annan tidpunkt bestäms av efterfrågan/utbud vid den tidpunkten. Jag har aldrig hävdat något annat.

Det är därför priserna stiger i de områden du nämner. Det har alltså inte med huskvaliteten att göra.
2013-08-21, 23:39
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Vad? Priset idag bestäms av efterfrågan/utbud idag. Priset vid en annan tidpunkt bestäms av efterfrågan/utbud vid den tidpunkten. Jag har aldrig hävdat något annat.

Det är därför priserna stiger i de områden du nämner. Det har alltså inte med huskvaliteten att göra.
Priserna sätts efter tillgång och efterfråga och bevisligen är det dem priser som sätts idag. Det du verkar glömma är att betalningsförmåga, utbud och efterfråga inte är konstanta. En 30 åring ska leva i 50 år till. Fundamentan kan förändras på sätt som ingen människa kan förutspå idag. Världen var helt annorlunda 1963 och 2063 kommer saker vi inte kunna drömma om. Att påstå att räntor kommer vara låga, efterfrågan hög och byggnadsreglerna kommer stoppa allt storskaligt nybyggande är en vågad gissning. De flesta ekonomer skulle inte ens försöka gissa reporäntan mer än 3-5 år. Det är inte ens 10% av tiden som du ska leva med det lånet.

Tror du att räntan kommer vara fortsatt extremt låg under resten av din livslängd?

Tror du att ett nytt massivt utbyggande av Stockholm aldrig kommer inträffa trotts att behoven är abnorma?

Tror du att det alltid kommer välla in folk i Stockholm? Världens befolkning kommer inte öka så mycket framöver, vårt barnafödande är under 2 så antalet svenskar kommer minska. I framtiden kanske det är en annan del av Sverige som är innne eller att denna hets att alla ska bo i Stockholm upphör.

Men du kan ju faktiskt spå i framtiden ett par livslängder framåt....
2013-08-22, 00:28
Medlem
Godahopps avatar
Citat:

Skitsnack,

Priset bestäms av hur mycket bolånetorskarna får låna och inget annat
2013-08-22, 00:29
Medlem
Godahopps avatar
Citat:
Det är väldigt primitivt och lågteknologiskt. Folk bygger hus även i fattiga länder. Byggarbetare är knappast eliten. Deras löner är brutalt uppblåsta men borde egentligen tjäna som mindre än en sjuksköterska som trotts allt har högskoleutbildning.

Husen som byggs idag är billiga massproducerade hus som inte har någon speciell kvalitet. De är bättre än katastroferna från 60-talet men fortfarande inget vackert. Jämför med husen på Södermalm. Det var slumkvarter där folk inte hade råd med skor men de bodde som en modern höginkomsttagare. Idag har man bilar, lyftkranar, byggmaskiner och en helt annan ingejörskonst. Om fattiga människor kunde bygga områden som dem på söder medan det var svält i Sverige borde vi kunna bygga ännu finare idag.

Husen i innerstaden är färdigbyggda så det finns inte ens en byggkostnad i kalkylen. Jag har träffat folk som har köps lägenheter i stan för mindre än hundra tusen för 30 år sedan. Nej inflationen är inte 3000%.

Här har du svaret på din fundering

http://cornucopia.cornubot.se/2013/08/byggkostnaden-for-bostader-har-okat-mer.html
2013-08-22, 00:41
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godahopp
Skitsnack,

Priset bestäms av hur mycket bolånetorskarna får låna och inget annat

Jaså du. Varför kostar en lägenhet i Stockholms innerstad mycket mer än en i Kristianstad då?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in