Citat:
Ursprungligen postat av f90pema
Jag har sett många "experter" som du. Den gemensamma nämnaren för er är att ni inte tillför debatten något. Lite ironi, det felaktiga antagandet att alla som pratar om bostadsbubbla bor i hyresrätt (det skulle förvåna mig om de experter jag hänvisar till i inlägg 51 är "bittra hyresmuppar") och så en skrattande smiley. Helt meningslöst faktiskt.
Jag håller med dig, min avsikt var inte att tillföra debatten någonting utan snarare att håna TS och dennes absurda jämförelse med Japan, ett land med en helt annan demografisk, social, juridisk och kulturell situation än Sveriges, som talar om inflation kontra bostadsprisökningar helt utan att ta hänsyn till vedertagna ekonomiska begrepp som utbud och efterfrågan etc.
Jag betvivlar att de som bestämmer i BKN är hyresmuppar, de tjänar förmodligen bra. Deras problem är deras incitament, de är obetydliga om de inte ser en annalkande kris, precis på samma sätt som annars ointressanta professorer. Deras track-record är dock under all kritik och det är inte förvånande att du inte redovisar det. Myndigheter och institutioner som faktiskt bär ett reellt ansvar, t ex Regeringen och Riksbanken, ser inte att vi har någon bubbla.