Citat:
Priserna sätts efter tillgång och efterfråga och bevisligen är det dem priser som sätts idag. Det du verkar glömma är att betalningsförmåga, utbud och efterfråga inte är konstanta. En 30 åring ska leva i 50 år till. Fundamentan kan förändras på sätt som ingen människa kan förutspå idag. Världen var helt annorlunda 1963 och 2063 kommer saker vi inte kunna drömma om. Att påstå att räntor kommer vara låga, efterfrågan hög och byggnadsreglerna kommer stoppa allt storskaligt nybyggande är en vågad gissning. De flesta ekonomer skulle inte ens försöka gissa reporäntan mer än 3-5 år. Det är inte ens 10% av tiden som du ska leva med det lånet.
Tror du att räntan kommer vara fortsatt extremt låg under resten av din livslängd?
Tror du att ett nytt massivt utbyggande av Stockholm aldrig kommer inträffa trotts att behoven är abnorma?
Tror du att det alltid kommer välla in folk i Stockholm? Världens befolkning kommer inte öka så mycket framöver, vårt barnafödande är under 2 så antalet svenskar kommer minska. I framtiden kanske det är en annan del av Sverige som är innne eller att denna hets att alla ska bo i Stockholm upphör.
Men du kan ju faktiskt spå i framtiden ett par livslängder framåt....
Tror du att räntan kommer vara fortsatt extremt låg under resten av din livslängd?
Tror du att ett nytt massivt utbyggande av Stockholm aldrig kommer inträffa trotts att behoven är abnorma?
Tror du att det alltid kommer välla in folk i Stockholm? Världens befolkning kommer inte öka så mycket framöver, vårt barnafödande är under 2 så antalet svenskar kommer minska. I framtiden kanske det är en annan del av Sverige som är innne eller att denna hets att alla ska bo i Stockholm upphör.
Men du kan ju faktiskt spå i framtiden ett par livslängder framåt....
Jag har aldrig hävdat att dessa faktorer är konstanta. Faktum är att i det inlägg du svarar på, och citerar, så har jag skrivit just det:
"Priset vid en annan tidpunkt bestäms av efterfrågan/utbud vid den tidpunkten."
Men nej, att det skulle ske massivt byggande på t.ex. Östermalm under överskådlig framtid tror jag inte.