2013-08-19, 20:48
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
För när man köper saker av kronkalle finns det inga garantier eller skydd mot dolda fel du får det du köper, kronkalle är inte heller intresserad av att ha massa extra jobb så man säljer fastigheter på auktion med ett pris lite under marknadsvärde (som dock kan hamna över precis som på alla andra typer av auktioner)

Hur stor i procent är kontantinsatsen som man måste betala på plats hos Kronofogden egentligen? Den blir väl ganska rejäl i det här fallet

Jag hade en kollega tidigare som hade arbetat hos Kronofogden med mycket exekutiva auktioner. Hon sa att det var riktigt märkliga människor som kom på de där auktionerna. Inte sällan var det dock någon som hon kände igen sen flera tidigare auktioner som köpte ännu ett hus. Sen hyrde han ut huset till de tidigare ägarna som bodde kvar med skillnaden att de nu var hyresgäster... Lustigt förfarande. Jag har för mig att hon sa att en procent av köpeskillingen skulle betalas på plats med antingen kontanter eller kort.

Vi sålde en lägenhet på exekutiv auktion i föreningen där jag satt i styrelsen. Den var i skitdåligt skick men gick riktigt dyrt ändå, dyrare än normalt... En rolig grej är ju att föreningen inte får neka medlemskap till den som köper på det sättet, då tänkte vi lite att det kanske var därför. Det var ingen skummis som köpte dock utan en pappa som köpte åt sitt barn, ett barn som kanske saknade inkomst helt (vad vet jag) och där de kanske var rädda att det inte skulle bli godkänt.
Citera
2013-08-19, 20:58
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Hur stor i procent är kontantinsatsen som man måste betala på plats hos Kronofogden egentligen? Den blir väl ganska rejäl i det här fallet

Jag hade en kollega tidigare som hade arbetat hos Kronofogden med mycket exekutiva auktioner. Hon sa att det var riktigt märkliga människor som kom på de där auktionerna. Inte sällan var det dock någon som hon kände igen sen flera tidigare auktioner som köpte ännu ett hus. Sen hyrde han ut huset till de tidigare ägarna som bodde kvar med skillnaden att de nu var hyresgäster... Lustigt förfarande. Jag har för mig att hon sa att en procent av köpeskillingen skulle betalas på plats med antingen kontanter eller kort.
...
Måste ha ett rejält kapital får man anta om han kan köpa hus efter hus. En som tycker synd om människor på obestånd eller en kallhamrad en som saltar hyran och lever på andras olycka?
Citera
2013-08-19, 21:29
Medlem
CarolynHaxs avatar
Hittade en i mitt tycke upprörande mening med alldeles för mycket egoistisk koncentration:

PARADISLÄGE MED MÄLAREN GLIMTANDE SOM GRANNE

upptäckte dock att jag förväxlat mäklaren med Mälaren
Citera
2013-08-19, 22:34
Medlem
Butterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Har förekommit i tråden innan, minns det då där bor några med arabklingande namn som håller på med juice...
Klangen är kvar
Citera
2013-08-19, 22:35
Medlem
Butterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Finns det bara en bild ?
Vad gör adressen bullrig ? mycket trafik, trodde du menade att den kanske låg nära tåg eller s¨men verkar inte så
Huvudled genom ön. Bussar i femminuterstrafik.
Citera
2013-08-19, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butters
Udda, och udda, men med tanke på bilvalet så får man känslan av att man levt lite över sina intäkter eftersom Kronkalle säljer kåken på exekutiv auktion. Fint hus, men bullrig address.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-hersby-lidingo-kommun-vasavagen-39-5545351

Bullrig? Visst, Vasavägen är väl trafikerad - men just den här kåken ligger längst upp på en avfartsväg från Vasavägen och skulle inte vilja säga att det är sådär överdrivet bullrigt när man är där.

Citat:
För när man köper saker av kronkalle finns det inga garantier eller skydd mot dolda fel du får det du köper, kronkalle är inte heller intresserad av att ha massa extra jobb så man säljer fastigheter på auktion med ett pris lite under marknadsvärde (som dock kan hamna över precis som på alla andra typer av auktioner)

Är däremot inte av den anledning utan av integritetsskäl som fogden inte tar interiörbilder.
Citera
2013-08-19, 22:57
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent

Vi sålde en lägenhet på exekutiv auktion i föreningen där jag satt i styrelsen. Den var i skitdåligt skick men gick riktigt dyrt ändå, dyrare än normalt... En rolig grej är ju att föreningen inte får neka medlemskap till den som köper på det sättet, då tänkte vi lite att det kanske var därför. Det var ingen skummis som köpte dock utan en pappa som köpte åt sitt barn, ett barn som kanske saknade inkomst helt (vad vet jag) och där de kanske var rädda att det inte skulle bli godkänt.

10 %. Stora säcken.
Citera
2013-08-19, 22:59
Medlem
B´stards avatar
Man måste betala 10 % direkt när man köper en fastighet på exekutiv auktion.

"10 % av köpeskillingen (dock lägst förrättningskostnaderna) ska betalas som handpenning vid auktionen. Handpenningen ska betalas antingen kontant eller med check eller postväxel.
Det är också möjligt att betala med de flesta kontokort. Betalning med American Express eller Diners Club är för närvarande inte möjlig. Kontrollera gärna i förväg med din bank att det t.ex. inte finns beloppsspärr på kortet, så att du kan betala tillräckligt stort belopp på auktionen."
Citera
2013-08-19, 23:42
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butters
Huvudled genom ön. Bussar i femminuterstrafik.

ok bor inte där så inte bekant med området, men ligger ju en bit från iaf
Citera
2013-08-19, 23:43
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Hittade en i mitt tycke upprörande mening med alldeles för mycket egoistisk koncentration:

PARADISLÄGE MED MÄLAREN GLIMTANDE SOM GRANNE

upptäckte dock att jag förväxlat mäklaren med Mälaren

Om det är en snygg mäklare så är kanske det lika trevligt som Mälaren
kanske tillochmed mer
Citera
2013-08-20, 02:22
Medlem
Citat:

Kan väl också tänka mig att den som måste sälja sitt hus på exekutiv auktion inte alltid har så stor lust att låta Kronofogden komma in och fota.
Citera
2013-08-20, 08:49
Medlem
Butterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Bullrig? Visst, Vasavägen är väl trafikerad - men just den här kåken ligger längst upp på en avfartsväg från Vasavägen och skulle inte vilja säga att det är sådär överdrivet bullrigt när man är där.

My bad. Apple Maps placerade huset på andra sidan Vasavägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in