2013-08-18, 20:53
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Måste kika närmare men jag gjorde som sagt en snabbkoll innan. Du har säkert rätt.
Edit, jag tror som sagt att det är av hänsyn till bärande innerväggar och fönstrens placering som det ser ut som det gör. Annars finns ingen vettig förklaring.

Det står att huset har byggts om i olika omgångar, och att dom byggde lägenheter av det nån gång på 40-talet. Det är ju en gammal sommarvilla för en högreståndsfamilj, så det har ju fungerat som enfamiljshus en gång i tiden, inklusive allt tjänstefolk.

Så, dom hade antagligen sällskapsrummen samt alla köksutrymmen på nedervåningen. Kanske det också fanns kontor och nån annan sorts verksamhet i det bortre hörnet vid ateljén. Och så sovrum på övervåningen.

Det gick antagligen en lång korridor på övervåningen som sammankopplade den stora trappan med kökstrappan, och med sovrum på varsin sida om korridoren. Dom stora sovrummen har antagligen delats upp på mindre rum. I lgh 2, det som nu är sovrum och vardagsrum var antagligen ett enda rum med en stor balkong framför. Samma med kök och matrum i den lägenheten, det var också antagligen ett enda stort sovrum.

När man då styckar upp utrymmena så försvinner ju också logiken i logistiken.
Citera
2013-08-18, 21:22
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Det står att huset har byggts om i olika omgångar, och att dom byggde lägenheter av det nån gång på 40-talet. Det är ju en gammal sommarvilla för en högreståndsfamilj, så det har ju fungerat som enfamiljshus en gång i tiden, inklusive allt tjänstefolk.

Så, dom hade antagligen sällskapsrummen samt alla köksutrymmen på nedervåningen. Kanske det också fanns kontor och nån annan sorts verksamhet i det bortre hörnet vid ateljén. Och så sovrum på övervåningen.

Det gick antagligen en lång korridor på övervåningen som sammankopplade den stora trappan med kökstrappan, och med sovrum på varsin sida om korridoren. Dom stora sovrummen har antagligen delats upp på mindre rum. I lgh 2, det som nu är sovrum och vardagsrum var antagligen ett enda rum med en stor balkong framför. Samma med kök och matrum i den lägenheten, det var också antagligen ett enda stort sovrum.

När man då styckar upp utrymmena så försvinner ju också logiken i logistiken.

Ja, det var verkligen en mystisk planlösning. Trist när man såg hur fint huset hade varit en gång i tiden. Men det är väl svårt att bygga om gamla villor till lägenheter antar jag, jag har sett en del sånt i Stockholm också. Bland annat såg jag en trelägenhetersförening i Duvbo i Sundbyberg där lägenheterna var lite konstiga. Det måste vara ganska konstigt att bo i en så liten förening också, då kanske det på ett sätt är smidigare att hyra en lägenhet, annars kan det nog bli knasigt med ansvarsfrågor och arbetsdelning. Som hyresgäst kan man ju skita i sånt. Det är rätt trevligt med halvprivat trädgård utanför huset dock.
Citera
2013-08-19, 01:27
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ett annat övervärderat hus som har legat ute rätt länge:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-15rum-centrum-sodra-villastaden-varbergs-kommun-heijlska-villan-5053828

En fd enfamiljsbostad som har byggts om till flera mindre lägenheter. Problemet är att huset har en helt vansinnig planlösning. Det skulle kosta många miljoner att bygga om det där till presentabelt skick. Jag har svårt att se att dom skulle få ut fjorton mille för det där...

Lustigt hus. Finns en del fina detaljer kvar, men mycket av innanmätet är ju förstört.
Sen undrar jag varför uteplatsen med poolen är avskiljt från övriga gräsmattan? Ser mycket märkligt ut.
Slutligen undrar man vad byggrätten för fler fastigheter är någonstans? Ganska fylld tomt.

Man skulle göra om det till en villa igen och återskapa det som det såg ut förr.

Bings flygbilder ger en bra översyn från flera vinklar.
http://binged.it/14Zmjc4
Citera
2013-08-19, 01:40
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Sen undrar jag varför uteplatsen med poolen är avskiljt från övriga gräsmattan? Ser mycket märkligt ut.

Ägarlägenheten på nedervåningen har sin trädgård åt det hållet. Dom vill väl inte dela poolen med hyresgästerna.
Citera
2013-08-19, 15:29
Medlem
Butterss avatar
Udda, och udda, men med tanke på bilvalet så får man känslan av att man levt lite över sina intäkter eftersom Kronkalle säljer kåken på exekutiv auktion. Fint hus, men bullrig address.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-hersby-lidingo-kommun-vasavagen-39-5545351
Citera
2013-08-19, 16:40
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butters
Udda, och udda, men med tanke på bilvalet så får man känslan av att man levt lite över sina intäkter eftersom Kronkalle säljer kåken på exekutiv auktion. Fint hus, men bullrig address.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-hersby-lidingo-kommun-vasavagen-39-5545351

Finns det bara en bild ?
Vad gör adressen bullrig ? mycket trafik, trodde du menade att den kanske låg nära tåg eller s¨men verkar inte så
Senast redigerad av brianmolko 2013-08-19 kl. 16:42.
Citera
2013-08-19, 16:41
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butters

Har förekommit i tråden innan, minns det då där bor några med arabklingande namn som håller på med juice...
Citera
2013-08-19, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Finns det bara en bild ?
Vad gör adressen bullrig ? mycket trafik, trodde du menade att den kanske låg nära tåg eller s¨men verkar inte så

Kronofogden tar aldrig interiörsbilder.
Citera
2013-08-19, 20:12
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ägarlägenheten på nedervåningen har sin trädgård åt det hållet. Dom vill väl inte dela poolen med hyresgästerna.

Det tycks ju idag vara en enda bostad i entréplanet, så jag tror snarare att det är för att hindra barn och/eller hundar att nå poolen direkt från gräsmattan.

//Brute
Citera
2013-08-19, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Har förekommit i tråden innan, minns det då där bor några med arabklingande namn som håller på med juice...

du menar att annonsen har legat ute förut men att huset inte blev sålt då eller, för nu står det ju att annonsen bara har legat ute i '0' dagar.
Senast redigerad av meetthefockers 2013-08-19 kl. 20:34.
Citera
2013-08-19, 20:33
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Kronofogden tar aldrig interiörsbilder.

ok kände inte till det då jag aldrig haft med dem att göra
Finns det någon orsak ?
att de inte är "riktig" mäklare ?

Varför kallades adressen bullrig eller grannskapet, verkar ju vara villaområde långt från ev tåg eller "invandrartätt" som en del kan anse som bullrig
Byggs det om ofta där eller ?
Citera
2013-08-19, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
ok kände inte till det då jag aldrig haft med dem att göra
Finns det någon orsak ?
att de inte är "riktig" mäklare ?

Varför kallades adressen bullrig eller grannskapet, verkar ju vara villaområde långt från ev tåg eller "invandrartätt" som en del kan anse som bullrig
Byggs det om ofta där eller ?

För när man köper saker av kronkalle finns det inga garantier eller skydd mot dolda fel du får det du köper, kronkalle är inte heller intresserad av att ha massa extra jobb så man säljer fastigheter på auktion med ett pris lite under marknadsvärde (som dock kan hamna över precis som på alla andra typer av auktioner)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in