2013-09-09, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
http://www2.bjurfors.se/Bostad/Vastra-Gotaland/Goteborg/Linne---Linnegatan-33/

En FUNGERANDE öppen spis får man med! Sett att det ibland står så, kanske är jag gammalmodig men om det finns någon typ av spis så förutsätter åtminstone jag att den även fungerar om inget annat anges.

det är väl inte särskilt ovanligt att öppna spisar inte fungerar. ofta är de inte underhållna och rökgången inte bevarad men spisen, tex en kakelugn får vara kvar som en fin prydnad.
Citera
2013-09-09, 13:37
Medlem
An*reas Ca*lsson säljer sin våning.
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article17435205.ab
http://www.lagerlings.se/Vara-Hem/748-Jungfrugatan%2024

Edit. Jag vet inte men det ser ut som tygväggar i sovrummet. Är de dessutom vadderade så är det ju ljuddämpande, frågan är då om man vill slippa störas av grannarna eller slippa störa grannarna
Senast redigerad av lacrima 2013-09-09 kl. 14:03.
Citera
2013-09-09, 14:06
Medlem
Salorms avatar
Vissa saker blir jag inte klok på. Denna: http://www.hemnet.se/bostad/villa-9rum-ekero,-stockholm-ekero-kommun-skaluddsvagen-18-5648331
Är jag säker på låg ute för 24 miljoner och man sänkte till 19 miljoner och sen försvann den, nu är den uppe för 21,5 miljoner med nya bilder (var dagsbilder endast innan och ljusare bilder.)
Whats up med det?
Citera
2013-09-09, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Ja, det kan man fråga sig. Det står inget om några problem, men det kan ju finnas dolda problem som gör att eventuella köpare aktar sig. Radonproblem, asbestsanering, oljeläckage från oljetank, osv. Det kan finnas strukturella problem med takbjälkar eller dylikt, eftersom huset har stått ett tag. Det ser inte ut som några större fuktproblem på bilderna iallafall.

Det finns pantbrev om 735 000 kr på fastigheten. Jag vet inte riktigt vad det innebär, men det ser ju ut som om ägaren har större lån på huset än vad huset är värt. Och då kan det ju bli svårt att cleara med den nya ägarens bank. Kan nån förklara hur det där med pantbrev funkar?

På satellitbilderna ser man att huset ligger precis nedanför en mindre industri, skulle gissa på ett lokalt snickeri eller dylikt. Det går en liten stig från huset uppför backen till verkstaden ovanför. Den typen av villa är precis vad en större lokal hantverkare skulle ha byggt under den tiden, läget passar också bra precis bredvid verksamheten.

Högsby är annars en liten håla mitt ute på den småländska landsbygden. Sex mil till Kalmar, fyra mil till Oskarshamn. Jag skulle tro att det är en utflyttningsort med inte så himla mycket annat för sig, så marknaden för större objekt som dessutom kräver en jävla massa jobb är väl inte så himla stort. Men det är ju tragiskt i vilket fall...

Edit: Det står faktiskt på wikipedia om Högsby att dom har haft problem med vatten i området:

Genom sitt läge vid Emån drabbas byn regelbundet av översvämningar trots att hela ån är invallad. Framförallt brukar många villakällare som ligger nära ån vara drabbade under våren.

Huset ligger faktiskt nedanför ån, nedanför en av dom där vallarna. Så, det är ju väldigt troligt att dom har haft problem med markfukt. Dom har ju rivit alla väggarna i poolrummet, och det ser ut som svartmögel där. Så, kanske måste hela huset dräneras om, och iallafall källarvåningen saneras från mögelangrepp? Det är ju väldigt få bilder från dom andra rummen i källaren...

Att det finns pantbrev på mer än vad huset är värt idag är inget problem. Pantbrevet är bara ett tak på hur mkt man kan ta lån på huset (tillsammans med värderingen av huset, du kommer inte få ett lån på mer än huset är värt även om det finns pantbrev på en högre summa). Det är alltså värre att ha pantbrev på mindre än du behöver ta lån på, då det kostar att upprätta pantbrev (2% av värdet på pantbrevet + några hundra i fast avgift).
Citera
2013-09-09, 14:32
Medlem
Citat:
http://www2.bjurfors.se/Bostad/Vastra-Gotaland/Goteborg/Linne---Linnegatan-33/

"socialt präglad" verkar här mest vara en finare formulering av "inget privatliv". Det är ju egentligen nackdelen med så öppna planlösningar, alla måste liksom vara i samma rum hela tiden.

En FUNGERANDE öppen spis får man med! Sett att det ibland står så, kanske är jag gammalmodig men om det finns någon typ av spis så förutsätter åtminstone jag att den även fungerar om inget annat anges.

Tyckte sängen i master bedroom såg så.. amerikansk? ut. Jag räknar iaf 12 kuddar. Jag har en sovkudde i min säng samt TVÅ prydnadskuddar som jag knappt pallar lägga dit när jag bäddat. Förstår inte folk som orkar spendera ~10 minuter varje morgon åt att göra ett konstverk av sängen.

Vet inte hur det är i Göteborg, men i Stockholm så är majoriteten av alla kakelugnar/öppna spisar igensatta då det kostade mycket att hålla dem användbara. Det gjordes för ett antal årtionden men det innebär alltså att det är en minoritet av dem som faktiskt går att använda, och utgör därför ett säljargument och skrivs därför alltid ut i annonser i Stockholm iaf.
Citera
2013-09-09, 14:38
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Svårsåld villa, har vart ute på försäljning i flera år nu, antar att priset är för saftigt.

http://hemnet.sfd.se/BildLista/Default.aspx?objgid=OBJ24315_907916238

Såg det där för länge sedan, det är typ mitt drömhus. Fast de hade gärna fått bygga färdigt det samt sänkt priset "något".

Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
det är väl inte särskilt ovanligt att öppna spisar inte fungerar. ofta är de inte underhållna och rökgången inte bevarad men spisen, tex en kakelugn får vara kvar som en fin prydnad.
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Vet inte hur det är i Göteborg, men i Stockholm så är majoriteten av alla kakelugnar/öppna spisar igensatta då det kostade mycket att hålla dem användbara. Det gjordes för ett antal årtionden men det innebär alltså att det är en minoritet av dem som faktiskt går att använda, och utgör därför ett säljargument och skrivs därför alltid ut i annonser i Stockholm iaf.

Där ser man. Nu ses väl detta som någon form av hädelse i denna tråd men det absolut värsta jag vet är sådana där gamla kakelugnar, de hade åkt ut illa kvickt om de ändå inte gick att använda. Jag tycker bara att de är så groteskt fula och de tar upp en massa plats i onödan.
Citera
2013-09-09, 14:55
Medlem
Citat:

Där ser man. Nu ses väl detta som någon form av hädelse i denna tråd men det absolut värsta jag vet är sådana där gamla kakelugnar, de hade åkt ut illa kvickt om de ändå inte gick att använda. Jag tycker bara att de är så groteskt fula och de tar upp en massa plats i onödan.

Det där påminde mig om att jag alltid undrat över kakelugnar i Sthlm,s området, det finns ju en hel del bevarade både fungerande och icke fungerande. Jag har alltid undrat om de är K-märkta på något vis, om köparen av lägenheten helt enkelt inte får riva ut dem? De flesta är ju vackra men man ser ibland ugnar som är klädda i brunt eller grönt kakel och i dagens inredning ser lite utmärkande ut.
Citera
2013-09-09, 15:01
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Det där påminde mig om att jag alltid undrat över kakelugnar i Sthlm,s området, det finns ju en hel del bevarade både fungerande och icke fungerande. Jag har alltid undrat om de är K-märkta på något vis, om köparen av lägenheten helt enkelt inte får riva ut dem? De flesta är ju vackra men man ser ibland ugnar som är klädda i brunt eller grönt kakel och i dagens inredning ser lite utmärkande ut.

Jag hade en ickefungerande kakelugn i en lägenhet (i Göteborg) för en massa år sen, de flesta lägenheterna i huset hade någon rejäl pjäs men de var igensatta efter alla konstens regler och det fanns inte på kartan att öppna upp igen. Själv tyckte jag att min var snygg och hade inget behov av att riva ut den och hörde aldrig att någon granne gjorde det heller. Någon K-märkning av enskilda inredningsdetaljer tror jag inte kan existera, det handlar nog mest om att folk antingen gillar sina kakelugnar eller att man helt enkelt inte tycker det är värt arbete och kostnad att riva ut dem.
Citera
2013-09-09, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Jag hade en ickefungerande kakelugn i en lägenhet (i Göteborg) för en massa år sen, de flesta lägenheterna i huset hade någon rejäl pjäs men de var igensatta efter alla konstens regler och det fanns inte på kartan att öppna upp igen. Själv tyckte jag att min var snygg och hade inget behov av att riva ut den och hörde aldrig att någon granne gjorde det heller. Någon K-märkning av enskilda inredningsdetaljer tror jag inte kan existera, det handlar nog mest om att folk antingen gillar sina kakelugnar eller att man helt enkelt inte tycker det är värt arbete och kostnad att riva ut dem.

En del kan vara värda en hel del pengar också, allt från tiotusen upp till hundratusen. Mycket av det värdet försvinner dock om man börjar montera ner dem och sätta upp dem någon annanstans. Det kostar ett antal tusenlappar att montera om dem (vilket man tydligen bör göra ändå någon gång i årtiondet har jag hört). Jag skulle aldrig riva ut en kakelugn om den inte såg hemsk ut (t.ex. de äckelgröna som finns), det om något är kultur&kapitalförstöring.
Citera
2013-09-09, 15:31
Medlem
Citat:
Såg det där för länge sedan, det är typ mitt drömhus. Fast de hade gärna fått bygga färdigt det samt sänkt priset "något".

ja, en del kan nog uppfatta dem som fula men jag tippar på att majoriteten tycker tvärtom och att de faktiskt höjer bostadens attraktivitet. i alla fall får jag det intrycket när jag läser mäklarannonser för de lyfter alltid fram en kakelugn om de får chansen.
Citera
2013-09-09, 15:57
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Jag skulle aldrig riva ut en kakelugn om den inte såg hemsk ut (t.ex. de äckelgröna som finns), det om något är kultur&kapitalförstöring.

Fast egentligen. Om du ska bo i ett hus så vill du väl trivas? Jag har hört liknande argument för gamla tapeter, paneler, golv osv. Om det vill sig illa ska alltså majoriteten av alla husägare till slut sitta i ett sorts muséum de hatar för att bevara kultur?

Jag anser att alla ska få göra som de vill med fastigheter de köpt för egna slantar, ibland kan jag tycka att något blivit sönderrenoverat men då handlar det för mig alltid om personlig smak och inte att jag tycker det är kapitalförstöring
Citera
2013-09-09, 16:07
Medlem
Citat:
Fast egentligen. Om du ska bo i ett hus så vill du väl trivas? Jag har hört liknande argument för gamla tapeter, paneler, golv osv. Om det vill sig illa ska alltså majoriteten av alla husägare till slut sitta i ett sorts muséum de hatar för att bevara kultur?

Jag anser att alla ska få göra som de vill med fastigheter de köpt för egna slantar, ibland kan jag tycka att något blivit sönderrenoverat men då handlar det för mig alltid om personlig smak och inte att jag tycker det är kapitalförstöring

Nej jag är egentligen allt ifrån konservativ när det gäller att bevara sånt, men jag kan samtidigt tycka att om man inte gillar t.ex. kakelugnar så kanske man inte ska köpa objekt med kakelugnar. Jag försöker tänka smart när jag renoverar och delvis efter vad som är smart när man en dag ska sälja, samtidigt som man såklart ska trivas där man bor. Jag tycker det gäller att lägga sig på en nivå mitt emellan de två. På samma sätt blir jag lite trött på folk som river ut i princip nya, fina kök osv bara för att de vill ha ett som är deras smak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in