Citat:
Ursprungligen postat av
Rabiate Runar
För när man köper saker av kronkalle finns det inga garantier eller skydd mot dolda fel du får det du köper, kronkalle är inte heller intresserad av att ha massa extra jobb så man säljer fastigheter på auktion med ett pris lite under marknadsvärde (som dock kan hamna över precis som på alla andra typer av auktioner)
Hur stor i procent är kontantinsatsen som man måste betala på plats hos Kronofogden egentligen? Den blir väl ganska rejäl i det här fallet
Jag hade en kollega tidigare som hade arbetat hos Kronofogden med mycket exekutiva auktioner. Hon sa att det var riktigt märkliga människor som kom på de där auktionerna. Inte sällan var det dock någon som hon kände igen sen flera tidigare auktioner som köpte ännu ett hus. Sen hyrde han ut huset till de tidigare ägarna som bodde kvar med skillnaden att de nu var hyresgäster... Lustigt förfarande. Jag har för mig att hon sa att en procent av köpeskillingen skulle betalas på plats med antingen kontanter eller kort.
Vi sålde en lägenhet på exekutiv auktion i föreningen där jag satt i styrelsen. Den var i skitdåligt skick men gick riktigt dyrt ändå, dyrare än normalt... En rolig grej är ju att föreningen inte får neka medlemskap till den som köper på det sättet, då tänkte vi lite att det kanske var därför. Det var ingen skummis som köpte dock utan en pappa som köpte åt sitt barn, ett barn som kanske saknade inkomst helt (vad vet jag) och där de kanske var rädda att det inte skulle bli godkänt.