2013-08-18, 12:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Menar du att advokaten enbart ska få se förundersökningen och dra egna slutsatser bakom ryggen på sin klient?
Om du vill uttrycka det så, ja.
Citera
2013-08-18, 12:59
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Några sådana garantier - yppandeförbud eller inte - har inte polis eller åklagare. - En försvarare kan ge sin klient ledtrådar utan att direkt "yppa" något.
Det skulle vara förödande för en advokat om det framkom att klienten hade info som hen inte borde ha, så det riskerar inte advokaten.
Citera
2013-08-18, 13:05
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danneblyfot
2. märkligt!! att samma sak skulle alltså inte kunna gälla AB? vem som helst men absolut inte han!, trots att han hade alla motiv i världen!!

Vad är ditt problem med AB? Det känns som att det snarare handlar om att du personligen har problem med honom än faktiska underbyggda fakta som pekar på att han skulle kunna ha med detta att göra? Vilka motiv är det han har menar du? Och tänk på att för att ett motiv ska vara ett motiv så vill det till att det man bygger motivet på är fakta och inte löst skvaller.

Men hur som helst så måste ju till och med du se att det finns stora skillnader mellan AB och KJ i det här läget, annars kan jag rada upp dom för dig så du förstår vad jag menar:

1. KJ umgicks med VB kvällen hon försvann - Ingenting öht tyder på att AB ska ha gjort det
2. Man har hittat VBs blod i KJs bagageutrymme - AB äger inte ens ett bagageutrymme
3. Man har hittat KJs fingeravtryck på en påse med VBs blod - Man har inte hittat ABs avtryck där
4. KJ har varit misstänkt, anhållen och sedan häktad i omgångar - AB ingetdera
5. KJ har setts kring fyndplatsen - AB har inte setts där
7. KJ bor i Boden och är således ofta på plats - AB bor inte längre i Boden, är bara på besök ibland

Sen ska jag ta några av dina inlägg i tråden för att visa hur mycket du fablar. Lägger det i spoiler så det inte blir så långt

Försvara KJ om du vill, men sitt inte och fabla ihop "sanningar" om andra människor. Och nej, jag tror inte på dina sagor om att "ni" är flera användare på kontot heller...
Citera
2013-08-18, 13:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Om du vill uttrycka det så, ja.

Det låter inte alls rättssäkert. Vad ska advokaten med förundersökningen till om han inte kan diskutera innehållet med sin klient?
Citera
2013-08-18, 13:07
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det skulle vara förödande för en advokat om det framkom att klienten hade info som hen inte borde ha, så det riskerar inte advokaten.
Den risken kan man inte ta; det finns också advokater som spelar ett högt spel. - Frånsett detta så färgar naturligtvis försvararens vetskap om olika detaljer mm av sig på hans samspel med klienten. - Såväl en advokat som en klient kan vara mycket utstuderad, och vad betr. klienten kan denne med olika metoder se vartåt det lutar, fiska efter nyanser i advokatens röst, minspel, osv.
Citera
2013-08-18, 13:17
Medlem
MrFolds avatar
Jag håller fortfarande fast vid min tidigare redovisade uppfattning:

1) Man kan inte jämföra åklagarsidan och försvarets resursbehov rakt upp och ner, då det normalt sett är mycket mer tidskrävande och komplicerat att bedriva och upprätta en utredning än att läsa och sätta sig in i den

2) Bestämmelserna i RB om att man får neka den misstänkte tillträde till FU:n om det skulle vara till men för utredningen finns där självklart av en god anledning.

3) Om åklagarna har rimliga skäl till att neka KJ och hans advokat tillgång till den nu är omöjligt för oss att avgöra i detta läge, eftersom vi inte vet vad den innehåller och hur mycket av materialet man ännu har konfronterat KJ med.
Citera
2013-08-18, 13:35
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
...Tillägg: Nu såg jag din Edit. Spelar det någon roll? Om advokaten i Boden har yppandeförbud får han inte yppa för klienten.

Citat:
http://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel.aspx?ArticleId=7687679

Tillägg: Nu såg jag din Edit. Spelar det någon roll? Om advokaten i Boden har yppandeförbud får han inte yppa för klienten.

Det vet jag ju så klart. Jag ville bara veta hur det låg till i Trollhättan eftersom det är en viss skillnad mellan yppandeförbud och tystnadsplikt (som råder i fall där yppandeförbud inte gäller).
Vid en domstolsförhandling bakom stängda dörrar/sekretess, omfattas samtliga närvarande av yppandeförbudet, även åklagare, nämndemän, poliser, etc.

Den tystnadsplikt som finns för poliser och åklagare under en förundersökning där yppandeförbud inte gäller omfattar formellt inte advokaten och klienten. Advokaten har i ett sådant fall möjlighet att droppa information, förutsatt att hans klient tillåter det.
Citera
2013-08-18, 13:37
Medlem
Citat:
Du kan inte tänka dig något annat alternativ..?

Bara en teori bland andra. GM kan mycket väl ha gömt dom.
Citera
2013-08-18, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Naturligtvis är det så men det jag opponerade mig mot var att man antydde att föräldrarna
hade en dold agenda med sitt besök, den som hade det var åklagarna och förhörsledarna.
Vilket bara är ett bevis på hur lite dom egentligen har på KJ.

Expressen:

Sen tror jag att utredningen stått still länge. Att KJ skulle ha möjligheten att sabotera eller
manipulera utredningen och analyser oavsett vad han vet eller vart han befinner sig är
ännu ett erkännande på att bevisföringen är svag.

Sammantaget som svar till din post,

Det är precis tvärtom, de har tunga bevis som kommer fälla mtGM i ett indiciemål, därom är jag helt säker. Han nekar retoriskt och kan inte förklara de tekniska bevis som efterhand presenteras, det håller inte med att kategoriskt säga "jag vet inte" det kommer givetvis inte TR att köpa.

Besöket sker av två skäl tror jag, dels medmänsklighet för han kan ej påverka utredningen negativt, de har klart tillräckligt för att inom kort gå till åtal.

dels så har givetvis polisen förhoppning att bubblan kan brista och möjligtvis att han inser att han skyddar inte familjen med att blåneka, tvärtom för båda hans och alla brottoffers framtid i detta brutala brott.
Citera
2013-08-18, 13:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Sammantaget som svar till din post,

Det är precis tvärtom, de har tunga bevis som kommer fälla mtGM i ett indiciemål, därom är jag helt säker. Han nekar retoriskt och kan inte förklara de tekniska bevis som efterhand presenteras, det håller inte med att kategoriskt säga "jag vet inte" det kommer givetvis inte TR att köpa.

Besöket sker av två skäl tror jag, dels medmänsklighet för han kan ej påverka utredningen negativt, de har klart tillräckligt för att inom kort gå till åtal.

dels så har givetvis polisen förhoppning att bubblan kan brista och möjligtvis att han inser att han skyddar inte familjen med att blåneka, tvärtom för båda hans och alla brottoffers framtid i detta brutala brott.

Det var ungefär en vecka sedan jag läste en artikel där åklagaren sa att det var ungefär en månad kvar till åtal. Det kan ha stått "beslut om åtal" också. Hittar inte artikeln nu. Kanske har någon annan läst artikeln?
Citera
2013-08-18, 14:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Det låter inte alls rättssäkert. Vad ska advokaten med förundersökningen till om han inte kan diskutera innehållet med sin klient?
Låter det mer rättssäkert med två åklagare mot en advokat som inte får ta del av FU?

Advokaten kan peka på outredda spår och begära att de utreds. Om begäran är skälig kan den objektiva åklagaren besluta att spåret följs upp omedelbart, istället för att vänta tills efter TR, då advokaten i nuvarade situation kan få en sådan uppföljning gjord. Spåret kan leda till ingenting, vilket gör att advokaten inte kan ta upp det som en spekulation i domstol, eller så kan det leda till att misstankarna minskar.

Ett par frågor till dig, Mariooo. Vad gör det om advokaten får ta del av FU? Och hur ska advokaten framgångsrikt kunna försvara klienten vid häktningsförhandling utan tillgång till FU?
Citera
2013-08-18, 14:20
Medlem
Citat:
Det stämmer inte:

- jobbat, pluuggat nu handla saker för att baka pizza ^^ (Här skriver hon innan hon går i väg för att handla.)
- så där nu har man varit förbi dojon och körde kator^^ snart bedtime (Hon planerar att snart gå till sängs.)
- jobbigt dag.. nu gör tacos åt farsan (Lite svårtolkat men ska nog vara att hon strax ska sätta i gång med att laga till tacos.)

- Ska nu ut och motionera lite och sedan till kompis och plugga^^" (Och det här skriver hon innan hon precis står i begrepp att gå ut för att dela ut reklam. Det verkar som att hon räknat med att omedelbart efter reklamutdelningen plugga tillsammans med en studiekamrat – och att ^^ står för något som kan vara lite jobbigt men dock nödvändigt.)Det vet vi inte. – Eftersom hon hade en svår tenta att se fram emot så hade hon två val: 1) Att läsa till denna tenta och att göra det tillsammans med någon likasinnad som kunde ge henne input, 2) Att redan före tentan veta att hon inte skulle klara den och därför ha tagit beslutet att läsa i kapp under sommaren. – ”De 5 hemligheterna för ett fungerande förhållande” och olika matrecept tyder på att hon hade allt annat än rymdfysik i tankarna.

Då det gäller sv. fejjan så får jag tillstå att jag var dåligt påläst men fick då jag i maj skummade igenom den fick det intrycket...

Vad gäller plugga så kan man undra, skulle hon verkligen plugga hos mtGM som hon inte träffade regelbundet numera, kan tanken vara en annan pluggkompis men hon kom sig aldrig dit därav irriterande sms'en. MtGM kanske lovat att köra henne dit men vem är isf denne pluggkompis om det överhuvudtaget fanns någon. Kanske bara ett svepskäl för att hon skulle träffa/möta mtGM som i moderns ögon inte var en svärmorsdröm..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in