2013-08-18, 14:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Det vet jag ju så klart. Jag ville bara veta hur det låg till i Trollhättan eftersom det är en viss skillnad mellan yppandeförbud och tystnadsplikt (som råder i fall där yppandeförbud inte gäller).
Vid en domstolsförhandling bakom stängda dörrar/sekretess, omfattas samtliga närvarande av yppandeförbudet, även åklagare, nämndemän, poliser, etc.

Den tystnadsplikt som finns för poliser och åklagare under en förundersökning där yppandeförbud inte gäller omfattar formellt inte advokaten och klienten. Advokaten har i ett sådant fall möjlighet att droppa information, förutsatt att hans klient tillåter det.
Men i Boden gäller yppandeförbud, vilket innebär att advokaten inte får dela med sig av info till klienten. Då gör det inget om advokaten får ta del av FU.
Citera
2013-08-18, 14:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men i Boden gäller yppandeförbud, vilket innebär att advokaten inte får dela med sig av info till klienten. Då gör det inget om advokaten får ta del av FU.

Vad händer om advokaten läcker information till media och vill vara anonym? Tror du tidningarna skulle skydda sin källa?
Citera
2013-08-18, 14:32
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
De får ta del av förundersökningen om det blir åtal. Varför skulle de ha tillgång till den tidigare?

RB 23 Kap. 18 §:

"Då förundersökningen kommit så långt att någon skäligen misstänks för brottet, skall han, då han hörs, underrättas om misstanken. Den misstänkte och hans försvarare har rätt att fortlöpande, i den mån det kan ske utan men för utredningen, ta del av vad som har förekommit vid undersökningen. De har vidare rätt att ange den utredning de anser önskvärd och i övrigt anföra vad de anser nödvändigt. Underrättelse härom skall lämnas eller sändas till den misstänkte och hans försvarare, varvid skäligt rådrum skall beredas dem. Åtal får inte beslutas, innan detta har skett."
Senast redigerad av FUP-12 2013-08-18 kl. 14:54.
Citera
2013-08-18, 14:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Sammantaget som svar till din post,

Det är precis tvärtom, de har tunga bevis som kommer fälla mtGM i ett indiciemål, därom är jag helt säker. Han nekar retoriskt och kan inte förklara de tekniska bevis som efterhand presenteras, det håller inte med att kategoriskt säga "jag vet inte" det kommer givetvis inte TR att köpa.

Jag vet inget om vad dessa tunga bevis är då jag bildar mig en uppfattning av dom bevis som
åklagarna delgetts oss i media, dom kallar jag skrala.

Åklagarna säger att KJ talar men inget av värde, Forssberg säger att försvaret har naturliga
förklaringar till dom tekniska bevisen och media säger att KJ är svarslös.
Du har tre alternativ att välja på, likaså jag.

Citat:
Besöket sker av två skäl tror jag, dels medmänsklighet för han kan ej påverka utredningen negativt, de har klart tillräckligt för att inom kort gå till åtal.

–Vi får se om det blir ett åtal eller ej säger Anna B*rgström.

Jag har inte sett att åklagarna uttalat sig hur dom ställer sig till åtal efter att denna artikel
publicerades i NK. Har du?
Senast redigerad av LKVN 2013-08-18 kl. 14:54.
Citera
2013-08-18, 14:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
RB 23 Kap. 10 §:

"Då förundersökningen kommit så långt att någon skäligen misstänks för brottet, skall han, då han hörs, underrättas om misstanken. Den misstänkte och hans försvarare har rätt att fortlöpande, i den mån det kan ske utan men för utredningen, ta del av vad som har förekommit vid undersökningen. De har vidare rätt att ange den utredning de anser önskvärd och i övrigt anföra vad de anser nödvändigt. Underrättelse härom skall lämnas eller sändas till den misstänkte och hans försvarare, varvid skäligt rådrum skall beredas dem. Åtal får inte beslutas, innan detta har skett."

Ja, men nu finns det ju risk för att det inte kan ske utan men för utredningen. Varför ska de då ha tillgång tillförundersökningen?
Citera
2013-08-18, 14:42
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Åh, så bra. Det värmde i hjärtat. Det är väl nästan tre månader sedan de sist möttes?

Värmde i hjärtat?

Mötet var till för att få misstänkte KJ att öppna sig. Så blev det inte.

Jag blir trött. Åklagarna har uppenbarligen inte läst KJs blogg. Det var KJs farmor som kommenterade där, även om han inte svarade henne.

Man måste hitta rätt kanaler för KJ. Jag tror att man kanske ska skicka in någon KJ beundrar, kanske någon av grabbarna inom airsoften, eller P*tra. *=e Den enda han nämnt rakt på, som någon han hyste känslor för. Frågan är väl om P*tra eller farmor eller någon airsoftare vill eller orkar träffa KJ.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-08-18 kl. 14:49.
Citera
2013-08-18, 14:51
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Detta faktum har jag, som du nog förstår, känt till hela tiden
Citera
2013-08-18, 14:54
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Ja, men nu finns det ju risk för att det inte kan ske utan men för utredningen. Varför ska de då ha tillgång tillförundersökningen?

Kort sagt: för att det är i grunden oväsentligt för utredningen vad mt får reda på ur FU vid det här laget.

Han sitter med fulla restriktioner, och saknar alltså möjlighet att kommunicera med yttervärlden, påverka utredningen eller undanröja bevis - precis det som är legitimeringen av en sådan häktning på grundval av kollusionsfara - och hans ombud har yppandeförbud, så den vägen är stängd.

Det enda han kan göra med full insyn i FUP är att anpassa sin berättelse till bevisningen som finns.

Men det betyder inget.

Dels för att detta kommer han att kunna göra när åtal väcks och FU är slutredovisad.

Och även om han ändrar sin berättelse på grundval av FUP är det ändå omedelbarhetsprincipen som gäller i svensk domstol, så det spelar ingen roll om han berättat 7 olika berättelser, erkänt, tagit tillbaka erkännandet, erkänt igen och sedan hävdar att han ingenting minns - det är ändå hans redogörelse inför domstol som är det viktiga.

Så för utredningens del kommer inte den att lida men av att mt får tillgång till informationen i FU.
Citera
2013-08-18, 14:55
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Värmde i hjärtat? Mötet var till för att få misstänkte KJ att öppna sig. Så blev det inte.

Nu är det dags för flashbacks klassiska fråga: Källa på det?
Citera
2013-08-18, 15:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Nu är det dags för flashbacks klassiska fråga: Källa på det?
Expressen: http://www.expressen.se/nyheter/mordmisstankt-i-motte-sina-foraldrar-i-haktet/
Citat:
Enligt uppgifter till Expressen.se hoppades utredarna på att mannen skulle öppna upp sig och börja berätta vid mötet - men så blev det inte.
Citera
2013-08-18, 15:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja - och i all synnerhet när man anger skälet till detta möte vara att mt inte erkänt pga att han inte velat åsamka sin familj skada.

Jag drar också en FB - klassiker... bara för att
Källa på detta?
Citera
2013-08-18, 15:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Kort sagt: för att det är i grunden oväsentligt för utredningen vad mt får reda på ur FU vid det här laget.

Han sitter med fulla restriktioner, och saknar alltså möjlighet att kommunicera med yttervärlden, påverka utredningen eller undanröja bevis - precis det som är legitimeringen av en sådan häktning på grundval av kollusionsfara - och hans ombud har yppandeförbud, så den vägen är stängd.

Det enda han kan göra med full insyn i FUP är att anpassa sin berättelse till bevisningen som finns.

Men det betyder inget.

Dels för att detta kommer han att kunna göra när åtal väcks och FU är slutredovisad.

Och även om han ändrar sin berättelse på grundval av FUP är det ändå omedelbarhetsprincipen som gäller i svensk domstol, så det spelar ingen roll om han berättat 7 olika berättelser, erkänt, tagit tillbaka erkännandet, erkänt igen och sedan hävdar att han ingenting minns - det är ändå hans redogörelse inför domstol som är det viktiga.

Så för utredningens del kommer inte den att lida men av att mt får tillgång till informationen i FU.

Jag håller inte med dig. Min uppfattning är att försvarsadvokater mest är upprörda över att de i och med yppandeförbudet hindras att prata med media när åklagaren kan hålla presskonferenser. Det är ju åklagarna som avgör vilka uppgifter som inte får läcka ut.

Det finns anonyma "källor" som läcker till media av olika anledningar. Bland annat därför anser jag att försvarsadvokater inte ska ha tillgång till förundersökningen innan åtal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in