2013-08-18, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Om vi för ett kort ögonblick fryser dessa tre alternativ: 1. VB ville övningsköra, 2. VB ville ha skjuts någonstans, 3. VB ville sitta och plugga hos KJ. - Vad låter mest troligt - och har det någon betydelse? – Det som gäller är ju ändå vad VB de facto hade i sinnet när hon sms:ade mt. Hade hon t ex haft någon kontakt med mt innan detta sms? – Flera frågor och inga svar.

a) Jag bedömer att kontakten mellan KJ och VB enbart låg på nyttoplanet, och att allt baserat på sex kan uteslutas. – De var för omaka på flera sätt och träffades under ett par sommarveckor för tre år sedan, för att därefter endast ha en sporadisk kontakt.
b) Alla former av svartsjuka från mt:s sida tror jag kan uteslutas.
c) Mt gillade inte att VB låg åt det dominerande, bestämmande hållet, men ställde upp och körde henne om han inte hade något annat för sig. – Om inte annat så fick han då tillfälle att berätta om sina airsoftäventyr.
d) VB:s mor ansåg sig vara sin dotters bästa vän, men det behöver inte betyda att VB berättade allt för henne. Kompisen VB skulle plugga hos var t ex helt obekant.
e) VB övningskörde med en äldre man hon fått förtroende för, och i gengäld gick hon ofta ut och rastade dennes hund.
f) Mt kan ha sett VB:s notering på facebook: ”14:23 - "Ska nu ut och motionera lite och sedan till kompis och plugga^^". – Eftersom nästa notering: "De 5 hemligheterna för ett fungerande förhållande" är daterad 15:22 antar jag att hon under timmen som förflöt mellan dessa bägge noteringar ”motionerat” genom att dela ut lite reklam. Ska man dra ytterligare växlar på den senare noteringen kan hon ha haft ett speciellt förhållande i tankarna. 20 min senare delar hon en receptlänk till en thailändsk matlagningssida (15:42) varefter hon kort därpå lämnar bostaden. – Här är det av vikt att få veta exakt vilken tid hon sms:at mt, innehållet i sms:et samt om några kontakter tidigare denna dag förekommit dem emellan.

Vi har för lite hållpunkter och info för att avgöra frågan om VB:s egentliga skäl till bilskjutsen. Det faktum att mt i sin allra första rensningsomgång tog bort de inlägg från 2010 där VB förekommer (men långtifrån allt material från 2010) borde betyda något. – Försöker dra mig till minnes vad han härutöver raderade, men kan bara minnas ett par videofilmer: en från ett nyårsfirande, och en i vilken han går omkring i sin lägenhet och observerar div. fluktuationer i ljusstyrkan (som flera kompisar menade kunde härröra från något fasfel el. likn.); allt med upplägget ”Finn fem fel”.Ja, man tycker – även om det varit en gift man med en hustru som var ett hån av hin – att denne man borde ha upplyst polisen om saken (här vet vi ju inte heller vad som sagts). – Men om VB bara velat se mannen, eller planerat att låtsas träffa denne helt apropå, har han inte kunnat känna till hennes intentioner.

Frågan är: Varför sms:ar VB över huvud taget till en man om att något retat upp henne (och enl. uppgift i tråden sedan ytterligare ett sms om att irritationen övergått i rädsla)? – Varför kontaktar hon inte i stället sin familj – eller polisen? – Nej, här är något som inte riktigt stämmer – om man inte lägger in att hon pga något hon inte kunnat råda över hade blivit försenad till en överenskommen träff. - Och visst är det hög tid att söka återskapa alla raderade sms.

Ja vad VB sms:ade KJ innan hon blev upphämtad (om hon nu blev det?) skulle man gärna vilja ha reda på, man får hoppas att polisen iaf har försökt att återskapa meddelandet om nu KJ raderat det.
Lite respons: a) Håller med; bil=nytta.
b) Är med på detta. Om KJ blivit arg på VB känns nog inte svartsjuka som den troligaste anledningen, isf ligger det ev närmre till hands att VB råkat kränka KJ genom att tex skratta på fel ställe/gjort sig lustig över allvaret i KJ:s intressen, sagt åt honom att växa upp etc. VB, som hade ambitioner och driv, blev kanske en för stark reminder för KJ avs hans egna förutom air-soft relativt substanslösa tillvaro. Han kunde inte hantera att bli omsprungen av en yngre fd flirt/flickvän.
c) Missat uppgifter om hur VB var mer i detalj men tror också att han gärna gav VB skjuts.
d) Håller med, VB berättade nog inte allt för sin mor.
e) Ja enl uppgift var det x-trapappan som VB övn-körde med då hennes föräldrar ej hade möjl. Intressant att veta om VB var i kontakt med Y¤¤¤¤ under lördagen, det kan ju isf indikera att VB som tredjehandsalternativ valde att kontakta KJ för övn-körning.
f) Bra info, har helt missat tidsangivelsen 15:42.

Uppgifterna om VB:s irriterade sms och om raderade sms är ju i nuläget milt uttryckt svårtolkade. En fråga som oundvikligen infinner sig är om VB:s sms vid 18:40 är ett raderat sms? Enligt Kurirens artikel 16/8 arbetar man "med att återskapa raderade sms som VB och KJ skickat under tiden innan mordet".
Har flera personer lyckats radera sina sms kvällen då VB:s liv tog slut, eller har VB och KJ sms:at samma person (som raderade bägges medd)? Eller.. varianterna/möjligheterna blir många.
Tycker som du att det inte är något som stämmer.
Enligt Aftonbladet var det inte något, det var någon som retat upp VB. I AB-tv inslag sägs det att "en person i kvinnans närhet" har berättat att han fått sms av VB. Enligt AB-artikel: "Under lördagen skickade hon ett sms till en manlig bekant. -Hon skrev något om att det var någon som hade retat upp henne". "Han har varit i kontakt med polisen och lämnat in sin telefon. -Jag såg inte sms:et förrän på kvällen. Senast jag såg henne var på torsdagen innan." Detta är ju inga för tråden nya uppgifter givetvis men kanske någon kan komma med en konstruktiv tanke om hur saker och ting ligger till. Borde inte VB i sitt sms nämna vem hon var uppretad på, inte bara skriva att hon var sur på någon och sedan inte namnge vederbörande? Om VB namngav KJ och detta var/är det sista konkreta livstecknet (någon annan kan ju iofs ha nyttjat VB:s mobil) från henne borde då inte polisen haft en tillräcklig grund för att på ett tidigare stadium frihetsberöva KJ?
Kan detta sms vara ett av de raderade som polisen nu försöker få fram? Skandal isf. Framstod sms mottagaren som så vederhäftig att polisen inte ansåg det mödan värt att fördjupa sig i detta?

Ett bidrag till trådens samling av frågetecken.
Citera
2013-08-18, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Om vi för ett kort ögonblick fryser dessa tre alternativ: 1. VB ville övningsköra, 2. VB ville ha skjuts någonstans, 3. VB ville sitta och plugga hos KJ. - Vad låter mest troligt - och har det någon betydelse? – Det som gäller är ju ändå vad VB de facto hade i sinnet när hon sms:ade mt. Hade hon t ex haft någon kontakt med mt innan detta sms? – Flera frågor och inga svar.

a) Jag bedömer att kontakten mellan KJ och VB enbart låg på nyttoplanet, och att allt baserat på sex kan uteslutas. – De var för omaka på flera sätt och träffades under ett par sommarveckor för tre år sedan, för att därefter endast ha en sporadisk kontakt.
b) Alla former av svartsjuka från mt:s sida tror jag kan uteslutas.
c) Mt gillade inte att VB låg åt det dominerande, bestämmande hållet, men ställde upp och körde henne om han inte hade något annat för sig. – Om inte annat så fick han då tillfälle att berätta om sina airsoftäventyr.
d) VB:s mor ansåg sig vara sin dotters bästa vän, men det behöver inte betyda att VB berättade allt för henne. Kompisen VB skulle plugga hos var t ex helt obekant.
e) VB övningskörde med en äldre man hon fått förtroende för, och i gengäld gick hon ofta ut och rastade dennes hund.
f) Mt kan ha sett VB:s notering på facebook: ”14:23 - "Ska nu ut och motionera lite och sedan till kompis och plugga^^". – Eftersom nästa notering: "De 5 hemligheterna för ett fungerande förhållande" är daterad 15:22 antar jag att hon under timmen som förflöt mellan dessa bägge noteringar ”motionerat” genom att dela ut lite reklam. Ska man dra ytterligare växlar på den senare noteringen kan hon ha haft ett speciellt förhållande i tankarna. 20 min senare delar hon en receptlänk till en thailändsk matlagningssida (15:42) varefter hon kort därpå lämnar bostaden. – Här är det av vikt att få veta exakt vilken tid hon sms:at mt, innehållet i sms:et samt om några kontakter tidigare denna dag förekommit dem emellan.

Vi har för lite hållpunkter och info för att avgöra frågan om VB:s egentliga skäl till bilskjutsen. Det faktum att mt i sin allra första rensningsomgång tog bort de inlägg från 2010 där VB förekommer (men långtifrån allt material från 2010) borde betyda något. – Försöker dra mig till minnes vad han härutöver raderade, men kan bara minnas ett par videofilmer: en från ett nyårsfirande, och en i vilken han går omkring i sin lägenhet och observerar div. fluktuationer i ljusstyrkan (som flera kompisar menade kunde härröra från något fasfel el. likn.); allt med upplägget ”Finn fem fel”.Ja, man tycker – även om det varit en gift man med en hustru som var ett hån av hin – att denne man borde ha upplyst polisen om saken (här vet vi ju inte heller vad som sagts). – Men om VB bara velat se mannen, eller planerat att låtsas träffa denne helt apropå, har han inte kunnat känna till hennes intentioner.

Frågan är: Varför sms:ar VB över huvud taget till en man om att något retat upp henne (och enl. uppgift i tråden sedan ytterligare ett sms om att irritationen övergått i rädsla)? – Varför kontaktar hon inte i stället sin familj – eller polisen? – Nej, här är något som inte riktigt stämmer – om man inte lägger in att hon pga något hon inte kunnat råda över hade blivit försenad till en överenskommen träff. - Och visst är det hög tid att söka återskapa alla raderade sms.

Jag har iaf kört fast då det gäller fejjan uppdateringarna för BO, kan inte förstå förändringen i beteendet att skriva vad BO skall göra och inte som genomgående, vad BO gjort. Sen de fem punkterna samma dag/em.

Ville hon visa av någon anledning vad som skall hända just den em/kvällen eller bara för att modern läser den förmodligen dagligen så hon håller sig lugn.

Vad jag förstått så hade de väl inte träffats fysiskt på en bra tid utan möjligen via sociala medier eller sms. Det var ju inte igår de var ett "par" om man säger så. Är det gammal sms kommunikation man försöker väcka till liv och där hitta något möjligt motiv.. långsökt kan tyckas..

Men han raderade på fejjan så de har nog skäl att grotta i sms kommunikation med gällande honom, BO och andra vänner/personer.
Citera
2013-08-18, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Likaså gjorde det i mitt hjärta. Underbart att detta äntligen skedde, som jag väntat.

Sen att tidningen vill få det att framstå som att föräldrarna besökt sin son för att få ett
erkännande av honom tror jag inte ett dugg på. Att utredarna hade tanken på ett medgivande
i det tysta kan väl hända, men föräldrarna var nog där av helt andra orsaker är jag säker på.

Det kan också vara så att utredningen är i det stadiet att man kan göra undantag från besök för det kan inte skada utredningen längre utan bara ge den möjligen några extra svar om bubblan spricker.

Sen är det förhoppningsvis av rent mänskliga skäl att få träffa sitt barn som varit isolerad i tre månader.
Citera
2013-08-18, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Jag tror som du att familjebanden är starka, att de på alla sätt och vis ställt upp på KJ under åren och de har varit hans trygghet. Min tanke är som din (om jag förstår dig rätt), att han försöker skydda familjen. Säger han ingenting så kanske han inte blir dömd och familjen då slipper fara illa av vad han gjort. För är hans skyldig så vet han oavsett diagnos (såvida han inte skulle vara psykotisk då) att det är fel och avskyvärt i samhällets ögon.

Men sen vet jag inte om familjen med tiden kan hjälpa till att få hål på bubblan och det av den enkla anledningen att ingen förälder vill att deras barn ska vara en styckmördare, och jag kan tänka mig att de kanske börjat ta in att han faktisk kan vara skyldig och att det är det värsta de kan tänka sig. Alltså gör de ingenting för att "uppmuntra" honom att erkänna för då rasar både deras och KJs värld.
Och ja, alla är offer i olika grad och på olika sätt, helt klart.

Du förstod mig rätt, han tror sig skydda sin familj är iaf min uppfattning, banden är väldigt starka och han är rädd att han skadar familjen om han talar ut.
Citera
2013-08-18, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Jag tror som du att familjebanden är starka, att de på alla sätt och vis ställt upp på KJ under åren och de har varit hans trygghet. Min tanke är som din (om jag förstår dig rätt), att han försöker skydda familjen. Säger han ingenting så kanske han inte blir dömd och familjen då slipper fara illa av vad han gjort. För är hans skyldig så vet han oavsett diagnos (såvida han inte skulle vara psykotisk då) att det är fel och avskyvärt i samhällets ögon.

Men sen vet jag inte om familjen med tiden kan hjälpa till att få hål på bubblan och det av den enkla anledningen att ingen förälder vill att deras barn ska vara en styckmördare, och jag kan tänka mig att de kanske börjat ta in att han faktisk kan vara skyldig och att det är det värsta de kan tänka sig. Alltså gör de ingenting för att "uppmuntra" honom att erkänna för då rasar både deras och KJs värld.
Och ja, alla är offer i olika grad och på olika sätt, helt klart.
2. märkligt!! att samma sak skulle alltså inte kunna gälla AB? vem som helst men absolut inte han!, trots att han hade alla motiv i världen!!
Citera
2013-08-18, 01:35
Medlem
Den tekniska bevisningen snart klar

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6914829
Citera
2013-08-18, 02:50
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000

Citat:
– Vi är inte riktigt färdiga, men inom sinom tid ska vi fatta beslut för åtal, säger åklagaren Ulrika Schönbeck.
Varför skriver de så konstigt? De får väl fatta ett beslut om de skall åtala eller inte. På henne låter det som de redan fattat ett beslut som de skall fatta senare, för åtal.
Citera
2013-08-18, 07:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000

Spännande och bra att de kunde återskapa de raderade smsen.
Citera
2013-08-18, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
Thures artikel har upprört familjen till KJ rejält. Detta då man nu använder hans sjukdomsbild för att medialt utmåla det som något som styrker att han är mördare.

Familjen har genomfört intervju där man redogör för hans sjukdom - Aspergers och någon lättare form av autism - som enligt utlåtande från tidigare vård gör att han har väldigt svårt att göra saker ordentligt.
Han slarvar, gör saker halvt och hoppar mellan olika projekt.

Detta menar man talar mot att han ensam skulle begått brottet, för då skulle en stor mängd bevis finnas. Sannolikt till och med i hans lägenhet.
Nu har man ju inte hittat alla platser för brottet än, så vi vet ju inte om dessa är "rena" - men platserna polisen genomsökt har inte innehållit många spår alls.
Det menar man talar emot.

NSD har dock valt att inte publicera den texten med motiveringen att "den talar för den misstänkte".
Vilket känns sisådär seriöst, då han ju faktiskt inte är dömd än och att åtminstone media skulle kunna beakta även den sidan av historien.

Sen kan man ju tycka att en Palmeutredare kanske är den sista som borde betraktas som expert, men han har säkert gjort annat som är bra.

Tycker media har tagit väldigt tydligt parti i det här brottet. NSD hade ju en rent löjeväckande artikel om "DNA i den misstänktes lägenhet" - vilket ju är en självklarhet mellan folk som umgås.

Det känns som att det centrala är att få KJ dömd, helt utan att beakta medhjälpare - som faktiskt kan finnas.
När allt kommer omkring kan någon av KJ:s vänner dräpt henne utan att han vet om det.

Jag tycker något luktar lite i denna härva.

Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
KJ - en iskall mördare eller bricka i iskallt spel?

Häromdan intervjuades gamle Palmeutredaren Thure Nässén i
Norrbottens-Kuriren. http://www.kuriren.nu/nyheter/defaul...icleid=6909611
I närmast demoniserande ordalag, och utan att vara
insatt i fallet, hävdade Nässén att personer med samma sjukdomsbild som
KJ:s är väldigt svåra att ha att göra med. Det går inte att komma nånstans
med dem. De är iskalla. Förtränger och förnekar allt. Nässéns tvärsäkra slutsats:
De har rätt man...

@ Jag vågar inte vara lika säker. Av det som hittills framkommit i
utredningen anser jag, och många med mig, att bevisen inte räcker för en
fällande dom. Även i allvarliga brottmål har svarandesidan rätt att få
komma till tals på olika sätt. Men detta har inte skett - eller snarare
- inte tillåtits ske. Vi vet att fadern, som också är KJ:s gode man, tidigt
ansökte om ytterligare en advokat. Hans begäran avslogs. KJ:s advokat Bo
Forssberg är belagd med yppandeförbud och har fått avslag på sin
begäran om att få se delar av förundersökningen. Åklagarna är två till
antalet, Forssberg ensam advokat. Den juridiska slagsidan är tydlig.
Dessutom stoppades en NSD-intervju med KJ:s föräldrar med motiveringen
att artikeln talade alltför mycket till KJ:s fördel.

Jag skulle vilja försöka förmedla en annan bild av KJ. Jag gör det med hjälp av
en person som känner KJ väl och som gett mig både skriftlig och
muntlig tillåtelse att berätta på flashback. Personen har dessutom
fått läsa mitt inlägg i förväg.

@ Bo Forssberg hävdar att KJ är en "slarver". Just därför, menar
advokaten, skulle han inte ha klarat av att "städa undan" spåren efter
ett så grovt brott. Har advokaten rätt i det han påstår? Ja, i allra
högsta grad.
@ När KJ städade sin lägenhet rafsade han ihop allt som låg på golvet i en
stor hög och vräkte in det i garderoben. Därmed var städningen avklarad.
Smulor och kladd på köksbordet samt flera dagars odiskat porslin i diskhon var det
normala. Att använda tvål vid de närapå dagliga baden i badkaret var det
inte så noga med. Det var helt OK att bara gona sig i det varma vattnet.

@ KJ beskrivs som en glad och utåtriktad person som pratade nästan
oavbrutet i timmar - och då inte bara om airsoft. En utsocknes airsoft-kompis sa att KJ var en toppenkille.
Han gillade att snacka om sin familj och att dela med sig av sina framtidsdrömmar. Att få bli
militär var en sån dröm. Då skulle han få möjlighet att resa ut i
världen och skapa rättvisa för, och hjälpa, människor som hade det svårt. Timslånga
promenader tyckte han också om, likaså att kolla på video och teve. Fast
musikintresset var inte särskilt stort. Det var mest tevetittande som gällde.

@ I airsoft-gänget hemmavid fanns en kille som KJ kallade sin bästa kompis.
Huruvida känslorna var besvarade är osäkert. KJ fick egen bil ganska
omgående efter körkortet. Det hände mer än en gång att han lånade ut bilen
till olika kompisar - ibland nån timme, ibland över dagen men även över hela
helger. Att bilen eventuellt kunde köras sönder verkade inte bekymra
honom.

@ När KJ var förälskad blev han romantisk. Drömmar om vigselringar,
bröllop, hus och barn kom på tal. Han hade lätt för att bli ledsen och
dra sig undan i samband med jobbiga situationer. Då ville han bara vara
i fred, ligga på soffan och kolla på teve. Det hände också att han
"försvann" och var borta timmar i sträck. Om någon sökte honom på
mobilen, svarade han inte. När han dök upp igen ville han inte
säga var han varit eller vad han gjort.

@ Några få gånger blev han förbannad på andra killar. Vanligt grabbtjafs
med svartsjuka inslag av typen "du ska ge fan i min tjej, ska du ha på
käften?" Mot tjejer förekom aldrig hot eller våldsamheter.

@ Hunden, då? Den som dog efter att ha bitit i en elsladd? Jo, KJ
berättade också om den. Hunden hade bitit sönder en apparatsladd och dött av
stöten. Han sa även att hunden ibland gjorde sina behov på
balkongen. När hunden dött skaffade KJ en innekatt som han då och då lämnade
ensam alldeles för länge. Och några gånger nämnde KJ att han satt på
balkongen och sköt på småfåglar med sitt airsoft-vapen.

@ Medlemmarna i KJ:s familj är snälla, roliga och speciella på ett bra sätt. De är
omhändertagande och gör vad de kan för att hjälpa till. Sammanhållningen är stark.

@ Min sagesperson tror inte att KJ ensam mördade och styckade VB.
Ytterligare en person, eller flera, är sannolikt inblandade. KJ:s
ihärdiga förnekande kan bero på att han blivit hotad till livet. Skvallrar han ska han dö, enligt sagespersonen.

@ Vad som än har skett, är KJ:s liv förstört. I många Bodenbors ögon är han
redan stämplad som mördare. Även om åtal inte väcks och han släpps fri,
kan han inte bo kvar i Boden. Samma förhållande gäller den dagen han
släpps fri från ett eventuellt fängelsestraff.

@ Risken att han tar sitt liv går inte att bortse från, menar sagespersonen.
Tack för era värdefulla inlägg. Så bra att 22-åringen äntligen fick träffa sina föräldrar. Många frågor återstår. Jag tycker att det är alltför många frågetecken och att det finns en hel del som talar för att 22-åringen kan vara oskyldig.

Kommer ni ihåg det här? 2008 dödades en kvinna av älg - maken oskyldigt häktad
6 september 2008 hittades en 63-årig kvinna, död vid en insjö. Hon hade tagit en kvällspromenad med hunden. När hon inte kom tillbaka gav sig hennes make ut för att leta. Han fann henne livlös intill vattenbrynet och ringde 112. Maken greps, anhölls och häktades misstänkt för mord. Förundersökningen inleddes på grund av hur hon hittades och de skador som fanns på hennes kropp. Kvinnans kropp obducerades - men det gick inte att fastställa vad som orsakat hennes död. Men misstankarna stärktes inte - och åklagaren tvingades släppa honom. I fem månader var kvinnans make skäligen misstänkt för mord som i själva verket var en olyckshändelse orsakad av en älg. 15 mars 2009 avfördes kvinnans make från polisutredningen. Han var inte längre misstänkt för mordet på hustrun.
- Jag och mina barn är förundrade över hur vi kunde dras in i denna häxprocess och hur vi har behandlats, säger kvinnans make.
I Expressen berättade han om mardrömmen. "Den värsta tid jag upplevt i mitt liv", sa han då.
Källa: http://www.expressen.se/nyheter/agneta-dodad-av-alg---maken-oskyldigt-haktad/
Citera
2013-08-18, 08:47
Medlem
Chirpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Åh, så bra. Det värmde i hjärtat. Det är väl nästan tre månader sedan de sist möttes?

Ja något sådant. Ungefär en månad kortare än det var när familjen B såg VB sist....
Citera
2013-08-18, 08:51
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Tack för era värdefulla inlägg. Så bra att 22-åringen äntligen fick träffa sina föräldrar. Många frågor återstår. Jag tycker att det är alltför många frågetecken och att det finns en hel del som talar för att 22-åringen kan vara oskyldig.

Kommer ni ihåg det här? 2008 dödades en kvinna av älg - maken oskyldigt häktad
6 september 2008 hittades en 63-årig kvinna, död vid en insjö. Hon hade tagit en kvällspromenad med hunden. När hon inte kom tillbaka gav sig hennes make ut för att leta. Han fann henne livlös intill vattenbrynet och ringde 112. Maken greps, anhölls och häktades misstänkt för mord. Förundersökningen inleddes på grund av hur hon hittades och de skador som fanns på hennes kropp. Kvinnans kropp obducerades - men det gick inte att fastställa vad som orsakat hennes död. Men misstankarna stärktes inte - och åklagaren tvingades släppa honom. I fem månader var kvinnans make skäligen misstänkt för mord som i själva verket var en olyckshändelse orsakad av en älg. 15 mars 2009 avfördes kvinnans make från polisutredningen. Han var inte längre misstänkt för mordet på hustrun.
- Jag och mina barn är förundrade över hur vi kunde dras in i denna häxprocess och hur vi har behandlats, säger kvinnans make.
I Expressen berättade han om mardrömmen. "Den värsta tid jag upplevt i mitt liv", sa han då.
Källa:

Vad menar du, att det är en älg som dräpt och styckat VB eller varför blandar du in älgar i detta?

Vad menar du att det är som talar emot honom som mördare, är det dina egna slutsatser eller känner du till att det finns bevisning som talar emot?

Att de aldrig lär sig, mötet med föräldrarna var inte så smart, i Alm-fallet gjorde det Alm starkare vilket ledde till att han aldrig erkände.
Citera
2013-08-18, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Vad menar du, att det är en älg som dräpt och styckat VB eller varför blandar du in älgar i detta?

Vad menar du att det är som talar emot honom som mördare, är det dina egna slutsatser eller känner du till att det finns bevisning som talar emot?

Att de aldrig lär sig, mötet med föräldrarna var inte så smart, i Alm-fallet gjorde det Alm starkare vilket ledde till att han aldrig erkände.

Jag menar att det ibland kan vara lätt hänt att oskyldiga blir misstänkta för brott. Man kan inte alltid lita på statistiken. Det är väl inte alltid så lätt för åklagarna heller. I detta fall kan den häktade även ha funktionshinder så att han har tillhör första personkretsen enl rättighetslagen LSS och därmed har rätt till insatser enl LSS. Men för att få dessa insatser måste man ansöka om dem. Jag önskar att han för allas bästa kunde få ett rättsombud med hjälp av sina rättigheter enl LSS. Det vore fint om berörda myndigheter som kommun, landsting och åklagarmyndigheten (som ju inte enbart ska se till det som talar mot den häktade utan även till det som talar för den häktade) tillsammans hjälptes åt att ordna detta för att öka kvalitén och rättssäkerheten i detta rättsfall. Hoppas att åklagarna med tanke på 22-åringens möjliga funktionshinder, fortsätter att vara så humana att de ser till att han får bibehålla kontakten med framförallt sin familj, men även med övrig släkt och vänner under rättsprocessen.
Senast redigerad av tankar 2013-08-18 kl. 09:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in