2013-08-10, 18:32
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnse78
Legendarisk Palmeutredare: "De har rätt man"
http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6909611

Känner igen Ture från Gunnar Walls bok om palmemordet bland annat.

Hans insatser i den utredningen kännas väl inte helt lysande. Han uppvisade framförallt två egenskaper: han var bundis med Stockholms samlade bus och han kunde på ett fantastiskt sätt producera nya intressanta vittnen på löpande band. Drev Petterssonspåret stenhårt och sprang runt och försökte locka pundarna att vittna mot CP med belöningen på 50 mille dinglande framför ögonen på dem. Vill också minnas att det var han som, efter typ 15 förhör, helt plötsligt lyckades få Sigge Cedergren att börja snacka om CP, vapen och delaktighet i mordet.

Har länge haft känslan att Leif GW baserat en hel del av karaktären Bäckström på Ture...

Så jag är lite skeptiskt till att han nu sitter och skjuter från höften i det här fallet.

Till hans försvar ska väl sägas att han, tillsammans med Jan Olsson, tidigt drog öronen åt sig i fallet Quick. De lämnade Levi- och Appojaureutredningarna ganska snart efter att ha ifrågasatt och kommit på kant med åklagaren.
Citera
2013-08-10, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Känner igen Ture från Gunnar Walls bok om palmemordet bland annat.

Hans insatser i den utredningen kännas väl inte helt lysande. Han uppvisade framförallt två egenskaper: han var bundis med Stockholms samlade bus och han kunde på ett fantastiskt sätt producera nya intressanta vittnen på löpande band. Drev Petterssonspåret stenhårt och sprang runt och försökte locka pundarna att vittna mot CP med belöningen på 50 mille dinglande framför ögonen på dem. Vill också minnas att det var han som, efter typ 15 förhör, helt plötsligt lyckades få Sigge Cedergren att börja snacka om CP, vapen och delaktighet i mordet.

Har länge haft känslan att Leif GW baserat en hel del av karaktären Bäckström på Ture...

Så jag är lite skeptiskt till att han nu sitter och skjuter från höften i det här fallet.

Till hans försvar ska väl sägas att han, tillsammans med Jan Olsson, tidigt drog öronen åt sig i fallet Quick. De lämnade Levi- och Appojaureutredningarna ganska snart efter att ha ifrågasatt och kommit på kant med åklagaren.
Mycket intressant information. Lek med tanken en liten stund och ponera att han verkligen har haft tillgång till viss utredningsunderlag som exempelvis klösmärken på ansiktet. Detta skulle i så fall kunna förklara att kj (om jag minns rätt)hade en rånarluva på sig vid MPS eftersök runt Åberget. Själva anledningen till att kj var med i eftersöket skulle i så fall rent hypotetiskt (bland annat) ha varit att vilseledadem som följde med i hans grupp för att undvika röjande av bevis, motsvarande. Är det någon i tråden som vet om uppdelningen av sökpatruller och områden skedde slumpvis eller var kj enträgen om att leda en grupp inom ett visst område? Om så är fallet, inom vilket område eftersökte kj och hans medföljare? Vilka områden undveks? Leta där efter spår om mordplats.. Observera, endast en spontan tanke.
Citera
2013-08-10, 20:56
Medlem
Thure har nog fått saker om bakfoten. Vet han om att de är bekanta?

Visst skulle VB ställa sig in på fajt om hon gick ensam längs med gatan och någon kommer fram och börjar dra i henne.
Om KJ har gjort detta dåd, så handlar det nog mer om en trygg position för VB, hon behöver inte ana oråd, eller vara rädd/uppskrämd. Utan KJ gör antagligen ett plötslugt utfall med kniven, rakt på någon vital del som dödar VB ganska snabbt.

Jag vet inte hur bilden i Thures huvud ser ut när två som känner varandra träffas och den ena är ute efter att mörda den andra.

DÄREMOT om det är någon annan okänd eller fiende som frontar VB när hon är på väg hem, då är det en annan sak. Beredd på anfall och försvar. Klöser allt vad hon kan...

Likaså om blodet. Såklart att det finns en chans att blodet kommit dit på naturlig väg, då de känt varandra ett bra tag. Här pratar han också som om de aldrig träffats tidigare.

Jag tror Thure antingen blivit lite dement, eller så har han inte läst hela bakgrunden.

Börjar ana varför Palmes mördare fortfarande går fri.
Citera
2013-08-10, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Detta skulle i så fall kunna förklara att kj (om jag minns rätt)hade en rånarluva på sig vid MPS eftersök runt Åberget.
Jag tror du minns fel. Vart har du sett info om att han hade rånarluva på sig?? (ytterligare en trådsanning?)

F.ö finns det ju bilder från Airsoftspelet 11/5 där han syns och då uppenbarligen inte behöver dölja eventuella klösmärken i ansiktet.
Citera
2013-08-10, 21:03
Medlem
lilltoes avatar
Hur många provsvar finns det att vänta på från SKL?
Har de "odlat" fram en människa på de dna-spår som hittats, eller vad är det fråga om?
Har de inte tillräckligt på benen att väcka åtal i detta nu, lär de aldrig få det. Samtidigt bifalles omhäktningar. Pga vad? Hans psykiska status?
KJ är omtalad lustig och egen sedan folk kan minnas, det gör honom varken mer eller mindre skyldig/oskyldig i lagens mening. Var är Fru Justitia? Har hon semester?
Citera
2013-08-10, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Jag tror du minns fel. Vart har du sett info om att han hade rånarluva på sig?? (ytterligare en trådsanning?)

F.ö finns det ju bilder från Airsoftspelet 11/5 där han syns och då uppenbarligen inte behöver dölja eventuella klösmärken i ansiktet.
Minns fel. Bilderna från den 11 maj bör i så fall bekräfta att den gamle polisen (alt Kurirens reporter) spekulerar om klösmärken i ansiktet.
Senast redigerad av Husvagn2 2013-08-10 kl. 21:43.
Citera
2013-08-10, 22:19
Medlem
Thures artikel har upprört familjen till KJ rejält. Detta då man nu använder hans sjukdomsbild för att medialt utmåla det som något som styrker att han är mördare.

Familjen har genomfört intervju där man redogör för hans sjukdom - Aspergers och någon lättare form av autism - som enligt utlåtande från tidigare vård gör att han har väldigt svårt att göra saker ordentligt.
Han slarvar, gör saker halvt och hoppar mellan olika projekt.

Detta menar man talar mot att han ensam skulle begått brottet, för då skulle en stor mängd bevis finnas. Sannolikt till och med i hans lägenhet.
Nu har man ju inte hittat alla platser för brottet än, så vi vet ju inte om dessa är "rena" - men platserna polisen genomsökt har inte innehållit många spår alls.
Det menar man talar emot.

NSD har dock valt att inte publicera den texten med motiveringen att "den talar för den misstänkte".
Vilket känns sisådär seriöst, då han ju faktiskt inte är dömd än och att åtminstone media skulle kunna beakta även den sidan av historien.

Sen kan man ju tycka att en Palmeutredare kanske är den sista som borde betraktas som expert, men han har säkert gjort annat som är bra.

Tycker media har tagit väldigt tydligt parti i det här brottet. NSD hade ju en rent löjeväckande artikel om "DNA i den misstänktes lägenhet" - vilket ju är en självklarhet mellan folk som umgås.

Det känns som att det centrala är att få KJ dömd, helt utan att beakta medhjälpare - som faktiskt kan finnas.
När allt kommer omkring kan någon av KJ:s vänner dräpt henne utan att han vet om det.

Jag tycker något luktar lite i denna härva.
Citera
2013-08-10, 22:27
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
Thures artikel har upprört familjen till KJ rejält. Detta då man nu använder hans sjukdomsbild för att medialt utmåla det som något som styrker att han är mördare.

Familjen har genomfört intervju där man redogör för hans sjukdom - Aspergers och någon lättare form av autism - som enligt utlåtande från tidigare vård gör att han har väldigt svårt att göra saker ordentligt.

Detta menar man talar mot att han ensam skulle begått brottet, för då skulle en stor mängd bevis finnas. Sannolikt till och med i hans lägenhet.
Nu har man ju inte hittat alla platser för brottet än, så vi vet ju inte om dessa är "rena" - men platserna polisen genomsökt har inte innehållit många spår alls.

NSD har dock valt att inte publicera den texten med motiveringen att "den talar för den misstänkte".
Vilket känns sisådär seriöst, då han ju faktiskt inte är dömd än och att åtminstone media skulle kunna beakta även den sidan av historien.

Sen kan man ju tycka att en Palmeutredare kanske är den sista som borde betraktas som expert, men han har säkert gjort annat som är bra.

Tycker media har tagit väldigt tydligt parti i det här brottet. NSD hade ju en rent löjeväckande artikel om "DNA i den misstänktes lägenhet" - vilket ju är en självklarhet mellan folk som umgås.

Det känns som att det centrala är att få KJ dömd, helt utan att beakta medhjälpare - som faktiskt kan finnas.
När allt kommer omkring kan någon av KJ:s vänner dräpt henne utan att han vet om det.

Att KJ har haft problem tidigt i livet har ju stått ganska klart i och med att föräldrarna valde att gå in som god man för sin son, dessutom om nu deras beskrivning av hur problematiken yttrar sig stämmer så blir allt mer och mer mystiskt, hur skulle KJ lyckas med konststycket att städa bort allt utom lite dna i lägenheten och blodbesudlingar i bilen?
Senast redigerad av Reimer 2013-08-10 kl. 22:42.
Citera
2013-08-10, 22:41
Medlem
Blobenheimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Hur många provsvar finns det att vänta på från SKL?
Har de "odlat" fram en människa på de dna-spår som hittats, eller vad är det fråga om?
Har de inte tillräckligt på benen att väcka åtal i detta nu, lär de aldrig få det. Samtidigt bifalles omhäktningar. Pga vad? Hans psykiska status?
KJ är omtalad lustig och egen sedan folk kan minnas, det gör honom varken mer eller mindre skyldig/oskyldig i lagens mening. Var är Fru Justitia? Har hon semester?

Tror tyvärr det där kan stämma, eller åtminstone de som skall bistå henne.

Populärt i varje del av det svenska samhället att skylla på semester och därför dåligt med personal.
Citera
2013-08-10, 22:45
Bannlyst
Citat:

Intressant info och skönt att äntligen få ett svar på varför det är så tyst från KJ:s familj,
tydligen har dom uttalat sig men det passar inte in just pga att det talar för den
misstänkte. Då väljer man att publicera Thures version istället.

Det är faktiskt inte länge sedan jag ifrågasatte varför KJ:s familj inte gett sin
version eller fått någon mediatid alls. Hade jag arbetat som försvarare skulle jag absolut
antytt att föräldrarna skulle försöka ge sin bild av sin son i media, nu har familjen tydligen
försökt med detta, med eller utan BF:s hjälp,men utan framgång. Tragiskt.

Fan vad lågt av tidningen att utnyttja KJ:s familj och få känslig information för att sedan
omvandla det till något fult och hugga dom i ryggen.

Jag förstår föräldrarnas upprördhet i detta och mycket annat.
Senast redigerad av LKVN 2013-08-10 kl. 23:05.
Citera
2013-08-10, 23:30
Medlem
Citat:

Jag har ytterst ringa kunskap om Asbergers och autism mer än en del info i tråden och lite googlande.

Min fetning... kan det finnas möjlighet med sådan sjukdom att helt enkelt påverkats av någon stark person i omgivningen att utföra en sådan gärning, tänkte närmast på hans stora intresse, commander etc. Kan han blivit påverkad av någon han såg upp till eller hade jäkligt stor respekt för.
Förmodligen en icing-puck av mig men din post fick mig att stanna upp en stund, finns det någon sten som man glömt att titta under...

NSD citat: "Den misstänkte 22-åringens sjukdomsbild är anledningen till att förhörsledarna kammar noll.
Det menar en av Sveriges mest rutinerade mordutredare.
– De kan förtränga allt och är iskalla, säger Thure Nässén."

Vad är det då för sjukdomsbild som Nässen refererar till och kuriren ger ingen som helst fakta vad det då skulle kunna var. Vad får läsaren för bild, nekar han så är han iskall, jaha, då är han dömd på förhand i läsarens ögon, iaf de som inte kritiskt läser artikeln.
Citera
2013-08-10, 23:51
Medlem
Jag kan för lite om Aspergers och någon mild autism för att kunna ge några bra svar, men man kan nog inte utesluta att KJ faktiskt inte vet allt.
Han kan när allt kommer omkring bara vara en bricka i det hela.

Blir intressant att se vad åklagaren kan lägga på bordet vad det lider. Jag förväntar mig nästan något bra tekniskt fynd utöver en liten mängd blod i bilen - annars tycker jag man ska kritisera utredningen ganska rejält.
För i så fall har man stirrat sig blind på en gubbe och missat eventuella medhjälpare.

Tänk nu på att om 2 månader är vi i oktober och vill det sig illa börjar det bli rejält nattkallt då. Kanske till och med mindre mängder snö och tjocka lager med löv.

En eventuell mordplats utomhus är sannolikt i dagsläget väldigt illa åtgången och snart borta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in