Citat:
Ursprungligen postat av
GrottNeger
Thures artikel har upprört familjen till KJ rejält. Detta då man nu använder hans sjukdomsbild för att medialt utmåla det som något som styrker att han är mördare.
Familjen har genomfört intervju där man redogör för hans sjukdom - Aspergers och någon lättare form av autism - som enligt utlåtande från tidigare vård gör att han har väldigt svårt att göra saker ordentligt.
Han slarvar, gör saker halvt och hoppar mellan olika projekt.
Detta menar man talar mot att han ensam skulle begått brottet, för då skulle en stor mängd bevis finnas. Sannolikt till och med i hans lägenhet.
Nu har man ju inte hittat alla platser för brottet än, så vi vet ju inte om dessa är "rena" - men platserna polisen genomsökt har inte innehållit många spår alls.
Det menar man talar emot.
NSD har dock valt att inte publicera den texten med motiveringen att "den talar för den misstänkte".
Vilket känns sisådär seriöst, då han ju faktiskt inte är dömd än och att åtminstone media skulle kunna beakta även den sidan av historien.
Sen kan man ju tycka att en Palmeutredare kanske är den sista som borde betraktas som expert, men han har säkert gjort annat som är bra.
Tycker media har tagit väldigt tydligt parti i det här brottet. NSD hade ju en rent löjeväckande artikel om "DNA i den misstänktes lägenhet" - vilket ju är en självklarhet mellan folk som umgås.
Det känns som att det centrala är att få KJ dömd, helt utan att beakta medhjälpare - som faktiskt kan finnas.
När allt kommer omkring kan någon av KJ:s vänner dräpt henne utan att han vet om det.
Jag tycker något luktar lite i denna härva.
Jag har ytterst ringa kunskap om Asbergers och autism mer än en del info i tråden och lite googlande.
Min fetning... kan det finnas möjlighet med sådan sjukdom att helt enkelt påverkats av någon stark person i omgivningen att utföra en sådan gärning, tänkte närmast på hans stora intresse, commander etc. Kan han blivit påverkad av någon han såg upp till eller hade jäkligt stor respekt för.
Förmodligen en icing-puck av mig men din post fick mig att stanna upp en stund, finns det någon sten som man glömt att titta under...
NSD citat: "Den misstänkte 22-åringens sjukdomsbild är anledningen till att förhörsledarna kammar noll.
Det menar en av Sveriges mest rutinerade mordutredare.
– De kan förtränga allt och är iskalla, säger Thure Nässén."
Vad är det då för sjukdomsbild som Nässen refererar till och kuriren ger ingen som helst fakta vad det då skulle kunna var. Vad får läsaren för bild, nekar han så är han iskall, jaha, då är han dömd på förhand i läsarens ögon, iaf de som inte kritiskt läser artikeln.