2013-08-17, 18:34
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Utifrån spekulationer i tråden känns detta faktiskt som ett ganska troligt motiv:

VB är allmänt avskydd i karate-familjen. Man pratar om henne, hatet byggs på. Både AN och AB hatar VB för prasslet med MB, men mor och far vet inte om att AB har känslor för VB. Han är sviken. KJ är också sviken. Tillsammans lurar de iväg VB. Eller?

MEN. Varför lever spåret om fler gm? Åklagaren sa att de nu bara jobbade utifrån tesen om en gm.

Kan man lita på det då? Det fanns inte någon misstänkt när KJ var misstänkt, så man ska kanske ta uppgiften med en nypa salt?

Kanske var KJ misstänkt på den lägsta graden, kan misstänkas.
Citera
2013-08-17, 18:35
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
...MEN. Varför lever spåret om fler gm? Åklagaren sa att de nu bara jobbade utifrån tesen om en gm.

Det kan vara taktik av åklagarna - vi ska inte väcka den björn som sover. Minns hur polisen hela tiden nekade i sten till att KJ var misstänkt. Det blev ett mantra: Nej, han är inte misstänkt, nej, han är inte misstänkt...
Men allt var bara taktik. Samma sak kan gälla nu.
Citera
2013-08-17, 18:54
Medlem
Reviewss avatar
Reflekterar: KJ har diagnosen aspergers syndrom, eller hur? Av beskrivningen att döma låter det även som att han resonerar och agerar i enlighet med en mera uttalad AS; långa monologer om sina specialintressen, svårigheter med socialt samspel, benägenhet att dra sig undan, naivitet etc, etc, listan skulle kunna göras lång.

Rättspatos hos en AS-personlighet är i regel hög och även lögner brukar rättfärdigas med rättspatos som drivkraft. Med tanke på detta håller jag det mest troligt att hans berättelse avseende kvällen med VB till stora delar bygger på sanning, i den meningen att han har berättat valda delar för att utesluta andra, mera betydande sådana. Tystnad är också ett sätt att slippa direkta lögner, fantisera ihop en berättelse eller att föreställa sig, vilket går direkt emot ett "aspergertänk" (särskilt det sista). Dessutom bör en "osannolik historia" bli alltför komplex och rörig för honom. Betänk att han även har betydande svårigheter avseende struktur och planeringsförmåga (adhd/add?) vilket har berörts både här och i media. Hur stor del bygger på sanning kontra lögn och vilka delar - vad tror ni?

Att man inte lyckats knäcka hans berättelse helt och hållet från åklagarsidan, kan det delvis bero på att hon helt enkelt vistades i hans bostad och åkte därifrån runt 21-tiden? Vad som hände efter detta och fram tills besöket hos brodern, är dolt?
Citera
2013-08-17, 19:23
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Utifrån spekulationer i tråden känns detta faktiskt som ett ganska troligt motiv:

VB är allmänt avskydd i karate-familjen. Man pratar om henne, hatet byggs på. Både AN och AB hatar VB för prasslet med MB, men mor och far vet inte om att AB har känslor för VB. Han är sviken. KJ är också sviken. Tillsammans lurar de iväg VB. Eller?

MEN. Varför lever spåret om fler gm? Åklagaren sa att de nu bara jobbade utifrån tesen om en gm.
Din teori förutsätter ju då att AB ska ha haft det här förhållandet med VB vilket de jag talat med bestämt förnekar. De säger att han öht aldrig umgåtts med VB vad de vet. Och det förutsätter ju att KJ och AB är så pass tighta att de gör upp en mordplan tillsammans, men det faller ju också då om de inte ens är kompisar, vilket också påståtts. Och det förutsätter att MB och VB haft ett förhållande vilket det inte finns annat än löst skvaller som bekräftar. Så det är en ganska lång väg att gå innan man kan prata om att det skulle vara ett troligt motiv tycker jag.

Det kan vara så att åklagarna mörkar för att ev medgärningsman ska känna sig säker. Men att spåret lever vidare här inne är väl för att folk inte vill att tråden ska dö ut, vissa har suttit här dagligen i 3 månader och diskuterat och tycker väl helt enkelt att det blir för tråkigt om det skulle stanna av. Alltså skapar man nya diskussioner även om de är byggda på ingenting.När fup kommer ut och alla kan läsa vad som framkommit, vilka bevis som finns osv, då kommer det diskuteras ett tag och sedan kommer det rinna ut i sanden. Jag skulle tippa på att många i Boden som blivit oskyldigt utpekade/misstänkliggjorda i den här tråden bara väntar på att fuppen kommer.
Citera
2013-08-17, 19:40
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Reflekterar: KJ har diagnosen aspergers syndrom, eller hur? Av beskrivningen att döma låter det även som att han resonerar och agerar i enlighet med en mera uttalad AS; långa monologer om sina specialintressen, svårigheter med socialt samspel, benägenhet att dra sig undan, naivitet etc, etc, listan skulle kunna göras lång.

Rättspatos hos en AS-personlighet är i regel hög och även lögner brukar rättfärdigas med rättspatos som drivkraft. Med tanke på detta håller jag det mest troligt att hans berättelse avseende kvällen med VB till stora delar bygger på sanning, i den meningen att han har berättat valda delar för att utesluta andra, mera betydande sådana. Tystnad är också ett sätt att slippa direkta lögner, fantisera ihop en berättelse eller att föreställa sig, vilket går direkt emot ett "aspergertänk" (särskilt det sista). Dessutom bör en "osannolik historia" bli alltför komplex och rörig för honom. Betänk att han även har betydande svårigheter avseende struktur och planeringsförmåga (adhd/add?) vilket har berörts både här och i media. Hur stor del bygger på sanning kontra lögn och vilka delar - vad tror ni?

Att man inte lyckats knäcka hans berättelse helt och hållet från åklagarsidan, kan det delvis bero på att hon helt enkelt vistades i hans bostad och åkte därifrån runt 21-tiden? Vad som hände efter detta och fram tills besöket hos brodern, är dolt?

Diagnosen är INTE säkert bekräftad, nej. Inte heller beter sig alla Aspergare på samma sätt, bl a av det enkla skälet att du inom diagnosen hittar allt från personer som behöver bo i någon form av grupp-/stödboende som vuxna till välbetalda forskare och programmare med eget hem och familj.

Naturligtvis kan det ligga mycket i det du skriver, men kom ihåg (se mitt förra inlägg) att mycket av den bild som tråden tror sig ha av KJ egentligen bygger på spekulationer och uppgifter från källor vars trovärdighet vi inte säkert kan bedöma. Sanningen är att bortom dessa brottstycken av fakta så vet tråden rätt lite om vem KJ egentligen är. Det är rätt patetiskt egentligen att folk som inte ens träffat honom säkert tror sig veta att han är Aspergare och/eller fullblodspsykopat.
Citera
2013-08-17, 20:47
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:

Jag vågar inte spekulera i hur stor del hans "diagnos" har i detta. Det finns många nyanser av Asperger. Jag har bekant med Asperger och jag hade aldrig kunna gissa mig till att han har en diagnos. Han är HELT normal. Kanske något tystlåten, men det är ju många utan diagnoser som är det med. Han fungerar helt normalt med familj, hus, arbete och två barn. Vad jag däremot hört är att människor med Asperger kan ibland ha någon form av empatistörning. Det är dock ingenting jag ser hos min bekant.
Citera
2013-08-17, 21:14
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Diagnosen är INTE säkert bekräftad, nej. Inte heller beter sig alla Aspergare på samma sätt, bl a av det enkla skälet att du inom diagnosen hittar allt från personer som behöver bo i någon form av grupp-/stödboende som vuxna till välbetalda forskare och programmare med eget hem och familj.

Naturligtvis kan det ligga mycket i det du skriver, men kom ihåg (se mitt förra inlägg) att mycket av den bild som tråden tror sig ha av KJ egentligen bygger på spekulationer och uppgifter från källor vars trovärdighet vi inte säkert kan bedöma. Sanningen är att bortom dessa brottstycken av fakta så vet tråden rätt lite om vem KJ egentligen är. Det är rätt patetiskt egentligen att folk som inte ens träffat honom säkert tror sig veta att han är Aspergare och/eller fullblodspsykopat.

Det är sant att AS yttrar sig högst olika, alla är som du nämner individer med olika svårigheter och tillgångar. Även förmågan att kunna kompensera skiljer sig från person till person. Jag har personligen stor erfarenhet av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, både genom arbete och privatliv. Nog om detta. Oavsett orsak till KJ´s personlighet så är de allra flesta härinne överens om att han tänker och fungerar något udda el annorlunda i flera avseenden. Vad vi har att utgå ifrån vad beträffar hans personlighet så är det just personbeskrivningar, tidigare händelser i hans liv, fakta om hans livssituation, egna inlägg på fb...För egen del tror jag på påståenden om en AS-diagnos och därför försöker jag sätta mig in i hur han skulle kunna resonera och deala med sitt samvete.
Citera
2013-08-17, 21:50
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Tror att KJ:s bil är en essentiell ingrediens i fallet (inte bara pga blodspåren), ser Hundajjen som den sammanlänkande faktorn mellan VB-KJ. VB hade inte körkort: får genom KJ/bilen skjuts och möjl att övn-köra. KJ får en roll, en funktion/uppdrag, får helt enkelt känna sig lite behövd och behöver tex den 4/5 inte sitta själv hemma när han nyligen fyllt 22. En win-win mao.
Tror inte VB skulle studera hos KJ, tror ej heller att hon bara rent socialt/för att fördriva tiden ämnade hänga hemma hos KJ några timmar (finns väl inte något som direkt talar för att de hade den formen av umgänge?).
Så att KJ skulle köra VB någonstans alt övn-köra håller jag för (nästan) sannolikt. Men om VB ville bli körd hem till någon annan, varför blev hon inte det? Kanske VB hade bett KJ om skjuts men inte i klartext uppgivet vart/till vem hon ville åka? VB sa det till KJ först då han hämtade upp henne och KJ motsatte sig (pga svartsjuka?) att köra dit; han körde omvägar, gjorde sig ärenden, ville förevisa någon krigsskådeplats etc samtidigt som han försöker tala VB "tillrätta". Något som givetvis retar upp VB (skickar sms). Successivt mörknar KJ:s lynne och det resulterar i VB:s död.
Men om det fanns någon bekant till VB som hade planerat att träffa henne 4/5 borde då inte hen ha agerat mer aktivt då VB inte dök upp? Då inte VB gick att få tag i under hela kvällen/natten och ej heller dagen efter? Hur någon i så fall har agerat eller inte vet inte vi något om men jag tror att en sådan uppgift ändå hade läckt ut på ett eller annat sätt.
Detta gör att jag framhärdar i övn-körningsteorin.
Om vi för ett kort ögonblick fryser dessa tre alternativ: 1. VB ville övningsköra, 2. VB ville ha skjuts någonstans, 3. VB ville sitta och plugga hos KJ. - Vad låter mest troligt - och har det någon betydelse? – Det som gäller är ju ändå vad VB de facto hade i sinnet när hon sms:ade mt. Hade hon t ex haft någon kontakt med mt innan detta sms? – Flera frågor och inga svar.

a) Jag bedömer att kontakten mellan KJ och VB enbart låg på nyttoplanet, och att allt baserat på sex kan uteslutas. – De var för omaka på flera sätt och träffades under ett par sommarveckor för tre år sedan, för att därefter endast ha en sporadisk kontakt.
b) Alla former av svartsjuka från mt:s sida tror jag kan uteslutas.
c) Mt gillade inte att VB låg åt det dominerande, bestämmande hållet, men ställde upp och körde henne om han inte hade något annat för sig. – Om inte annat så fick han då tillfälle att berätta om sina airsoftäventyr.
d) VB:s mor ansåg sig vara sin dotters bästa vän, men det behöver inte betyda att VB berättade allt för henne. Kompisen VB skulle plugga hos var t ex helt obekant.
e) VB övningskörde med en äldre man hon fått förtroende för, och i gengäld gick hon ofta ut och rastade dennes hund.
f) Mt kan ha sett VB:s notering på facebook: ”14:23 - "Ska nu ut och motionera lite och sedan till kompis och plugga^^". – Eftersom nästa notering: "De 5 hemligheterna för ett fungerande förhållande" är daterad 15:22 antar jag att hon under timmen som förflöt mellan dessa bägge noteringar ”motionerat” genom att dela ut lite reklam. Ska man dra ytterligare växlar på den senare noteringen kan hon ha haft ett speciellt förhållande i tankarna. 20 min senare delar hon en receptlänk till en thailändsk matlagningssida (15:42) varefter hon kort därpå lämnar bostaden. – Här är det av vikt att få veta exakt vilken tid hon sms:at mt, innehållet i sms:et samt om några kontakter tidigare denna dag förekommit dem emellan.

Vi har för lite hållpunkter och info för att avgöra frågan om VB:s egentliga skäl till bilskjutsen. Det faktum att mt i sin allra första rensningsomgång tog bort de inlägg från 2010 där VB förekommer (men långtifrån allt material från 2010) borde betyda något. – Försöker dra mig till minnes vad han härutöver raderade, men kan bara minnas ett par videofilmer: en från ett nyårsfirande, och en i vilken han går omkring i sin lägenhet och observerar div. fluktuationer i ljusstyrkan (som flera kompisar menade kunde härröra från något fasfel el. likn.); allt med upplägget ”Finn fem fel”.
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men om det fanns någon bekant till VB som hade planerat att träffa henne 4/5 borde då inte hen ha agerat mer aktivt då VB inte dök upp? Då inte VB gick att få tag i under hela kvällen/natten och ej heller dagen efter?
Ja, man tycker – även om det varit en gift man med en hustru som var ett hån av hin – att denne man borde ha upplyst polisen om saken (här vet vi ju inte heller vad som sagts). – Men om VB bara velat se mannen, eller planerat att låtsas träffa denne helt apropå, har han inte kunnat känna till hennes intentioner.

Frågan är: Varför sms:ar VB över huvud taget till en man om att något retat upp henne (och enl. uppgift i tråden sedan ytterligare ett sms om att irritationen övergått i rädsla)? – Varför kontaktar hon inte i stället sin familj – eller polisen? – Nej, här är något som inte riktigt stämmer – om man inte lägger in att hon pga något hon inte kunnat råda över hade blivit försenad till en överenskommen träff. - Och visst är det hög tid att söka återskapa alla raderade sms.
Senast redigerad av letsdoit 2013-08-17 kl. 21:54.
Citera
2013-08-17, 22:10
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Att man inte lyckats knäcka hans berättelse helt och hållet från åklagarsidan, kan det delvis bero på att hon helt enkelt vistades i hans bostad och åkte därifrån runt 21-tiden? Vad som hände efter detta och fram tills besöket hos brodern, är dolt?
Det beror ju på om det stämmer att den sista aktiva åtgärden från hennes sida varit ett sms före eller senast 18:40. Men eftersom signalerna 18:40 kom från trakterna kring Åberget bör hon ju i vart fall inte vid den tidpunkten ha befunnit sig i mt:s lägenhet. - Men här vet vi inte om mt t ex kan ha sagt att man gjorde ett break vid 17:30 tiden och tog en liten biltur, eller om man efter hämtningen vid bostaden gjort en avstickare, innan man kört hem till mt. - Om VB:s sista sms avsändes 18:40 och hon då befann sig i mt:s lägenhet hade hon enligt sms-mottagaren hunnit reta upp sig på något. Det förflyter sedan drygt två timmar innan hon ska ha lämnat mt:s lägenhet - och det kan på grundval av tillgänglig info inte helt uteslutas. - Hennes mor hade försökt nå henne 21:00 - 21:30 men inte fått något svar varför något kan ha hänt henne på hemvägen. - Mt kan t ex ha åkt i kapp henne...
Citera
2013-08-17, 22:13
Medlem
Quarrels avatar
Expressen: Mordmisstänkt mötte sina föräldrar
Citat:
Bland annat har polisen fortfarande inte hittat någon mordplats, och den mördade Vatchareeya Bangsuans händer saknas fortfarande.

Men så blev det inte.

Något annat som man fortfarande inte lyckats hitta är varför den misstänkte 22-åringen skulle ha gjort sig skyldig till det makabra dådet.
Citera
2013-08-17, 22:24
Medlem
Nu har man enligt uppgift låtit mtGM möta sina föräldrar, mötet tycks inte ha gett något men jag tror som jag tidigare påpekat i tråden, det är nog den enda vägen att få hål på bubblan han befinner sig.
Han verkar ha mycket starka band till sin familj och jag tror de har verkligen gjort allt för sin sjuka pojke och därav kan möjlighet att de kan iaf med tid få hål på bubblan.

Tror han bl.a. måste förstå att han skyddar inte sin familj vilket jag tror att det är inne i honom ett stort bekymmer. Han måste förstå att han gör det bara med att stänga inne sig.

BO's nära och mtGM's nära är brottsoffer i olika grad och har ett helvetiskt liv just nu.

Jag hoppas de försöker igen och inte stänger denna dörr för där finns svaren och lösningen.

Expressen
http://www.expressen.se/nyheter/mordmisstankt-motte-sina-foraldrar/

Edit: Tvåa på bollen men hellre en sen boll än ingen alls..
Senast redigerad av ToZon 2013-08-17 kl. 22:27.
Citera
2013-08-17, 22:40
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Nu har man enligt uppgift låtit mtGM möta sina föräldrar, mötet tycks inte ha gett något men jag tror som jag tidigare påpekat i tråden, det är nog den enda vägen att få hål på bubblan han befinner sig.
Han verkar ha mycket starka band till sin familj och jag tror de har verkligen gjort allt för sin sjuka pojke och därav kan möjlighet att de kan iaf med tid få hål på bubblan.

Tror han bl.a. måste förstå att han skyddar inte sin familj vilket jag tror att det är inne i honom ett stort bekymmer. Han måste förstå att han gör det bara med att stänga inne sig.

BO's nära och mtGM's nära är brottsoffer i olika grad och har ett helvetiskt liv just nu.

Jag hoppas de försöker igen och inte stänger denna dörr för där finns svaren och lösningen.

Expressen
http://www.expressen.se/nyheter/mordmisstankt-motte-sina-foraldrar/

Edit: Tvåa på bollen men hellre en sen boll än ingen alls..
Jag tror som du att familjebanden är starka, att de på alla sätt och vis ställt upp på KJ under åren och de har varit hans trygghet. Min tanke är som din (om jag förstår dig rätt), att han försöker skydda familjen. Säger han ingenting så kanske han inte blir dömd och familjen då slipper fara illa av vad han gjort. För är hans skyldig så vet han oavsett diagnos (såvida han inte skulle vara psykotisk då) att det är fel och avskyvärt i samhällets ögon.

Men sen vet jag inte om familjen med tiden kan hjälpa till att få hål på bubblan och det av den enkla anledningen att ingen förälder vill att deras barn ska vara en styckmördare, och jag kan tänka mig att de kanske börjat ta in att han faktisk kan vara skyldig och att det är det värsta de kan tänka sig. Alltså gör de ingenting för att "uppmuntra" honom att erkänna för då rasar både deras och KJs värld.
Och ja, alla är offer i olika grad och på olika sätt, helt klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in