2013-10-25, 17:53
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Boden hänvisade mig till chefen för tekniska kontoret, som inte var anträffbar, så jag drog ett mail dit.

Fick också reda på att jag kunde vända mig till Telia, men där var det 30 minuters kö, så det gav jag upp.

Så, nej, inget nytt. Zero73 skrev just att han är helt säker på att Artilleribat/A8-masten enbart har 3G dock (2-3 sidor tillbaka).
När du kommer fram, glöm inte att fråga efter sannolikheten för hög belastning när var sjunde svensk sitter och tittar på när Sverige spelar power play mot Tjeckien i ishockey-VM.
Citera
2013-10-25, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Skulle det vara så lätt att avfärda bevisning som du vill ha det till skulle det inte bli några fällande domar alls. Låt oss anta att det finns en chans på hundra att blodet hamnat i bakluckan på annat sätt än att VBs blodiga lik legat där och att det finns en chans på hundra att kriminalhunden Uno blindmarkerade på mänsklig likdoft i just den bakluckan. Att båda de här osannolika omständigheterna skulle slå in händer då en gång på tiotusen och även om man inte rakt av kan översätta siffror till rimligt tvivel så är det alldeles för osannolikt för att en domstol skall tvivla på att VBs döda kropp legat i bagageluckan.

Med det är inte en fällande dom klar, men det är en bra bit på väg...

1/100 att blodet i bagageluckan kan ha kommit dit på annat sätt än att kroppen har legat där
sluta nu, blodet kan mkt väl kommit dit på flera andra sätt, ett sätt kan vara att hon kastat in sina träningskläder och handduk där, efter ett träningspass på karaten, vilket är ( fullkontakt ) man skadas många ggr med ex näsblod.
Mängden blod är inget du kan hänga upp dig över, då det inte var nå mycket, ser ut att vara mer än det är & den förklaringen är att dom lyst upp det med luminat ( luminol ) lr vad fan det heter.

Hade det varit spår efter en överdriven mängd blod som försökts tas bort så hade inte ett mänskligt öga missat det från första början!

Att likhunden markerade tänker jag inte uttala mig, då mina kunskaper om dessa hundar är mkt begränsade, tänker dock tillägga, tror du en hund är ofelbar?
Citera
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Boden hänvisade mig till chefen för tekniska kontoret, som inte var anträffbar, så jag drog ett mail dit.

Fick också reda på att jag kunde vända mig till Telia, men där var det 30 minuters kö, så det gav jag upp.

Så, nej, inget nytt. Zero73 skrev just att han är helt säker på att Artilleribat/A8-masten enbart har 3G dock (2-3 sidor tillbaka).

Fast nu står tiderna och mastangivelserna, så jag tror nog att samma mast har 3G och 2 G.
Det ser inte ut som hennes mobil kopplat upp sig mot någon annan mast än den som står som huvudmast och täcker KJs bostad.
Citera
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
B*ergs telefon och mastuppkopplingar 4 maj är kollade till och med ca 22.37 och noga utplacerade på en karta i FUP: Resan från krogen osv stämmer med mobiluppkopplingarna, sen kollar man hans mobilsignaler 5 maj. Han är inte i närheten av ett skit den kvällen. Sidan 928

Det kanske är därför som VB inte sms:ar mer för att MB i sista sms:et sa att "sms:a inget mer nu för jag kommer lämna min mobil hemma".

Det finns inte speciellt mycket som talar för hans inblandning i detta. Han har antingen mördat och styckat henne själv och gömt kroppen någonstans i KJs hemtrakter, och allt detta utan att hans fru upptäckte att han var borta. Därefter ska han ha smugit runt i skogarna och flyttat in benen i ödehuset några dagar innan de hittades, de fanns ju inte där då KJ var i stugan bland annat. Sedan utöver det så tillkommer detaljen att han har planterat bevisen i KJs bil och eventuellt i hans lägenhet.

Eller så krävs en jäkligt bra förklaring till hur han samarbetar med KJ denna natt och får honom att ta hand om problemet med kroppen medan han själv tar sig hem och sover.

Är det någon på allvar som anser att MB kan vara ett alternativ.
Citera
2013-10-25, 17:59
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Jag är en av de i tråden som konsekvent tillbakavisat teorier om planterade bevis. Jag är anhängare av den fascistiska falangen som anser att den tekniska bevisningen i mångt och mycket kan ha fullt naturliga förklaringar och om viss teknisk bevisning faller bort så är ju bevisläget väsentligen sämre. Frågan av intresse för mig är hur mycket teknisk bevisning som bör/måste falla bort för att åtalet mot KJ ska falla. Jag är till syvende och sist enbart intresserad av att känna mig övertygad om att rätt man fälls för detta vidriga brott. Här är MB av intresse i så måtto att jag gärna hade sett att man hade kollat upp honom bättre, eftersom han rent logiskt ligger närmast till hands som alternativ GM.

Jag kan uttrycka det såhär, när jag känner mig objektivt sett övertygad om att MB omöjligen kan ha varit inblandad i mordet på VB då kommer jag också känna mig objektivt övertygad om att KJ är skyldig i alla delar. Det må vara en utopi, men en eftersträvansvärd sådan i min värld.

Givet det som kommit fram i utredningen och som återfinns i FUP kan jag inte se någon annan eventuell GM än någon av dessa två, även om det inte heller kan uteslutas till 100 % givetvis. Men i praktiken kan ingenting uteslutas till 100 %. Men att diskutera helt lösryckta teorier utan någon som helst bäring på bakomliggande fakta blir ju rena fantasierna.

Och GW må ha sina halvdementa och försupna ideer om att motiv är ett njutningsmedel för överklassen. Jag kan hålla med till viss del, men visst fan förekommer det att folk har motiv till att mörda andra människor och man kan inte bortse från detta helt, utan eventuella motiv bör vara av intresse under en utrednings gång. Däremot blir de relativt teknisk bevisning av mindre intresse för en fällande dom i slutändan.
Dock tycker jag att man kan fästa mindre avseende vid att misstänkt A har ett mindre tydligt motiv än misstänkt B, om dels den tekniska bevisningen pekar på A, och A dessutom är uppenbart knäpp, medan B visserligen förefaller osympatisk, men helt normal.'

Dessutom tycker jag att alla resonemangen om att MB minsann skulle ha varit kapabel till att begå gärningen stannar halvvägs - vid själva mordet. Visst, MB skulle kanske kunna ha ihjäl ett ligg som ställde till med rejäla problem för honom. Men resten då? Skulle han verkligen ha kunnat stycka liket på detta inte självklart defensiva sätt, med konstiga huggmönster i likets rygg och avskurna händer? Skulle han ha kunnat hålla på och hanterat likdelar på olika ställen så som GM måste ha gjort i det här fallet? Skulle han verkligen ha dumpat benen i ett hus som vem som helst skulle komma in i?

Folk i tråden må tycka att MB stämmer på mördarprofilen hur mycket de vill. Men på styckarprofilen? Kan nån vettig människa verkligen hävda att denne föga sympatiske, men ögonskenligen helt normale, testosterondrivne Allan-Ballan skulle vara kapabel till att hantera ett lik på det sätt som detta lik oundvikligen måste ha blivit hanterat? Måste man inte var för envar uppenbart knäpp för att kunna göra nåt sånt?
Citera
2013-10-25, 17:59
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det kanske är därför som VB inte sms:ar mer för att MB i sista sms:et sa att "sms:a inget mer nu för jag kommer lämna min mobil hemma".

Det finns inte speciellt mycket som talar för hans inblandning i detta. Han har antingen mördat och styckat henne själv och gömt kroppen någonstans i KJs hemtrakter, och allt detta utan att hans fru upptäckte att han var borta. Därefter ska han ha smugit runt i skogarna och flyttat in benen i ödehuset några dagar innan de hittades, de fanns ju inte där då KJ var i stugan bland annat. Sedan utöver det så tillkommer detaljen att han har planterat bevisen i KJs bil och eventuellt i hans lägenhet.

Eller så krävs en jäkligt bra förklaring till hur han samarbetar med KJ denna natt och får honom att ta hand om problemet med kroppen medan han själv tar sig hem och sover.

KJ:s hemtrakter?

Det du beskriver som omöjligt att MB skulle kunna ha gjort har ju de facto någon gjort. Varför skulle det vara omöjligt avseende just MB? På vilket sätt är KJ mer kvalificerad att utföra allt det du menar på att MB inte skulle ha kunnat utföra?

Det behöver inte alls vara fråga om planterade bevis.
Citera
2013-10-25, 18:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Enligt vad han själv sa skrev han "Jag jobbar".
Citera
2013-10-25, 18:03
Medlem
Fettsugnings avatar
Jag vet inte på vilket sätt KJ skulle vara mer kvalificerad att utföra detta än MB. Han må ha asperger och ADD men det har väl snart sagt halva Sveriges befolkning, och inte gör det någon till styckmördare i sig.

Huruvida styckningen varit defensiv eller ej vill jag låta vara osagt. Det grundar sig ju på att KJ är mördaren och att styckningen inte skett i hans bostad, grundat på brist på spår i bostaden. Och av detta dras slutsatsen att han inte haft några praktiska skäl att stycka henne utan snarare gjort detta för sitt höga nöjes skull (hur vanligt är det i kriminalhistorian?). Om man tänker sig en annan GM så kan ju styckningen mycket väl vara transportbetingad.
Senast redigerad av Fettsugning 2013-10-25 kl. 18:05.
Citera
2013-10-25, 18:04
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:

Fast sms:et va väl 19.31 det sista från B*rg?

Nej, fan heller MB har hängts ut pga att man söker smarrigt skvaller och man ska ha rätt att ha den åsikten typ. Däremot har man inte presenterat ett spår eller liknande som ger underlag för påståendet-
Dom har det nog jävligt jobbigt i byn Boden just nu. Smarrig läsning för folket i Boden.
Citera
2013-10-25, 18:06
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
När du kommer fram, glöm inte att fråga efter sannolikheten för hög belastning när var sjunde svensk sitter och tittar på när Sverige spelar power play mot Tjeckien i ishockey-VM.

Wow! Har du börjat bli intresserad av sannolikheter helt plötsligt?
Citera
2013-10-25, 18:07
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Kollit som bars ut enligt ett vittnesmål! Det var visserligen något annorlunda mått som angavs, men där finns nog en möjlig felmarginal. Särskilt med tanke på att många människor inte har något vidare ögonmått

FUP sid 169

Vad sägs om detta i förhören med KJ, någon som minns på rak arm?

Intressant, föremålet som bars ut uppskattade vittnet till 150x70 cm. Bredden kan grannen ha felbedömt med 10-20 centimeter. Kan en halvmeter av sängen kapats av för att rymmas i en kombi? Någon granne hade hört snickrande, när var det? Tror att det här hänger samman ja.

Om en av dubbelsängarna saknas, är jag övertygad om att VB låg i sängen, blev huggen med kniv först bakifrån (skrik hörs) sedan framifrån. Då är det rimligt att lägenheten är brottsplatsen.

Mer udda var också att LSS-personalen hittade KJ i badet när de kom för att städa på måndagen, han brukade aldrig bada. Han ville nog dölja sina skador för att vinna tid, samt kanske att han inte hunnit städa badkaret riktigt. Att han tagit reda på hur man löser fläckar avslöjas i ett av förhören.
Citera
2013-10-25, 18:08
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Fast sms:et va väl 19.31 det sista från B*rg?

Nej, fan heller MB har hängts ut pga att man söker smarrigt skvaller och man ska ha rätt att ha den åsikten typ. Däremot har man inte presenterat ett spår eller liknande som ger underlag för påståendet-
Dom har det nog jävligt jobbigt i byn Boden just nu. Smarrig läsning för folket i Boden.

Du menar förutom att han hotat att döda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in