2013-08-18, 09:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Jag menar att det ibland kan vara lätt hänt att oskyldiga blir misstänkta för brott. Man kan inte alltid lita på statistiken. Det är väl inte alltid så lätt för åklagarna heller. I detta fall kan den häktade även ha funktionshinder så att han har tillhör första personkretsen enl rättighetslagen LSS och därmed har rätt till insatser enl LSS. Men för att få dessa insatser måste man ansöka om dem. Jag önskar att han för allas bästa kunde få ett rättsombud med hjälp av sina rättigheter enl LSS. Det vore fint om berörda myndigheter som kommun, landsting och åklagarmyndigheten (som ju inte enbart ska se till det som talar mot den häktade utan även till det som talar för den misstänkte) tillsammans hjälptes åt att ordna detta för att öka kvalitén och rättssäkerheten i detta rättsfall. Hoppas att åklagarna med tanke på 22-åringens möjliga funktionshinder, fortsätter att vara så humana att de ser till att han får bibehålla kontakten med framförallt sin familj, men även övrig släkt och vänner under rättsprocessen.

Det händer även att psykiskt störda begår brott. Och KJ sitter ju på psyket. Tror du inte att han får hjälp där så det räcker?
Citera
2013-08-18, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Det händer även att psykiskt störda begår brott. Och KJ sitter ju på psyket. Tror du inte att han får hjälp där så det räcker?
De kan väl knappast hjälpa honom med rättsombud under rättsprocessen? Eller vad tror ni?
Citera
2013-08-18, 10:02
Bannlyst
Citat:
De kan väl knappast hjälpa honom med rättsombud under rättsprocessen? Eller vad tror ni?

Alla har rätt till ett ombud. Har KJ några speciella behov så blir säkert det ombesörjt.
Citera
2013-08-18, 10:07
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Alla har rätt till ett ombud. Har KJ några speciella behov så blir säkert det ombesörjt.

Det vart ju avslag på den begäran om en extra advokat som KJ,s gode man lämnade in, så varför tror du att i ett senare läge det skulle bifallas?
Citera
2013-08-18, 10:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det vart ju avslag på den begäran om en extra advokat som KJ,s gode man lämnade in, så varför tror du att i ett senare läge det skulle bifallas?

Det fanns inget behov av två advokater. Det har säkert med kostnader att göra. Varför valde inte KJ (eller hans pappa) den första advokaten om han på något vis var bättre?
Citera
2013-08-18, 10:18
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Spännande och bra att de kunde återskapa de raderade smsen.

Citat ur artikeln:
"– Jag vet att SMS har återskapats men jag är inte helt uppdaterad om hur många det gäller, säger Ulrika Schönbeck."
Rätt ska vara rätt, men man kan hoppas att alla raderade SMS har återskapats.
Citera
2013-08-18, 10:20
Medlem
Citat:
Det fanns inget behov av två advokater. Det har säkert med kostnader att göra. Varför valde inte KJ (eller hans pappa) den första advokaten om han på något vis var bättre?
Det finns ju redan en offentlig advokat till 22-åringen som de har godkänt. Men med tanke på att det i detta rättsfall behövs två åklagare så kan det i detta rättsfall även behövas två försvarsadvokater.
Citera
2013-08-18, 10:25
Bannlyst
Citat:
Det finns ju redan en offentlig advokat till 22-åringen som de har godkänt. Men med tanke på att det i detta rättsfall behövs två åklagare så kan det i detta rättsfall även behövas två försvarsadvokater.

Det är arbetsbördan bland annat de går efter. Hur många advokater hade Breivik? Fyra tror jag. I det här fallet behövs inte fler än en.
Citera
2013-08-18, 10:28
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det är arbetsbördan bland annat de går efter. Hur många advokater hade Breivik? Fyra tror jag. I det här fallet behövs inte fler än en.
Det stämmer nog. Arbetsbördan blir inte stor när försvaret inte får ta del av förundersökningen.
Citera
2013-08-18, 10:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det stämmer nog. Arbetsbördan blir inte stor när försvaret inte får ta del av förundersökningen.

De får ta del av förundersökningen om det blir åtal. Varför skulle de ha tillgång till den tidigare?
Citera
2013-08-18, 10:42
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
De får ta del av förundersökningen om det blir åtal. Varför skulle de ha tillgång till den tidigare?
Försvaret har tillgång till förundersökningen under ca en till två veckor, och hinner inte gå igenom den lika noggrant som om det får ta del av den fortlöpande. Försvaret får också mer att säga till om vid häktningsförhandlingar. Nu är det bara åklagarens ord som domstolen går på.

Här har åklagaren särskilt begärt och fått igenom att försvaret inte får ta del av förundersökningen. Normalt sker inte det, och skapar snedsida åklagare vs försvar.
Citera
2013-08-18, 10:46
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Citat:

Mariooo, jag tror att du missförstod Quarrel.
Han uttalade sin åsikt gällande behov av extra försvarsadvokat nu innan försvaret fått ta del av förundersökningen.

För övrigt så anser jag att det finns stort behov av extra försvarsadvokat en viss tid innan försvaret får förundersökningen. En till försvarsadvokat måste ha tid att gå igenom det hittills existerande materialet. Givetvis måste det under rättegången finnas två försvarsadvokater. Denna utredning är extremt omfattande och komplicerad, påstår både åklagare och övriga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in