Citat:
Jag vågar inte spekulera i hur stor del hans "diagnos" har i detta. Det finns många nyanser av Asperger. Jag har bekant med Asperger och jag hade aldrig kunna gissa mig till att han har en diagnos. Han är HELT normal. Kanske något tystlåten, men det är ju många utan diagnoser som är det med. Han fungerar helt normalt med familj, hus, arbete och två barn. Vad jag däremot hört är att människor med Asperger kan ibland ha någon form av empatistörning. Det är dock ingenting jag ser hos min bekant.
Less jag blir på alla Fördomar om Aspergers syndrom.
Personer med Aspergers syndrom har ofta svårt att visa för omvärlden vad dom känner och uppfattas då som empatistörda. Men dom känner empati precis om du och jag och ofta ännu mer intensivt än dej och mej, men dom vet inte HUR dom ska visa det för oftast tänker dom inte ens på att dom måste visa det så andra förstår vad dom känner och tänker. Jag har ganska bra kunskap om det här då jag tidigare jobbat en hel del med personer som har just detta handikapp. Dom som har Aspergers har ofta även andra diagnoser som adhd/add och kan även ha personlighetstörningar som vem som helt annars kan ha.
En person med Aspergers kan ha mycket svårt med att hantera sin vardag och sköta räkningar, inköp, tvätt ja alla vardagliga saker som vi (normala) gör på rutin, tänker då på hur KJ framställs med t.ex skötseln av sitt hem (jäkligt stökigt) och personliga hygien (ligger i badet utan att tvätta sej efteråt). Men! En person med aspergers som är intresserad av en sak kan bli Extremt intresserad av just detta och lär sej allt om just det, vad det än gäller. Han lär in alla detaljer exakt och vet "allt" om sitt specialintresse. Därför tänker jag att KJ kanske var extremt intresserad av just mord (hemska tanke) och hur man ska och inte ska göra för att dölja spår och upptäckt osv. Han kan alltså ha läst på och lärt sej och varit fixerad vid just det så han faktiskt genomfört ett mord utan större misstag. Just detta var hans specialintresse, hur korkad han än verkar vara vad gäller andra saker.
Så i mina ögon kan han vara ensam GM utan medhjälpare på grund av eller trots sin (ev) diagnos.
Förresten så sägs Bill Gates ha Aspergers syndrom, källa kan ni googla på. Tror ni Bill sköter sitt hem perfekt och aldrig har disk och smutsiga kläder framme? Nej för han har andra som fixar det åt han men utan alla pengar hade hans hem sett rätt sunkigt ut för all tid hade gått åt till han spec.intresse.