2013-08-17, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Jag vågar inte spekulera i hur stor del hans "diagnos" har i detta. Det finns många nyanser av Asperger. Jag har bekant med Asperger och jag hade aldrig kunna gissa mig till att han har en diagnos. Han är HELT normal. Kanske något tystlåten, men det är ju många utan diagnoser som är det med. Han fungerar helt normalt med familj, hus, arbete och två barn. Vad jag däremot hört är att människor med Asperger kan ibland ha någon form av empatistörning. Det är dock ingenting jag ser hos min bekant.

Less jag blir på alla Fördomar om Aspergers syndrom.
Personer med Aspergers syndrom har ofta svårt att visa för omvärlden vad dom känner och uppfattas då som empatistörda. Men dom känner empati precis om du och jag och ofta ännu mer intensivt än dej och mej, men dom vet inte HUR dom ska visa det för oftast tänker dom inte ens på att dom måste visa det så andra förstår vad dom känner och tänker. Jag har ganska bra kunskap om det här då jag tidigare jobbat en hel del med personer som har just detta handikapp. Dom som har Aspergers har ofta även andra diagnoser som adhd/add och kan även ha personlighetstörningar som vem som helt annars kan ha.

En person med Aspergers kan ha mycket svårt med att hantera sin vardag och sköta räkningar, inköp, tvätt ja alla vardagliga saker som vi (normala) gör på rutin, tänker då på hur KJ framställs med t.ex skötseln av sitt hem (jäkligt stökigt) och personliga hygien (ligger i badet utan att tvätta sej efteråt). Men! En person med aspergers som är intresserad av en sak kan bli Extremt intresserad av just detta och lär sej allt om just det, vad det än gäller. Han lär in alla detaljer exakt och vet "allt" om sitt specialintresse. Därför tänker jag att KJ kanske var extremt intresserad av just mord (hemska tanke) och hur man ska och inte ska göra för att dölja spår och upptäckt osv. Han kan alltså ha läst på och lärt sej och varit fixerad vid just det så han faktiskt genomfört ett mord utan större misstag. Just detta var hans specialintresse, hur korkad han än verkar vara vad gäller andra saker.
Så i mina ögon kan han vara ensam GM utan medhjälpare på grund av eller trots sin (ev) diagnos.

Förresten så sägs Bill Gates ha Aspergers syndrom, källa kan ni googla på. Tror ni Bill sköter sitt hem perfekt och aldrig har disk och smutsiga kläder framme? Nej för han har andra som fixar det åt han men utan alla pengar hade hans hem sett rätt sunkigt ut för all tid hade gått åt till han spec.intresse.
Citera
2013-08-17, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Om händerna bar ring(ar) - kanske med viss inskription och kanske svår(a) att lirka av - kan gm ha funnit det enklare att först kapa händerna, och detta gäller särskilt en handskförsedd gm.
https://anonfiles.com/file/e4391a314...78da684c112d95

Händerna kan ju ligga i ett rävgryt.
Citera
2013-08-17, 23:04
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Jag tror som du att familjebanden är starka, att de på alla sätt och vis ställt upp på KJ under åren och de har varit hans trygghet. Min tanke är som din (om jag förstår dig rätt), att han försöker skydda familjen. Säger han ingenting så kanske han inte blir dömd och familjen då slipper fara illa av vad han gjort. För är hans skyldig så vet han oavsett diagnos (såvida han inte skulle vara psykotisk då) att det är fel och avskyvärt i samhällets ögon.

Men sen vet jag inte om familjen med tiden kan hjälpa till att få hål på bubblan och det av den enkla anledningen att ingen förälder vill att deras barn ska vara en styckmördare, och jag kan tänka mig att de kanske börjat ta in att han faktisk kan vara skyldig och att det är det värsta de kan tänka sig. Alltså gör de ingenting för att "uppmuntra" honom att erkänna för då rasar både deras och KJs värld.
Och ja, alla är offer i olika grad och på olika sätt, helt klart.

Sen är det nog bara så att mtGM är en psykiskt störd kille som dödat en kvinna av okänd anledning och sedan styckat henne. Styckning skedde antagligen mer av nyfikenhet än av rationella skäl. En vecka senare deltar han i Fallen Angel parallellt som han deltar i sök med Mps. Några dagar senare åker han trots att han är bevakad till området vid fp1 och 2 och flyttar lite kroppsdelar. Den 20/5 hittar Mps kroppsdelarna i ödehuset troligtvis tack vare GM. Dessutom är fyndplatserna i närheten av föräldrahemmet.

Det hela osar brist på rationellt beteende och antagligen är det därför vi och polisen inte finner någon logik i något i detta ärende. Tror att han är mer störd än vad vi tror.
Citera
2013-08-17, 23:08
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ObadymedN
Personer med Aspergers syndrom har ofta svårt att visa för omvärlden vad dom känner och uppfattas då som empatistörda. Men dom känner empati precis om du och jag och ofta ännu mer intensivt än dej och mej, men dom vet inte HUR dom ska visa det för oftast tänker dom inte ens på att dom måste visa det så andra förstår vad dom känner och tänker. Jag har ganska bra kunskap om det här då jag tidigare jobbat en hel del med personer som har just detta handikapp. Dom som har Aspergers har ofta även andra diagnoser som adhd/add och kan även ha personlighetstörningar som vem som helt annars kan ha.

En person med Aspergers kan ha mycket svårt med att hantera sin vardag och sköta räkningar, inköp, tvätt ja alla vardagliga saker som vi (normala) gör på rutin, tänker då på hur KJ framställs med t.ex skötseln av sitt hem (jäkligt stökigt) och personliga hygien (ligger i badet utan att tvätta sej efteråt). Men! En person med aspergers som är intresserad av en sak kan bli Extremt intresserad av just detta och lär sej allt om just det, vad det än gäller. Han lär in alla detaljer exakt och vet "allt" om sitt specialintresse. Därför tänker jag att KJ kanske var extremt intresserad av just mord (hemska tanke) och hur man ska och inte ska göra för att dölja spår och upptäckt osv. Han kan alltså ha läst på och lärt sej och varit fixerad vid just det så han faktiskt genomfört ett mord utan större misstag. Just detta var hans specialintresse, hur korkad han än verkar vara vad gäller andra saker.
Så i mina ögon kan han vara ensam GM utan medhjälpare på grund av eller trots sin (ev) diagnos.

Förresten så sägs Bill Gates ha Aspergers syndrom, källa kan ni googla på. Tror ni Bill sköter sitt hem perfekt och aldrig har disk och smutsiga kläder framme? Nej för han har andra som fixar det åt han men utan alla pengar hade hans hem sett rätt sunkigt ut för all tid hade gått åt till han spec.intresse.

Vad jobbigt att du blir less så lätt. Men om du läser vad jag skrev så baserar jag det ena på egna erfarenheter och det andra på vad jag hört. Det betyder inga fördomar, inga fakta.
Citera
2013-08-17, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MilagroTocarFondo
I lilla "ankdammen" Sverige har val knappast sa manga thailandare styckmordats brutalt - Eller!?
Men nu har det hant!

Det ar ett faktum att thailandare hamnas oforatter. Det hander dagligen i Thailand. Senast fallet jag laste om var en kvinna som blev beskylld for stold. Till sist brast det for henne och hon hamtade en kniv och mordade kvinnan personen som anklagat henne! MORD(!) enbart p g a att hon blev anklagad...
Men valdigt manga som har fatt nagon riktigt forbannad FORSVINNER SPARLOST. Sa de fallen kommer aldrig upp till ytan.

Vi far val se vem som far ratt. Jag hoppas att KJ "slinker undan" den svenska s k rattvisan.
Da blir det anledning for thailandarna att "ta saken i egna hander"....

Han kommer att behova skyddad identitet eller sa blir han mest troligt kidnappad och torterad till dods...

Han var for "trog i bollen" for att se konsekvenserna av sitt handlande pa langre sikt.

Vad fan vet du om Thailändare? hämnd ligger väl inte i vilken nationalstat man härrör ifrån?

Jag tror att alla i norrbotten är feta och inskränkta. för det brukar vara så, tror jag, alltså är alla det.
Citera
2013-08-17, 23:34
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Sen är det nog bara så att mtGM är en psykiskt störd kille som dödat en kvinna av okänd anledning och sedan styckat henne. Styckning skedde antagligen mer av nyfikenhet än av rationella skäl. En vecka senare deltar han i Fallen Angel parallellt som han deltar i sök med Mps. Några dagar senare åker han trots att han är bevakad till området vid fp1 och 2 och flyttar lite kroppsdelar. Den 20/5 hittar Mps kroppsdelarna i ödehuset troligtvis tack vare GM. Dessutom är fyndplatserna i närheten av föräldrahemmet.

Det hela osar brist på rationellt beteende och antagligen är det därför vi och polisen inte finner någon logik i något i detta ärende. Tror att han är mer störd än vad vi tror.

Ja jag tror inte heller att det nödvändigtvis behöver finnas något motiv i den vanliga bemärkelsen (svartsjuka,hämnd etc) varken till mordet eller styckningen faktiskt, därav att man har så svårt att hitta ett rimligt motiv. Jag tror också som du att styckningen inte alls behöver handla om ett praktiskt sätt att göra sig av med kroppen utan kan lika gärna handla om nyfikenhet.
Det jag är nyfiken på är det man sa ganska tidigt om att han inte betedde sig som en gärningsman brukade göra, men ändå var man så säker på att man hade rätt person. Det vill jag veta vad man menade med. Att gm deltar i begravningar/eftersök/besöker anhöriga eller arbetar ( I KJs fall låtsaskrigar) som vanligt är ju inte så ovanligt så de bör ju ha menat något annat.
Citera
2013-08-17, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Expressen: Mordmisstänkt mötte sina föräldrar
Citat:

Bland annat har polisen fortfarande inte hittat någon mordplats, och den mördade Vatchareeya Bangsuans händer saknas fortfarande.

Men så blev det inte.

Något annat som man fortfarande inte lyckats hitta är varför den misstänkte 22-åringen skulle ha gjort sig skyldig till det makabra dådet.

Åh, så bra. Det värmde i hjärtat. Det är väl nästan tre månader sedan de sist möttes?
Citera
2013-08-17, 23:37
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Händerna kan ju ligga i ett rävgryt.
Om de lagts i ett gryt finns de sannolikt inte kvar där.
Citera
2013-08-17, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive

Ja eller så har de fel kille helt enkelt.
Citera
2013-08-18, 00:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Åh, så bra. Det värmde i hjärtat. Det är väl nästan tre månader sedan de sist möttes?

Likaså gjorde det i mitt hjärta. Underbart att detta äntligen skedde, som jag väntat.

Sen att tidningen vill få det att framstå som att föräldrarna besökt sin son för att få ett
erkännande av honom tror jag inte ett dugg på. Att utredarna hade tanken på ett medgivande
i det tysta kan väl hända, men föräldrarna var nog där av helt andra orsaker är jag säker på.
Citera
2013-08-18, 00:26
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ObadymedN

Ursäkta min petighet men jag vill bara tala om att ordet "handikapp", som så ofta förekommer när man till vardags pratar om dessa diagnoser, också tillhör fördomarna. Vare sig AS, Adhd/add är handikapp, utan neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Och det är långtifrån alla med AS som ägnar sig åt specialintressen (också något av en föreställning), däremot finns i regel en extra uppmärksamhet och känsla för detaljer på bekostnad av helheten. Om vi ska övergå till KJ så har han onekligen åtminstone ett specialintresse, syftar då på airsoft-.
Enkelt kan sägas att empati och AS hänger ihop på så vis att förmågan att tänka flera steg framåt (kognitiv empati) inte är helt automatiserad, detsamma gäller förmågan att anta andras perspektiv utan att blanda in sina egna erfarenheter. Förklaringar brukar hjälpa för det är inget fel på den empatiska förmågan i grunden. Empatistörning som nämnts här är något helt annat och har heller ingen koppling till AS.
Citera
2013-08-18, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Om de lagts i ett gryt finns de sannolikt inte kvar där.
Du menar att räven släpat ut dom igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in