2013-08-17, 22:31
Medlem
gockeligocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cretek
är ej troende men, jag undrar hur ateister är så säkra på att det inte finns något efter döden eller något mäktigare än oss som vi inte förstår oss på, ateister klagar oftast på att troende människor är ignoranta men de är ju exakt lika dana själva. go agnosticsism.

Agnoistisk ateism (tror inte, men kan inte vara säker) är en fullt rimlig hållning. Troende är i allmänhet säkra på att alla religioner utom just den de själva tror på (och oftast, som av en slump, är uppväxta med) är fel. Ateister går en religion längre och tror inte på den där enda heller. Det är givetvis betydligt rimligare. Att göra anspråk på att det tvärsäkert inte finns en gud är förstås omöjligt, men betyder inte att det är troligt, eller att vi bör ägna tid och kraft till att söka efter en.
Citera
2013-08-17, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Snälla rara, vad förväntar du dig? Att jag ska hålla ett långt föredrag om olika abiogenesis-teser och förklara för dig varför vissa är mer troliga än andra? Jag är ingen biolog. Vill du få långa pedagogiska förklaringar på saker och ting, sök dig till experter.

Här efter en enkel googling på abiogenesis:
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&v ed=0CDoQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.talkorigins.org% 2Ffaqs%2Fabioprob%2F&ei=Q9kPUv2dKKaB4gSQ8YGoBg&usg =AFQjCNH8wfl_6btrjqWrgfCA7Nxuu5Bi1A&sig2=QAE-vODaD5oLBB6XeiZQAg&bvm=bv.50768961,d.bGE

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&v ed=0CC0QFjAA&url=http%3A%2F%2Fen.wikipedia.org%2Fw iki%2FAbiogenesis&ei=Q9kPUv2dKKaB4gSQ8YGoBg&usg=AF QjCNFoYQSI8nsAKlVuF2obAzeJULg_IA&sig2=wclGMw-FD6fwWT0_pUE1dA&bvm=bv.50768961,d.bGE
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&v ed=0CEIQFjAC&url=http%3A%2F%2Frationalwiki.org%2Fw iki%2FAbiogenesis&ei=Q9kPUv2dKKaB4gSQ8YGoBg&usg=AF QjCNGJS0ALIbN2MRwLTxG_KqQIN6BFAw&sig2=WVCV4wITSOXv PuPFsgRJuQ&bvm=bv.50768961,d.bGE

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&cad=rja&v ed=0CFoQFjAF&url=http%3A%2F%2Fatheism.about.com%2F od%2Fevolutionabiogenesis%2Fa%2Fevolution.htm&ei=Q 9kPUv2dKKaB4gSQ8YGoBg&usg=AFQjCNED-oGBvgWYka9oi4r0UXZTGempkw&sig2=DVzaO56EGhTT_uDqOQB lgw&bvm=bv.50768961,d.bGE

Jag förstår att det kan vara svårt att hålla långa föredrag på det man tror på, men det är faktiskt vad ateister och evolutionister alltid i princip förväntar sig av troende, att man redovisar allt som gör att man tror på en Gud.

Men jag har ändå haft långa utläggningar på olika forum om min tro, det är inget större problem för mig om folk respekterar mitt arbete. Men om man lagt ner timmar på ett föredrag och man blir hånad av icke ingivna personer som dig, så är det inte så rolig längre. Men jag har i alla fall gjort det, och jag tycker att du borde kunna argumentera för din tro lite mer än vad du har gjort.

Men men, som du säger, det finns säkert personer som är bättre på det än du är, men då borde du åtminstone tagga ner lite och ha lite ödmjukhet, när du nu inte är en biolog, och när du nu inte är en expert. Dina förnedrande kommentarer om troende hjälper dig knappast i argumentationen, tvärtom ger du ateister och evolutionister ett dåligt rykte som högfärdiga och stolta.
Citera
2013-08-17, 22:51
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Citat:
Jag förstår att det kan vara svårt att hålla långa föredrag på det man tror på, men det är faktiskt vad ateister och evolutionister alltid i princip förväntar sig av troende, att man redovisar allt som gör att man tror på en Gud.

När det gäller vetenskap handlar det om att acceptera fakta, inte tro. Jag "tror" inget om du med tro menar tro på övernaturliga saker.

Citat:
Men jag har ändå haft långa utläggningar på olika forum om min tro, det är inget större problem för mig om folk respekterar mitt arbete. Men om man lagt ner timmar på ett föredrag och man blir hånad av icke ingivna personer som dig, så är det inte så rolig längre. Men jag har i alla fall gjort det, och jag tycker att du borde kunna argumentera för din tro lite mer än vad du har gjort.

Som sagt, handlar inte om tro, utan vetenskap. Du fick fyra länkar om abiogenesis förresten. Särskilt talkorigins är bra, kollade du på den?

Citat:
Men men, som du säger, det finns säkert personer som är bättre på det än du är, men då borde du åtminstone tagga ner lite och ha lite ödmjukhet, när du nu inte är en biolog, och när du nu inte är en expert. Dina förnedrande kommentarer om troende hjälper dig knappast i argumentationen, tvärtom ger du ateister och evolutionister ett dåligt rykte som högfärdiga och stolta.

Det spelar ingen roll om jag inte är expert. Jag vet fortfarande tillräckligt mycket om biologi för att kunna påpeka att evolutionsteorin är en välunderbyggd vetenskaplig teori som inte motbevisas av den kambriska explosionen.

Jag är inte högfärdig, men om någon spyr ur sig hatfulla kommentarer och antivetenskapliga budskap, krossar jag mer än gärna deras argument från punkt till pricka.
Citera
2013-08-17, 23:23
Medlem
Citat:
men om någon spyr ur sig hatfulla kommentarer

Hatfulla kommentarer? Nej nu får du visa var jag har "spytt hatfulla kommentarer" innan vi fortsätter.
Citera
2013-08-17, 23:38
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Hatfulla kommentarer? Nej nu får du visa var jag har "spytt hatfulla kommentarer" innan vi fortsätter.
Det hatfulla brukar komma från muslimerna på forumet. Jag menade inte dig. Det antivetenskapliga däremot...
Citera
2013-08-18, 00:04
Medlem
Citat:
Det hatfulla brukar komma från muslimerna på forumet. Jag menade inte dig.

Ok, men det lät som det handlade om mig.

Citat:
Det antivetenskapliga däremot...

Jag kan säga detsamma om dig.
Citera
2013-08-18, 00:14
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Så du menar att det fanns trilobiter med exoskelett (inte skelett), och sedan fanns det arter innan trilobiterna utan exoskelett? Vad hände med den gradvisa utvecklingen?

Vadå "vad hände"?
Ingenting hände med den. Naturligtvis sker evolution gradvis.

Citat:
Det borde ju finnas individer som är ett mellanting mellan att ha exoskelett och inte ha exoskelett?

Borde det det?
Tja, kanske om man vet exakt var man ska gräva. Nu är det ju så som jag tidigare sa att man har fossil från 'pre-cambrian', men ytterst få. Det ska till jäääääävligt mycket för att de ska hamna på så sätt att man 500-600 miljoner år efteråt ska hitta något överhuvudtaget.
Men att det har funnits säger sig självt. Som du vet 'poffar' arter/individer inte upp av sig själv från tomma intet.

Citat:
Eller menar du att en individ utan exoskelett födde en genmodifierad individ med exoskelett??

Nej, det vet du att jag inte menar. Inte med ett "färdigt" exoskelett iaf. Det låter mer som något gud skulle göra.

Citat:
I så fall, hur förklarar man en sådan extrem genmodifiering?

Extrem? Inget extremt över det. Man förklarar det naturligtvis som man förklarar allt annat inom evolution. Små steg.

Citat:
Förklara exakt händelseförloppet från en individ utan exoskelett till en trilobit. Gärna med bilder på fossiler (Absolut inte tecknade bilder).

Bilder finns inte och det vet du. Jag kan inte förklara exakt vilken art som blev till vilken och hur för jag vet inte.
Men vad tror du egentligen? Att bristen på fossil (precis som förväntas) från just denna period på något sätt 'skakar om' evolutionsteorin?
Inte det minsta!

--------------------------------------------------

Du får gärna ge din syn på hur du tror det gått till.
Är det 'simsalabim-gud' som gäller, eller har du någon bättre förklaring?
Har du någon förklaring överhuvudtaget?

Du har ju fortfarande ett berg ā la mount everest med bevis som du måste bortförklara.
Citera
2013-08-18, 00:22
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ok tack, hur ska jag tolka den här kommentaren:

The question "Where did trilobites come from?" is not so simple to answer

Och den här kommentaren:

Parvancorina: a Precambrian trilobite ancestor?

Och den här kommentaren:

So where did trilobites come from? The likely scenario...

Du ger mig en länk som jag uppfattar som att du kommer med bevis på hur trilobiten utvecklades, och ändå finnns det frågetecken i evolutionisternas egna publikationer, hur ska jag uppfatta detta menar du?

Du pratade tidigare om att räta ut frågetecknen, inte att lägga till ännu fler frågetecken.

Det finns frågetecken, naturligtvis. Men inget som rubbar teorin det minsta.
Evolutionsteorin har ju som sagt ett berg (ett GIGANTISKT jävla berg) med bevis som talar för den och inget (INGET) som talar emot.
Att det finns frågetecken här och där är väl inget konstigt, eller?! Ingen vet ju precis allt.

Tycker du inte att det är märkligt hur du letar med lykta efter minsta lilla frågetecken?
Varför gör du det?

Jag säger inget om att lära sig mer om något, för det är ju naturligtvis bara bra.
Men om du frågar dig själv ärligt. Letar du efter fakta (vart den än tar dig) eller letar du efter sådant som får teorin att verka mindre hållbar?

Jag tror att vi båda vet svaret på den frågan.
Citera
2013-08-18, 02:05
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ok, men det lät som det handlade om mig.

Jag kan säga detsamma om dig.

Jag är inte antivetenskaplig. Eller vad menar du?
Senast redigerad av MentosFruitcore 2013-08-18 kl. 02:07.
Citera
2013-08-18, 03:36
Medlem
Norrbottenss avatar
ttsp

Det är ju inte så att du hittat något som sätter käppar i hjulen för själva evolutionsteorin.
Att det saknas en liiiiiiiiten bit av pusslet säger ingenting. Det är nästan barnsligt att haka upp sig på det här, och till synes helt bortse ifrån alla andra bevis som ger en fullständigt kristallklar bild av hur det ligger till.

Det enda du gör är att fokusera (i mina ögon) märkligt mycket energi på en (av många) saker som naturligtvis saknas i det fossila 'arkivet'.

Du skulle kunna hålla på så här in absurdum faktiskt och alltid kräva ytterligare ett 'mellan'-steg och vetenskapen skulle omöjligtvis (av fullständigt naturliga skäl) kunna hitta det.

-Absence of evidence is not evidence of absence -
Senast redigerad av Norrbottens 2013-08-18 kl. 03:43.
Citera
2013-08-18, 05:44
Medlem
För att jag sökte sanningen.
Citera
2013-08-18, 05:58
Medlem
Drogs in i religionen när jag börja studera mellanöstern, det är jävligt fint ändå. Inte för att jag är övertygad över att Allah/Gud finns, känns bara mer mänskligt på något sätt (Ta inte illa upp Ateister), svårt att förklara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in