2013-08-18, 09:05
Medlem
gockeligocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PickAhp
Drogs in i religionen när jag börja studera mellanöstern, det är jävligt fint ändå. Inte för att jag är övertygad över att Allah/Gud finns, känns bara mer mänskligt på något sätt (Ta inte illa upp Ateister), svårt att förklara.

Bra sammanfattning av skälet att tro på en gud. Det känns bra för många och är såklart ok så länge man gör det till sin egen ensak (även om jag själv hoppas på en värld där människor inte behöver den här falska tryggheten). Om man gör sin egen känsla till "bevis" för att gud(ar) finns och börjar predika vad som är "sant" under aktivt bortseende från vetenskapliga fakta blir det ett problem för oss andra.
Citera
2013-08-18, 09:09
Medlem
gockeligocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag förstår att det kan vara svårt att hålla långa föredrag på det man tror på, men det är faktiskt vad ateister och evolutionister alltid i princip förväntar sig av troende, att man redovisar allt som gör att man tror på en Gud.

Jag förväntar mig alltså ingen redovisning av skäl så länge det här är din egen ensak. Förkastar du offentligt tunga vetenskapliga fakta med en gudom som skäl kommer jag däremot att ifrågasätta.

Skulle du ifrågasätta mina skäl om jag sade att 1+1 är 3 för att gröna män från Mars sagt mig att så är fallet?
Citera
2013-08-18, 09:39
Medlem
Norrbottens, det här började med att du skulle räta ut dom frågetecken som makroevolution har:

Citat:
Citat:
Absolut inte enligt min mening när det gäller makroevolution, det finns många stora frågetecken när det gäller makroevolution.
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Då tycker jag att vi börjar försöka räta ut dessa frågetecken?!

Vad är det du inte tycker stämmer?

Jag gav kambrium explosionen som ett exempel, men du lyckades inte räta ut något, tvärtom erkänner du att det inte går att räta ut detta stora frågetecken som kambrium explosionen innebär.

Däremot har du fallit tillbaka i respektlösa inlägg, som så många andra ateister och evolutionister alltid verkar hamna i förr eller senare.

Kambrium explosionen är inte en liten bit, det är stora skeenden i jordens historia. Det borde visa gradvisa steg, men det gör det inte. Det är samma sak med hela jordens historia, och jag skulle kunna ta upp fler exempel, men det verkar du inte vara villig till, så hur ska vi gå vidare nu då?

Om du skärper dig och blir lite mer respektfull mot mig så kan du kanske visa ditt bästa exempel på hur en art har förvandlats till en ny art? Och då får du betänka att min definition på olika arter inte handlar om något så diffust som att näbben är olika lång, utan om arter kan få avkomma med varandra eller inte, enligt Ernst Mayrs definition.
Citera
2013-08-18, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Jag är inte antivetenskaplig. Eller vad menar du?

Jag är inte heller antivetenskaplig. Eller vad menar du?
Citera
2013-08-18, 09:42
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Däremot har du fallit tillbaka i respektlösa inlägg, som så många andra ateister och evolutionister alltid verkar hamna i förr eller senare.

Sluta svamla. Ingenstans har jag varit respektlös i mina senaste inlägg.
Nog måste du kunna ta att man "trycker" lite på dig.
Citera
2013-08-18, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gockeligock
Men vart vill du komma med detta? Evolutionsteorin är den bäst uppbackade teorin om livets utveckling.

Det är den enligt dig, men inte mig.
Citera
2013-08-18, 09:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag är inte heller antivetenskaplig.

Jodå, i betydelsen förvrängare av vetenskapens systematiska metodologi och vetenskaps-filosofi.
Citera
2013-08-18, 09:51
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Norrbottens, det här började med att du skulle räta ut dom frågetecken som makroevolution har:

Jag gav kambrium explosionen som ett exempel, men du lyckades inte räta ut något, tvärtom erkänner du att det inte går att räta ut detta stora frågetecken som kambrium explosionen innebär.

Kambrium explosionen är inte en liten bit, det är stora skeenden i jordens historia. Det borde visa gradvisa steg, men det gör det inte. Det är samma sak med hela jordens historia, och jag skulle kunna ta upp fler exempel, men det verkar du inte vara villig till, så hur ska vi gå vidare nu då?

Det BORDE inte ens visa gradvisa steg. Eller som jag sagt, vi BORDE inte hitta dessa gradvisa steg.

Jag har svarat på det nu. Du vill inte acceptera förklaringen. Fine by me, men nu vet du iaf varför vi inte hittar några fossil från den tiden.
Citera
2013-08-18, 09:53
Medlem
Norrbottenss avatar
Svara gärna på mina frågor också.

Det går utmärkt att både svara på och ställ frågor i samma inlägg. Alla andra klarar av det och det gör säkert du också.
Citera
2013-08-18, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gockeligock
Jag förväntar mig alltså ingen redovisning av skäl så länge det här är din egen ensak. Förkastar du offentligt tunga vetenskapliga fakta med en gudom som skäl kommer jag däremot att ifrågasätta.

Skulle du ifrågasätta mina skäl om jag sade att 1+1 är 3 för att gröna män från Mars sagt mig att så är fallet?

Jo men det är ju det jag gör med spagettimonstret evolutionsteorin. Det är ju offentligt tunga vetenskapliga fakta som degraderar evolutionsteorin till en hypotes, det är dessa fakta jag använder mig av.

Med inlägg som dessa visar du bara prov på översitteri, du har inte argumenterat för din sak ett endaste dugg.
Citera
2013-08-18, 10:07
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Det är ju offentligt tunga vetenskapliga fakta som degraderar evolutionsteorin till en hypotes, det är dessa fakta jag använder mig av.

Nix pix.

Absence of evidence is not evidence of absence.
Citera
2013-08-18, 10:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
Om även absolut vakuum innehåller kvantum fluktuationer så innebär det att 'pre-någonting' existera innan ''ingenting''frågan är var kom det från?

I så fall rör det sig ... per definition .... inte om "absolut vakuum".

Och eftersom ingen har den minste insikt i vad pre-kosmisk existens är ... eller om det öht finns .... är det i stort sett bara tomma metafysiska spekulationer som teister användar till att stoppa god-of-gaps in i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in