2013-08-03, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shootoox
Mycket oklokt då du är ny!
Följ basics sedan kan du gå vidare på dina egna ider

Ja bestämt mig för att köra ett pat basic kiy sen dra igång på riktigt

Mvh
Citera
2013-08-03, 18:50
Medlem
Någon som vet hur det fungerar med svampars näringsupptag?

Vilka näringsämnen behöver dom i grund ser det ut som för en människa där protein, fetter och vitaminer/mineraler är nödvändiga kanske även kolhydrater?

Funderar på hur det vore att använda proteinpulver alt gainer som substrat? Så länge det är fritt från onatyrliga tillsattser kanske soja protein och dextros o h kanske olivolja i små mängder, fullsmockat med näring.

Ge mig era funderingar, är en sån som går in 100 % för mina intressen och lär mig allt och väldigt snabbt pga min asperger
Citera
2013-08-03, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inclouds
Någon som vet hur det fungerar med svampars näringsupptag?

Vilka näringsämnen behöver dom i grund ser det ut som för en människa där protein, fetter och vitaminer/mineraler är nödvändiga kanske även kolhydrater?

Funderar på hur det vore att använda proteinpulver alt gainer som substrat? Så länge det är fritt från onatyrliga tillsattser kanske soja protein och dextros o h kanske olivolja i små mängder, fullsmockat med näring.

Ge mig era funderingar, är en sån som går in 100 % för mina intressen och lär mig allt och väldigt snabbt pga min asperger

Edit: det jag genast kom att tänka på här är naturell välling
Citera
2013-08-04, 13:37
Medlem
Intressant frågeställning men jag tvivlar starkt på att svamparna trivs i proteinpulver.
Finns en kille som odlade svamp på cigarettfimpar inne på shroomery, jag höll på att tappa hakan.

Tyvärr är jag inte så insatt i det
Citera
2013-08-04, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shootoox
Intressant frågeställning men jag tvivlar starkt på att svamparna trivs i proteinpulver.
Finns en kille som odlade svamp på cigarettfimpar inne på shroomery, jag höll på att tappa hakan.

Tyvärr är jag inte så insatt i det

Hehe jag lovar att jag ska prova.

Majsvälling, Och vanlig välling
Citera
2013-08-08, 06:06
Medlem
Gunnarberits avatar
Riktigt nice guide, ska försöka dra igång en odling ganska snart. Återkommer med resultat
Citera
2013-08-14, 18:16
Medlem
Är det möjligt att bevara en fullt koloniserad burk en längre tid? T.ex. lägga in den i kylen eller kommer det bildas annat mögel då? Jag kommer nämligen slänga in ett gäng extra glasburkar i tryckkokaren nu.
Mvh
Senast redigerad av SweCrime 2013-08-14 kl. 18:18.
Citera
2013-08-15, 12:46
Medlem
Tullen är allt roliga. Fick hem mina sporer igår (glömde kolla posten) som jag beställde från elefanten.
På mitt vadderade paket så satt det ett gult klistermärke, från tullen.

Inuti låg det ett brev där det stod att dom kontrollerat mitt paket etc. Så hur lång tid tror ni det tar tills husrannsakan sker?
Citera
2013-08-15, 15:01
Medlem
Tog över en growbox av en vän och har aldrig tidigare odlat. När jag öppnade upp lådan och kollade på själva growboxen så hittade jag ett par ställen som jag tyckte såg lite märkliga ut, nu är frågan fall det är värt att försöka köra igång den här lådan eller är det bara att kassera?

http://i.imgur.com/7jADuQT.jpg

tack på förhand!
Citera
2013-08-17, 03:37
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjgg
Tog över en growbox av en vän och har aldrig tidigare odlat. När jag öppnade upp lådan och kollade på själva growboxen så hittade jag ett par ställen som jag tyckte såg lite märkliga ut, nu är frågan fall det är värt att försöka köra igång den här lådan eller är det bara att kassera?

http://i.imgur.com/7jADuQT.jpg

tack på förhand!

Oj, det där är ju massa svamp. Du bör försöka få ut dom annars finns risken att dom möglar om jag förstår det hela rätt. Hur man gör det utan att totalförstöra boxen vet jag dock inte.
Citera
2013-08-17, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Oj, det där är ju massa svamp. Du bör försöka få ut dom annars finns risken att dom möglar om jag förstår det hela rätt. Hur man gör det utan att totalförstöra boxen vet jag dock inte.

Slutade med att jag slängde boxen, vågade inte chansa fall de var grönmögel. tack för respons i alla fall!
Citera
2013-08-17, 17:24
Medlem
Jag följde guiden på MM med ris, rågmjöl och vermikulit. Gjorde exakt vad som stod där.
Men efter att jag tryckkoket burkarna så är sårtejpen fuktig. Har det läckt in vatten (har alu folie på dom) eller är det fukten inifrån burkarna (riset)?

Jag är nämligen orolig att mina burkar är alldeles för fuktiga. Men jag har ändå följt guiden så det borde ju stämma (om nu inte en massa vatten läckt in vid steriliseringen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in