2013-07-21, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jesusofrave
Skulle inte rekomendera ugn. Försök ist att lägga ett lager hushållspapper över svamparna, och strö sedan ett lager salt på. Saltet ska absorbera fukt snabbare.

Prova även att dela på svamparna på längden!

Jag har endast 8h på mig och sedan åker jag iväg i 4 dygn. Hinner de torka på 8h med papper och salt eller kan jag låta dem ligga på torkning i 5 dygn?
Citera
2013-07-21, 21:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fyyfaan123
Jag har endast 8h på mig och sedan åker jag iväg i 4 dygn. Hinner de torka på 8h med papper och salt eller kan jag låta dem ligga på torkning i 5 dygn?
Dem kan ligga på tork i 5 dygn, bara dem ligger mörkt, torrt (Mellan tidningspapper exempelvis) och i en sval miljö.
Citera
2013-07-21, 23:40
Medlem
Tjena! Har ett growkit på gång och undrar när man kommer börja se att något händer? Står att det ska ta typ en vecka för svamparna att börja synas, men syftar mer på mycelet. Alltså, efter hur många dagar kan man förvänta sig att se det ''vita luddet''?

Är nämligen lite orolig, jag har vart borta i några dagar och hade tejpat upp påsen mot en vägg för att den bara vek sig annars. Då gick en viss idiotbrorsa in och skulle börja kolla på den och såklart rev han ner tejpen. Så påsen har legat ''vikt'' och kan tänka mig att luftflödet inte har varit optimalt då påsen vek sig under luftfiltret.. Boxen har bara legat sen i torsdags så kan tänka mig att det är normalt att inget märkbart hänt än, men vill bara checka av med folk som har bättre koll än mig.

Tack på förhand!
Citera
2013-07-22, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dallemanien
Tjena! Har ett growkit på gång och undrar när man kommer börja se att något händer? Står att det ska ta typ en vecka för svamparna att börja synas, men syftar mer på mycelet. Alltså, efter hur många dagar kan man förvänta sig att se det ''vita luddet''?

Är nämligen lite orolig, jag har vart borta i några dagar och hade tejpat upp påsen mot en vägg för att den bara vek sig annars. Då gick en viss idiotbrorsa in och skulle börja kolla på den och såklart rev han ner tejpen. Så påsen har legat ''vikt'' och kan tänka mig att luftflödet inte har varit optimalt då påsen vek sig under luftfiltret.. Boxen har bara legat sen i torsdags så kan tänka mig att det är normalt att inget märkbart hänt än, men vill bara checka av med folk som har bättre koll än mig.

Tack på förhand!

Att odla svamp är inget för den otålige det tar den tid det tar
Men räkna med 2 veckor ungefär, har det inte kommit något då så kan du börja oroa dig.

Tejpa upp påsen?
Du lägger ju ditt growkit i lådan som den kom med i sedan viker du påsen och sätter fast den i gemen, kan omöjligt vika sig :S
Citera
2013-07-23, 02:29
Medlem
Citat:
Att odla svamp är inget för den otålige det tar den tid det tar
Men räkna med 2 veckor ungefär, har det inte kommit något då så kan du börja oroa dig.

Tejpa upp påsen?
Du lägger ju ditt growkit i lådan som den kom med i sedan viker du påsen och sätter fast den i gemen, kan omöjligt vika sig :S

Asså påsen är liksom helt slak haha.. har lagt boxen i påsen och sedan påsen i lådan som den kom, i som jag antar att du menar. Men så fort jag ställer upp skiten så faller den ihop, så tejp kändes som det enda alternativet Min setup funkar bra (så länge ingen är där och pillar) så den är jag inte orolig över.

Men min fråga var om det dåliga luftflödet som den haft i några dagar kommer/kan påverka tillväxten? Och efter hur lång tid ungefär man ''bör'' se mycelet växa på toppen av boxen? Om jag inte misstar mig så ska väl toppen av boxen bli ganska vit innan svampen ploppar upp?
Citera
2013-07-29, 02:15
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dallemanien
Asså påsen är liksom helt slak haha.. har lagt boxen i påsen och sedan påsen i lådan som den kom, i som jag antar att du menar. Men så fort jag ställer upp skiten så faller den ihop, så tejp kändes som det enda alternativet Min setup funkar bra (så länge ingen är där och pillar) så den är jag inte orolig över.

Men min fråga var om det dåliga luftflödet som den haft i några dagar kommer/kan påverka tillväxten? Och efter hur lång tid ungefär man ''bör'' se mycelet växa på toppen av boxen? Om jag inte misstar mig så ska väl toppen av boxen bli ganska vit innan svampen ploppar upp?

Mina boxar har inte blivit så vita på toppen. Lite har det ju varit men det har inte direkt varit i relation till fruktkropparna.
Citera
2013-07-30, 14:03
Medlem
Något sätt att sterilisera glasburkar och plastbyttor utan tryckkokare?

Mvh
Citera
2013-08-01, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inclouds
Något sätt att sterilisera glasburkar och plastbyttor utan tryckkokare?

Mvh

Självklart
Här har du allt du behöver min vän, lycka till
http://www.shroomery.org/forums/showflat.php/Number/15223324
Citera
2013-08-02, 15:43
Medlem
Måste man ha väteperoxid i vattnet man fuktar kakorna med eller funkar det med vanligt kallvatten eller kanske rumstempurerat?

Är "dunk" fasen värd det? Visst är det perlit man använder då för att rulla kakorna i och ska det också sterilisera s i ugnen?

Ska vattnet dom ska stå i under the "dunk" vara kokat?

Får intrycket av att det är viktigast med en 100% steril miljö just under första fasen och mindre viktig när man tagit ut dom ur burkarna?

Alla beskrivningar säger olika och den på shroomery är lite enklare än den på magiska molekyler ....

Någon vänlig skäl som kan he mig lite mer klarhet i detta.

Mvh

Edit kan man istället för klorinvatten köra med 70% hand desimfektiom för att rengöra allt eller är det dålig vid ev kontakt med odlingen?
Senast redigerad av inclouds 2013-08-02 kl. 15:57.
Citera
2013-08-02, 17:45
Medlem
Måste och måste...
Självklart måste du inte ha väteperoxid i vattnet men det är en fördel då väteperoxid dödar eventuella bakterier.
Finns att köpa på apoteket och kostar dig runt 70kr helt klart värt det.

Dunk fasen är ABSOLUT värd och nej det är vermiculite som du rullar dina kakor i,
perlit är de vita som du har i din fuktkammare.

Vattnet behöver inte vara kokat räcker att du låter vattnet rinna ett tag sedan häller i det i en kastrull och ser till att verkligen hela kakan är under vatten, lägg ett lock eller något annat och tryck ner.

Handdes fungerar bra men se till att få tag på en 75% isf det är då de flesta bakterier dör och dina kakor tar inte skada utav de.
Annars är klorin billigt med och är också helt klart värt de.

Jag kör både och!
Börjar med att spraya rummet jag skall vara inne i samt verktyg osv.
Sedan handdes för att rengöra mina verktyg och mig ytterligare en gång, man kan aldrig vara för ren

Lycka till!
Citera
2013-08-02, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shootoox
Måste och måste...
Självklart måste du inte ha väteperoxid i vattnet men det är en fördel då väteperoxid dödar eventuella bakterier.
Finns att köpa på apoteket och kostar dig runt 70kr helt klart värt det.

Dunk fasen är ABSOLUT värd och nej det är vermiculite som du rullar dina kakor i,
perlit är de vita som du har i din fuktkammare.

Vattnet behöver inte vara kokat räcker att du låter vattnet rinna ett tag sedan häller i det i en kastrull och ser till att verkligen hela kakan är under vatten, lägg ett lock eller något annat och tryck ner.

Handdes fungerar bra men se till att få tag på en 75% isf det är då de flesta bakterier dör och dina kakor tar inte skada utav de.
Annars är klorin billigt med och är också helt klart värt de.

Jag kör både och!
Börjar med att spraya rummet jag skall vara inne i samt verktyg osv.
Sedan handdes för att rengöra mina verktyg och mig ytterligare en gång, man kan aldrig vara för ren

Lycka till!

Hehe tack för råden

En till sak, vore det oklokt att bygga en fruktkammare i trä och täckplast istället för lådor? Tänkte nämligen odla några kilo samtidigt.

Mvh
Citera
2013-08-03, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inclouds
Hehe tack för råden

En till sak, vore det oklokt att bygga en fruktkammare i trä och täckplast istället för lådor? Tänkte nämligen odla några kilo samtidigt.

Mvh

Mycket oklokt då du är ny!
Följ basics sedan kan du gå vidare på dina egna ider
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in