2013-08-14, 10:22
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Tror nog frågan om vilka kläder folk har på sig är uppe oftare.
Haha, där sade du någonting! Märkligt att inte klädkoden står i eventuella välkomstbrev. Sedan är det väldigt viktigt att ha med sig sin MacBook överallt.

Citat:
Ursprungligen postat av Makedonijaman
Någon som fått välkomstbrevet från UmU?
Nej.
Citera
2013-08-14, 18:50
Medlem
Kiingdomofheavens avatar
Tjenare! Funderar på sitt söka denna linje nästa år då jag har ett år kvar i gymnasiet. Men lite frågor har jag?

Står att man måste ha det bra ställt med ekonomi för att komma in på advokat samfundet, vad menas med det? Hur bra?
Kan man ta studielån å fortfarande klara det?
Citera
2013-08-14, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiingdomofheaven
Tjenare! Funderar på sitt söka denna linje nästa år då jag har ett år kvar i gymnasiet. Men lite frågor har jag?

Står att man måste ha det bra ställt med ekonomi för att komma in på advokat samfundet, vad menas med det? Hur bra?

Bra ekonomi syftar inte på att du ska vara rik. Det som menas är att du inte ska ha exempelvis betalningsanmärkningar, ligga hos Kronofogden, varit åtalad för skattebrott etc.
Citera
2013-08-14, 19:33
Medlem
Kiingdomofheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Bra ekonomi syftar inte på att du ska vara rik. Det som menas är att du inte ska ha exempelvis betalningsanmärkningar, ligga hos Kronofogden, varit åtalad för skattebrott etc.
Jaha! Blev lite orolig :/ Men tack!
Citera
2013-08-14, 22:30
Medlem
eXtremos avatar
Citat:

Om man inte fick ta studielån, ha bostadslån eller liknande skulder skulle vi inte se särskilt många advokater. Är du på riktigt eller?
Citera
2013-08-14, 23:08
Medlem
moellers avatar
Citat:

Det känns som du har fler saker att oroa dig för innan detta eventuella problemet uppdagas.
Citera
2013-08-14, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av great123
Okej, toppen tack! Ang lagbok, är det den blåa som gäller? Ska man köpa 2013 års lagbok eller duger 2012?

Citat:
Ursprungligen postat av great123
Ja, såklart . Är det den blåa lagboken som gäller? Vad är skillnaden på blå, grön & röd?

[quote=eXtremo|44729094]Blå

Klassiska lagboken. Lagboken med stort "L". Böckernas bok. Det som kan sägas om denna är att den blå lagboken är den lagbok som används av myndigheter och domstolar, men även av en stor del av studenterna, speciellt på SU. Denna lagbok har kvar balkindelningen samt resterade lagar i ett bihang. Relevanta rättsfall finns under lagrum.

Det negativa med den blå lagboken är att den är tung, otymplig, stor, dyr.

Gröna

En smäckrare lagbok. Denna lagbok är inte indelad efter balkar, utan är enligt redaktionen indelad på så sätt att "lagarna finns på sin rätta plats". Den gröna lagboken är som sagt smäckrare, men också billigare. Helt enkelt smidigare att bära med sig i väskan.

Negativa aspekter är att den är mer anpassad för UU (till viss del UmU) än andra lagböcker. Detta har diskuterats typ en sida bak i tråden, samt även på andra ställen i tråden.

Svarta

Har inte använt denna själv. Verkar som en korsning mellan den gröna och blå, någon annan får gärna svara.

---------

Själv har jag både den svarta och den blå lagboken, och tycker faktiskt den svarta är bättre. Den är skönare att slå i och man får en bättra översiktsbild per uppslagen sida. Titta själva om ni får möjlighet till det, den blå är plottrig är inkonsekvent i strukturen i de olika balkarna och bihanget. Den svarta är ordnad och konsekvent rakt igenom.

Som svar på hur den svarta lagboken är strukturerad så är den strukturerad efter ämnen kort och gott, vilket gör att man ha alla relevanta lagar efter varandra istället för 1500 sidor ifrån varandra som i den blå. Det som jag älskar, verkligen älskar, men den svarta är att varje lag har en innehållsförteckning i början av varje lag, så att man får en snabb överblick och slipper minnas ordningen på alla hundratals kapitel som finns. Sen har jag uppskattat att den svarta lagboken har tre innehållsförteckningar så att man kan hitta sin lag oavsett vad det är du tänker först på. Innehållsförteckningarna är i bokstavsordning, kronologisk ordning och ämnesindelning. Jag får en känsla av att boken även väger mindre plus att den är billigare än den blå lagboken. Blev många observationer nu så jag sammanfattar:

Den svarta lagboken
1. Tre innehållsförteckningar (Bokstavsordning, Kronologiskt ordning och ämnesindelning)
2. Kapitelinnehållsförteckning inför varje lag <-- Superfräscht
3. Lätt bästa lagbokslayout utan plotter etc etc
4. Fler lagar än i den blå lagboken vad jag kan se
5. Billigare än den blå
6. Man behöver inte köpa författningssamlingen i Europarätten (vilket man måste om man har den blå)

Den gröna lagboken vill jag inte ens gå in på då jag tycker den är till för icke-jurister, punkt.

Bland mina vänner så använder vi den svarta lagboken och fick den rekommenderad av vår kursföreståndare. För studenter som ska läsa Europarätt sen så är den svarta lagboken det bästa valet då den har hundra gånger mer europarättsligt material än den blå lagboken, jämför själva. Så sparade jag in ytterligare pengar, alltså genom att slippa köpa författningssamlingen i europarätt.

Nu blev jag sjukt slut, gnatt.

Förresten, om vi ska prata om vem som använder vilka lagböcker så har den svarta lagboken tagit sjukt mkt mark vad jag sett. Tittar man även på vilken lagbok som används i media så börjar nästan den svarta vinna den kampen. På TT används den nästan uteslutande (för den observanta), som sedan sprids till Metro, Sveriges Radio, DN, SVD, GP och så vidare.

anyways...vem vill inte spara några hundralappar om det ändå är samma skit
Citera
2013-08-14, 23:34
Medlem
Bevis för att den svarta lagboken är bättre för de som ska läsa europarätt sen:

https://webappo.web.sh.se/p3/ext/res.nsf/vRes/terminsstart_litteraturlista_eu_ii_ht_2013_pdf/$File/Litteraturlista%20EU-II%20HT-2013.pdf

kolla litteraturlistan och dess kommentar om lagbok

Bevis för att den gröna inte är till för jurister, punkt.

http://www.jus.umu.se/utbildning/kurser-pa-andra-program/kurser/handelsrattslig_oversiktskurs/
Senast redigerad av Knugenspikadoll 2013-08-14 kl. 23:37.
Citera
2013-08-15, 00:01
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugenspikadoll
Bevis för att den gröna inte är till för jurister, punkt.

http://www.jus.umu.se/utbildning/kurser-pa-andra-program/kurser/handelsrattslig_oversiktskurs/
Intressant. Så du säger att lärarna och professorerna vid UU som använder den gröna lagboken inte är jurister? Jag skulle gärna vilja se den debatten. Popcorn och läsk skulle givetvis finnas i mina händer medan du argumenterade för att dessa personer inte är äkta jurister.

"På den här kursen bör du välja den blå eller svarta (tidigare röda) lagboken eftersom den gröna lagboken t.ex. inte innehåller de skatterättsliga bestämmelserna och inte heller bestämmelserna inom EU-rätten."

Detta citat, från länken ovan, visar det som jag redan har anfört i tråden. Att den gröna lagboken inte täcker in skatterätten. Detta står även i förordet. Skulle lagboken innehålla all relevant skatterättslig lagstiftning blir storleken lätt ohanterlig, men det är inte ett problem då Rabes skattesamling fungerar utmärkt på T5 eller när man nu studerar skatterätt.

Citat:
Hej! Jag har precis börjat på SU nu och det blev en svart lagbok för min del med. Den gröna är för tunn och den blå är för dyr. Har hunnit bläddra i den svarta och den var riktigt skön.

I övrigt, är det någon som vet om man verkligen måste köpa "finna rätt"? Känns som en bok man kan skumma på biblioteket istället, eller?
Det är gulligt att du redan dag ett på programmet kan avgöra vilken lagsamling som är bäst. Vilket självförtroende! Jag gissar att du kommer att hamna som domare i HD direkt efter examen.

Att du inte förstår att den gröna lagboken främst är anpassad till UU (men också till viss del UmU, då uppläggen är tämligen lika under vissa kurser) visar att du inte riktigt har förstått allting. Studenter vid UU använder med fördel den gröna lagboken (förutom T5 då Sattins häfte används under assen, samt Rabes samling under skatten och redovisningsrätten, samt viss europarättslig lagstiftning används under andra terminer), vilket även gör att studenterna sparar in några kronor.

Var det något mer du hade att tillägga i frågan?
Senast redigerad av eXtremo 2013-08-15 kl. 00:05.
Citera
2013-08-15, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Intressant. Så du säger att lärarna och professorerna vid UU som använder den gröna lagboken inte är jurister? Jag skulle gärna vilja se den debatten. Popcorn och läsk skulle givetvis finnas i mina händer medan du argumenterade för att dessa personer inte är äkta jurister.

"På den här kursen bör du välja den blå eller svarta (tidigare röda) lagboken eftersom den gröna lagboken t.ex. inte innehåller de skatterättsliga bestämmelserna och inte heller bestämmelserna inom EU-rätten."

Detta citat, från länken ovan, visar det som jag redan har anfört i tråden. Att den gröna lagboken inte täcker in skatterätten. Detta står även i förordet. Skulle lagboken innehålla all relevant skatterättslig lagstiftning blir storleken lätt ohanterlig, men det är inte ett problem då Rabes skattesamling fungerar utmärkt på T5 eller när man nu studerar skatterätt.

Det är gulligt att du redan dag ett på programmet kan avgöra vilken lagsamling som är bäst. Vilket självförtroende! Jag gissar att du kommer att hamna som domare i HD direkt efter examen.

Att du inte förstår att den gröna lagboken främst är anpassad till UU (men också till viss del UmU, då uppläggen är tämligen lika under vissa kurser) visar att du inte riktigt har förstått allting. Studenter vid UU använder med fördel den gröna lagboken (förutom T5 då Sattins häfte används under assen, samt Rabes samling under skatten och redovisningsrätten, samt viss europarättslig lagstiftning används under andra terminer), vilket även gör att studenterna sparar in några kronor.

Var det något mer du hade att tillägga i frågan?

Jag är som sagt inte intresserad av att prata om den gröna lagboken då jag tycker det är waste av min tid. Den gröna lagboken är har dels bara 30-40 % av de lagar de andra två lagböckerna har dels det tunnaste sakregistret. Jag är inte ytlig men jag vill inte gå med samma lagbok som gymnasiestudenter och socionomstudenter använder. Du verkar absolut vara mer övertygad än mina vänner från UU som inte ens funderar på den gröna, inte bara för dess tunna innehåll, utan även för att det inte bara handlar om att "överleva" och klara sig igenom juristlinjen med minsta hårsmån.

Jag känner mig inte övertygad om att den gröna är bra med stöd att den "duger" och "kan användas med fördel". Hur man än vrider och vänder på frågan om den gröna så är den i min värld inte en lagbok för jurister, utan för juridikintresserade. Jag är helt säker på att skatterätten inte är den gröna lagbokens problem.

Precis som du och vissa lärare får tycka vad ni vill om den gröna, får även jag tycka vad jag vill om den gröna. Den här diskussionen känns på många sätt överflödig då den gröna lagbokens tillkortakommanden talar för sig själva.

Det är inte min mening att provocera dig, använd den gröna lagboken, men jag tycker inte det är en lagbok för jurister, utan för juristintresserade. Precis som att du får tycka vad du vill så får även jag tycka vad jag vill. Jag kan inte avgöra vilken lagsamling som är bäst, men om jag ser en grön lagbok som hoppar som en groda, ser ut som en groda och luktar som en groda..så är det nog en groda.
Citera
2013-08-15, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo

Det där reagerade jag på. Vad är det för stolpskott som skrivit det? Det finns ingen av lagböckerna som har skattelagstiftningen eftersom den är på 1000+ sidor!

Och ett tips till Knugenspikadoll och andra grodintresserade: Ni kommer inse snabbt att ni inte kan köra med en och samma lagbok under hela utbildningen, såvida ni inte tycker det är smidigt att sammanställa ett eget kommendium med alla ändringar i alla relevanta lagar inför varje tenta. Ni kommer troligen behöva uppdatera er lagtext inför varje läsår. Läser ni på GU har vi flera terminer/kurser där vi får köpa separata lagtextkompendium och således inte behöver någon lagbok med på tentan, hur de andra skolorna löser det vet jag inte. Ett allmänt gångbart tips är dock att fråga kursansvariga som brukar ha koll på saken. Beroende på rättsområde kan den gröna fungera alldeles utmärkt, även om man inte studerar på en skola som börjar på U.
Citera
2013-08-15, 08:25
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Jag är som sagt inte intresserad av att prata om den gröna lagboken då jag tycker det är waste av min tid. Den gröna lagboken är har dels bara 30-40 % av de lagar de andra två lagböckerna har dels det tunnaste sakregistret. Jag är inte ytlig men jag vill inte gå med samma lagbok som gymnasiestudenter och socionomstudenter använder. Du verkar absolut vara mer övertygad än mina vänner från UU som inte ens funderar på den gröna, inte bara för dess tunna innehåll, utan även för att det inte bara handlar om att "överleva" och klara sig igenom juristlinjen med minsta hårsmån.

Jag känner mig inte övertygad om att den gröna är bra med stöd att den "duger" och "kan användas med fördel". Hur man än vrider och vänder på frågan om den gröna så är den i min värld inte en lagbok för jurister, utan för juridikintresserade. Jag är helt säker på att skatterätten inte är den gröna lagbokens problem.

Precis som du och vissa lärare får tycka vad ni vill om den gröna, får även jag tycka vad jag vill om den gröna. Den här diskussionen känns på många sätt överflödig då den gröna lagbokens tillkortakommanden talar för sig själva.

Det är inte min mening att provocera dig, använd den gröna lagboken, men jag tycker inte det är en lagbok för jurister, utan för juristintresserade. Precis som att du får tycka vad du vill så får även jag tycka vad jag vill. Jag kan inte avgöra vilken lagsamling som är bäst, men om jag ser en grön lagbok som hoppar som en groda, ser ut som en groda och luktar som en groda..så är det nog en groda.
Det är ju oerhört hemskt att gå med samma lagbok som någon använder på gymnasiet. Bara för sakens skull kan jag upplysa att vi använde den blå lagboken på gymnasiet.

Återigen vill jag nämns det mycket roande faktum att en T1-T2:a uttalar sig så säkert om någontings vara eller icke vara. Du behöver nog växa upp lilla gubben och inse att allting inte är svart och vitt.

Citat:
Ursprungligen postat av Vespour
Det där reagerade jag på. Vad är det för stolpskott som skrivit det? Det finns ingen av lagböckerna som har skattelagstiftningen eftersom den är på 1000+ sidor!

Och ett tips till Knugenspikadoll och andra grodintresserade: Ni kommer inse snabbt att ni inte kan köra med en och samma lagbok under hela utbildningen, såvida ni inte tycker det är smidigt att sammanställa ett eget kommendium med alla ändringar i alla relevanta lagar inför varje tenta. Ni kommer troligen behöva uppdatera er lagtext inför varje läsår. Läser ni på GU har vi flera terminer/kurser där vi får köpa separata lagtextkompendium och således inte behöver någon lagbok med på tentan, hur de andra skolorna löser det vet jag inte. Ett allmänt gångbart tips är dock att fråga kursansvariga som brukar ha koll på saken. Beroende på rättsområde kan den gröna fungera alldeles utmärkt, även om man inte studerar på en skola som börjar på U.
Detta inlägg talar för sig själv och är ett nyktert bidrag till debatten. Bra skrivet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in