2013-08-11, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pooopen
Där ser man! Då får man väl börja beställa då så att man har litteraturen till kursstart iaf:P

Äsch. Jag hade visserligen all litteratur till kursstart min första termin, men det går alltid att fixa de första dagarna så ingen stress! Nuförtiden blir jag förvånad om jag har mer än en bok inköpt en vecka in på terminen
Citera
2013-08-11, 09:03
Medlem
checkthisout.s avatar
Hur ser det ut med andelen blattar/svenskar på olika juristprogram? Hur många invandrare är det som pluggar procentuellt? Är det fler invandrare i tex Stockholm/Göteborg?
Citera
2013-08-11, 10:37
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lovisaahlqvist
Är reserv 27 i BII-gruppen och läste att SU kallar till reservupprop under v32
om jag inte missminner mig. Antar att det är kört, inte hört något alls.?
Fel tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
Hur ser det ut med andelen blattar/svenskar på olika juristprogram? Hur många invandrare är det som pluggar procentuellt? Är det fler invandrare i tex Stockholm/Göteborg?
En klar majoritet svenskar på juristprogrammet i Uppsala. Det finns vissa personer med utländsk härkomst, men det är personer som är väl anpassade till det svenska samhället. Som kuriosa kan jag på ena handens fingrar räkna alla svarta personer jag sett hänga på JB. Vad nu detta spelar för roll är däremot oklart.
Citera
2013-08-11, 10:45
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Fel tråd.

En klar majoritet svenskar på juristprogrammet i Uppsala. Det finns vissa personer med utländsk härkomst, men det är personer som är väl anpassade till det svenska samhället. Som kuriosa kan jag på ena handens fingrar räkna alla svarta personer jag sett hänga på JB. Vad nu detta spelar för roll är däremot oklart.

Jag är intresserad av att plugga till jurist och jag gillar inte blattar. Om det nu är så att det är betydligt fler blattar på programmet i Stockholm än tex i Uppsala, kan jag tänka mig att välja Uppsala endast av den anledningen.
Citera
2013-08-11, 11:03
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Du kommer nog att gå långt i arbetslivet om du inte kan tänka dig att samarbeta med vem som helst.
Citera
2013-08-11, 12:05
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Jag är intresserad av att plugga till jurist och jag gillar inte blattar. Om det nu är så att det är betydligt fler blattar på programmet i Stockholm än tex i Uppsala, kan jag tänka mig att välja Uppsala endast av den anledningen.
Jag kommer att ta upp två relevanta aspekter:

1) Vill du lyckas som jurist måste du kunna samarbeta med alla. En jurist arbetar ofta med människor. Kan du inte samarbeta med alla så blir din karriär abrupt avbruten när du får en "blatte" som chef eller när en delägare säger åt dig att du skall ta hand om en klient som inte är etniskt svensk.

2) Invandrare som studerar juridik är oftast personer vars familj och släkt har bott i Sverige i flera generationer, d.v.s. personer som är mer än väl integrerade och anpassade till det svenska samhället.

Citera
2013-08-11, 13:27
Medlem
ProsecutorDredds avatar
Citat:

Min första tanke är att du är ett tröttsamt troll som svärtar ner en av fb:s absolut bästa trådar...

Min andra tanke är att du kommer ha väldigt svårt i ditt yrkesliv om du nu mot förmodan skulle klara av utbildningen...

Min tredje tanke är att med beaktande av dina tidigare inlägg hade det enda du kunnat erbjuda Uppsala Universitet vara din blänkande svarta skjorta som du skrev om i en annan tråd (väldigt sällan man ser sådana nuförtiden)...
Citera
2013-08-11, 13:48
Medlem
Kom in på första antagningen på SU i höst.

Är själv utav utländsk härkomst, och precis som andra säger så är de oftast väletablerade invandrare som går juristprogrammet.
Far min är läkare t.ex.

Har man sånna värderingar som du har, så tycker jag inte juristprogrammet är något för dig, satsa på något helt annat. Kanske som politiker i SD?
Citera
2013-08-11, 14:22
Medlem
Sobofieds avatar
Jag är inte alls säker på att ett perspektiv som killens ovan kommer göra karriären särskilt mycket svårare. Juristbranschen är konservativ och på chefspositioner är det en stor majoritet vita män. Jag tycker också det är förkastligt att "hata blattar", men om man tror det kommer vara ett stort hinder för honom är man nog inte tillräckligt cynisk.

OnT - på SU finns det en del iranier, precis som på andra högstatusutbildningar. Förutom den gruppen är min uppfattning att juristprogrammet är bland de sämre integrerade utbildningarna om man vill uttrycka det så.
Citera
2013-08-11, 14:42
Medlem
checkthisout.s avatar
Menar ni på allvar att alla jurister gillar blattar? Är helt säker på att minst 30% av alla manliga juriststuderande ogillar blattar. Jag känner praktiserande advokater som är rasister osv.

Sedan, vilket ansett yrke tycker ni jag ska välja om jag inte gillar blattar? Inte fan är det läkare i alla fall. För där är det blattekontakt till 100%. Lärare passar inte heller, inte heller tandläkare. Ingenjörsutbildningar har blattar de med, och ingen fitta. Dessutom kan vilken indier eller kines som helst vara ingenjör i Sverige, medan jurist är en yrkesexamen.

Jag kan garantera er att utstuderade rasister har en tendens att läsa till jurister, eftersom de är människor som är bra på att argumentera och se bortom mediapropagandan.

Så... jag kommer välja en juristutbildning där det är få blattar. Men oroa er inte, det är inte alls säkert att jag kommer plugga i Sverige. Gillar mer det engelska språket.
Senast redigerad av checkthisout. 2013-08-11 kl. 14:50.
Citera
2013-08-11, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pooopen
Pratade med den ansvarige på SU och det är samma litteratur HT 2013 sov VT 2013 på introduktionskursen

Okej, toppen tack! Ang lagbok, är det den blåa som gäller? Ska man köpa 2013 års lagbok eller duger 2012?
Senast redigerad av great123 2013-08-11 kl. 19:23.
Citera
2013-08-11, 19:22
Medlem
...
Senast redigerad av great123 2013-08-11 kl. 19:22. Anledning: dubbelpost
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in