Citat:
Ursprungligen postat av
crillecrille
Var hittar du banor för så gammalt skrot?
Heavens Above

Bara att titta på daily passes och ställa in tiden och klicka runt så kommer du hitta gamla saker. Du kan nog avgöra på namnen också, om de är gamla eller inte.
Här är ett exempel på ett raketsteg från '68:
http://www.heavens-above.com/satinfo.aspx?satid=3230
Citat:
Ursprungligen postat av
Giorgi
När vi använder oss av en FLRW-metrik så får kasta Energi-principen, annars är det lugnt. Vi använder FLRW-metriken när vi räknar på kosmisk skala, dvs grejer med storlekar >400 Mpc
Så med andra ord... Ja? :P
Citat:
Ursprungligen postat av
Giorgi
Bevisen orkar jag mest inte skriva ut för 1) De finns på många ställen på nätet och 2) Jag skriver inte i LaTeX för tillfället

Jag bara skojjade med dig lite
Citat:
Ursprungligen postat av
gral
De flesta satelliter har någon form av system som ser till att de inte roterar relativt jorden. Förutom gamla raketsteg finns det också en och annan (för att uttrycka det milt) inaktiv satellit runt jorden. Dessa kan spinna hur som helst utan att någon bryr sig.
Jo, detta var jag medveten om.. Men dessa system trodde jag man ganska ofta styrde ner i atmosfären för att rensa omloppsbanorna och de man inte gjorde det med, trodde jag föll ned tillräckligt för att brinna opp efter bara ett-två år. Tydligen inte, då saker från 60-talet är kvar, helt utan boostraketer.