2011-07-28, 02:53
Medlem
cephs avatar
Nu för tiden har vi ju fantastiska sajter som t.ex. http://www.heavens-above.com/ som man kan använda för att förutspå olika rymdfarkosters banor med. Förhoppningsvis lyckas man även sikta dem på natthimlen senare.

Själv har jag lyckats se ett par s.k. Iridium-flares (vilka ofta kan vara grymt ljusstarka) och ett gäng andra satelliter men har inte lyckats se ISS ännu. Delar några andra FB:are detta intresse med mig måntro? Har ni observerat något ballt? Kanske t.o.m. filmat något?
Citera
2011-07-28, 03:24
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Det står att det kommer en Iridum-flare klockan 03.51.46 synlig i västnordväst. Den når magnitud -8, vilket är otroligt ljust.

Edit: jag gick nyss ut på tomten för att se, och mycket riktigt, där var den! Riktigt ljusstark, dock bara under några sekunder.
Senast redigerad av Detvardåsjälva 2011-07-28 kl. 04:03.
Citera
2011-07-30, 02:08
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Såg en i kväll också, även den av magnitud -8. Ganska häftigt, och rekommenderas. Lyser mycket starkare än någon stjärna kan.
Citera
2011-08-11, 02:35
Medlem
Vanliga satelliter brukar man ju se titt som tätt. Extra ballt när man spanar i teleskopet och det swischar förbi en.
Jag vet det finns en 3-formation man kan se om man har tur, nu har jag glömt vad de heter. Nån som vet vilka jag menar?
Citera
2011-11-29, 16:45
Medlem
Woffeltoffels avatar
Fler än jag som har "satellite spotting" som hobby?

I flera år har jag haft som hobby att spana på satelliter och gör det så ofta jag kan. Jag brukar mest titta på spionsatelliter av olika slag i såväl LEO som GEO.

Mest spännande är det såklart att följa en nyuppskjuten spionsatellit och försöka lista ut vad det är för typ av spionsatellit.

För de som är nyfikna på saken kan jag rekommendera programmet Heavensat där man kan ladda ned filer (TLEs) för olika typer av satelliter. För bästa datan bör du ansöka om tillstånd till satellitdata från USSTRATCOMs Spacetrack. Det gör du genom att fylla i lite uppgifter på Spacetracks hemsida, de gör nån koll på dig och sen får du tillgång till samma data som satellitoperatörerna.
https://www.space-track.org/perl/login.pl

Via Heavensat kan du även ladda ned TLEs med data från ett nätverk av amatörer som spårar hemliga spionsatelliter.

Många satelliter kan du se med blotta ögat, inklusive många spionsatelliter som ofta är bland de starkast lysande. En vanlig kikare eller lite större fältkikare räcker för att du ska kunna se väldigt mycket. För de starkare lysande satelliterna i GEO-bältet eller Molniya krävs en kikare med 8cm öppning enligt mig. Vid enstaka tillfällen räcker det med en mindre kikare och i exceptionella fall kan du under korta ögonblick se dessa med blotta ögat.

Har ni frågor är det bara att fråga på!

Happy hunting!
Citera
2011-11-29, 17:40
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Själv är jag intresserad av så kallade Iridium-flares, alltså när en satellit reflekterar maximalt solljus. Då kan de nå -9 magnitud, vilket är så ljus att de syns på dagen. Heavens-above är en bra hemsida, där du bara ställer in dina koordinater och trycker på "next 24 hours" eller "next 7 days" under "Iridium flares", för att se var på himlen och när du kan se sådana. Även ljusstyrkan finns med, och då ska man ha i åtanke att magnitudskalan är omvänd, så att -9 är otroligt mycket ljusare än -1. För att räkna ut skillnaden tar man 5:e roten ur 100 (ungefär 2,5), och tar det upphöjt i ljusskillnaden mellan objekten. I detta fall är skillnaden 8, så då tar man 2,5^8 och får ut att -9 är ungefär 1600 gånger ljusstarkare än -1.
Senast redigerad av Detvardåsjälva 2011-11-29 kl. 17:48.
Citera
2011-11-29, 17:51
Medlem
"De gör nån koll på dig och sen får du tillgång till samma data som satellitoperatörerna."

Bara nyfiken, men kan man göra något djävulskap med satelliterna?

Det låter jätteintressant, berätta mer. Vad kan man göra via hemsidan? Jag har ingen kikare.
Citera
2011-11-29, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sirius11
"De gör nån koll på dig och sen får du tillgång till samma data som satellitoperatörerna."

Det låter jätteintressant, berätta mer. Vad kan man göra via hemsidan? Jag har ingen kikare.
Om man heter DPRK så kanske.....
Citera
2011-11-29, 18:12
Medlem
Fris avatar
Jag har hört nån påstå att "al-Qaida" använder sat-spotting-information för att hålla reda på när USA:s spionsatelliter passerar över dem. Då går ju på så låg bana och med så hög hastighet att de bara kan observera en given plats under kort tid. Om man vet schemat så kan man helt undgå satellitspionaget. Men är det verkligen realistiskt?
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Själv är jag intresserad av så kallade Iridium-flares, alltså när en satellit reflekterar maximalt solljus. Då kan de nå -9 magnitud, vilket är så ljus att de syns på dagen.
Kanske en sån jag såg en gång, under en flyguppvisning precis kl 12 på dagen? Blev rätt så förvånad.

Citat:
Ursprungligen postat av Sirius11
Hacka en satellit genom att sända sina egna radiosignaler till den? Ja, den förste som gör det lär gå till hacker-historien med guldstjärna, i magnitud -10.
Citera
2011-11-29, 18:15
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Kanske en sån jag såg en gång, under en flyguppvisning precis kl 12 på dagen? Blev rätt så förvånad.
Om det var en prick som plötsligt blev väldigt ljus och sedan snabbt försvann så var det nog en sådan, ja. Mest imponerande är de så klart på natten dock!
Citera
2011-11-29, 19:05
Medlem
Woffeltoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Själv är jag intresserad av så kallade Iridium-flares, alltså när en satellit reflekterar maximalt solljus. Då kan de nå -9 magnitud, vilket är så ljus att de syns på dagen. Heavens-above är en bra hemsida, där du bara ställer in dina koordinater och trycker på "next 24 hours" eller "next 7 days" under "Iridium flares", för att se var på himlen och när du kan se sådana. Även ljusstyrkan finns med, och då ska man ha i åtanke att magnitudskalan är omvänd, så att -9 är otroligt mycket ljusare än -1. För att räkna ut skillnaden tar man 5:e roten ur 100 (ungefär 2,5), och tar det upphöjt i ljusskillnaden mellan objekten. I detta fall är skillnaden 8, så då tar man 2,5^8 och får ut att -9 är ungefär 1600 gånger ljusstarkare än -1.
Heavensat kan också beräkna tid och position samt ljusstyrka på Iridium-flares, men även flares ifrån andra satelliter.
Citera
2011-11-29, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Jag har hört nån påstå att "al-Qaida" använder sat-spotting-information för att hålla reda på när USA:s spionsatelliter passerar över dem. Då går ju på så låg bana och med så hög hastighet att de bara kan observera en given plats under kort tid. Om man vet schemat så kan man helt undgå satellitspionaget. Men är det verkligen realistiskt?

Hacka en satellit genom att sända sina egna radiosignaler till den? Ja, den förste som gör det lär gå till hacker-historien med guldstjärna, i magnitud -10.
Finns ju även sateliter med stationär position, alltså som inte passerar. Fast inte lika vanligt.
Ta t.ex vädersateliten som USA använde under det misslyckade fritagningsförsöket i Irans öken på 1980-talet, den passerade två gånger om dan, nu mycket oftare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in