I flera år har jag haft som hobby att spana på satelliter och gör det så ofta jag kan. Jag brukar mest titta på spionsatelliter av olika slag i såväl LEO som GEO.
Mest spännande är det såklart att följa en nyuppskjuten spionsatellit och försöka lista ut vad det är för typ av spionsatellit.
För de som är nyfikna på saken kan jag rekommendera programmet Heavensat där man kan ladda ned filer (TLEs) för olika typer av satelliter. För bästa datan bör du ansöka om tillstånd till satellitdata från USSTRATCOMs Spacetrack. Det gör du genom att fylla i lite uppgifter på Spacetracks hemsida, de gör nån koll på dig och sen får du tillgång till samma data som satellitoperatörerna.
https://www.space-track.org/perl/login.pl
Via Heavensat kan du även ladda ned TLEs med data från ett nätverk av amatörer som spårar hemliga spionsatelliter.
Många satelliter kan du se med blotta ögat, inklusive många spionsatelliter som ofta är bland de starkast lysande. En vanlig kikare eller lite större fältkikare räcker för att du ska kunna se väldigt mycket. För de starkare lysande satelliterna i GEO-bältet eller Molniya krävs en kikare med 8cm öppning enligt mig. Vid enstaka tillfällen räcker det med en mindre kikare och i exceptionella fall kan du under korta ögonblick se dessa med blotta ögat.
Har ni frågor är det bara att fråga på!
Happy hunting!