Citat:
Ursprungligen postat av
PuffTheDragon
1) För det första vet vi inte vad som händer inuti ett svart hål. Eftersom vi omöjligtvis kan göra observationer innanför händelsehorisonten.
Det finns olika metriker som beskriver rumtiden där inne, men hur ska vi kunna få reda på hur det förhåller sig?
Jag är nog inte rätt person att svara på det

Jag kan bara konstatera att Hawkins och Susskind är oeniga om vad som händer med informationen i det svarta hålet. Men jag förstår inte vad de är oeniga om, gör du?
Citat:
2) Materian omvandlas inte till strålning innanför, utan det är vid händelsehorisonten som virtuella partiklar skapas. Materian där inne vet vi inget om, förutom att gravitationen finns där och påverkar objekt i hålets omgivning. Vi har ännu inga bevis på att svarta hål avdunstar och mycket beror på att tiden det tar är ofantligt lång. Lägg där till att den är proportionell mot massan, ju mer massa desto längre tid tar det.
Tack för upplysningen! Som jag förstår Susskind är händelsehorisontens area (planck-arean?) proportionell mot mängden information i det svarta hålet.
Vad tycker/tror du själv om teorin att universum är ett hologram? Vad skulle det få för konsekvenser och hur skulle det påverka vår syn på världen och på oss själva? Jag känner att det skulle vända upp och ner på ALLT. Men livet kanske skulle fortsätta precis som förut, vad vet jag? Människan är kanske inte gjord/ mottaglig för sådana sanningar?