2013-08-31, 13:19
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Vi har ännu inga bevis på att svarta hål avdunstar och mycket beror på att tiden det tar är ofantligt lång. Lägg där till att den är proportionell mot massan, ju mer massa desto längre tid tar det.
Hur kommer det sig egentligen?
Citera
2013-08-31, 15:02
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
Hur kommer det sig egentligen?

Vad menar du?
Citera
2013-09-01, 10:54
Medlem
HeyBePositives avatar
Om man åker ut i rymden så blir det ju kallt utan Jordens atmosfär. Om man nu åker vidare mot solen, när kommer det då börja bli varmt i rymden för att solen är så nära?
Citera
2013-09-01, 11:30
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyBePositive
Om man åker ut i rymden så blir det ju kallt utan Jordens atmosfär. Om man nu åker vidare mot solen, när kommer det då börja bli varmt i rymden för att solen är så nära?
I rymden är det tvärtom ofta ett problem att bli av med värme! Vakuum för ju inte bort värme med någon vind och består inte heller av nånting som kan leda bort värme, så i rymden minskar ens temperatur bara i form av värmeutstrålning. Detta lär vara ett stort problem för mekanisk utrustning som orsakar friktion, överhettning gör att man kan inte köra så hårt därute som här inuti atmosfären.

Om man är i rymden intill Jorden så träffas man av lika mycket solstrålning som på jordytan. Fast den är utblandad i atmosfären och varierar med väder och dygnsrotation på ett sätt som vore förvirrande för oss ifall vi inte hade utvecklats evolutionärt för att hantera detta kaos. I rymden blir effekten av samma instrålning annorlunda. Skillnaden mellan belyst sida och skuggsida är knivskarp, bara det belysta föremålet i sig kan intern jämna ut temperaturerna med ledning eller "vind".
Citera
2013-09-01, 12:28
Medlem
okok1s avatar
Varför var det vanligare med större stjärnor i det tidiga universum? Större galaxer var säkert också vanligare.
Citera
2013-09-01, 13:02
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför var det vanligare med större stjärnor i det tidiga universum? Större galaxer var säkert också vanligare.

Simpelt svar. Mer fri gas.

Sen så har galaxer inte en begränsad livslängd (iaf inte på den tidsskala sen big bang) så de har enbart blivit större och större med tiden (mergers osv)
Citera
2013-09-01, 22:53
Medlem
Zenophobias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
1) För det första vet vi inte vad som händer inuti ett svart hål. Eftersom vi omöjligtvis kan göra observationer innanför händelsehorisonten.
Det finns olika metriker som beskriver rumtiden där inne, men hur ska vi kunna få reda på hur det förhåller sig?

Jag är nog inte rätt person att svara på det Jag kan bara konstatera att Hawkins och Susskind är oeniga om vad som händer med informationen i det svarta hålet. Men jag förstår inte vad de är oeniga om, gör du?
Citat:
2) Materian omvandlas inte till strålning innanför, utan det är vid händelsehorisonten som virtuella partiklar skapas. Materian där inne vet vi inget om, förutom att gravitationen finns där och påverkar objekt i hålets omgivning. Vi har ännu inga bevis på att svarta hål avdunstar och mycket beror på att tiden det tar är ofantligt lång. Lägg där till att den är proportionell mot massan, ju mer massa desto längre tid tar det.

Tack för upplysningen! Som jag förstår Susskind är händelsehorisontens area (planck-arean?) proportionell mot mängden information i det svarta hålet.

Vad tycker/tror du själv om teorin att universum är ett hologram? Vad skulle det få för konsekvenser och hur skulle det påverka vår syn på världen och på oss själva? Jag känner att det skulle vända upp och ner på ALLT. Men livet kanske skulle fortsätta precis som förut, vad vet jag? Människan är kanske inte gjord/ mottaglig för sådana sanningar?
Senast redigerad av Zenophobia 2013-09-01 kl. 23:09.
Citera
2013-09-02, 11:00
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Vad menar du?
Kanske Puff bara menade att ju mer massa det finns, desto längre tid kommer det ta för all massa att avdunsta. Men på sättet han skrev, så lät det som att hawingstrålningen vart mindre på ett större svart hål. Alltså att ett litet svart hål kanske avdunstar sig en partikel per sekund, medan ett större avdunstar en partikel i minuten istället.
Om det är nummer 2, så undrar jag hur det kommer sig att hawkingstrålningen minskar med storleken.

Men det kan vara så att jag missuppfattade Puff.
Citera
2013-09-02, 13:30
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Kanske Puff bara menade att ju mer massa det finns, desto längre tid kommer det ta för all massa att avdunsta. Men på sättet han skrev, så lät det som att hawingstrålningen vart mindre på ett större svart hål. Alltså att ett litet svart hål kanske avdunstar sig en partikel per sekund, medan ett större avdunstar en partikel i minuten istället.
Om det är nummer 2, så undrar jag hur det kommer sig att hawkingstrålningen minskar med storleken.

Det är nummer 2, wikipedia har en rätt simpel härledning som visar det: http://en.wikipedia.org/wiki/Hawking_radiation#Black_hole_evaporation
Citera
2013-09-02, 16:35
Medlem
HeyBePositives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
I rymden är det tvärtom ofta ett problem att bli av med värme! Vakuum för ju inte bort värme med någon vind och består inte heller av nånting som kan leda bort värme, så i rymden minskar ens temperatur bara i form av värmeutstrålning. Detta lär vara ett stort problem för mekanisk utrustning som orsakar friktion, överhettning gör att man kan inte köra så hårt därute som här inuti atmosfären.

Om man är i rymden intill Jorden så träffas man av lika mycket solstrålning som på jordytan. Fast den är utblandad i atmosfären och varierar med väder och dygnsrotation på ett sätt som vore förvirrande för oss ifall vi inte hade utvecklats evolutionärt för att hantera detta kaos. I rymden blir effekten av samma instrålning annorlunda. Skillnaden mellan belyst sida och skuggsida är knivskarp, bara det belysta föremålet i sig kan intern jämna ut temperaturerna med ledning eller "vind".

Betyder det här att det alltså är varmt i rymden där solen kan lysa?
Citera
2013-09-02, 17:41
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyBePositive
Betyder det här att det alltså är varmt i rymden där solen kan lysa?
Solen ger väl ca 1000 watt per kvadratmeter, som 20 gamla glödlampor per kvadratmeter, vid Jordens avstånd från Solen. Jag föreställer mig att det blir varmt om man skulle inreda sin bostad på det sättet med oavbruten belysning. Sen avgör designdetaljerna hur den värmeinstrålningen tas emot av och hur värme avges från en rymdfarkost eller en rymddräkt.

Kometer illustrerar hur de är djupfrusna på långt avstånd från Solen men tinar upp när de kommer närmare. Att det inte finns någon atmosfär som jämnar ut värmen med ledning och "vind/strömmar" som vi är vana vid intuitivt, gör att det funkar annorlunda i vakuum. T.ex. är flytande vatten omöjligt utan tryck, det omvandlas direkt mellan is och ånga. Varje punkt är antingen fullt belyst, eller inte alls belyst. Vattnet på kometens ena sida kokar så våldsamt i Solens hetta att den sprängs i bitar och många ton material kastas ut när isen förångas. På andra sidan är samma komet totalt djupfryst och orörlig sedan århundraden.
Citera
2013-09-02, 23:21
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:

Ursäkta sent svar, har varit på semester.
Tiden det tar för det svarta hålet att helt och hållet avdunstat är proporitonell mot massan i kubik. Energiflödet är omvänt proportionell mot massan i kvadrat:

Från https://www.flashback.org/sp41899133
Citat:
Vi utgår ifrån Stefan-Boltzmanns lag.
P=AεσT^4
Där P är energiflödet, A=area, T=temperatur.

Om man ser det svarta hålet som en svartkropp, dvs ε=1, så kommer energiflödet ut från det svarta hålet vara;
(1) P=AεσT^4
(2) T(BH)=ħc³/8πκGM (Se 1.6)
(3) σ=(π²κ^4)/(60ħ³c²) (Stefan-Boltzmanns konstant)
(4) A=16πG²M²/c^4 (Se 1.2)

(1)+(2)+(3)+(4) ger;
P = AεσT^4 = (16πG²M²/c^4) x 1 x ((π²κ^4)/(60ħ³c²)) x (ħc³/8πκGM)^4 =

Multiplicera in alla termer;
( 16π³G²M²(κ^4)(ħ^4)(c^12) ) /
( 60(c^6)ħ³(8^4(π^4)(κ^4)(G^4)(M^4) )
Gruppera och kvitta det fetmarkerade;
( 16π³G²M²(κ^4)ħ³(c^6)(c^6) ) /
( 60π³G²M²(κ^4)ħ³(c^6)(8^4πG²M²) )
Förenkla;
P = (16(c^6)ħ) / (245760πG²M²) = ħ(c^6)/15360πG²M²
Bryt ut 1/M²;
(ħ(c^6)/15360πG²) x 1/M²

Den första termen, (ħ(c^6)/15360πG²) är alla konstanter och vi kallar den K(ev).
Energiförlusten är -dE/dt = K(ev)/M². Eftersom E=mc², kommer förlusten vara M²dM=-(K(ev)/c²)dt.
Om vi nu integrerar över M så M-->0 och t-->t(ev), så kan man beräkna hur lång tid det tar för det svarta hålet att förlora sin massa t(ev);
t(ev)=c²M³/3K(ev)
t(ev)=(c²M³/3)(15360πG²/ħ(c^6))
Tiden det tar att förlora sin massa är direkt proportionell mot kuben på massan. Ju mer massa, desto längre tid tar det.
Senast redigerad av PuffTheDragon 2013-09-02 kl. 23:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in