Citat:
Ursprungligen postat av
PetaFlux
Ja, vissa dagar fungerar min hjärna sämre än andra.

Typ idag? Kvadrupelpost är en ganska bra indikator på en trött hjärna nämligen..
Citat:
Ursprungligen postat av
Giorgi
Känner ni till
Noether's teorem? Hon är enligt mig en av de briljantaste teoretiska fysikerna någonsin och hennes teorem är bland det mest eleganta som gjorts i teoretisk fysik. I sitt teorem så visar hon att bevarslselagar i universum uppkommer pga symmetrier i universum. Rörelsemängd bevaras för att universum är translationssymmetriskt, rörelsemängdsmoment för att universum är rotationssymmetriskt, etc. etc. Och energi bevaras för att Universum är symmetrisk i tid, dvs det spelar ingen roll om du kollar frammåt eller bakåt i tiden.
Låt oss nu kolla på FLRW-metriken (c=G=1);
ds^2=-dt^2+R(t)(dr^2/(1-kr^2)+r^2d\Omega^2)
Faktorn R(t) gör att metriken inte är symmetrisk i tiden -> Energi är inte bevarad.
Ok, jag tänker inte argumentera emot det här.. Men vad händer med energiprincipen då? Varför finns den kvar och lärs ut och används?
Citat:
Ursprungligen postat av
Giorgi
Det var flygplan som var långt borta?
100% satelliter.
Blinkandet var inte heller korta blinkningar följd utav längre perioder av mörker, utan ljusets intensitet gick sakta upp och sakta ner, precis som en Iridium flare, fast det upprepade sig över hela satelliternas passage. Och när de var som starkast så fick det verkligen ett "solkattsutseende" och inte ett "lamputseende".
EDIT: Hittade
detta, som bekräftar mina misstankar om roterande satelliter, men det förklarar inte varför vissa satelliter roterar.
Vad kan en rotation kring den egna axeln ha för positiva effekter för någonting?
EDIT 2: Verkar som att det kan ha med dumpade raketsteg att göra, som har använts när satelliter skall upp i högre omloppsbanor, så att det sista raketsteget inte ramlar ner igen, utan ligger i en omloppsbana istället.
Det kan ju förklara varför två utav dem blinkande låg i samma bana, fast cirka 2 minuter efter varandra.
Finns tydligen raketsteg från 70talet kvar där uppe, det hade jag ingen aning om!