2013-08-13, 15:38
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetaFlux
Nej, det är fel.
Du tycker inte att det är läge att lägga fram ett argument? Varför är det fel?
Citera
2013-08-13, 15:42
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Nej, det är fel.

0.07 solmassor är den kritiska gränsen för att fusionera väte.

7% av solens massa, inte 0.7%
Citera
2013-08-13, 15:44
Bannlyst
bort
Senast redigerad av PetaFlux 2013-08-13 kl. 15:48.
Citera
2013-08-13, 15:46
Bannlyst
bort
Citera
2013-08-13, 15:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Du tycker inte att det är läge att lägga fram ett argument? Varför är det fel?
Jag ska inte svara på inlägg när jag är nyvaken.
Citera
2013-08-13, 15:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
0.07 solmassor är den kritiska gränsen för att fusionera väte.

7% av solens massa, inte 0.7%
Ja, vissa dagar fungerar min hjärna sämre än andra.
Citera
2013-08-13, 15:54
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Jag ska inte svara på inlägg när jag är nyvaken.
Så länge man lär sig av misstagen och erkänner dem så är det ju skitsamma
Citera
2013-08-13, 20:56
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ja, vissa dagar fungerar min hjärna sämre än andra.
Typ idag? Kvadrupelpost är en ganska bra indikator på en trött hjärna nämligen..
Citat:
Känner ni till Noether's teorem? Hon är enligt mig en av de briljantaste teoretiska fysikerna någonsin och hennes teorem är bland det mest eleganta som gjorts i teoretisk fysik. I sitt teorem så visar hon att bevarslselagar i universum uppkommer pga symmetrier i universum. Rörelsemängd bevaras för att universum är translationssymmetriskt, rörelsemängdsmoment för att universum är rotationssymmetriskt, etc. etc. Och energi bevaras för att Universum är symmetrisk i tid, dvs det spelar ingen roll om du kollar frammåt eller bakåt i tiden.

Låt oss nu kolla på FLRW-metriken (c=G=1);

ds^2=-dt^2+R(t)(dr^2/(1-kr^2)+r^2d\Omega^2)

Faktorn R(t) gör att metriken inte är symmetrisk i tiden -> Energi är inte bevarad.
Ok, jag tänker inte argumentera emot det här.. Men vad händer med energiprincipen då? Varför finns den kvar och lärs ut och används?
Citat:
Det var flygplan som var långt borta?
100% satelliter.
Blinkandet var inte heller korta blinkningar följd utav längre perioder av mörker, utan ljusets intensitet gick sakta upp och sakta ner, precis som en Iridium flare, fast det upprepade sig över hela satelliternas passage. Och när de var som starkast så fick det verkligen ett "solkattsutseende" och inte ett "lamputseende".
EDIT: Hittade detta, som bekräftar mina misstankar om roterande satelliter, men det förklarar inte varför vissa satelliter roterar.
Vad kan en rotation kring den egna axeln ha för positiva effekter för någonting?
EDIT 2: Verkar som att det kan ha med dumpade raketsteg att göra, som har använts när satelliter skall upp i högre omloppsbanor, så att det sista raketsteget inte ramlar ner igen, utan ligger i en omloppsbana istället.
Det kan ju förklara varför två utav dem blinkande låg i samma bana, fast cirka 2 minuter efter varandra.
Finns tydligen raketsteg från 70talet kvar där uppe, det hade jag ingen aning om!
Senast redigerad av Synesis 2013-08-13 kl. 21:14.
Citera
2013-08-13, 21:29
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
Ok, jag tänker inte argumentera emot det här.. Men vad händer med energiprincipen då? Varför finns den kvar och lärs ut och används?

För att FLRW-metriken bara används på kosmisk skala. När vi räknar på kvantmekanik / isolerade system så gör vi det alltid på en Minkowski-bakgrund (Eller en svagt störd Minkowski-bakgrund) och där är Energin bevarad, vilket man "rätt lätt" kan visa:

Minkowski-metriken: ds^2=-c^2dt^2+dx^2+dy^2+dz^2

Dess Lagrangian är då L=m(-c^2(dt/dτ)^2+(dx/dτ)^2+(dy/dτ)^2+(dz/dτ)^2 där τ är egentiden. Sen kan man visa (vilket jag ej tänker göra) att ifall dL/da = 0 så är dL/(da/dτ)^α (kovariant derivata) en bevarad storhet. Detta är typ det Noether visade. Och nån gång här så inser jag att det blir allt för klyddigt, men om man utför den den kovarianta derivatan så får man att:

sqrt((m*c^2)^2-(p*c)^2)=Bevarad storhet. Denna bevarade storhet kallar vi E, dvs energin.

Coolt med sateliterna, men jag kan inte tillägga mkt där
Senast redigerad av Giorgi 2013-08-13 kl. 21:34.
Citera
2013-08-13, 21:34
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
(vilket jag ej tänker göra)
Psssh, så jäkla lat du eeeeee
Med andra ord, energins bevarande gäller överallt där Universums expansion inte är påtaglig? På så sätt så ökas bara energin i voids, och då är denna energi ändå förlorad för resten av Universum, på ett sätt?

Citat:
Coolt med sateliterna, men jag kan inte tillägga mkt där
Otroligt.. Hittat raketsteg från '66 som finns kvar i omlopp som man kan se till och med! Hade ingen aning om dessa. Helt otroligt att man aldrig sett en blinkande satellit innan och sen plötsligt 3 stycken på en 20 minuter!
Citera
2013-08-13, 21:46
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:

Otroligt.. Hittat raketsteg från '66 som finns kvar i omlopp som man kan se till och med! Hade ingen aning om dessa. Helt otroligt att man aldrig sett en blinkande satellit innan och sen plötsligt 3 stycken på en 20 minuter!
Var hittar du banor för så gammalt skrot?
Citera
2013-08-13, 21:48
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Psssh, så jäkla lat du eeeeee
Med andra ord, energins bevarande gäller överallt där Universums expansion inte är påtaglig? På så sätt så ökas bara energin i voids, och då är denna energi ändå förlorad för resten av Universum, på ett sätt?

När vi använder oss av en FLRW-metrik så får kasta Energi-principen, annars är det lugnt. Vi använder FLRW-metriken när vi räknar på kosmisk skala, dvs grejer med storlekar >400 Mpc

Bevisen orkar jag mest inte skriva ut för 1) De finns på många ställen på nätet och 2) Jag skriver inte i LaTeX för tillfället
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in