2013-05-10, 11:09
Medlem
nosferatuzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
När du färdas snabbt, så saktas din klocka ner. Ju närmare c (ljusets hastighet i vakuum) du kommer, desto mer kommer tiden att sakta in.
Allting saktas ned, så även åldrandet.
Låt säga att du vill "åka in 10 år i framtiden" på en månad. Alltså att det går 10 år på Jorden och en månad för dig, som resenär i din farkost. I det här exemplet så måste du då hålla en konstant hastighet utav 99.99305556% utav c, alltså 299,771,639 meter per sekund eller 1,079,177,900.4 km/h.
Att hålla den här hastigheten ut i rymden i en halv månad, för att sedan vända tillbaks mot moder Jord i samma hastighet igen, hade ändå inte tagit oss så långt hemifrån. Bara lite längre än en sjättedel mot vår närmsta granne, Proxima Centauri!

Tack för svaret!
Säg att jag åker fram och tillbaka på en sträcka som tar 10 år i C. Är jag då 8 år äldre när kommer hem typ? Vet du hur mycket man åldras under tiden?
Citera
2013-05-10, 11:38
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosferatuzen
Tack för svaret!
Säg att jag åker fram och tillbaka på en sträcka som tar 10 år i C. Är jag då 8 år äldre när kommer hem typ? Vet du hur mycket man åldras under tiden?
Fast man kan inte färdas i c, men väääldigt nära.

Om du färdas i 99,99 % av c så kommer det under 10 år för dig att gå 1000 år på jorden (om jag fick siffrorna rätt nu, hatar formeln för tidsdilatation. )
Senast redigerad av Detvardåsjälva 2013-05-10 kl. 11:43.
Citera
2013-05-10, 11:42
Medlem
Hur långt är det till närmaste kända solsystem, samt närmaste stjärna.
Hur långt är det i genomsnitt till de 10 närmaste stjärnorna?

Är det inte farligt att vara på IIS då det är mycket strålning i rymden? Är det farligt att resa till mars pga strålningen?
Citera
2013-05-10, 12:11
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Hur långt är det till närmaste kända solsystem, samt närmaste stjärna.
Hur långt är det i genomsnitt till de 10 närmaste stjärnorna?

Är det inte farligt att vara på IIS då det är mycket strålning i rymden? Är det farligt att resa till mars pga strålningen?
Närmaste stjärn(orna) är: http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfa_Centauri
Citera
2013-05-10, 13:10
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosferatuzen
Tack för svaret!
Jag tar tillbaks det där om hur långt på vägen mot Proxima Centauri man hade kommit. Tror inte det stämmer, var lite trött när jag skrev svaret i natt
Om du åker i hastigheten c (vilket du aldrig kommer kunna göra, då du har vilomassa [till skillnad från fotoner] som gör att det krävs oändligt med energi för att nå upp i c) så kan vi inte räkna ut vad som händer med tiden. Populärt är det att säga att tiden står still, men det kan vi inte veta, då det leder till att vi delar med 0, och det får vi inte göra!

T= tiden på Jorden, t = tiden för resenären, v= hastigheten mätt i c

T = t/sqrt( 1-v^2 )
t = T*sqrt( q-v^2 )
v = sqrt( -( (t/T)^2-1 ) )
Citera
2013-05-10, 14:29
Bannlyst
Gött, funderat på detta ett tag med att resa i tiden. Jag vet att i teorin så saktas tid ner om man reser tillräckligt snabbt. Men detta gäller bara "frammåt" i tid.
Däremot så har jag fått för mig att resa bakåt i tiden skulle vara helt omöjligt.
Universum expanderar hela tiden, detta borde i grund och botten vara det vi kallar för tid?
För att då kunna resa bakåt i tid så skulle man vara tvungen att manipulera universum till att åka tillbaka in i sig självt? Vilket jag ser som en total omöjlighet och isåfall, kan man fastslå att resa bakåt i tid och rum är omöjligt? (ala tillbaka till framtiden stylé)
Citera
2013-05-10, 19:58
Medlem
nosferatuzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Fast man kan inte färdas i c, men väääldigt nära.

Om du färdas i 99,99 % av c så kommer det under 10 år för dig att gå 1000 år på jorden (om jag fick siffrorna rätt nu, hatar formeln för tidsdilatation. )

Jo inom en snar framtid då vi lyckats uppfinna den ultimata dräkten som fixar jobbet!

Tack för svaret.
Citera
2013-05-10, 20:42
Medlem
Blocket.ses avatar
Kommer en meteoroid som passerar jorden, alltid tillbaka i samma bana förbi jorden igen?
Om den nu inte krockar med något och bryter sin kurs..
Citera
2013-05-11, 09:00
Medlem
grals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
Kommer en meteoroid som passerar jorden, alltid tillbaka i samma bana förbi jorden igen?
Om den nu inte krockar med något och bryter sin kurs..

nej
Citera
2013-05-11, 20:11
Medlem
OneBrAiNers avatar
Har lite svårt att smälta att man inte kan se månens baksida. Vad jag läst så roterar månen runt sin egen axel samtidigt som den roterar runt jorden i en takt så endast en sida visas mot jorden.

Frågan är då hur detta är möjligt, minsta lilla skillnad i hastighet så skulle ju baksidan visas. Vad är oddsen för att hastigheterna skall stämma så perfekt. Finns det någon fysikalisk förklaring bakom detta "fenomen"?

PS Har nyss införskaffat ett teleskop av enklare modell. Några förslag på objekt man kan börja med nu i maj?
Citera
2013-05-11, 20:29
Medlem
grals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneBrAiNer
Har lite svårt att smälta att man inte kan se månens baksida. Vad jag läst så roterar månen runt sin egen axel samtidigt som den roterar runt jorden i en takt så endast en sida visas mot jorden.

Frågan är då hur detta är möjligt, minsta lilla skillnad i hastighet så skulle ju baksidan visas. Vad är oddsen för att hastigheterna skall stämma så perfekt. Finns det någon fysikalisk förklaring bakom detta "fenomen"?

http://en.wikipedia.org/wiki/Tidal_locking
Citera
2013-05-11, 20:50
Medlem
OneBrAiNers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gral
http://en.wikipedia.org/wiki/Tidal_locking

Tackar för svaret
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera