2013-08-14, 15:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Du är tydiigen omedveten om vad en ande är. Gud är en andeVARELSE, men DIN ande är ditt sinne, din tankeförmåga. Så om olika andar, dvs andras tankar, påverkar dig måste du lära dig vilka andar du kan lita på. Det gör de flesta redan instinktivt, de lyssnar inte på fulla göteborgare.

Och DU är tydligen omedveten om, att det enda du sägar är: "Det bara är så, enligt mig".
Citera
2013-08-14, 15:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Allt det här står i bibeln. Sopa och troll syftar till dig själv för om du hade velat debattera religion hade du haft mer kunskap.

Och du försökar legitimera din religiösa doktrinalism med ett CIRKEL-argument?

Vet du hur lite värde ett cirkel-argument har?
Citera
2013-08-14, 15:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irit
"Allting är förutbestämt, början som slut, genom krafter vi inter råder över. Det är förutbestämt för insekt på samma sätt som för sjärna. Mänskliga väsen, växter eller stoft, alla dansar vi efter en hemlighetsfull melodi, som en osynlig spelare i världsalltets fjärran stämmer upp."

Albert Einstein

Så du har som vanligt inget annat än 'argument from authority' att komme med.
Citera
2013-08-14, 15:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag pratar inte om naturlagarna, jag pratar om de logiska lagarna. Menar du att de logiska lagarna inte gäller för DFSM?

Det gör dom givetvis i hans immanente manifestationer. Men det är helt irrelevant om detta rör sig om kokt eller inte, för det är den essentiella noodliskhet som är relevant.
Citera
2013-08-14, 15:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
1. Identitetslagen säger A = A. Min Gud uppfyller detta eftersom Gud = Gud, dvs han är den han är.

Falsk analogi. Och du som nyss har postulerad, att du är 'logisk'.

Citat:
2. Motsägelselagen säger att A och icke A kan aldrig ske samtidigt.

Min Gud uppfyller detta, dvs att Gud existerar och inte existerar kan inte ske samtidigt. Antingen så finns han eller så finns han inte.

Och en falsk analogi mer.

Citat:
Inte både och som DFSM gör.

DFSM bevisas inte med hjälp av din form för pseudo-logik. Han bevisas av magkänslan och är öht inte associerad med din hitta-på argumentation.
Senast redigerad av Bogomil 2013-08-14 kl. 15:40.
Citera
2013-08-14, 15:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Nej, triguna är logisk och realistisk, om man nu ska vara teist.

Anslutar mig helt.
Citera
2013-08-14, 15:56
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Anslutar mig helt.
Då är min närvaro här inte helt bortkastad.Jag söker de som har kunskap OCH vilja att gå in på djupet i vissa teologiska frågor. Du har det enligt vad jag kan erfara av dina svar, ibland.

Jag tror att vi båda känner oss mer hemma i termen esoteriker, agnostisk som ateistisk eller annat. Jag vet om att jag får utbrott och provocerar folk mellanåt, både teister (främst muslimer men även en del kristna, de andra är jag för okunnig om och är heller sällan presenterade här) och ateister.

Varför, är en legitim fråga. Jo därför, trots att man "vet", så vet man väldigt lite. det jag tror eller icke-tror behöver inte vara sanning. det vet varenda jävel som smaskat en drog, att sanningen kan förvridas efter hur man via kemikalier uppfattar den. Så, vad exakt är sanning? Det vi räknar och mäter oss till? Varför i så fall får jag sömnproblem varje gång något påverkar mig som person, innan jag vet om det? Och det jag drömmer av uppsagas vid ett senare tillfälle. Nej, det är inte så att jag får problem ofta och därför glömmer bort när det inte inträffade.

Känslan som dyker upp är extremt kraftfull. Ja trots det är jag ateist. Jag bara inte förnekar allt per automatik pga det.
Senast redigerad av Golachab 2013-08-14 kl. 15:58.
Citera
2013-08-14, 17:32
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Att du har mage att komma med motsägelselagen efter alla korkade motsägelser du kommit med senaste veckan....jag måste bekänna att det roar mig kungligt.
Visa mig något jag skrev i mina inlägg som bryter mot de logiska lagarna. Du har själv brutit mot motsägelselagen.
Citera
2013-08-14, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Nej, triguna är logisk och realistisk, om man nu ska vara teist. Gud är EN. Vi benämner denne genom olika egenskaper vi uppfattar denne, som olika delar av en och densamme.
Du borde verkligen läsa bibeln. Jesus är också EN Gud, men inte den Högste. och det beror på detta:

Den som segrar skall få sitta hos mig på min tron, liksom jag själv har segrat och sitter hos min Fader på hans tron. Upp 3:22

Jesus har fått makt genom en plats på Guds tron efter att ha SEGRAT. Samma sak står här:

Då trädde Jesus fram och talade till dem och sade: "Jag har fått all makt i himlen och på jorden. Mat 28:18

Han säger att han har FÅTT all makt i himlen och på jorden efter att ha övervunnit världen (Joh 16:33) på korset. Gud gav honom makten i himlen i Ps 110. Efter sitt offer på korset FICK han all makt på jorden.
Citera
2013-08-14, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och du försökar legitimera din religiösa doktrinalism med ett CIRKEL-argument?
Bibeln innehåller profeternas ord, och jag tror på profeternas ord. Jag har lärt mig att lita på Guds ord och vad Anden säger.
Citera
2013-08-14, 19:35
Medlem
sanning05s avatar
Hej!

Teodicéproblemet handlar om varför Gud inte gör något åt ondskan. Varför tittar Gud på när brott begår?

Denna fråga har bland annat stärkt ateister i sin förnekelse av Guds existens. Stämmer det att ateister väljer att vända sig bort från Gud för att Gud tittar på när brott begås? Om inte, varför är ateister intresserade av att finna en lösning på detta problem?
Citera
2013-08-14, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Teodicéproblemet handlar om varför Gud inte gör något åt ondskan. Varför tittar Gud på när brott begår?
Svaret är att Gud en gång bestämt att vi ska dö. Alla vet att det är så. Därför spelar dödsorsaken inte någon roll. Skuldfrågan, om det var rätt att du dog, avgörs först vid Domens dag, då alla får en uppståndelse, vissa till liv, vissa till den så kallade andra döden, då de kastas i helvetet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in