Citat:
Ursprungligen postat av
wooten
Det är lugnt

. Men jag måste svara på samma sätt som senast. Jag ser samma frågor i lite andra kostymer bara. Jag tror det är svårt att förenkla det mer. Problemet är inte om du gör val eller inte.
Problemet är att gud omöjligen kan veta vad du kommer att välja om valet är ditt fria val.
Jag förstår. Tack för formuleringen
Om vi antar att Gud är medveten om alla de alternativ som jag har att välja bland. Vidare antar vi att Gud är medveten om vad resultatet blir om jag gör valet X. Jag förenklar det i följande modell:
Anta att du har tre alternativ att välja bland:
Alt. 1
Alt. 2
Alt. 3
Vi är inte medvetna om vad för slags resultat det leder till ifall vi väljer Alt. 1 -3. Gud är medveten om vad resultatet är enligt modellen nedan:
Alt. 1 -> resultat X
Alt. 2 -> resultat Z
Alt. 3 -> resultat Y
När jag väljer Alt. 2 så vet Gud att utfallet blir resultatet Z. Jag är omedveten om Guds kunskap och kan därför inte lura Gud genom att välja Alt. 1 istället.
När jag gör mina olika val, så ändras mina resultat parallellt med de val jag gör. Enligt teisterna slutar den fria vilja efter döden. Gud är medveten om vad för resultat jag kommer att bemöta. I och med att jag inte är medveten om vad Gud vet, så kan jag inte påstå att jag är tvungen att göra de val jag gör just nu, för jag vet inte vad Gud ser. Jag kan inte ändra mig med oro att detta kanske bryter mot vad Gud redan har sett.
Du beskrev problemet enligt följande:
Problemet är att gud omöjligen kan veta vad du kommer att välja om valet är ditt fria val.
Om vi är överens att mina val är mina egna val, samt att Gud vet vad för slags val jag kommer att göra. På vilket sätt förlorar jag min förmåga att välja?
Jag kan välja att åka buss till jobbet imorgon istället för att ta bilen. Jag kan välja att ta cykeln till jobbet. Valet jag kommer att göra imorgon känner Gud till. Men problemet är att jag inte vet vad Gud vet. Därför kan jag inte säga att jag är
tvungen att ta bilen/bussen/cykeln imorgon när jag ska till jobbet.
Valet är fortfarande mitt fria val. Tar jag bilen imorgon, så är det fortfarande mitt eget val även om Gud vet vilket val jag kommer att göra.
Så jag ställer frågan igen:
Om vi är överens att mina val är mina egna val, samt att Gud vet vad för slags val jag kommer att göra, på vilket sätt då förlorar jag min förmåga göra egna fria val?
Tack på förhand,