2013-08-13, 12:49
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
dksaldlasnkd

https://www.flashback.org/sp44753784

Vill du svara tack?
Citera
2013-08-13, 12:49
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Din argumentation är inte baserad på verkligheten, endast en teori som inte håller för granskning. Precis som Big Bang teorin.

Gällande fria viljans omöjlighet om gud existerar så har jag endast gjort logiska resonemang. De kan du granska hur myket du vill....men har ändå inte gjort det utan endast upprepat nonsens i tron om att det blir sant.
Citera
2013-08-13, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Nej, det är inte tydligt. Du har begränsat Gud. Jag förstår din poäng och var du vill komma. Men Gud är upphovet till allt, precis allt. Annars är hen inte allsmäktig. Fri vilja finns inte i den bemärkelsen. Händelser under individens liv får denne att gå en viss riktning ibland. Jag har t ex inte valt att helt plötsligt drabbas av djup depression och panikångest som leder till att mina val inte är vad jag torde gjort så som när jag var mig själv. Förstår du?
Förstår du så lite att du inte ser att en chef kan DELEGERA makt också, att han kan ge oss arbetsuppgifter efter vår förmåga? Gud har den lagstiftande och dömande makten, men eftersom han har gett oss uppdrag och förmågan att utföra de, som att föröka oss och uppfylla jorden, att bruka jorden och ta hand om djuren m m, så har han gett oss en begränsad verkställande makt som påverkar framtiden.

Panikångesten kan ha utlösts av andra faktorer bortom din kontroll, men det innebär inte att Gud har planerat det, den kan lika gärna utlösas av att en närstående dör efter att ha kört ihjäl sig själv i en singelolycka i halkan, en händelse som Gud inte har nånting med att göra, den kan vara självförvållad pga för hög hastighet och för mycket risktagande. Och det kan utlösa din panikångest och depression, jag behöver inte vara psykolog för att fatta det.
Citera
2013-08-13, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
1. Hur vet du att det är profeternas ord?

2. OM det är deras ord, hur vet du att de är sanna?
1. För att jag har lärt mig av visheten.

2. Jag har lärt mig att skilja på olika andar och kan därför avgöra vilka ord som är sanna.
Citera
2013-08-13, 13:16
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:

2. Jag har lärt mig att skilja på olika andar och kan därför avgöra vilka ord som är sanna.

Du inser väl ändå att detta inte är några bra svar för en som inte tror på spöken?
Citera
2013-08-13, 13:28
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Det är bara i dina ögon det faller under "fri vilja". Om du oavsett omständigheter 100% säkert och garanterat kommer att äta gröt och denna måltid, plus allt annat, ingår i en plan som gud skapat och vet om. Det är ingen fri vilja. Det är en illution av fri vilja.

Nej det hade jag uppenbarligen inte eftersom jag inte kunde göra något åt saken att inte hamna vid matbordet med en räkmacka. Om jag inte kan ändra på ett utfall är det inte "fri vilja". Det är gud som lurar mig och låter mig tro att jag gör ett val. Det är något helt annat.
Om vi antar att Gud inte finns, kunde du äta någonting annat än din räkmacka som du åt igår till frukost?
Citat:
Du inser att det är olagligt att veta om ett mord och inte tala om det?

Gud verkar inte riktigt ha greppat det här med... mänsklighet.
Det är olagligt för Gud att hota vår vilja. En som vill mörda ska få göra det för han vill det. Gud kan inte tvinga någon att inte mörda, för det skulle hota hans vilja. Sen så kommer han givetvis att stå till svars för sin handling.

Citat:
Kan vi seriöst ta och ge mig ett svar på den här frågan:
* Kan du välja helt fritt eller går vi alla på en väg bestämd av den allsmäktige skaparen?
Om du även förutsätter att Gud är rättvis så kan han inte låta oss gå på en bestämd väg. För skulle han göra det så betyder det att han kommer att döma oss för något som vi inte har gjort. Att vi blir dömda över något som vi inte har ansvar för är ju inte rättvist, eller hur?
Senast redigerad av kunskap1 2013-08-13 kl. 13:32.
Citera
2013-08-13, 13:30
Medlem
Citat:
Du inser väl ändå att detta inte är några bra svar för en som inte tror på spöken?
Du är tydiigen omedveten om vad en ande är. Gud är en andeVARELSE, men DIN ande är ditt sinne, din tankeförmåga. Så om olika andar, dvs andras tankar, påverkar dig måste du lära dig vilka andar du kan lita på. Det gör de flesta redan instinktivt, de lyssnar inte på fulla göteborgare.
Citera
2013-08-13, 13:36
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Du är tydiigen omedveten om vad en ande är. Gud är en andeVARELSE, men DIN ande är ditt sinne, din tankeförmåga. Så om olika andar, dvs andras tankar, påverkar dig måste du lära dig vilka andar du kan lita på. Det gör de flesta redan instinktivt, de lyssnar inte på fulla göteborgare.

Du inser väl att det där låter som att det bara sitter i ditt huvud?

Jag kallar inte mitt eller ditt sinne för "ande". Jag förstår inte varför jag skulle behöva göra den kopplingen.
Citera
2013-08-13, 13:38
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Om vi antar att Gud inte finns, kunde du äta någonting annat än din räkmacka som du åt igår till frukost?

Givetvis. Våran väg är inte förbestämd. De val du gör varje dag är fria val av den enkla anledningen att det är DU som har makt över DITT liv. Inte någon av alla de tusentals gudar man kan VÄLJA att tro på.

Citat:
Det är olagligt för Gud att hota vår vilja. En som vill mörda ska få göra det för han vill det. Gud kan inte tvinga någon att inte mörda, för det skulle hota hans vilja. Sen så kommer han givetvis att stå till svars för sin handling.

Jasså? Olagligt? Är det inte han som bestämt varenda lite sak här i världen vi ser och lever i?

Och hur skulle det gå till om han fick stå till svars för sitt mord menar du? Skall han stena sig själv?

Citat:
Om du även förutsätter att Gud är rättvis så kan han inte låta oss gå på en bestämd väg. För skulle han göra det så betyder det att han kommer att döma oss för något som vi inte har gjort. Att vi blir dömda över något som vi inte har ansvar för är ju inte rättvist, eller hur?

Jo men du har fortfarande ingen som helst möjlighet att förändra din framtid vilket gör att du inte gör några fria val även om du tror det. Enligt ditt resonemang alltså.
Citera
2013-08-13, 13:51
Medlem
Citat:
Jag kallar inte mitt eller ditt sinne för "ande". Jag förstår inte varför jag skulle behöva göra den kopplingen.
Sinnet kallas ande eftersom vi som får Guds ande får veta hans (Guds) tankar. Det är så profeter har kunnat framföra sina budskap. Språket har förändrats så att vissa i dag tror att ande och själ är samma sak. Men så är det alltså inte.
Citera
2013-08-13, 14:04
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Kunde du inte bara ha sagt från början att du är ett TROLL, så hade jag sluppit spendera tid på dig?

Jävla sopa.
Citera
2013-08-13, 14:05
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Sinnet kallas ande eftersom vi som får Guds ande får veta hans (Guds) tankar. Det är så profeter har kunnat framföra sina budskap. Språket har förändrats så att vissa i dag tror att ande och själ är samma sak. Men så är det alltså inte.

Vilken gud?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in