Citat:
Ursprungligen postat av
Golachab
Nej, det är inte tydligt. Du har begränsat Gud. Jag förstår din poäng och var du vill komma. Men Gud är upphovet till allt, precis allt. Annars är hen inte allsmäktig. Fri vilja finns inte i den bemärkelsen. Händelser under individens liv får denne att gå en viss riktning ibland. Jag har t ex inte valt att helt plötsligt drabbas av djup depression och panikångest som leder till att mina val inte är vad jag torde gjort så som när jag var mig själv. Förstår du?
Förstår du så lite att du inte ser att en chef kan DELEGERA makt också, att han kan ge oss arbetsuppgifter efter vår förmåga? Gud har den lagstiftande och dömande makten, men eftersom han har gett oss uppdrag och förmågan att utföra de, som att föröka oss och uppfylla jorden, att bruka jorden och ta hand om djuren m m, så har han gett oss en begränsad verkställande makt som påverkar framtiden.
Panikångesten kan ha utlösts av andra faktorer bortom din kontroll, men det innebär inte att Gud har planerat det, den kan lika gärna utlösas av att en närstående dör efter att ha kört ihjäl sig själv i en singelolycka i halkan, en händelse som Gud inte har nånting med att göra, den kan vara självförvållad pga för hög hastighet och för mycket risktagande. Och det kan utlösa din panikångest och depression, jag behöver inte vara psykolog för att fatta det.