2013-08-13, 14:16
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Givetvis. Våran väg är inte förbestämd. De val du gör varje dag är fria val av den enkla anledningen att det är DU som har makt över DITT liv. Inte någon av alla de tusentals gudar man kan VÄLJA att tro på.
Jag och du verkar vara överens över att våran väg inte är förutbestämd eftersom, som du säger, att vi har makt över våra liv. Vissa påstår att våra val är bara en illusion eftersom allt är deterministiskt. Du verkar inte följa de som tror på determinism, så som jag förstått det.

Vad jag ville säga med exemplet med räkmackan (eller äggmackan) var att OM man åt mackan igår till frukost, så kan man inte välja någonting annat än just det man har valt. När du tittar tillbaka över vad du åt igår så kunde du inte välja någonting annat än just din räkmacka. Du kan alltså inte ändra på någonting som du har redan valt. Skulle du göra det så blir det en motsägelse. Samma sak gäller det för din framtid. Du kan inte ändra på din framtid, eftersom du kan inte ändra på någonting som du kommer att välja. Gör du det så blir det en motsägelse. Så oavsett om determinism eller icke-determinism skulle råda så kan man inte ändra sin framtid, på samma sätt som du inte kan ändra på din dåtid.

Citat:
Jasså? Olagligt? Är det inte han som bestämt varenda lite sak här i världen vi ser och lever i?

Och hur skulle det gå till om han fick stå till svars för sitt mord menar du? Skall han stena sig själv?
Gud bestämmer inget för våra liv. Men låt oss anta att han inte existerar för ett ögonblick. Säg att en mördare mördar någon. Var det förutbestämt att han skulle göra det och är han ansvarig för sin handling?

Citat:
Jo men du har fortfarande ingen som helst möjlighet att förändra din framtid vilket gör att du inte gör några fria val även om du tror det. Enligt ditt resonemang alltså.
Vi kan inte ändra på vår framtid som kommer att hända på samma sätt som vi inte kan ändra på vår dåtid som har hänt. Oavsett om determinism eller icke-determinism skulle råda.
Citera
2013-08-13, 14:24
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag och du verkar vara överens över att våran väg inte är förutbestämd eftersom, som du säger, att vi har makt över våra liv. Vissa påstår att våra val är bara en illusion eftersom allt är deterministiskt. Du verkar inte följa de som tror på determinism, så som jag förstått det.

Jag anser att vi har kontroll över våra egna kroppar genom våra liv. Inget annat.

Citat:
Vad jag ville säga med exemplet med räkmackan (eller äggmackan) var att OM man åt mackan igår till frukost, så kan man inte välja någonting annat än just det man har valt. När du tittar tillbaka över vad du åt igår så kunde du inte välja någonting annat än just din räkmacka. Du kan alltså inte ändra på någonting som du har redan valt. Skulle du göra det så blir det en motsägelse. Samma sak gäller det för din framtid. Du kan inte ändra på din framtid, eftersom du kan inte ändra på någonting som du kommer att välja. Gör du det så blir det en motsägelse. Så oavsett om determinism eller icke-determinism skulle råda så kan man inte ändra sin framtid, på samma sätt som du inte kan ändra på din dåtid.

Men du kan inte mena att ditt bevis för att gud finns hänger på att vi inte kan stoppa tiden, spola tillbaka och äta gröt istället för en räkmacka?

Framtiden kan jag absolut välja fritt utav. Jag har just nu en två olika snusdosor framför mig. Jag kan välja ifrån vilken som helst. Enda alternativet där jag inte gör ett egen val är att gud redan bestämt, med sitt skapande, vilken snus jag kommer att välja. Eller hur?

Citat:
Gud bestämmer inget för våra liv. Men låt oss anta att han inte existerar för ett ögonblick. Säg att en mördare mördar någon. Var det förutbestämt att han skulle göra det och är han ansvarig för sin handling?

Nej det är inte förbestämt att någon kommer att göra något. Vart hittar du belägg för motsatsen?

Citat:
Vi kan inte ändra på vår framtid som kommer att hända på samma sätt som vi inte kan ändra på vår dåtid som har hänt. Oavsett om determinism eller icke-determinism skulle råda.

Vilket inte resulterar i att det finns en gud. Det finns ingen parallell där emellan som är logisk. Det är ett jättehopp och du måste ha "tro" för att tro på det. Inget annat. Inga bevis, inga rationella tankar, inga sinnesintryck. Bara "tron".
Citera
2013-08-13, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Kunde du inte bara ha sagt från början att du är ett TROLL, så hade jag sluppit spendera tid på dig?

Jävla sopa.
Allt det här står i bibeln. Sopa och troll syftar till dig själv för om du hade velat debattera religion hade du haft mer kunskap.
Citera
2013-08-13, 15:41
Medlem
Citat:
Vilken gud?
Den abrahamitiska, den enda levande Guden.
Citera
2013-08-13, 15:57
Medlem
Citat:
Givetvis. Våran väg är inte förbestämd. De val du gör varje dag är fria val av den enkla anledningen att det är DU som har makt över DITT liv. Inte någon av alla de tusentals gudar man kan VÄLJA att tro på.
"Allting är förutbestämt, början som slut, genom krafter vi inter råder över. Det är förutbestämt för insekt på samma sätt som för sjärna. Mänskliga väsen, växter eller stoft, alla dansar vi efter en hemlighetsfull melodi, som en osynlig spelare i världsalltets fjärran stämmer upp."

Albert Einstein
Senast redigerad av irit 2013-08-13 kl. 16:00.
Citera
2013-08-13, 15:59
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irit
"Allting är förutbestämt, början som slut, genom krafter vi inter råder över. Det är förutbetämt för insekt på samma sätt som för sjärna. Mänskliga väsen, växter eller stoft, alla dansar vi efter en hemlighetsfull melodi, som en osynlig spelare i världsalltets fjärran stämmer upp."

Albert Einstein (övers. av Bo A.)

Läser du det som att han menar ifall vi äter gröt eller räkmacka till frukost?

Om svaret är ja skiljer sig mina och Einsteins åsikter åt på den punkten. Så jag läser det är att han pratar om ett MYCKET större perspektiv än våra dagliga vanor.
Citera
2013-08-13, 16:34
Medlem
Sane?s avatar
Citat:
"Allting är förutbestämt, början som slut, genom krafter vi inter råder över. Det är förutbestämt för insekt på samma sätt som för sjärna. Mänskliga väsen, växter eller stoft, alla dansar vi efter en hemlighetsfull melodi, som en osynlig spelare i världsalltets fjärran stämmer upp."

Albert Einstein
Detta var innan kvantfysiken blev allmänt accepterad.
Citera
2013-08-13, 17:00
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jag läste artikeln men kunde inte hitta beviset att tid inte existerar. De sa bara att tiden kanske inte finns.

Och vad är skillnaden på att inte existera och att inte finnas?

Citat:
Men låt oss anta att tiden inte existerar förutom i nuet. Vad har detta för konsekvenser? Då skulle det betyda att tidsresor skulle vara omöjligt, eller har jag fel?

Jag antar att det blir konskvensen, jag vet inte, har inte tänkt över det där med tidsresor riktigt.

Här är lite mer kött på benen:
http://www.psychologytoday.com/blog/biocentrism/201202/does-time-really-exist
http://www.popsci.com/science/article/2012-09/book-excerpt-there-no-such-thing-time
http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=is-time-an-illusion
Citera
2013-08-13, 17:17
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:

Albert Einstein
Einstein var som känt en motståndare till kvantfysiken, som säger annorlunda.
Citera
2013-08-13, 17:17
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Den abrahamitiska, den enda levande Guden.
Hur vet du att han är den enda Guden? DFSM är större, starkare, bättre och coolare.
Citera
2013-08-13, 18:23
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:

Albert Einstein
Nej det är inte förutbestämt, brottslighet är vad det är, brott är brott och för den skull inte föredömligt. Skulle t.ex troende inte gömma sig under beskyddande trossatser, p.g.a lama makthavare, vilket kan göras om inom rimlig tid.. så skulle det du kallar förutbestämt ta sig helt annan form/uttryck, då skulle inte "så är det" kunna fortskrida..

Ju mer trosbenägen man är, desto mer utsatt för bedrägerier och skenhelerier, så sekteristiska fabulationer är skygga av särskilda anledningar. De stora religionsfårorna håller öppet, inte sekter, däremot är man bra på mytbildning, eftersom det i vissa kretsar ses som föredömligt att kunna förhala, att det slår hårt mot samhälleern när det plötsligt upptäcks att kapaciteter inte är där de borde vara, är ju enbart upptäckten av omfattningen av skenhelerier. Man vill alltid tro att ens egen ankunge är gosig och dunig och snäll och rar, innerst inne... ... egentligen... ... för den ber ju så vackert och ögonen tindrar så sött..
Citera
2013-08-13, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcake
Hur vet du att han är den enda Guden? DFSM är större, starkare, bättre och coolare.
Skulle inte tro det! Jag skrev väl den ende LEVANDE Guden. Det Flygande Spagetti Monstret är KOKT, helt f-ing DÖTT asså!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in