Citat:
Jag och du verkar vara överens över att våran väg inte är förutbestämd eftersom, som du säger, att vi har makt över våra liv. Vissa påstår att våra val är bara en illusion eftersom allt är deterministiskt. Du verkar inte följa de som tror på determinism, så som jag förstått det.Vad jag ville säga med exemplet med räkmackan (eller äggmackan) var att OM man åt mackan igår till frukost, så kan man inte välja någonting annat än just det man har valt. När du tittar tillbaka över vad du åt igår så kunde du inte välja någonting annat än just din räkmacka. Du kan alltså inte ändra på någonting som du har redan valt. Skulle du göra det så blir det en motsägelse. Samma sak gäller det för din framtid. Du kan inte ändra på din framtid, eftersom du kan inte ändra på någonting som du kommer att välja. Gör du det så blir det en motsägelse. Så oavsett om determinism eller icke-determinism skulle råda så kan man inte ändra sin framtid, på samma sätt som du inte kan ändra på din dåtid.
Citat:
Gud bestämmer inget för våra liv. Men låt oss anta att han inte existerar för ett ögonblick. Säg att en mördare mördar någon. Var det förutbestämt att han skulle göra det och är han ansvarig för sin handling?
Jasså? Olagligt? Är det inte han som bestämt varenda lite sak här i världen vi ser och lever i?
Och hur skulle det gå till om han fick stå till svars för sitt mord menar du? Skall han stena sig själv?
Och hur skulle det gå till om han fick stå till svars för sitt mord menar du? Skall han stena sig själv?
Citat:
Vi kan inte ändra på vår framtid som kommer att hända på samma sätt som vi inte kan ändra på vår dåtid som har hänt. Oavsett om determinism eller icke-determinism skulle råda.
Jo men du har fortfarande ingen som helst möjlighet att förändra din framtid vilket gör att du inte gör några fria val även om du tror det. Enligt ditt resonemang alltså.