2013-08-13, 01:11
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Expanderande universum med konstant energidensitet?
Det här kommer låta sjukt.

Men det är alltså som att desto större tuttarna blir, desto mer kommer de att hänga?
Citera
2013-08-13, 01:18
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Det här kommer låta sjukt.

Men det är alltså som att desto större tuttarna blir, desto mer kommer de att hänga?

Ja... uhm, nåt sånt.
Citera
2013-08-13, 01:22
Bannlyst
Citat:
Ja... uhm, nåt sånt.
Varför har du bytt avatar?
Citera
2013-08-13, 01:24
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ja... uhm, nåt sånt.
Vad är det som gör att de kan krympa utan att de hänger mindre? Jag fattar inte det.
Citera
2013-08-13, 01:31
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetaFlux
Varför har du bytt avatar?

Kände för det.

Citat:
Vad är det som gör att de kan krympa utan att de hänger mindre? Jag fattar inte det.

Jag fattar inte analogin.
Citera
2013-08-13, 01:47
Medlem
Psykokatts avatar
Kan man släcka solen?
Citera
2013-08-13, 01:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Psykokatt
Kan man släcka solen?
Ja, om man plockar bort tillräckligt mycket massa för att fusionen ska upphöra.
~-99.3%
Senast redigerad av PetaFlux 2013-08-13 kl. 01:51.
Citera
2013-08-13, 01:52
Medlem
Skulle man kunna skicka upp mat i rymden som te.x en köttbit i 3år för att sedan ta ner den till jorden och äta den? Eller skulle köttet ha blivit förstört genom tiden?
Citera
2013-08-13, 02:10
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Expanderande universum med konstant energidensitet?
Joo, det känner jag till, men det går ju emot energiprincipen, om att energi inte kan skapas?

En egen fråga kommer här..
Under min meteroidskådning ikväll, så såg jag tre satelliter som blinkade i stadiga intervaller.. Dem första två kom inom loppet av 2 minuter efter varandra, i samma bana. Den tredje kom kanske en 20 minuter senare, i en lägre (på horisonten) bana.
Allihop blinkade starkare än vissa Iridium flares.. Fast dessa blinkade en 10-15 gånger under sin passage över himlavalvet.
Det enda jag kan tänka mig är att det är rotation som skapar detta? Men varför skulle satelliterna rotera?
Citera
2013-08-13, 10:34
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Kände för det.

Jag fattar inte analogin.
Det jag(liksom Synesis) är ute och famlar efter är att undra varför du säger att energiprincipen är "out the window"..? Och jag håller med, tuttanalogin håller inte.
Citera
2013-08-13, 10:58
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetaFlux
Ja, om man plockar bort tillräckligt mycket massa för att fusionen ska upphöra.
~-99.3%

93%

Citat:
Det jag(liksom Synesis) är ute och famlar efter är att undra varför du säger att energiprincipen är "out the window"..? Och jag håller med, tuttanalogin håller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
Joo, det känner jag till, men det går ju emot energiprincipen, om att energi inte kan skapas?

Känner ni till Noether's teorem? Hon är enligt mig en av de briljantaste teoretiska fysikerna någonsin och hennes teorem är bland det mest eleganta som gjorts i teoretisk fysik. I sitt teorem så visar hon att bevarslselagar i universum uppkommer pga symmetrier i universum. Rörelsemängd bevaras för att universum är translationssymmetriskt, rörelsemängdsmoment för att universum är rotationssymmetriskt, etc. etc. Och energi bevaras för att Universum är symmetrisk i tid, dvs det spelar ingen roll om du kollar frammåt eller bakåt i tiden.

Låt oss nu kolla på FLRW-metriken (c=G=1);

ds^2=-dt^2+R(t)(dr^2/(1-kr^2)+r^2d\Omega^2)

Faktorn R(t) gör att metriken inte är symmetrisk i tiden -> Energi är inte bevarad.

Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
J
En egen fråga kommer här..
Under min meteroidskådning ikväll, så såg jag tre satelliter som blinkade i stadiga intervaller.. Dem första två kom inom loppet av 2 minuter efter varandra, i samma bana. Den tredje kom kanske en 20 minuter senare, i en lägre (på horisonten) bana.
Allihop blinkade starkare än vissa Iridium flares.. Fast dessa blinkade en 10-15 gånger under sin passage över himlavalvet.
Det enda jag kan tänka mig är att det är rotation som skapar detta? Men varför skulle satelliterna rotera?

Det var flygplan som var långt borta?
Citera
2013-08-13, 15:15
Bannlyst
Citat:
93%
Nej, det är fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto