Citat:
Ursprungligen postat av
BautaWille
Om jag förstår dig rätt så kan vi i dagsläget varken svara bu eller bä på min ursprungliga fråga?
Grillat och druckit gott ikväll så man är inte 100% helskärpt.
Det får du stå ut med
Om rummet fanns redan innan?
Jag tror det mest korrekta svaret är, inte för oss.
I och med att vi har en händelsehorisont så tar vår existens slut innanför denna.
Det som är utanför en händelsehorisont blir helt meningslöst att relatera till.
"Felet" du gör är att ha ett perspektiv utanför bb bubblan och tänker dig att den måste expandera i något osv. Det gör den inte. Den skapar ju rumtiden dvs sin egen existens. Men du tänker dig ändå att det måste gå att studera... NEJ! Det gör det inte

. Från vårt universum sett finns inget rum utanför universum. Hur skulle du kunna studera vårt universum från en ickeexisterande rumtidsdimension?
Vad blir då resultatet av ditt "feltänk"?
Jo, du resonerar kring evt existens utanför vår händelsehorisont som man kan likställa med en transcendent dito och försöker sedan undersöka dess egenskaper och villkor med immanent definierad logik och närvaro/existens. Det låter sig inte göras.
En transcendent existens är alltid ickeexisterande vill jag hävda om du tillämpar immanenta "definitioner" för närvaro och logik. Du måste helt enkelt se om du kan uppfinna nya verktyg som kan pröva transcendent logik, och om det går, konstatera närvaron av en transcendent existens. Våra nuvarande vetenskapliga modeller klarar i alla fall inte av att behandla transcendenta problemställningar.
Men (det finns ju alltid ett sådant för att fucka upp en argumentation) det fanns nog en tid då detta tror jag hade kunnat undersökts. Under tiden fram till 10^-32s efter bb fanns ju inga higgsfält, händelsehorisonten tror jag inte man kan hävda fanns då heller, så inifrån bb hade man teoretiskt kanske kunnat få en glimt av hur en evt omgivning till universum kan ha sett ut. Men efter det var det ett permanent "ridå ner" för vidare studier. En evt omvärld upphörde att existera.
Svårt att förstå och lika svårt att försöka förklara om man inte vill låta som en floskelmaskin.
Hoppas jag kunde undvika det senare.