2013-08-11, 19:23
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av great123
Okej, toppen tack! Behöver man köpa en lagbok inför första terminen? Måste man då köpa den senaste upplagan?
Vad vore Tony Stark utan sin dräkt? Vad vore juriststudenten utan sin lagbok? Du behöver alltid en lagbok. Sedan kan det komma kurser (vet inte hur det är för er på SU) där lagboken inte är tillräcklig utan där man får inhandla andra författningssamlingar. Men lagboken bör du ha med dig. Oftast klarar man sig med en lagbok som är högst två år gammal.
Citera
2013-08-11, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Vad vore Tony Stark utan sin dräkt? Vad vore juriststudenten utan sin lagbok? Du behöver alltid en lagbok. Sedan kan det komma kurser (vet inte hur det är för er på SU) där lagboken inte är tillräcklig utan där man får inhandla andra författningssamlingar. Men lagboken bör du ha med dig. Oftast klarar man sig med en lagbok som är högst två år gammal.

Ja, såklart . Är det den blåa lagboken som gäller? Vad är skillnaden på blå, grön & röd?
Citera
2013-08-11, 19:40
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ja, såklart . Är det den blåa lagboken som gäller? Vad är skillnaden på blå, grön & röd?
Blå

Klassiska lagboken. Lagboken med stort "L". Böckernas bok. Det som kan sägas om denna är att den blå lagboken är den lagbok som används av myndigheter och domstolar, men även av en stor del av studenterna, speciellt på SU. Denna lagbok har kvar balkindelningen samt resterade lagar i ett bihang. Relevanta rättsfall finns under lagrum.

Det negativa med den blå lagboken är att den är tung, otymplig, stor, dyr.

Gröna

En smäckrare lagbok. Denna lagbok är inte indelad efter balkar, utan är enligt redaktionen indelad på så sätt att "lagarna finns på sin rätta plats". Den gröna lagboken är som sagt smäckrare, men också billigare. Helt enkelt smidigare att bära med sig i väskan.

Negativa aspekter är att den är mer anpassad för UU (till viss del UmU) än andra lagböcker. Detta har diskuterats typ en sida bak i tråden, samt även på andra ställen i tråden.

Svarta

Har inte använt denna själv. Verkar som en korsning mellan den gröna och blå, någon annan får gärna svara.

---------

Ingen privatutgiven lagbok innehåller alla lagar och förordningar. Jag föredrar den gröna, men jag studerar också i Uppsala. Den röda lagboken ges inte längre ut.
Citera
2013-08-11, 19:55
Medlem
Citat:
Blå

Klassiska lagboken. Lagboken med stort "L". Böckernas bok. Det som kan sägas om denna är att den blå lagboken är den lagbok som används av myndigheter och domstolar, men även av en stor del av studenterna, speciellt på SU. Denna lagbok har kvar balkindelningen samt resterade lagar i ett bihang. Relevanta rättsfall finns under lagrum.

Det negativa med den blå lagboken är att den är tung, otymplig, stor, dyr.

Gröna

En smäckrare lagbok. Denna lagbok är inte indelad efter balkar, utan är enligt redaktionen indelad på så sätt att "lagarna finns på sin rätta plats". Den gröna lagboken är som sagt smäckrare, men också billigare. Helt enkelt smidigare att bära med sig i väskan.

Negativa aspekter är att den är mer anpassad för UU (till viss del UmU) än andra lagböcker. Detta har diskuterats typ en sida bak i tråden, samt även på andra ställen i tråden.

Svarta

Har inte använt denna själv. Verkar som en korsning mellan den gröna och blå, någon annan får gärna svara.

---------

Ingen privatutgiven lagbok innehåller alla lagar och förordningar. Jag föredrar den gröna, men jag studerar också i Uppsala. Den röda lagboken ges inte längre ut.

Tack för en bra förklaring! Blir nog den blåa.

Hur kommer det sig att priset skiljer sig så mycket på dessa två, det är väl samma lagbok? 2013 års lagbok?

http://www.nj.se/produkt/9789139016588
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9139016587
Citera
2013-08-11, 20:04
Medlem
Citat:

Hur kommer det sig att priset skiljer sig så mycket på dessa två, det är väl samma lagbok? 2013 års lagbok?

Böckerna har samma ISBN-nummer så det borde inte vara någon skillnad på dem.
Citera
2013-08-11, 20:17
Medlem
Thingols avatar
Citat:

Priset på den blå lagboken sänktes för bara några dagar sedan från lite över 2000 kr till ca 1100 kr på Adlibris, Bokus, etc. Det brukar tydligen ske i slutet av varje sommar. Jag inhandla min på Adlibris och det gick snabbt och bra.
Citera
2013-08-11, 20:44
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thingol
Priset på den blå lagboken sänktes för bara några dagar sedan från lite över 2000 kr till ca 1100 kr på Adlibris, Bokus, etc. Det brukar tydligen ske i slutet av varje sommar. Jag inhandla min på Adlibris och det gick snabbt och bra.
Detta stämmer. Efter ungefär ett halvår så sker i princip en halvering av priset.
Citera
2013-08-11, 20:46
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
Hur ser det ut med andelen blattar/svenskar på olika juristprogram? Hur många invandrare är det som pluggar procentuellt? Är det fler invandrare i tex Stockholm/Göteborg?

På SU finns det sjukt mycket invandrare. Och "blattar". Och människor som luktar illa och ser annorlunda ut. Och har andra åsikter. Och röstar på andra partier. Och klär sig konstigt. Och säger konstiga saker. Det är rent ut sagt jätteläskigt så gott som varje dag.

Alltså. Välj för all del INTE SU. Då slipper vi iaf se dig i korridorerna.

Lycka till med livet och din intellektuella utveckling!
Senast redigerad av hoodog 2013-08-11 kl. 20:50.
Citera
2013-08-11, 20:49
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:

Första kursen räcker lagboken. Därefter kommer Europarätt där man får köpa fördragssamling, sedan statsrätt där jag tror man behöver några extra lagar (är inte säker på om alla förvaltningsrättsliga grejer är med i lagboken)
Citera
2013-08-12, 19:47
Medlem
Hej! Jag ska börja på Juristprogrammet på SU i höst och undrar om det är några nollningsaktiviteter före kursstart 2 september. Nån som har koll?
Citera
2013-08-12, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
På SU finns det sjukt mycket invandrare. Och "blattar". Och människor som luktar illa och ser annorlunda ut. Och har andra åsikter. Och röstar på andra partier. Och klär sig konstigt. Och säger konstiga saker. Det är rent ut sagt jätteläskigt så gott som varje dag.

Alltså. Välj för all del INTE SU. Då slipper vi iaf se dig i korridorerna.

Lycka till med livet och din intellektuella utveckling!

Jag tror han måste akta sig för UU med, det finns både studenter med utländsk härkomst, feminister och övriga som hen säkert inte vill "beblanda" sig med - så jag tycker inte hen ska välja UU heller!
Citera
2013-08-12, 20:18
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frasso
Hej! Jag ska börja på Juristprogrammet på SU i höst och undrar om det är några nollningsaktiviteter före kursstart 2 september. Nån som har koll?

Inte innan, men i nära samband med kursstart; någon aktivitet varje vecka fram till mitten av oktober.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in