Citat:
Ursprungligen postat av trudilur
Har satt mig i en knepig sits. Går T1 på SU och har tenta 4 och 5 juni, två olika kurser. EU-rätt och statsrätt. Känns som att statsrätten var mer min grej än EU-rätten. Många av mina studiekamrater säger att det är smartare att satsa allt på den ena och sedan spara den andra till slutet på augusti.
Jag känner dock att jag vill göra båda, men jag kan knappast räkna med mer än ett B i EU-rätten. Det dumma är att jag slarvat bort den. Knappt läst böckerna osv. Statsrätten har jag dock läst och hängt med hela tiden, så den känns bra! Jag vill försöka på båda och om jag ska vara ärlig så skulle jag nöja mig med ett B i EU-rätten.
De jag pratat med känner snarare tvärtom att de vill ha AB på båda och därför sparar EU-rätten till efter sommaren. Jag däremot vill fanimej inte plugga på sommaren!
Hur mycket spelat ett B roll i EU-rätt 7,5 hp? Känns som att civilrättskurserna är något viktigare? Och typ straff o process osv? Eller är jag ute och cyklar?
Om du är nöjd med ett B ska du självklart skriva den nu. Fixar du inte ett B gör du den helt enkelt i augusti.
7,5p spelar inte mycket roll i slutändan; särskilt om du inte är intresserad av europarätt (men det är svårt att tänka sig någon EU-relevant arbetsplats som inte kommer anställa dig för att du inte AB:ade en introkurs om du har goda betyg i övrigt). Tanken är att EU ska vara ett genomgående tema genom resten av utbildningen så frau bernitz får det gärna att låta som om det är en asviktig kurs. Det är så klart bullshit.
För övrigt går det bra att blanka den även i augusti och skjuta fram den till nästa termins båda tentatillfällen om du skulle vilja det. Därefter får du söka dispens, vilket man för just europarätten tenderar att få utan större problem.