2013-08-10, 13:00
Medlem
Opilus5500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Drack en Ten Fidy ikväll, är ju också en väldigt bra Imperial Stout, vem det nu var som ville ha tips på det.

God faktiskt =), 10% ? va?
Citera
2013-08-10, 21:30
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Hittade den här rackaren i min lokala livsmedelsbutik och den var inte alls så tokig:

www.spendrups.se/lib/ProductViewDetails.aspx?id=66&ProductId=1077
God folköl!
Citera
2013-08-11, 00:19
Medlem
Germanofils avatar
Testade 2 öl ikväll:

St Bernadus Blanche
När man nämner belgisk veteöl så tänker nog de flesta på Hoegaarden men denna är helt annorlunda i stilen. Påminner mer om en "grumlig tysk" men med en touch av "trappistsmak". Absolut en god öl och jag rekommenderar den till alla som gillar veteöl och/eller belgoöl.
4/5

Chouffe Houblon Dobbelen IPA Tripel
Detta är en speciell öl som väl bäst kan beskrivas som en blandning mellan moderna IPAs och traditionell belgoöl. Intressant att prova men inte så god som jag hoppades. Läser nu att den fått 99 på ratebeer men själv är jag inte lika imponerad.
3/5
Citera
2013-08-11, 00:32
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Testade 2 öl ikväll:

Chouffe Houblon Dobbelen IPA Tripel
Detta är en speciell öl som väl bäst kan beskrivas som en blandning mellan moderna IPAs och traditionell belgoöl. Intressant att prova men inte så god som jag hoppades. Läser nu att den fått 99 på ratebeer men själv är jag inte lika imponerad.
3/5

Vad är det som ger belgoliknelse på den ölen?
Citera
2013-08-11, 07:11
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Den påminner mycket om en blonde/tripel i smaken. Jag kan inte säga exakt vad som ger denna speciella smak. Är väl jäsningsprocessen antar jag? Tänk dig en belgisk tripel som humlats som en IPA så kommer du nära vad denna öl smakar.
Citera
2013-08-11, 10:26
Medlem
Citat:
Testade 2 öl ikväll:

St Bernadus Blanche
När man nämner belgisk veteöl så tänker nog de flesta på Hoegaarden men denna är helt annorlunda i stilen. Påminner mer om en "grumlig tysk" men med en touch av "trappistsmak". Absolut en god öl och jag rekommenderar den till alla som gillar veteöl och/eller belgoöl.
4/5

Haha, St Bernardus Wit är väl mer eller mindre facit över hur en belgisk wit ska smaka. Trappistsmak? Vad är det?! Grumlig tysk, ursäkta men du har inte en aning om vad du pratar om. Visst smak är subjektivt, men här är det inte mycket som står rätt till tyvärr.

Du kan omöjligt smaka om en öl kommer ifrån ett trappistbryggeri eller ej så vida du inte kan identifiera någon av dom jäststammarna dom använder eller ha tur och känna igen den. Finns ingen "trappistsmak" Munkarna kryddar inte den med konkelbärs eller något unikt. Dom brygger öl så som alla andra, med eget recept och egen jäst.
Senast redigerad av ingenperson 2013-08-11 kl. 10:30.
Citera
2013-08-11, 11:07
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Haha, St Bernardus Wit är väl mer eller mindre facit över hur en belgisk wit ska smaka. Trappistsmak? Vad är det?! Grumlig tysk, ursäkta men du har inte en aning om vad du pratar om. Visst smak är subjektivt, men här är det inte mycket som står rätt till tyvärr.

Du kan omöjligt smaka om en öl kommer ifrån ett trappistbryggeri eller ej så vida du inte kan identifiera någon av dom jäststammarna dom använder eller ha tur och känna igen den. Finns ingen "trappistsmak" Munkarna kryddar inte den med konkelbärs eller något unikt. Dom brygger öl så som alla andra, med eget recept och egen jäst.
Som jag påpekade i en tidigare post så saknar jag de fackbegrepp som kanske ibland behövs för att kunna beskriva en öl på ett bra sätt. Därmed kanske mina beskrivningar låter lite konstiga för den insatte. Med "grumlig tysk" menade jag att den påminde lite om en tysk veteöl med jästfällning i smaken.

Självklart finns det ingen "trappistsmak". Vad jag försöker beskriva är en smak som jag tycker mig uppfatta i de flesta belgiska öler (oavsett om de nu verkligen är trappister eller inte), och som skiljer sig från de allra flesta öler brygda i andra länder. Tror nog att du med lite god vilja förstår åtminstone på ett ungefär vad jag menar. Fast du verkar ju ärligt talat mer intresserad av att vara en besserwisser...
Citera
2013-08-11, 22:06
Medlem
Starvids avatar
Drack nyligen Mohawk Extra IPA, som bryggs hos Slottskällan i Uppsala. Jag har tidigare aldrig gillat IPA, men Mohawk var helt fantastisk, och jag vill verkligen rekommendera den. Mycket humle och beska utan att det smakar diskmedel. Supergod!
Senast redigerad av Starvid 2013-08-11 kl. 22:09.
Citera
2013-08-13, 00:23
Medlem
Citat:

Den belgiska jästen samt maltkroppen som i princip är en tripel.
Citera
2013-08-13, 21:11
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Den påminner mycket om en blonde/tripel i smaken. Jag kan inte säga exakt vad som ger denna speciella smak. Är väl jäsningsprocessen antar jag? Tänk dig en belgisk tripel som humlats som en IPA så kommer du nära vad denna öl smakar.

Citat:
Ursprungligen postat av zeilon
Den belgiska jästen samt maltkroppen som i princip är en tripel.

Tack för svaren.
Då ska jag undvika den.
Förstöra så god öl med humlebombning.
Tycker det är fan att dom skall förstöra så god öl med en jävla massa humle.
Citera
2013-08-13, 22:06
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Tack för svaren.
Då ska jag undvika den.
Du bör dock testa deras andra öler om du inte redan gjort det. La Chouffe (blond), Mc Chouffe (dubbel) och N'ice Chouffe (starkare variant) är alla riktigt goda!
Citera
2013-08-14, 15:16
Medlem
Citat:
Tack för svaren.
Då ska jag undvika den.

Jag är stort fan av belgisk öl och jag gillar verkligen Houblon. Det är belgare som humlat den och inte jänkare Belgarna har humlat med stil så testa den
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in